Ztracený ostrov Arnak

xxxxxxxxxo hodnoceno 423x (Seznam vlastníků)

Ztracený ostrov Arnak - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy, Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Michaela „Mín“ Štachová
Michal „Elwen“ Štach
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Naše výprava nebyla početná, protože o existenci pozůstatků civilizace na onom členitém ostrově většina kolegů pochybovala. Tím více rostlo společné odhodlání sestavit z nalezených střípků alespoň částečný obraz oné dávné kultury. To jsme však ještě netušili, že na ostrově nebudeme sami! A nemám tím na mysli jen konkurenční expedici – naši sílu a odvahu se chystaly prověřit mocné bytosti strážící nejcennější artefakty…

Ve hře Ztracený ostrov Arnak se hráči vžívají do role archeologů-dobrodruhů. Postupně odkrývají různě bohaté lokality a posouvají se na stupnici bádání směrem k bájnému Ztracenému chrámu. Vítězí nejúspěšnější expedice. Hra kombinuje worker placement, deck building a resource management.

Příprava hry:

Na stranu herního plánu s chrámem Ptačího boha se k neobjeveným lokalitám náhodně rozmístí žetony sošek. Vytvoří se balíčky karet artefaktů, vybavení a strachu spolu s otevřenou nabídkou karet ke koupi. Nabídku tvoří řada šesti karet rozdělená na dvě části žetonem Měsíční hole – nalevo od hole vždy leží karty artefaktů, napravo karty vybavení. V prvním kole se Měsíční hůl nachází mezi první a druhou kartou, po každém kole se pak posouvá o jedno místo směrem doprava.

Na stupnici bádání se umístí žetony objevů, pod ní destičky pomocníků a do prostoru Ztraceného chrámu žetony legend. Do plánu zásob se připraví suroviny (mince, kompasy, tabulky, hroty a drahokamy) spolu s destičkami lokalit a strážců. Každý hráč obdrží hráčskou desku, dvojici žetonů bádání, dvě figurky archeologů, balíček šesti základních karet a výchozí suroviny.

Průběh hry:

Hra trvá pět kol. Hráči se střídají na tazích po směru hodinových ručiček. Na začátku kola si každý hráč vždy dobere karty ze svého balíčku tak, aby jich měl v ruce pět.

Během svého tahu musí hráč provést jednu hlavní akci a může zahrát libovolný počet volných akcí. Hlavní akce jsou následující:

prohledání lokality

  • prohledání i objevení lokality se provádí umístěním archeologa, jenž zde zůstává až do konce kola (pokud není přemístěn efektem některé karty)
  • na začátku jsou přístupné jen základní lokality, další lokality je možné prohledávat až po jejich objevení
  • k prohledání lokality je potřeba uhradit cestovní náklady, které se platí buď kartami s odpovídajícím symbolem – např. karty strachu na sobě mají „nejnižší“ cestovní symbol s botou – nebo mincemi (za dvě mince si hráč najme pilota, což pokryje všechny druhy cestovních symbolů)
  • vyhodnotí se efekty lokality (získání surovin, možnost odstranění karty, obnovení pomocníka a jiné)

objevení nové lokality

  • k objevení nové lokality je potřeba kromě cestovních nákladů zaplatit také příslušný počet kompasů (tři u lokalit první úrovně, šest u lokalit druhé úrovně)
  • po zaplacení si hráč z lokality vezme sošku/sošky a vyhodnotí zobrazené efekty
  • dále hráč vezme jednu z destiček lokalit, odhalí ji, umístí na lokalitu a vyhodnotí její efekty
  • na závěr hráč na lokalitu položí destičku strážce a zjistí, kterému strážci čelí

poražení strážce

  • hráč porazí strážce na lokalitě obsazené jeho archeologem, pokud zaplatí určené suroviny
  • následně si vezme destičku strážce k sobě a může kdykoliv využít její efekt (může jít o cestovní symbol či možnost odstranění karty)
  • na konci hry má každý poražený strážce hodnotu 5 bodů

nákup karty

  • z nabídky je možné kupovat karty vybavení (za mince) a artefaktů (za kompasy)
  • zakoupenou kartu vybavení si hráč nebere do ruky, ale dává ji dospodu balíčku
  • efekt karty artefaktu je možné naopak využít ihned při koupi, poté karta putuje do hráčovy herní oblasti
  • každá karta má určitou bodovou hodnotu (1 až 3 body), která se na konci hry přičte k hráčovu skóre

