Albion - obrázek

Herní kategorie: desková hra, budovatelská, ekonomická
Vydavatelé: Amigo Spiele
Autoři: Klaus-Jürgen Wrede

Albion - recenze

Autor: Kent | 9.4.2012 | 7

Děj hry nás zavede do období kolem roku 55 př. n. l., kdy Římané vpadli pod vedením Julia Caesara do Británie a začali tuto zemi osidlovat. A tak se i hráči ocitnou v roli římských vyslanců, kteří osidlují celou Anglii, tehdy nazývanou Albion, a tak jako kdysi Římané, musejí se i hráči utkat při pokusech o osidlování s keltským národem zvaným Piktové, jehož jméno národa je odvozeno od latinského slova Picti – pomalovaní.

O jakou hru se jedná a pro koho je hra určena?

Z hlediska herního mechanismu se jedná o „euro hru“. Nehraje na body, ani na čas, nýbrž o to, kdo dříve splní daný úkol. Ten představuje v této hře vybudování tří osad IV. Úrovně. Takže shrnuto a podtrženo, jde o budovatelskou hru. A pro koho je? Především se jedná o jednoduchou a nenáročnou hru, takže se dá říct, že je určena hlavně pro začínající deskohráče. I zkušený si ji rád zahraje, ale rozhodně to není žádná herní pecka.

Něco o hře a herních komponentech:

Stejně jako drtivá většina her má i Albion klasický čtyřdílný hrací plán, který je docela velký. Hrací plán je jednostranný a je neměnný. Takže se hraje stále na stejné ploše, buduje se i těží na stejných místech. Jediné co se ve hře mění, je počet Piktů, který se odvíjí od počtu hráčů. Samotných herních komponentů je ve hře spousta. Každý hráč má své značky pohybu, opevnění, pevnosti, produkční budovy na čtyři různé suroviny, žetony pohybu, figurky osadníků i legionářů. V neposlední řadě také čtyři druhy osad, od I. do IV. úrovně. Pak jsou to žetony představující Keltský národ – Pikty. Ve hře jsou dva druhy těchto žetonů – útoční Piktové, ti jsou červení a mírumilovní Piktové, ti jsou modří. No a v konečné fázi najdeme mezi herními komponenty čtyři druhy surovin. Jsou to ryby, dřevo, kámen a zlato. Každá surovina se těží na jiném místě hracího plánu, a jak už tomu v podobných hrách bývá, získat zlato je nejnáročnější.

Suroviny ve hre - detail   pevnosti I, II a III úrovně   osady I, II, III a IV úrovně

Jak se vlastně hra hraje:

Každý hráč dostane na začátku všechny herní komponenty a po té si umístní na startovní (světle zelené území) 1 osadníka a 1 opevnění úrovně I. Pak si hráči dle pořadí a pravidel, počínaje začínajícím hráčem, rozeberou suroviny a na určené místo si položí produkční budovy - Rybárnu a Pilu I. úrovně. Během hraní se hráči střídají v tazích po směru hodinových ručiček. Každý hráč má na začátku dvě možnosti. Buďto se může pohybovat s osadníkem, příp. legionářem (pakliže jej získal) a budovat (pouze s osadníkem), nebo se těchto činností vzdá a vezme si suroviny dle hodnot svých produkčních budov.

Pohyb se určuje značkami pohybu, kdy na začátku má každý hráč pouze 2 značky pohybu. Další může získat až při vybudování svých pevností vyšší úrovně. Za vybudování vyšší úrovně osady lze získat osadníka nebo legionáře. Hra je kompaktní a má své zásady. Nelze přeskočit jednotlivé úrovně, každá budova, ať už se jedná o opevnění, pevnost, osadu či produkci, se buduje pouze za suroviny. Jakákoliv budova I. úrovně za 1 libovolnou surovinu, II. úroveň za 2 různé suroviny atd. až IV. úroveň za 4 různé suroviny. Pokud hráč nemá dostatečně silné opevnění, nemůže bojovat s Pikty, osady se musí vybudovat jen na tmavě zeleném území a minimálně jedna z nich musí být na území, které je označené vavřínovým věncem, legionář může přenášet útočící Pikty a tím zvyšovat náročnost pro dobývání daného území a zároveň tvoří vojenskou jednotku, která zvyšuje obranu svého území, osadník smí pouze budovat…..atd.

Dále se ve hře setkáme s pravidlem tzv. „tributu“, což je určitá daň, která se platí tomu, nebo těm hráčům, kteří již mají na daném území své budovy vyšší úrovně.

Hra vypadá sice na první pohled složitě, ale po přečtení pravidel a sehrání první zkušební partie se do toho snadno každý dostane.

Detail hraciho planu

Konec hry a určení vítěze:

Hra končí v okamžiku, kdy se jednomu z hráčů, jako prvnímu podaří vybudovat všechny 3 osady IV. úrovně.

Zhodnocení hry:

Pokud budu hodnotit herní mechanismus, mohu potvrdit, že je hra celkem vyvážená a záleží na každém hráči, jakou strategii zvolí. Tím, že se nehází kostkami, ani se nedobírají žádné karty, je zde náhoda minimalizována. Jediný podíl náhody je při otáčení žetonu představující Pikty. Žetony jsou totiž vždy otočeny na daném území lícem dolů a z rubu jsou všechny stejné. Otočí-li se modrý Pikt, nic se nestane a na daném území už nemůže dojít k napadání. Pokud se však otočí červený Pikt, musí se každý z hráčů, který má na tomto území své budovy, útoku ubránit. Nemá-li dostatek vojenských jednotek, nebo patřičně silné opevnění, ztrácí budovu nejvyšší úrovně.

Pokud budu hodnotit herní komponenty, plán a krabici, jedná se o klasické zpracování. Uvnitř krabice mohlo být jen více přihrádek na drobné suroviny a žetony.

Klady:

• Velký a přehledný hrací plán