Herní kategorie: karetní hra, intriky
Vydavatelé: ALTAR
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 1997

Boj na ostří kostky

Autor: Darwan | 6.1.2011 | 16

Přenést reálný souboj dvou a více bojovníků na pole deskových her patřilo a patří k úkolům ryze nesnadným - stranou musí jít jak veškerá předvídatelnost bojového i nebojového počínání způsobená nedostatkem možných akcí, pryč musí armádní strojovost pohybu po hracím plánu a v neposlední řadě musí mít všichni bojovníci při hře pocit, že se jich jejich vzájemná bitva skutečně týká. Ačkoli ani jeden z uvedených bodů není ve svém řešení triviální, Aréně se překonání všech těchto nástrah skutečně podařilo.

Hra samotná se pohybuje na pomezí deskového a karetního principu, který je zde dle mého dobře propojen a nutno říct, že Aréna i s ostatními mechanismy a detaily ve své době skutečně výrazně předběhla všechny současně vydávané tituly (1997). Protože jsou pravidla vskutku obšírná a nebylo by v silách všech případných čtenářů zamýšlet se nad veškerými jemnými detaily tohoto kousku, přináším proto zjednodušený náhled na celou hru i její princip tak, jak bych ho vysvětloval někomu, kdo hru kdysi hrál a teď by její fungování potřeboval v několika minutách zpětně osvětlit.

Balení hry uvnitř skrývá přeložený herní plán velikosti 2 x A4, který tvoří nepravidelné hexové bitevní pole, 4 sady po 33 kartách pro každou z postav (základní karta, karty výzbroje, bojové a speciální akce), kartonové žetonky zbraní, pětici cínových figurek a šestistěnnou kostku.

K dispozici mají hráči celkem pět postav gladiátorů: vraha, šermířku, barbara a dva skřety - každý má ve hře své přednosti, slabé i silné stránky a v neposlední řadě také design karet, které jsou tak i pěkně barevně odlišeny. Posledně jmenovaní skřeti však s ostatními netvoří zcela rovnocené jednotky, neboť jsou i z hlediska síly karet o něco nižší kvality a k rovnocennému souboji s ostatními hrdiny tak potřebují bojovat v tandemu. Skřeti tak mají narozdíl od ostatních pouze jeden společný balíček karet, který lze v případě potřeby rozebrat a připojit tak každého skřeta na jinou z bojujících stran.

Souboj všech protivníků se pak zčásti odehrává na hracím plánu, na kterém se lze pohybovat se zdařile vytvořenými figurkami, zčásti pak v rovině karetní, neboť právě bojové karty tvoří jádro celé hry.
Ačkoli je karet na jednu postavu skutečně dost, hráči ve hře nepracují s balíčkem, nýbrž se všemi kartami poskládanými najednou v ruce - právě ze všech bojových akcí pak hráči vybírají ty, které si "naplánují", resp. které řadí do bojové posloupnosti, která zůstává soupeřům skryta a která může být později během hry uskutečněna. Mezi tyto karty samozřejmě patří akce rozličných útoků a výpadů, obran a střehů, ale i akcí doplňkových, které se v nepředvídatelném průběhu hry rozhodně hodí.

Kapitolou, která pak vytváří kouzlo celé této hry, je kapitola samotného boje. Ač jsme jako hráči vybaveni kostkou, ponecháme ji protentokrát v klidu a namísto zoufalých motliteb za to, aby padlo možná co nejvyšší číslo, si protentokrát můžeme na bohy zahrát bez obav sami. Je libo šestku? Není problém...
Ale pozor - útoky v Aréně nejsou onoho nudného druhu "přemož svého nepřítele vyšším číslem", ale spíše "hádej, na jaké číslo právě myslím" - a to doslova. Přesnost útoku totiž nezávisí na ničem jiném než na hodnotě, kterou útočník zvolí a skryje ji před obráncem, který se naopak pokouší schované číslo uhádnout a zabránit tak případnému zásahu a ztrátě kondice. Závisí přitom především na tom, v jaké pozici se obránce právě nachází a jestli není po své předchozí akci až moc odkryt. Počet pokusů, nazývaný odhad, je pak na každé bojové kartě uveden v miniaturním schématu pro jednotlivé útoky, které lze během hry použít - sek, bod a kontakt - přičemž záleží také na kombinaci zbraní, kterou bojovníci zrovna drží v ruce. Použití "instantních" speciálních akcí, které jsou pro postavy zcela specifické, pak hře dodá pravý nádech nelítostné řežby, kde každé pořádné zasáhnutí soupeře hráče potěší jak proměněná penalta ve finále mistrovství světa...

