Postřehy z hraní hry Terracotta Army

Autor: jankie | 24.8.2023 | 4

Zemřel první čínský císař Čchin Š'-Chuang. Na jeho ochranu v posmrtném životě je potřeba sešikovat velkou armádu v podobě soch věrných bojovníků, kteří budou stát na stráži v císařově hrobce.

Ve hře Terracotta Army (Terakotová armáda) hráči představují majitele konkurenčních dílen pracujících na této zakázce. Během hry sbíráte suroviny, vylepšujete dělníky, najímáte mistry a hlavně stavíte sochy – a to tak, abyste získali co nejvíce přízně dvora.

Za poslední 3 měsíce jsem odehrál dost partií a rád bych na tuto výbornou (ale celkem zapadlou) hru upozornil. Jedná se totiž o euro hru, která má dvě zcela atypické vlastnosti pro tento druh her: má atmosféru a neustálý konflikt, aniž by na sebe hráči přímo útočili. Zřejmě proto se moc líbila i spoluhráčům, kterým tento styl her normálně nevyhovuje. Rozhodně ale od hry nečekejte náhodu. ;-) Dále jen v bodech, co mne zrovna napadlo:

  • Mechanika – Jedná se snadnější „work placement euro“ využívající mechaniku rondelu. Rondel naštěstí jen náhodně mixuje akce do trojic, než aby sloužil ke složitému plánování 5 kol dopředu.
  • Vzhled – Osobně mi úplně nesedla estetika plánu, ale je velice přehledný a má špičkovou ikonografii. Všechna pravidla jsou naznačena na přímo plánu a ani není potřeba cheatsheet. Díky tomu je také zcela jazykově nezávislá. (Pro ZH jsem udělal tahák – využijte jej alespoň při bodování, ať to nebyla zbytečná práce).
  • Miniatury – Nemám rád moderní „plastový mor“, zde je ale plast hlavní mechanikou hry a opravdu dává smysl. Figurky jsou moc hezké, ale v krabici jsou z výroby nevhodně balené a část z nich přijde pokroucená (na YT jsem dal návod na opravu). Hra obsahuje box na uskladnění, takže poté již tento problém odpadá. Box je zároveň součástí hraní hry samotné.
  • Herní doba – Počítal bych 30 min na hráče. Čím více, tím lépe, aby byla v mauzoleu tlačenice. U některých hloubavých hráčů může párkrát za hru při umisťování do mauzolea zasáhnout AP, ale není to nic zásadního. Celkový počet akcí ve hře se nemění, ve větším počtu hráčů jich má každý jednoduše méně.
  • Pravidla – I když to při čtení pravidel může připadat složitě, hra je opravdu snadná. Jen je potřeba poctivě vysvětlit prvohráčům závěrečné bodování (a je důležité na něj myslet celou hru). Druhů akcí je pár, většina je provedena okamžitě. Bodují se stejné věci pořád dokola. U speciálních soch vám jejich funkci okamžitě připomene symbol a zároveň tvar podstavce.
  • Tah hráče – Hráč nepovinně otočí rondel o jedno pole, vybere si z nabídky trojici akcí, odehraje je a jede další hráč. Akcí je jen pár typů jako „vezmi 4 hlíny“, „vezmi 2 penízky“, „za 3 hlíny postav sochu“, „za 4 hlíny postav sochu“, „použij mistra“. Jediné, co trochu zdržuje, je samotný výběr umístění sochy do mauzolea, protože tady už jde o body. A nic jiného se vlastně neboduje.
  • Suroviny – Ve hře jsou pouze peníze a hlína. Za akci „zisk tolik tohoto“ získám surovinu. Za peníze mohu najmout mistra, potočit rondel (o jedno pole za tah), koupit speciální sochu. Za hlínu mohu pouze postavit standardní sochu (využitím příslušné akce).
  • Bodování – Boduje se na konci každého kola (5 kol ve hře, 3 kritéria) + závěrečné bodování (4 další kritéria). Většinou se boduje stylem dominance/přítomnost, kdy se zvedá bodový zisk s přibývajícími koly. Co se kdy boduje, je řízeno náhodou, ale vše se určí veřejně před zahájením hry a víme to tedy dopředu. Příklad: vím, že na konci třetího kola se vyhodnotí, kdo má nejvíce kušijníků na celém plánu (dominance, 9 VB), kdo má na plánu alespoň jednoho (přítomnost, 4 VB), ostatní nic. Na konci hry se vyhodnotí velikost a složení skupin v celém mauzoleu (pokaždé stejně).
  • Vynechal jsem – Můžete najímat mistry, kteří vám odemykají nové akce na rondelu; můžete stavět unikátní sochy, které mají speciální funkce; hlína může vyschnout, musí se zvlhčit.
  • Sólohra – Hra obsahuje zajímavý sólo mód. Ten je trochu složitější, protože vlastně simuluje dalšího hráče.
  • Autor – Jak jsem již zmiňoval, hra má atmosféru. Zřejmě je to díky autorovi -> Adam Kwapiński, který se proslavil díky hrám Lords of Hellas, Nemesis a nově Frostpunk. Jaká znáte další eura s atmosférou? Z hlavy mne napadá Vláďův Mage Knight…?
  • Závěr – Můj osobní euro žebříček jsem upravil na 1. Im Jahr des Drachen 2. Dominant Species (1.ed) 3. Terracotta Army

 

Fotky z hraní:

Privátní: 2.jpg

 

Privátní: 3.jpg

 

 

Privátní: 1.jpg

 

Privátní: 4.jpg

 

Privátní: 5.jpg

 

Privátní: 6.jpg

 

Privátní: 7.jpg

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Prodám Říše příšer
Prodám Říše příšer
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas