Herní kategorie: karetní hra, strategická, budovatelská
Vydavatelé: Portal Games
Autoři: Ignacy Trzewiczek
Rok vydání: 2012

Přichází zima

Autor: Shark | 3.4.2015 | 2

Zima, zima tu je, snížek poletuje… Tak podobnou atmosféru u této verze zimy nečekejte. Jedná se o velké nesamostatné rozšíření postapokalyptických her 51st State, resp. The New Era, takže se připravte na další kolo neúprosného zápolení. I když úvodní text pravidel navozuje atmosféru dočasného klidu zbraní z důvodu nástupu mrazivých časů, ke konfrontacím tak jako tak docházet bude. Inu, zrození nového řádu bývá bolestivé.

Herní materiál

Krabice, jejíž formát odpovídá oběma výše zmiňovaným hrám, obsahuje velké množství materiálu, který potěší oko každého příznivce tohoto herního světa. Kromě již známých typů karet a žetonů zde naleznete i další herní frakci, kostku pro počítání kol a v neposlední řadě i desku nové herní platformy Zmrzlého města. Výtvarné provedení ilustrací je standardně na vysoké úrovni a posiluje tu správnou atmosféru. Naopak herní deska by si rozhodně zasloužila vyrobit z tvrdšího kartonu, podobně bych ocenil i frakční žetony na počítání vítězných bodů, jež by velikostně odpovídaly polím na počítadle. Ale tyto nedostatky nepředstavují nic, s čím se nedá vypořádat.

Herní mechanismy

Pravidla hry nabízejí alternativu hry s 51st State, New Erou i oběma hrami současně, přičemž v obecných částech jsou poznámky pro jednotlivé varianty odlišeny barevně.

První zásadní změnu představuje délka hry. Základní verze se hrály do momentu, kdy někdo dosáhl alespoň 33 bodů. Toto rozšíření naproti tomu zavádí hru na celkových šest kol, po nichž se vítěz určí na základě nejvyššího skóre. Navíc každé jednotlivé kolo přináší produkční výhodu v podobě žetonů, karet či dělníků. Tato možnost jistě přijde vhod všem, kteří se již setkali s tím, že se s důsledky jednoho chybného rozhodnutí museli potýkat během celé hry. Bonusy jsou rozumně rozdělené v závislosti na vývoji partie (na začátku většinou oceníte zdroje, karty a žetony, ke konci spíše možnost dodatečných přestaveb nebo dělníků). Většina hráčů určitě uvítá hned v prvním kole žeton začlenění navíc, ačkoli já mám po řadě odehraných partií pocit, že by se místo něj hodil univerzální žeton (viz základní produkci Hegemonie z New Ery), aby ho bylo možné využít opravdu co nejefektivněji.

Další výrazné novum představuje již zmiňované Zmrzlé město, kam mohou hráči posílat své emisary a získávat do služeb své frakce nejrůznější jedince a skupiny. Z hlediska herních mechanismů se jedná o používání dělníků k získání karet instantů (dobývání a spolupráce) nebo vůdců. Tyto karty se totiž před hrou vytřídí z dobíracího balíčku a vytvoří tři resp. čtyři balíčky nové. Uvedené „pročištění“ je určitě ku prospěchu, protože pokud se dají dohromady všechny karty z 51st State, New Ery a Winter, naroste dobírací balíček na dobrých 200 karet a dostat se tak k potřebnému kousku je o to těžší. Takto mohou získat žetony dobývání a spolupráce i hráči frakcí, které mají jinak provádění těchto akcí ztížené (například uzavírání dohod pro Mutanty nebo Hegemonii).

Tím se dostávám ke třetí inovaci, a tou je (znovu)zapojení vůdců, kteří byli z New Ery vypuštěni. Toto rozšíření nabízí celkem čtyři s mnohdy působivými jmény (milovníky klasiky s Melem Gibsonem jistě potěší Insane Max, nepřehlédnutá je i Lady Gagazoline). Jejich hlavní schopností je snižování obtížnosti začleňování určitých druhů lokací. Zde mohu jen doporučit obstarat si 51st State a minimálně karty vůdců přidat do hry, jinak se v posledních dvou kolech v nabídce žádný vůdce neobjeví (s 8 vůdci z 51st State máte naopak v každém kole k dispozici dva). Vyložený vůdce má hodnotu 1 vítězného bodu, a pokud ho chcete vyměnit, stačí použít jedny zbraně a nová tvář vaší frakce je ve hře (na rozdíl od 51st State se však za to neudělují vítězné body).

Herní variabilitu dále rozšiřuje nová frakce – Texas. Ve fázi produkce nezískává sama o sobě žádné zdroje, nýbrž čtyři dělníky. Za každý zdroj dokážou Texasané získat ze své karty kontaktů příslušný žeton či akci s hodnotou 1, avšak jednou za kolo smí jeden kontakt využít znovu. Díky této univerzálnosti se Texas spolu s Hegemonií řadí k nejsilnějším frakcím a hodí se především pro hráče, kteří se se hrou teprve seznamují.

Mechanismy jednotlivých karet

Mezi ikonami, které se na kartách objevují, je třeba zmínit znovuzavedení schopnosti z 51st State, jež zvyšuje o 3 počet slotů pro kořisti a dohody u karty základny. Dále se zde objevuje možnost uvolňovat si karty lokací od umístěných žetonů vítězných bodů nebo dělníků (Trophy Hall, News from the Front, Body Hunters), a tedy možnost jejich delšího, resp. jednoduššího využívání.

Posílena byla i možnost interakce mezi hráči. Například Suppliers vám umožní aktivovat si pro sebe jednu soupeřovu produkci, Saboteurs naopak soupeři schopnost jedné produkce na kolo zablokují. A do třetice, Camino Real dovoluje profitovat z jedné soupeřovy dohody, dokonce i takové, kterou má uzavřenu s vaší lokací.

Zajímavé novinky přináší i samotná produkční fáze. U karet typu Juggi's Crew dostanete 2 vítězné body za každé dva kusy konkrétní suroviny získané během této fáze. Naopak máte-li ve hře lokaci jako Engineers' Guild, získáte 2 vítězné body tehdy, když váš stát obsahuje tři karty se symboly konkrétních surovin. A jestliže právě potřebujete některou svou produkci znásobit, ani zde nebudete zklamáni. Power Station vám dává možnost jednu svou stávající produkci zopakovat, Caravaneers totéž umožní všem vašim dohodám.

Na závěr jsem si nechal karty, které vám dovolují změnit status zahraných lokací. Použili jste nějakou kartu jako dohodu o spolupráci a nyní zjišťujete, že by se vám hodila spíše jako součást vašeho státu? Pak stačí True Patriots a jeden dělník a je po problému. Navíc je tato akce považována za začlenění, takže máte-li ve hře nějakou lokaci, jež vás za provádění začleňování odměňuje, může být zisk o to větší. Jestliže se blíží konec hry a některá z vašich začleněných lokací má v části kořisti zajímavé vítězné body či jiné zisky, pomůže opět dělník a Bulldozer. Pro útočně zaměřené hráče bude určitě zajímavá i karta Dark Visions, jež umožňuje získávat zisky z kořistí okamžitě, bez nutnosti umisťovat je pod kartu základny.

Spolu s tímto rozšířením vyšla i sada šesti promo karet, jež obsahuje tzv. reakční lokace. Jednoduše řečeno jde o to, že pokud některý ze soupeřů provede akci uvedenou na kartě takové lokace, získáváte určitý profit i vy. Jestliže se vám tyto karty dostanou do rukou, rozhodně je zapojte do hry.

Verdikt

Rozšíření Winter posouvá hru v tomto postapokalyptickém světě na další úroveň. Nová pravidla a karty hru obohacují a ani zmiňované nedostatky či sporné momenty nemohou celkově kladné vyznění pokazit. Pokud bude rozšiřování hry pokračovat ve formě dalších karet do dobíracího balíčku, bude stále častěji vyvstávat problém, že se na spoustu karet nemusí v řadě partií vůbec dostat. Možné řešení by mohlo představovat omezení balíčku na určité karty, jež by zdůrazňovaly aspekty hry jako dohody o spolupráci, dobývání apod. Jak však autoři s celou věcí naloží, či zda se s ní vůbec budou zabývat, se teprve ukáže. Každopádně se na další obohacení této hry velmi těším.