Protože si karty ve své podstatě k hraní vystačí, k lehkému zamyšlení pak vede záměr umístit celý princip na hrací desku - ačkoli hře pomáhá, že je plán rozmanitý a skýtá spolu s různými vzdálenostmi útoků nepřeberné možnosti pohybu, skrýší a taktických variant, nedovedu si nikterak spojit tenhle amébovitý tvar kolbiště se skutečnou gladiátorskou arénou, kterou obklopují skandující diváci. Název "Jeskyně - Koněprusy te salutant" by se ale asi neujal... :-)

Velkým kladem hry je, že jednotlivé principy jsou rozpracovány skutečně do velké hloubky, díky které je spolu s doslova "psychologicky" vedenými útoky hra nadmíru realistická a prožitek z ní může být skutečně nezapomenutelný (jen u málokteré hry jsem schopný si vybavit některé souboje jako právě u Arény) - hloubka některých mechanismů je ale někdy natolik velká, že v ní občas trpí nejenom základní logika, ale i jednoduchost a přehlednost, která by z úporné dvouhodinové bitvy udělala svižnou dvacetiminutovou partičku.

Na závěr tedy bez detailnějšího hodnocení připojuji několik kladů a záporů, které jsem u této vskutku průlomové české hry po 12 letech hraní objevil a shledal:

Pozitiva

• Propracovaná detailní struktura pravidel
  • Systém boje – použití odhadů a psychologie mezi soupeři
  • Systém plánování – odhad vývoje boje na několik tahů dopředu
  • Nebezpečnost útoků odlišena silou a rozpětím
  • Propracovanost různých herních situací (různé vzdálenosti potřebné pro útok, ležící postava, naražení do zdi, zvednutí předmětu, vrh zbraní, přezbrojení)
  • Detailní efekty karet (zakousnutí, škrcení, vytržení zbraně)
  • Detailní cílení útoků (hlava, trup, ruka, noha)
  • Různé zbraně a jejich kombinace během souboje
  • Legenda ke každé kartě – popis, co postava ve skutečnosti dělá
  • Dobrá hratelnost pro zapálené hráče, velmi „silné“ okamžiky při hře

Negativa

• Pravidla jsou poměrně rozsáhlá, navíc se až velmi často uplatňuje "zlaté pravidlo"
  • Enormní množství textu na kartách, které musí hráč přečíst ještě před začátkem hry – hru není možné „rozbalit a začít hrát“.
  • Velké množství karet v ruce – složité rozhodování hráče mezi bojovými kartami.
  • Texty i sekerky odhadů na kartách jsou příliš drobné (nepřehledné pro hráče i pro soupeře).
  • Bojový systém je poněkud rozdrobený velkým množstvím fází
  • Plánování zpomaluje akčnost – hra je rozkouskovaná do úseků dlouhého vyčkávání a úseků krátkých či středně dlouhých posloupností akcí
  • Spousta souběžných a omezujících předpokladů pro některé karty (vzdálenost, fáze akce, podmínky pro soupeře, časování apod.).
  • Čekání na to, kdo začne útočit, resp. kdo první „rozjede“ naplánovanou řadu akcí – chybí tak motivace k častému útoku
  • Neodvolatelnost karet, možnost téměř nekonečně dlouhého obranného postoje
  • Neustálý koloběh „osvědčených“ karet (např. bod - střeh - bod - střeh)
  • Přílišný pohyb postav prodlužuje odstupy mezi sériemi akcí.
  • Délka hry – neodpovídá deklarovaným 45 minutám
  • Všechny karty v ruce se přirozeně nikdy nedostanou do hry, některé jsou téměř nevyužitelné (malá síla útoku, nevýrazný efekt apod.)
  • Složitost multiplayeru – vyhodnocování karet během fází, omezení pohybu apod.

Celkové hodnocení: 80 %

Darwan
Pěkná recenze. Z dnešního pohledu, už mi pravidla Arény ani moc dlouhá a složitá nepřijdou. :)

A co myslíš tím zlatým pravidlem?