zahrání karty

  • karty se standardně hrají z hráčovy ruky a pokládají se lícem vzhůru do jeho herní oblasti, kde zůstávají až do konce kola
  • některé efekty na kartách vybavení se považují za volné akce
  • za kartu artefaktu zahranou z ruky se vždy platí jedna tabulka (plus případné další náklady) a její efekt je vždy hlavní akcí
  • pomocí karet je možné např. získávat suroviny, dobírat si karty z balíčku či objevovat lokality se slevou

bádání

  • hráč má k dispozici žeton lupy a žeton zápisníku – druhý jmenovaný nesmí být na stupnici nikdy výš než první
  • za postup na stupnici se platí suroviny, na oplátku hráč dostává různé bonusy (včetně možnosti vybrat si pomocníka) a na konci hry také vítězné body
  • hráči, kteří se s lupou dostanou až na vrchol stupnice, si navíc mohou ze Ztraceného chrámu koupit žetony legend oceněné dalšími body (nejcennější zlatý žeton přináší 11 bodů)

pasování

  • jakmile hráč pasuje, nemůže po zbytek kola hrát
  • kolo pokračuje, dokud nepasují všichni hráči

Na konci kola dochází k navrácení archeologů na desky hráčů (za každého archeologa, který byl na lokalitě se strážcem, si hráč musí vzít jednu kartu strachu a dát ji do své herní oblasti), zamíchání karet z herní oblasti a jejich umístění dospodu balíčku, dobrání karet z balíčku do ruky a obnovení pomocníků. Také se předává žeton začínajícího hráče doleva a Měsíční hůl se v nabídce karet posouvá doprava.

Každý hráč může během hry najmout až dva pomocníky. Pomocníci mají stříbrnou stranu s určitým efektem, po vylepšení se otáčí na zlatou stranu a efekt je vylepšen. Po využití odměny se pomocník pootočí – zůstává „vyčerpaný“ až do konce kola (může však být obnoven některými efekty).

Dříve zmíněné sošky získané z objevených lokalit leží na desce hráče. Každá soška má hodnotu 3 bodů. Zároveň jsou pro ně na desce vyhrazena pole se zvyšující se bodovou hodnotou. Hráči mohou sošky přesouvat do těchto polí a získávat tím různé odměny, pole s takto využitou soškou nicméně ztrácí svou bodovou hodnotu.

Konec hry:

Hra končí v pátém kole spolu s posledním pasujícím hráčem. Jsou rozdány případné karty strachu za archeology na lokalitách se strážci a hráči si sečtou body za: žetony bádání, žetony legend, sošky a jimi neobsazená pole, poražené strážce, karty vybavení a artefaktů; poté si odečtou body za karty strachu (-1 bod za každou takovou kartu). Vítězí hráč s nejvyšším počtem bodů. V případě remízy hraje roli dosažení Ztraceného chrámu, příp. vyšší počet bodů za bádání.

Hru je možné hrát také sólo za pomoci destiček soupeřových akcí. Pro pokročilé hráče je pak určena obtížnější strana herního plánu s chrámem Hadího boha.

 

Autor: MsJitka

Rozšíření hry (2)

Ztracený ostrov Arnak: Po stopách expedice (2023)

Samostatně nehratelné rozšíření Po stopách expedice rozšiřuje jak základní hru, tak i předchozí rozšíření Velitelé expedic. Rozšíření základní hry: Nové karty vybavení a artefaktů — stačí zamíchat do ...

rozšíření 1 - 4 hráči

Celkové hodnocení: xxxxxxxxxo (hodnoceno 22x)

Ztracený ostrov Arnak: Velitelé expedic (2021)

Popis ještě nebyl vložen.

rozšíření 1 - 4 hráči

Celkové hodnocení: xxxxxxxxxx (hodnoceno 119x)

Získaná ocenění

  • International Gamers Award - 2021 (Hra pro více (3+) hráčů)

Další názvy této společenské hry

Vybíráme z Bazaru

Carcassonne: Objevitelé
Carcassonne: Objevitelé
Akt. cena: 530 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas