Arena - Roma II  - obrázek

Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Stefan Feld

Ako ARENA zmenila ŘÍM na nepoznanie

Autor: acedrac | 9.2.2015 | 2

Recenzia samostatne hrateľného rozšírenia Arena (Roma II) s dôrazom na kombináciu so základnou hrou Řím (Roma)

V portfóliu „mestečkových“ budovateľských a ekonomických eurohier (Notre Dame, In the Year of the Dragon, Brügge a i.) nemeckého autora Stefana Felda je jedna, resp. dve výrazne odlišné hry pre dvoch hráčov. Odlišné témou a podielom náhody – Řím (orig. Roma) a samostatne hrateľné rozšírenie Arena s podtitulom Roma II, ktoré dávajú hráčom skrz kombináciu kariet a kociek mnohé dôvody na fňukanie. Ak sa k tomu ešte pridá presilený Mercator (odporúčam obmedzenie na nákup max. 3 bodov na aktiváciu), navyše bez proti kariet zlodej a špeh (tieto sú pod recenziou na stiahnutie) a silné fórum, veľa ľudí to odradí o hrania a na hru zanevrú. A to je škoda. Okrem iného aj preto, že s rozšírením Arena sa Řím dostáva na iný level :).

V krabici oboch hier nájdeme, okrem pol litra nemeckého vzduchu (TM firmy Queen Games), balíček kariet,  žetóny víťazných bodov, žetóny sestercií (platidlo), žetóny označujúce pozíciu kariet a 7 klasických drevených kociek (3 pre každého hráča a jednu spoločnú – bojovú). Karty aj žetóny sú veľmi solídne spracované, kocky sa nám ani po 70 hrách zatiaľ neošúchali. Grafiku kariet má na svedomí známy ilustrátor eura Michael Menzel (Doba kamenná, Jambo, nová verzia Osadníkov z Katanu atď.), takže aj po grafickej stránke sa na hru dobre pozerá. Tu sa dostávame k hlavnému rozdielu medzi Římom a Arenou – v Říme sú na kartách ikonky vysvetľujúce funkciu karty a v Arene text. Nakoľko Arena, napriek viacerým neovereným správam vyjsť mala, zatiaľ nevyšla v českej mutácii a pravdepodobne už ani nevyjde, som vďačný za český preklad pravidiel od krena a polepky kariet v grafike od caulyho (nezabudnite im SZ poďakovať za dobre odvedenú prácu, ja im týmto ďakujem), ktoré nájdete na stiahnutie tuto. Ťažko povedať, či sú lepšie ikonky či text, z pohľadu príležitostného hrania skôr text, z pohľadu hry samotnej skôr ikonky – text  na súperových kartách sa dolu hlavou číta dosť ťažko. Po pár hrách, však budete už len pozerať na ilustrácie a len kde tu, si overíte funkciu karty po dlhšej prestávke, takže je to v celku jedno.

Príprava hry

Príprava je veľmi jednoduchá a krátka. Na stôl alebo menší rozlomený surf rozložíte žetóny s vyobrazením 6 strán kocky, ku ktorým budete každý zo svojej strany prikladať karty; žetóny označujúce potiahnutie kariet a sestercií (peňazí). Arena pridáva novú, akoby „žolíkovskú“ 7. pozíciu – úplatok. K tejto ikonke dáte normálne jednu kartu a keďže takto pribudla 7. pozícia, dostávajú obaja hráči na začiatku nie 4, ale 5 kariet. Samotné podplácanie funguje tak, že kartu na pozícii úplatok aktivujete ľubovoľnou kockou, ale musíte zaplatiť sesterciami hodnotu kocky, ktorou ste ju aktivovali. Po rozdelení kariet ešte prebehne rýchly minidraft, kedy dáte súperovi 2 karty z vašej ruky a dve vám dá on. Potom najprv jeden a potom druhý hráč rozloží svojich 5 kariet k ikonkám kocky, resp. úplatku (my sa vo vykladaní kariet striedame po 1 karte).

Priebeh hry

Hráči sa striedajú v ťahoch, kým sa zo spoločnej zásoby neminú všetky žetóny VB alebo jeden z hráčov všetky svoje VB stratí. Vo svojom ťahu hráč najprv odhodí počet VB rovný počtu voľných pozícií pri ikonkách kocky a úplatku, hodí troma kockami (ak hodí tri rovnaké čísla, môže hádzať ešte raz) a v ľubovoľnom poradí aktivuje jednotlivé vyložené karty alebo pozície na potiahnutie nových kariet, resp. sestercií, pričom môže medzi aktivácie vykladať nové karty na stôl a aktivovať aj tieto nové. Pri sesterciách si berie toľko peňazí, koľko je hodnota na kocke, ale pri kartách si smie nechať vždy len jednu kartu. Pri ťahaní kariet a hádzaní kockami vstupuje do hry podstatný podiel náhody, nad ktorým netreba fňukať, ale snažiť sa z danej kombinácie vyťažiť čo najviac. Je potrebné odhadnúť stratégiu protihráča a čo najrýchlejšie reagovať na jeho ťahy. Iste, niekedy vás skrátka náhoda zareže, ale vzhľadom ku krátkej hracej dobe sa to dá akceptovať.