7.1.2011 12:02:30

Darwan
:) sofistikovany rozbor, fajne:)
...inak so zlozitostou pravidiel vobec nesuhlasim, imho je to trivialne.
Cas 45min realny je, nie vsak pre zaciatocnikov a pod. :P
Trochu tiez nesuhlasim s nevyvazenostou/nepouzitelnostou niektorych karat.. mozno sa nehraju tak casto,ale ich efekt vynikne az pri hutnejsom kombeni-ktorych celkova konecna uskutocnitelnost je (nazvyme to) menej pravdepodobna:D

A co myslis tym zlatym pravidlom?:))

7.1.2011 13:02:40

zlaté pravidlo
většinou bývá, že pokud jsou pravidla v rozporu s kartami, mají pravdu karty. Ale nevím, zda je to, co měl Darwan na mysli.

7.1.2011 16:29:35

Mantelar

Doba hry
Podle mé zkušenosti hrací doby 45min na jednu partii dosáhnout lze, pokud hrajete ve dvou, oba hře rozumíte a celkem o nic vám nejde. V každoročním turnaji na Gameconu trvá průměrná partie okolo 60 minut, tam se ale často hraje play-off stylem, takže přemýšlecí fáze trvá déle :)

7.1.2011 17:14:04

Délka hry
Známý fakt o tom, že začátečníkovi trvá hra déle, není třeba dále rozvíjet - snad jenom pexeso je v tomhle světlou výjimkou :-)
Velkou roli samozřejmě hraje úroveň hráče - zná-li někdo texty karet nazpaměť, a to včetně všech hodnot kombinací odhadů, určitě mu plánování netrvá tak dlouho jako někomu, kdo i během hry louská těch osm deset řádků textu na každé kartě. Přiznám se ale, že ačkoli patřím k té první skupině, někdy se hra ne a ne pod hodinu dostat - buď mám vadné hodinky a hra zkrátka rychle uteče, nebo už u mě a mých soupeřů funguje telepatie na takovém stupni, že je zkrátka těžké toho druhého opakovaně překvapit a zdrtit pořádným zásahem (a že těch možností je nepočítaně). Krátké hry samozřejmě dosáhnout lze - statistiku bych na tom ale nezakládal. Ale ctím že co hráč, to vlastní zkušenost...
Turnajové prostředí je jinak samozřejmě o něčem jiném - stejně jako u každé jiné hry má člověk myšlenky v trochu jiné sféře a i když se na hru víc soustředí než doma, chyb se rodí víc a s hráči se to pak už veze...

7.1.2011 18:38:18

Složitost
Abych uvedl svůj komentář ke složitosti na pravou míru - kdybych Arénu považoval za komplikovanou a nepřehlednou, těžko bych ji dodneška hrál a snažil se k ní přivést další a další hráče - pes je zakopaný trošku jinde...
Pokud mluvm o pravidlech, mám tím na mysli nejen klasickou brožurku, kde se píše, o kolik můžu popojít, kdy mám jak plánovat, kdy útočit apod. - jádro téhle hry je ale v samotných kartách, a to je to hlavní úskalí. Chci-li totiž do hry zasvětit někoho nového a odhalit mu ono sladké tajemství, proč že se u téhle hry tak dobře bavíme - nemám v několika prvních čtyřech pěti hrách ani tu nejmenší šanci - a to nevysvětluju hry zdaleka poprvé. Potíž je v tom, že když už po půl hodině dostaneme od manuálové teorie k praxi, začínající soupeř má najednou před sebou 30 karet, na kterých je na každé dalších osm řádků textu - a teď babo raď! Při vší úctě k vám (a nechci se vás dotknout) - kdo z vás tomu v prvních třech měsících rozumněl? :-) Než si hra skutečně "sedne", trvá to bohužel až desítky partií, ne-li rovnou léta, a ani tehdy se nedá říct, že je se vším nadosmrti vyhráno... Textu je pořád tolik a číslíčka jsou tak mrňavá... :-) Naštěstí jsem měl a mám kolem spoluhráče, kteří se nedali od neustáleho čtení, kontrole všech předpokladů pro útoky a speciální akce apod. odradit a dneska to s nimi jede jako po másle (až na ty sáhodlouhé bitvy)....
Hru ale opravdu není při nejlepší vůli možné rozbalit a začít (byť jen zkušebně) hrát - intuice a impovizace při učení téhle hry bohužel nefunguje. Právě v tom to podle mě vězí - přesto je to jedna z mých nejoblíbenějších her vůbec. Představa dalších tří měsíců při vysvětlování dalším potencionálním zájemcům mě ale upřímně děsí... Vás ne? :-)

7.1.2011 19:09:36

Využitelnost
Jen krátce - využívat komba je hezká věc (kdo říká, že to nedělal, sám kombí dodnes...), kdo má ale v ruce držet pořád těch 23 karet akcí? :-) Místo 8 karet z každého balíčku, které ve hře použiju bud jen jednou, nebo mnohdy vůbec, bych spíš uvítal 15 takových, které využívám skutečně více měné rovnoměrně a s větší jistotou toho, že ji nebudu muset během plánovaní při nepříznivé konstelaci boje zrušit i s celou řadou. Ale to je i problém plánu, pohybu apod. ... "Zvednutí předmětu" RULES!

