nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Rozhovor s Petrem Vojtěchem o Velryby ničí svět

Autor: Wolfsen | 10.6.2017 | 11

Ve čtvrtek 8. 6. – shodou okolností v den spuštění kampaně na Startovači jsem se já a David Navrátil z webu MFantasy.cz sešli s Petrem Vojtěchem – jedním z tvůrců nové původní české hry Velryby ničí svět, abychom jej řádně vyzpovídali.

Wolfsen a David: Ahoj, můžeš nám v krátkosti představit svou hru?

Petr: Ahoj, jasně. V naší hře se velryby strašlivě naštvaly na lidstvo, řekly si „A dost!“, a rozhodly se svět zresetovat a zničit. Hráči hrají právě za ty velryby a snaží se co nejvíce přispět ke zkáze světa.

Wolfsen: Mohl bys jednoduše popsat herní mechanismy?

Celé je to vlastně velmi jednoduché. Na herní ploše jsou vždy čtyři karty měst z celkových 16 (20 pro čtyři hráče). Hráč na tahu si hodí kostkami a ty může použít ke dvěma akcím. Buď z vybraného města na ploše vytěží příslušné suroviny podle padlé hodnoty, nebo kostku zaplatí pro přesun karet.

U pohybu nezáleží na padlé hodnotě, ale musí zároveň zaplatit tolik surovin dané barvy, o kolik pozic kartu posouvá. Cílem hry je zničit (získat) co nejvíc karet měst. Toho docílíš buď zaplacením vyobrazených surovin na kartě, nebo splněním podmínky pohybu. To může být třeba posunutím karty do konkrétní pozice, mezi dvě karty stejné barvy apod.

Jakmile jsou na herní ploše méně než čtyři karty, hráči dohrají do posledního hráče a tím hra končí. Jedna partie se zvládne do deseti minut a je ideální si dát partií rovnou několik.

David: Takže je to vlastně takový filler.

Jo, určitě to není hra na celý večer.

Wolfsen: Není poslední hráč znevýhodněn, když pak třeba už nemá dost velryb v nabídce a nemůže splnit ty přesouvací podmínky?

No, statisticky nám jako nejlepší vychází druhá pozice, ale rozhodně může vyhrát každý. Poslední hráč by se třeba měl zaměřit na sběr surovin. Každá kombinace surovin je ve hře jednou (kromě tří libovolných, které jsou ve hře čtyřikrát, pozn. red.), takže se dá usledovat, která karta je ještě ve hře a která už ne. Sebrané karty by navíc hráči měli držet odkrytě.

David: Co bylo dříve – téma nebo mechanismy?

Mechanismy, to musím přiznat. Původně jsme na to vlastně chtěli nasadit blanické rytíře. Jakože je potřeba, aby vyjeli, ale ještě se jim nechce, tak měli hráči za úkol ničit naši zemi, aby jí už opravdu bylo nejhůř a vyjeli. Ale i ty mechanismy se vyvíjely. Třeba jsem ve hře jeden čas měli ještě to, že každý hráč produkuje nějaké suroviny a ostatní mu to můžou ničit, nebo byly různě silné útoky za různé kombinace surovin a bylo důležité nenechat soupeři tu správnou kombinaci surovin, aby nemohl provést ty nejsilnější.

Wolfsen: A proč zrovna velryby?

Já už jsem to během dneška vysvětloval na Zatrolkách – náš grafik, Jindra Pavlásek, je totiž strašně ujetý na velryby. My děláme třeba hry na mobilní telefony a kolikrát ze srandy padlo – dáme tam velryby. Nebo jsme si na motivy naší mobilní hry udělali vlastní Love letter a zase – proč ne velryby, a tak dál. Takže tady jsme to už opravdu udělali a flákli je tam.

Navíc jsme na to pak mohli naroubovat i to ekologické poselství. Že velrybám se už nelíbí, jak se chováme k naší planetě.

Wolfsen: Takže s Nuke the whales, které dnes někdo v té diskuzi na Zatrolkách zmiňoval, to nesouvisí?

Ne, o tom se právě dozvěděl až dneska.

David: A není třeba to braní surovin na to už naroubované hodně na sílu?

Ale vůbec ne. To totiž jsou obří elektromagnetické zmutované velryby. Vůbec ne nějaké normální. Vždyť jaká velryba by proplavala potrubím a probourala se chodníkem nebo která velryba lítá vzduchem a bombarduje města jinými velrybkami. Tak proč by nemohly tyhle létající zmutované velryby třeba vypouštět mikrovelryby, které vlezou lidem do mozku a ti lidi jim pak otročí a vyrábí ty suroviny. Musíš popustit uzdu fantazii. Ona je to taková šílená hra v tomhle směru.