Samostatné hry vs. Arena v roli rozšírenia

Musím povedať, že Arena má o dosť zaujímavejšie efekty kariet ako Řím, ktorý máme nahraný skoro 70-krát. Efekty kariet Římu sa mi zdajú také priamočiare a jednoduché. Navyše sa hra takmer vždy končí víťazstvom za nazbierané VB cez kartu FORUM, prípadne s podpornými kartami (BASILICA, TEMPLUM), pričom karty LEGAT či MERCATUS sú na zisk VB neefektívne a využiteľné len pri zriedkavej konštelácii na stole. Málokedy sa u nás hra skončila na stratu všetkých VB, lebo karta FORUM je v hre veľakrát a nie je problém ju dostať na ruku. Je pravda, že Řím má viacero útočných kariet (NERO, SICCARIUS, ONAGER, CENTURIO, VELITES, GLADIATOR či LEGIONARUS), ale zisk bodov cez kartu FORUM väčšinou vždy prevýši bodové straty, spôsobené týmito kartami.

V Arene je karta FORUM len 4x (nie 6), navyše tam ale nie sú ani spomínané podporné karty BASILICA a TEMPLUM. Ciest ako získať víťazné body je však viac a sú rozhodne zaujímavejšie. Okrem karty FORUM, je možné VB získavať:

• odhadzovaním svojich už vyložených kariet cez karty OFFERTORIUM alebo PRAEDATOR (obrana karty = počet získaných VB),
  • pomocou kocky cez kartu TEMPLARIUS (hod kockou 1, 2 = 1VB; 3, 4 = 2VB; 5, 6 = 3VB)
  • pomocou kariet TRIREMIS, TABERNA alebo PICTOR (body za väčší počet vyložených stavieb, resp. postáv).

V prípade, že už máte väčšinu VB u seba, môžete ešte zvoliť novú stratégiu odoberania VB z hry kartou AQUAEDUCTUS.

Do hry navyše pribudla aj karta poslednej záchrany CARRUS BOVINUS, ktorá vám umožní doplniť si počet VB do 5 a funguje skutočne výborne.

V Arene sú nové karty na útok proti súperovi s novými efektmi, ktoré vhodne dopĺňajú útočné karty Římu. Krásne vymyslená je karta EQUITATUS, ktorá ničí všetky súperove vyložené karty FORUM. Ak súper v Říme vyložil dve až tri karty FORUM, bolo obtiažne mu ich všetky zlikvidovať – NERO je len jeden a ONAGER sa nemusí vždy trafiť, najmä ak si súper ešte vyloží obrannú vežu TURRIS, prípadne dve (zdravím betonárov).

Ďalej ma veľmi potešili tri nové prvky – reroll kociek pomocou kariet TUBA (reroll bojovej kocky) a FONS BACCHI (reroll 0 – 3 kociek na začiatku ťahu), väčšie možnosti hand managementu pomocou kariet FORTUNA či PORTUS (výmena kariet z ruky za nové, resp. za niektorú vyloženú) a nová, pomerne strategická pozícia úplatok.

Zhrnutie

Celkovo sa mi Arena zaujímavejšími kartami páči viac, vzhľadom k tomu že nie je jednostranne zameraná na víťazstvo cez FORUM. Ale vyslovene mi pri hraní chýbajú priamočiare karty, s ktorými by som nové skombinoval. Príde mi to tak, akoby hra bola dobre vymyslená so všetkými kartami a pri predaji to rozdelili na dve hry (áno, konšpirujem). Inak si totiž neviem vysvetliť, že zmiešaní dostanete plnohodnotnú a zábavnú hru. Prínos Areny preto vidím rozhodne viac v roli rozšírenia (a výborného), ako samostatne hrateľnej hry. Ako jediný mínus vidím určitú finančná náročnosť, nakoľko za Řím a Arenu spolu s obalmi zaplatíte toľko, ako za väčšiu doskovku.

Ak by som si mal však vybrať len jednu, volím Arenu, a to kvôli väčšiemu počtu  ciest k víťazstvu. Řím je v tomto smere jednoducho monotónny. No ak máte doma Řím a už sa Vám ohral, Arena ho s veľkou pravdepodobnosťou vráti na váš stôl znova!

Bonusy

karty Zlodej/Zloděj (Thief)Špeh/Zvěd (Spy)