Počet hráčů: 1 - 6
Autoři: Jean-Baptiste Lullien
Nicolas Raoult
Raphaël Guiton

Zombicide (2nd Edition)

Autor: mart | 17.8.2021 | 3

Od vydání první edice uplynulo už předlouhých devět let. Druhý díl tak přichází na náš trh v modernějším hávu a s osvědčenými nápady, jak se efektivně vypořádat se světem trvale postiženým zombie nákazou.

Známé herní téma od CMON se v květnu tohoto roku opět objevilo na našem stole. A třebaže se mnozí na tuhle recyklaci dívají takříkajíc skrze prsty, Zombicide série má stále spoustu věrných fanoušků. Tím spíše, že CMON neustále a vcelku zdařile kličkuje. Pročež se po fantasy podívané v Zelené hordě a sci-fi akci v Invaderu sebevědomě navrací tam, kde značka Zombicide započala svou tolik úspěšnou pouť. Tedy do současnosti, stižené neradostnou zombie apokalypsou.

Úvod

Ponejprv musím zmínit a vyzdvihnout obrovské množství plastu, jímž nás lidé z CMON znovu zahrnuli. Překvapivý je jak velký počet hrdinů na výběr (12 těl), tak hned celé kvarteto nesmírně odolných bossů, neboli Zrůd. Obé napomáhá ke kýžené různorodosti během samotného aktu hraní. Jelikož do ulic fiktivního a zombíky zamořeného města míří skupina "dobrovolníků" složená ze šesti hrdinů a každý je svým způsobem unikátní, můžete tu s jejím složením zajímavě experimentovat.

Hrdinové mají předdefinovaný soubor dovedností, s navyšujícími se zkušenostmi jsou čím dál tím šikovnější a zdatnější. Uvedené se při práci s oblíbenými komunikačními nástroji, kam patří zejména sečné a střelné zbraně, docela hodí. Asi je zřejmé, že Zombicide je hodně akční představení, jehož kredit významně vylepšuje kooperativní rámec, vyžadující dobré plánování a správnou součinnost. Je přitom na vašem rozhodnutí, kolik hráčů zde bude participovat, resp. jak si přerozdělíte v misi účinkující hrdiny.

V průběhu hry

Do akce!

Co se týče množství misí, tady se tvůrci také plácli pořádně přes kapsu (25 scénářů). Takže za relativně vysoké vstupné (čti pořizovací cenu) získáte dlouhotrvající azyl, ve kterém jdete ve známých šlépějích. V rámci dostupných herních aktivit je na pořadu dne zejména pohyb po mapě, průzkum a bojování s nekonečnými zástupy zombie nepřátel. Tyto nedobře naložené kreatury ovládá a diriguje hra, hordy zombíků ale fungují velice jednoduše. Jejich hlavním stimulem je neutuchající chuť na čerstvé maso.

Nicméně v misi musí všichni zúčastnění hrdinové spatřit závěrečné titulky. Jedním ze stěžejních nápomocných nápadů, kterak odvrátit rendezvous se zubatým Game Over, je sympatický motiv hluku. Ten totiž můžete vyvolávat uměle a pokud vaši nepřátelé nemají "menu" přímo před sebou, dají se snadno zmást. Lze je zkrátka přechytračit vámi žádaným způsobem. V tomto kontextu musím zmínit, že hlučné bývají nejenom klasické střelecké varianty jako je brokovnice, ale i motorová pila běsnící na blízko.

Čímžto se plynule dostáváme k bodu, kdy přichází ke slovu hrubá síla. Sluší se připomenout, že tři akce, které má každý hrdina k dispozici zkraje hraní, se postupně navyšují. A v pokročilém herním čase budete moci střílet do davu až tak často, že si nestačíte dělat zářezy na pažbě! Lehce stresujícím faktorem při nutném odečítání zombíků mohou být kostky, stejně jako skutečnost, že se tito neustále navracejí do hry. Dle jejich typového výskytu pak musíte zvolit i odlišnou strategii.

Zrůdní bossové

Zombie hrátky

Občas tu sice narazíte na spřízněnou osobu, resp. jiného přeživšího, ovšem většinou budete čelit nelítostnému světu plnému potíží. Počítaje v to obrovitou Zrůdu, na níž zhusta platí jediný recept. Molotovův koktejl, který je nutné zavčasu najít někde v na první pohled opuštěných budovách. Výše zmíněný drink navíc dokáže snadno ukončit jakoukoliv zombie párty. Dávkování je však třeba zvolit nadmíru opatrně, neboť se ve zdejším univerzu vyskytuje v přísně limitované edici.

Zajímavou možností pro ztížení vašich snah je sázka na větší počet Zrůd. V krajním případě všech současně – pro hardcore hráče. Je škoda, na rozdíl od kickstarterových modelů, že v základním boxu přítomné Zrůdy jsou si designově tolik podobné. A minimálně ze začátku ztrácíte přehled, s kým přesně (ne)máte tu čest. Naštěstí už není standardní Zrůda zdaleka tak smrtonosná, tudíž si při setkání nemusíte hned měnit kaťata, abyste eventuálně zamaskovali své emoce.

Dílčí ulehčení zase naopak poskytují vozidla, co se pravidelně objevují na mapě. Jde o další poměrně zásadní herní element, dovolující vám více taktizovat. Do čehož patří asi očekávaná alternativa nasednutí a řízení vybraného vozu, se kterým můžete pohodlně překonat celou mapu klidně i během jednoho jediného kola. A běda, kdo se vám přitom připlete do cesty. Podobný bonus představují speciální bedny obsahující stejně speciální zbraně, umožňující "léčit" zombie nákazu ještě lépe a o poznání radostněji :)

Zde by bylo vhodné poznamenat, že všechny mise jsou jasně definované svou obtížností a délkou trvání. Jde ale o značně proměnlivou hodnotu, do níž nota bene promlouváte sami. Vyjma možných modifikací hraní naznačených již samotnými tvůrci, lze relativně snadno otestovat řadu vlastních ideí. V tomto ohledu je Zombicide mimořádně tvárná hra, kterou si tak můžete vyzkoušet např. s menší skupinou hrdinů, než je v zadání uvedeno.

Ukázka karet

Resumé

Zombicide je výborná volba pro příležitostné hraní. Má jednoduchá a snadno uchopitelná pravidla, jež jsou navíc v češtině. Rychlý "setup". Atraktivní zpracování a téma, které se navzdory drsnějšímu akčnímu pojetí bude líbit malým i velkým hráčům. Třeba jen díky vtahujícímu kooperativnímu konceptu a nebo kvůli skutečnosti, že každá mise je de facto zcela uzavřeným dobrodružstvím. Takže vám na jednu herní partii bude stačit hoďka, maximálně dvě, čili ideální časová investice.

Pravda, CMON tenhle herní pokrm vaří už hodně dlouho a mnohým přijde takříkajíc převařený. Tím spíše, že se dříve (myšleno v rámci série) použité nápady vylepšují opravdu jen zlehka a nebo se pouze lehce obměňují. Na druhou stranu, pakliže vás tahle značka z nějakého neznámého důvodu minula, či pokud je vám blízké tvůrci zvolené téma a prostředí, není proč váhat. Druhá edice je právě pro vás více než doporučeníhodná deskovka s vysokou znovuhratelností a jednoduše škálovatelnou obtížností.