7.1.2011 19:18:24

Mantelar

Využitelnost
Zvednutí předmětu se mi zrovna líbí tak, jak je uděláno - v boji to není jednoduché, když to plánujete předem, a když jste k tomu donucení situací, obvykle jste v troubě. To mi přijde reálné. Plánování a nedostatečná "verzatibilita" karet mi taky přijde jako celkem dobrý rys; na ní hra víceméně stojí. Jinak bych se ale pod Darwanův text klidně podepsal. Své hraní Arény jsem obvykle postavil na barbarovi a sedmi točených kartách (čtyři útoky a dva až tři kryty) plus asi pěti kartách zahraných jednou za partii. Nic proti ostatním kartám, dají se s nimi vytvořit úžasná komba, ale jsou prakticky zbytečná. Výhra je paradoxně jistější bez používání komb, nudným ale účinným točením základních útoků, v čemž vidím jedno z hlavních negativ hry. Ale je to skvělá hra, o tom žádná.

8.1.2011 10:20:50

Mantelar

Složitost
Taky úplný souhlas. Ač se mi hra líbí, děsí mě chvíle, kdy nováčkovi vysvětlím možnosti pohybu v závislosti na jeho akci a sekvenci kola (která IMHO dělá začátečníkům největší problémy) a pak mu předložím balíček karet, aby si je všechny přečetl. Tohle je věc, která odrazuje, bohužel u komplexní hry jakou je Aréna, nevidím možnost, jak to změnit. Prostě z ní nikdy nebude masová hra.

8.1.2011 10:26:07

Mantelar

Realita
...je ovšem taková, že tancujeme okolo vychladajícího táboráku. Česká vydání Arény jsou definitvně rozebrána, nevím, kolik je k dispozici anglických, ale taky už to myslím moc nebude. Nové (poněkud upravené) vydání není vyloučeno, ale v dohledné době je krajně nepravděpodobné, protože Vláďa Chvátil jako autor hry má na krku i jiné projekty. Boom téhle hře prostě nehrozí.

8.1.2011 10:29:37

Realita
Pravda pravdoucí... Těch pár doutnajích uhlíků, které ještě po těch letech zbývá, už rozfoukává jen pár věrných téhle hry - pořekadlo "sejde z pultů, sejde z mysli" na Arénu přesně sedne. Otázkou je, jak celek upravit tak, aby nešlo jenom o facelift typu "zjednodušení", ale o přestavbu některých mechanismů a navýšení hratelnosti.
Nechtěl bych nic zakřiknout, ale některé zmíněné myšlenky nemají od zrodu až tak daleko... :-)

8.1.2011 13:26:59

Darwan
:))) zdochnem, musis byt riadny sprimar, toto su teda riadne kamene:
"nemám v několika prvních čtyřech pěti hrách ani tu nejmenší šanci - a to nevysvětluju hry zdaleka poprvé."
alebo
"kdo z vás tomu v prvních třech měsících rozumněl?"
no a toto je extra pecka> "Než si hra skutečně "sedne", trvá to bohužel až desítky partií, ne-li rovnou léta, a ani tehdy se nedá říct, že je se vším nadosmrti vyhráno..."
konec-odchod, kapem:))) ..uz som sa zlakol, ze si tu recenziu myslel celu vazne a to si tu len soufky robis..))

9.1.2011 10:40:57

.klopčík
:))

9.1.2011 15:56:04

:)
Na mou duši - i když jsem do téhle hry hry zažraný, vysvětlit Arénu napoprvé do všech detailů snad dokáže jenom... (ale nevezmu jeho jméno do úst nadarmo).... Možná je to ale dobrý námět na novou diskuzi - jaká hra se vám vysvětluje nejobtížněji, aby samotné hraní bylo co k čemu? :)

