nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Zeměplocha: Semafory

Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
Backspindle Games Ltd.
Autoři: David Brashaw
Leonard Boyd
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Všude ve městě se začaly rozsvěcovat signalizační věže. Kombinace černých a osvětlených čtverců se pohybovaly nahoru a dolů. Na tuhle vzdálenost byla činnost zařízení zcela nehlučná. Věže pomrkávaly svými světly do houstnoucí mlhy, zdůrazňovaly svá souhvězdí na pozadí tmavnoucího nebe a vypadaly teď mnohem magičtěji, než kdyby byly výplodem skutečné magie, mnohem kouzelněji, než kdyby byly vykouzlené.

Ve hře Zeměplocha: Semafory se hráči stávají operátory semaforové věže. Používají děrné štítky, pomocí kterých přepínají světla signalizačních lamp v ústředně. Vítězí hráč, který jako první odvysílá svoji zprávu. Hru lze hrát i jako kooperativní či sólo hru.


Příprava hry:

Při kompetitivní variantě hry pro 2-4 hráče je využit střed hracího plánu představující semaforovou ústřednu. Na tu se umístí 16 dílků lamp, které mohou být ve stavu „rozsvíceno“ či „zhasnuto“. Každý hráč umístí svou figurku na nejbližší startovní kontrolku na hracím plánu, v případě 3 hráčů je čtvrtá kontrolka obsazena hlubinným trpaslíkem, který se během hry přesouvá a z věže, na které se nachází, nelze vysílat. Žetony odeslání (červené kostičky) se umístí vedle plánu. Každý hráč dostane jednu semaforovou kartu s heslem, které má za úkol odeslat. Ta jsou veřejně známá a kdokoliv si může přečíst hesla odesílaná ostatními.

Každý hráč dostane jednu kartu Hlášení o výpadku, zbytek se položí lícem dolů k plánu. Tyto karty mají hráči skrytě v ruce. Efekt každého Hlášení o výpadku je na něm popsán a hráč ho může použít kdykoliv během hry k tomu, aby pomohl realizaci svých plánů nebo naopak překazil plány ostatních. Efektem může být např. „Přetížení – rozsviťte všechny lampy“. Děrné štítky se vloží do sáčku a každý z hráčů si vylosuje tři. Pomocí děrného štítku hráči během hry mění stavy signalizačních světel mezi rozsvíceno a zhasnuto (a naopak).


Průběh hry:

Tah má 4 fáze: 

  1. Přesun mezi kontrolkami a výběr věže: Uvnitř ústředny se nacházejí kontrolky, mezi kterými může hráč přesouvat svou figurku. Je omezen jejich barvou – smí využívat jen ty, které se shodují s barvou jeho startovní kontrolky. Pokud hráč odeslal ve svém minulém tahu písmeno, musí se přesunout na jinou kontrolku. Pohyb o 1 kontrolku hráče stojí 1 bod zátěže (celkem za tah může hráč použít maximálně 5 bodů zátěže).
  2. Hraní štítků: Hráč použije jeden či více děrných štítků, pomocí kterých změní světelný vzor v ústředně. Štítek (štítky) poté odloží. Využití děrného štítku opět zpravidla vyžaduje spotřebování bodů zátěže.
  3. Označení semaforové karty: Pokud hráč dokázal vytvořit kolem své figurky potřebný vzor pro odesílaný znak, překryje písmeno na semaforové kartě žetonem odeslání. Za tah je možné odeslat maximálně jedno písmeno. 
  4. Dobrání štítků: Hráč si ze sáčku dobere do 3 štítků v ruce.


Konec hry:

Vítězí hráč, který jako první odeslal celé slovo ze své semaforové karty. Avšak jeho vítězství ještě může zhatit sabotáž: ihned poté, co vítězící hráč odešle své poslední písmeno, může se hráč, který by byl po něm na tahu, pokusit o sabotáž jeho posledního písmene – tu realizuje tak, že pomocí karty Hlášení o výpadku či svých děrných štítků docílí zhasnutí všech lamp, kterými vítězící hráč odeslal své poslední písmeno. Pokud je sabotáž úspěšná, musí dotyčný během svého příštího tahu odeslat své poslední písmeno znovu.

Kooperativní varianta:

Hráči představují operátory Velké linky, kteří se snaží doručit zprávu do Genovy dříve, než tam dorazí pošťák. Využívá se i okrajová část hracího plánu, kde jsou umístěny figurky věží a po které běží pošťák. Každý využitý bod zátěže posune pošťáka na jeho cestě o políčko vpřed.

Lícem dolů jsou vedle plánu před hrou připraveny dvě karty Hlášení o události se dvěma odhalenými děrnými štítky a dvě karty Záznamník operátora se dvěma skrytými štítky. Hráči si také připraví dvě semaforové karty s hesly. Hra probíhá v následujících fázích:

  1. Hraní štítků a posunutí pošťáka: každý hráč musí zahrát alespoň jeden štítek. Může využít ty štítky, které má v ruce, či si štítek vyměnit s některým z ležících na stole. To s sebou však přinese povinnost vyhodnocení přidružené karty Záznamník operátora či Hlášení o události. Vyměněný štítek pak musí zahrát.
  2. Odeslání písmene: pokud se podaří odeslat písmeno, označí hráč tuto skutečnost jeho překrytím na kartě figurkou věže. Opět nelze za jeden tah odeslat více písmen.
  3. Odložení a poslání štítků: použité štítky jsou odloženy a byl-li použit jen jeden, předá hráč ten zbývající hráči, jehož tah následuje. Pokud mu žádný nezbyl, vylosuje ze sáčku nový a ten předá následovníkovi.
  4. Dobrání štítku: hráč si vylosuje do ruky nový štítek. Tedy pokud není řečeno jinak (např. kartou Hlášení o události), začíná každý hráč svůj tah se dvěma štítky v ruce a končí s jedním.

 

Pravidla hry nabízejí i sólovou variantu, variantu pro děti (pro 2 hráče), kooperativní variantu, v níž hráči musí doručit zprávu pomocí semaforů dříve než pošťák, dále obměnu Dálkový přenos pro odvážné kooperativní hráče, kdy musejí hráči držet své štítky v tajnosti a nesmí komunikovat s ostatními, a Noční směnu, kdy jsou věže kvůli svátku Prasečí hlídky obzvláště přetížené a stále dochází k jejich výpadkům.

Autor: Synura

Další názvy této společenské hry

  • Clacks: A Discworld Board Game

Vybíráme z aukcí

Junkart - umění z odpadu
Junkart - umění z odpadu
Akt. cena: 430 Kč
Končí za: 13 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>