Wolfsen: Na Startovači jste uvedení jako čtyřčlenný autorský tým - Josef Bělehrádek, Jakub Muřín, Jindřich Pavlásek a ty. Kdo je vlastně autorem hry? Nebo kdo co dělal?

Ona je to opravdu společná práce. Nedá se říct, že by někdo přispěl víc a jiný míň. Ani nemáme úplně jasně vymezené role. Jeden třeba nakreslil ty ilustrace, další je vybarvil a já to pak nasázel na ty karty. Takže tak, opravdu týmová práce.

Wolfsen: V jak velké skupině jste hru testovali?

Jenom ve čtyřech. Zato opravdu intenzivně. Jak už jsem říkal, ta hra se opravdu vyvíjela a do širšího okruhu jsme ji vzali až když jsme si byli dost jistí, že funguje. A to se potvrdilo.

David: Inspirovali jste se při tvorbě nějakou hrou?

Ano a ne. Prvotní impuls byl Love letter. Ten nás strašně nadchl a tak jsme chtěli udělat něco podobného – hru jen se 16 kartami. A potom jsme tam chtěli mít kostky, dvě. To byly vlastně základ té hry.

David: Když už jsme u kostek, všiml jsem si, že jsou ručně dělané. Je to tak?

Ano, to je vypálené pájkou. Vlastně celá hra je takřka ručně dělaná a bude tak dělaná. Karty a nálepky na žetony teda tiskneme U Pepy Bělehrádka, protože on vlastní tiskárnu. Ale lepíme, řežeme a kompletujeme to ručně. Stejně tak těch 200 kostek – dvě do každé hry – budeme vypalovat ručně. Lakovat je teda bohužel nebudeme, to by byla strašná práce. To jsem ale taky chtěl říct – ještě štěstí, že Pepa má tu tiskárnu, protože tady v Praze bychom za jeden arch samolepek na žetony platili mnohem víc než u něj.

Wolfsen: Proč teda neuděláte větší náklad? Nesnížily by se tím ceny?

Nechceme. My jsme to vlastně původně ani nechtěli vydávat. Měli jsme to jen my čtyři pro sebe, ale když jsme to pak ukázali více lidem, tak ten ohlas nás vybičoval k tomu, že bychom to teda prodávat mohli. Ale nechceme na tom vydělávat. Chtěli jsme hru nabídnout lidem, protože se podle nás povedla, a zároveň je to príma pocit, že nám "vyjde hra", bude mít záznam na Zatrolenkách, článek v MFantasy a to nám stačí.

Pokud se to co máme na Startovači vyprodá, tak ještě možná pár kusů přidáme, ale ne moc. Teď třeba řešíme, jestli nepřidat další Ultra shiny edici, protože jsme opravdu nečekali, že se vyprodá tak rychle. Možná jen zabalíme Deluxe edici do té plyšové velryby a bude to taková Skoro shiny edice (ta se v mezičase na Startovači opravdu objevila, pozn. red.).

Wolfsen: Proč jste si pro crowdfunding vybrali právě Startovač a ne třeba HitHit?

Zvažovali jsme obě možnosti. Vlastně jsme neviděli moc rozdílů a nakonec jsme se rozhodli pro Startovač, protože tam jsme viděli více herních projektů.

Wolfsen: Jaké máte další plány?

Teď dokončujeme s Jindrou Pavláskem mobilní hru a i k ní máme rozdělanou deskovku, ale jestli ji budeme vydávat nebo ne, to ještě opravdu nevíme. To je daleko.

Oba: Tak díky moc za rozhovor a hodně zdaru!

To já děkuju. A tady malá pozornost – ta naše verze Love letteru, kterou jsem zmínil.

Pro úplnost ještě dodám, že základní verzi hry si můžete na Startovači pořídit za příspěvek 300 Kč, Deluxe edici za 550 Kč a Skoro shiny edici za 850 Kč. Poštovné je u všech odměn v ceně.

Stránka kampaně na Startovači

Kampaň končí 1. 7. 2017 v 18 hodin našeho času (SELČ)

Článek o Velryby ničí svět na MFantasy

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Podpořeno

Grafika parádní...

10.6.2017 11:19:30

Přidat komentář