10.1.2011 13:09:21

recenze
koncepcne velmi pekne sesumirovano, pekna recenze, ale nesouhlasim se sumarem negativ, ktery mi prijde neumerne dlouhy, navic jako negativa jsou uvedenav podstate pozitiva hry. Negativum preci neni to, ze je hra slozita - ona neni az tak moc slozita, to je jedna vec. Druha vec je ta, ze ja treba slozitost povazuji za klad. Dalsi kritikou jsou prostoje - tohle neni negativum hry, ale hrace:-) Nekteri dlouho premysleji. Po par hrach se ale da naucit par figliku, ktere ma hrac zmapovanya uz se tes, jak je pouzije. Jenom je treba proste znat ty karty, coz se clovek nauci po par hrach. S jednim zaporem bych mozna souhlasil. Otazkou je, jestli jdeo zapor, nebo hru nervu. Ale obca opravdu trva, nez se nekdo rozhybe a riskne zmenu postoje z obranneho na jiny:-) Z par komentaru ctu, ze sejde z oci sejde z mysli. Neco na tom je. Arena je pro me vicemene vzpominkou na me studijni 90. leta, cesty na prehradu o prazdninach, kde jsem se s touto hrou seznamil prostrednictvim kamose od bratrance, nacez jsem si ji pujcil, vyrobil a libila se mi tak, ze jsem proste musel mit original a bezel jsem si ji nakonec za tezce nasporene kapesne koupit. Pak jsem to fest hravals brachou (Beholderem), vypracoval jsem si jakysi modul vylepsovani gladiatorske staje a pak jsem na to prestal mit cas a dodnes jsem se k hrani dalsi partie nedostal. Ale porad jde o vynikajici hru, kterou si hyckam ve sbirce a s 80% plne souhlasim.

10.1.2011 20:26:23

Ringo
+ mne tam ani nesedi tvrdenie, ze je to postavene na 'zlatych pravidlach' (ak tym Darwan myslel to, co Sydo zmienil)
..je to prave naopak!! zakladny system pravidiel doplnaju (imho dost vhodne) texty a tie 3-4 pripady (vrahova spec.schopnost prezbrojenie, Barbarov utok hlavicka + cosi asi este) kedy sa textom neni pravidlo "vyssie" uvedene, nerobia z hry to, co je opisane v recenzii.. ani rzsiahlost pravidiel sa mi nezda, skor naopak, mna to,aka vifintena hra to je, su dost kratke a k tomu dobre/prehladne napisane..
:)

11.1.2011 14:13:52

Pravidla a "zlatá pravidla"
Abych uvedl všechno na pravou míru, respektive tak, jak jsem to s těmi pravidly a "pravidla" zamýšlel... Prvně bych chtěl upozornit na to, že pravidla jako taková včetně jejich struktury jsem uvedl do kladů téhle hry - tolik věcí, co se v Aréně dá během boje udělat, je vážná slušná řádka. Co je z hlediska konstrukce hry podle mého už o něco slabší, je opravdu jen a jen enormní množství textu na téměř každé kartě, který z každé takovéto akce udělá v podstatě "zlaté pravidlo" samo o sobě (proto i ty vepsané uvozovky - zlaté pravdilo jako takové, které známe i z ostatních her, beru jako terminus technicus a nemusím ho dávat do uvozovek :)) Nic proti samotným efektům karet (mě osobně to opravdu problém nedělá), když ale při některých partiích soupeři opomíjejí všechny konsekvence dané karty, dojem to přece jen trochu kazí.
Ani kvalitně napsaná pravidla ale všechny situace nevyřeší - uvedu dva příklady:
1) Ležící postava stále překáží všech útokům, které vedou přes její políčko - není tedy možné přes ležáka vrhnout nebo jinak útočit na jinou postavu, ačkoli to logické je. Pomíjím přitom fakt, že samotné vrhání má trochu trhlinu - do šesti stran může postava vrhat třeba až na kraj hracího plánu, zatímco na postavu, která je mimo těchhle šest "paprsků" (ač je třeba jen dvě pole vzdálena a nic jí nekryje) vrhnout možné není.
2) Situace z předchozího, obohacená o skutečný multiplayer - jeden leží, druhý ho drží v zakousnutí, třetí přes tuhle skrumáž vrhá, čtvrtý také vrhá - přes dráhu letu toho prvního a poslední útočí vířivým útokem vzdálenosti 2 na všechny v boji zúčastněné. Přidám-li k tomu nějakou Odpornost, Nastavení nohy apod., bude to vážně doslova detektivní zábava, kdo s kým a co může :)
Přesto přeze všechno podotýkám, že hra je to skutečně výborná a i přes moje výtky pozornost včetně vysokého hodnocení stále zaslouží.

12.1.2011 13:14:19

Carcassonne Objevitelé - Neues Land