xxxxxxxxoo hodnoceno 5x (Seznam vlastníků)

Zaostřeno na zločin: Vražedný autor   - obrázek

Počet hráčů: 1 - 6
Autoři: Stéphane Anquetil

Případ nezvěstného autora

Autor: bicekz | 9.11.2022 | 1

Tenhle večer roku 1929 bude významný – minimálně pro mě. Jsem mladý policejní konstábl, který dostal pozvánku na koktejlovou párty do panství Harrogate sira Arnolda Knoxe. Majitel panství vydává novou knihu po dlouhých dvou letech. Hodinu před začátkem párty mi volá Joan Knoxová, manželka sira Arnolda Knoxe, a prosí mě o akutní prošetření případu zmizení jejího manžela. Svědci slyšeli dva výstřely a po sirovi se slehla zem. Je to jeden ze sirových žertíků, nebo je za tím něco více?

Zaostřeno na zločin: Vražedný autor je třetí česky vydanou hrou ze série her Crime Zoom. Každá z těchto her obsahuje samostatně hratelný detektivní příběh, jenž se hráči snaží vyřešit. Pravidla všech vydaných her Zaostřeno na zločin jsou totožná, takže se většina recenze vztahuje i k ostatním dílům. V recenzi je použit omezený počet fotografií tak, aby neprozrazovaly příběh hry.

Privátní: krabice .jpg
Otevřená krabice hry Zaostřeno na zločin: Vražedný autor

Pravidla

Pravidla jsou velmi jednoduchá. Hráči nehrají v kolech ani tazích, ale rozhodují se společně a sledují vodítka v případu. Vodítka jsou dvou typů:

• Scéna je nějaké místo nebo místnost. Jakmile hráči odhalí kartu scény, je na ní napsáno, která čísla karet k ní mají přiložit pro vytvoření kompletní scény.
  • Informace jsou samostatné karty, které poskytují určitou informaci, dokument nebo situaci.

Tato vodítka mohou hráči dobírat z balíčku, jakmile jim to dovolí nějaká jiná karta (číslo karty je bílé v černém obdélníku). Karty informací se otočí hned po dobrání. Karty scén se otáčejí až při rozhodnutí hráčů, pokud si myslí, že jednotlivé scény mohou obsahovat důležité vodítko pro případ. Tímto způsobem lze i „vyslýchat“ osoby zobrazené na scéně.

Ve hře jsou i podmíněná vodítka. Například pokud chcete otevřít trezor, musíte mít příslušný klíč. Tato vodítka se ve hře zapisují stylem: „Pokud #1 Klíč: 6 otevřete trezor.“ Pokud tedy hráči mají předmět klíče s číslem #1, mohou si dobrat kartu vodítka číslo šest, která bude znázorňovat otevřený trezor. Důležité předměty jsou označeny červeným textem s číslem předmětu za mřížkou. Díky výrazné barvě nemohou hráči tyto důležité předměty přehlédnout. Jelikož jsou předměty rozlišeny i čísly, není problém rozeznat např. různé klíče k různým dveřím.

Hráčům ušetří čas seřazený balíček vodítek podle čísel. Karta s číslem nula obsahuje úvod do případu a pokyn k přípravě úvodní scény. Hráči dostanou i pozvánku na párty a seznam svědků. V ten moment je hra připravena k zahájení.

Privátní: připravená hra.jpg
Připravená hra podle pokynů na kartě s číslem nula

Hráči odhalují vodítka až do situace, kdy tuší, co se v případu stalo. Poté musí zodpovědět devět otázek týkajících se případu.

• Prvních pět otázek je hlavních. Tyto otázky zjišťují, zda hráči ví, kde se pan Knox nachází, jaká byla použita zbraň, motiv činu, viníka apod.
  • Další čtyři otázky jsou dodatečné. Tyto otázky jsou zaměřeny na větší množství detailů ohledně případu.

Dodatečné otázky mohou ovlivnit úsudek vyšetřovatelů (nebo nasměrovat sledování vodítek), proto bych Vám doporučil si je číst až v okamžiku, kdy alespoň trochu tušíte, co se stalo.

Otázky jsou tří typů podle druhu odpovědi.

• Otázky s možnostmi: Odpověď je jedna nebo více z nabízených možností.
  • Otevřené otázky: Odpověď je tvořena vlastními slovy.
  • Otázky požadující číslo karty: Odpověď je číslo karty. Tudíž např. k otázce „Kde se nachází Sir Arnold Knox?“ musíte najít kartu, na které je Sir, a odpovědět číslem karty.

Konec hry

Jakmile hráči zodpoví všechny otázky, otočí pravidla na stránku číslo dvanáct, kde začíná část s řešením. Ke každé otázce je poměrně dlouhá vysvětlující odpověď, co se stalo a čeho si hráči měli nebo mohli všimnout. Konkrétní odpovědi, za které hráči získají hvězdičky (body), jsou vyznačeny modrou barvou. Díky zvýraznění odpovědí můžete řešení pouze rychle projít, pokud jste všechny detaily případu odhalili správně.

Za odpovědi můžete získat celkem jedenáct hvězdiček. Pokud jste odpověděli správně na všechny hlavní otázky, získáte jednu hvězdičku za každých pět zbylých karet. Zbylé karty jsou neotočené karty scén a zbylé karty v balíčku vodítek.

Epilog

Pravidla obsahují i epilog. Po vyhodnocení řešení si můžete přečíst závěrečný příběh. Epilog je opravdu skvělý a odhalíte v něm viníka ve stylu detektiva Hercula Poirota. Epilog nezohledňuje, jak se hráčům dařilo nebo nedařilo. V závěru nenajdete žádné slovní hodnocení podle počtu získaných hvězdiček, jak bývá zvykem u bodovaných detektivních her.

Mé dojmy

Mezi mé nejoblíbenější hry patří únikové a detektivní hry. Proto jsem jich hrál už hodně. Hry ze série Zaostřeno na zločin vynikají jednoduchostí pravidel. Zároveň jsou naprosto logicky provázané a řešení se dá odhalit z dostupných karet. Hra nabízí několik falešných stop, takže nemusí stačit spokojit se s jednou příběhovou linkou a uzavřít případ. Všechny tři hry přeložené do češtiny se nám zdály poměrně jednoduché. Výsledky naší party byly lepší než u většiny ostatních detektivních a únikových her. Příběh dává smysl a doplňující otázky vyloženě navádí k řešení. Ocenit musím i skvělý epilog, který většina podobných her neobsahuje.

Herní systém je jednoduchý a logický. Pokud naleznete dokument, dostanete ho na kartě. Když se dostanete do nějaké místnosti, odhalíte místnost v podobě karet scén. Na jednotlivých kartách scén se mohou nacházet důležité stopy už na přední straně. Pokud hráči objeví stopu a myslí si, že je pro příběh důležitá, mohou kartu scény otočit a dozvědět se o ní více. Pokud je ve scéně osoba, otočením karty ji hráči vyslechnou. Hra funguje poměrně reálně a hráči mají volnost v pátrání po jednotlivých stopách.

Hra je určena pro jednoho až šest hráčů ve věku čtrnácti let a více a doporučil bych ji hrát ve větším počtu hráčů. Více se pobavíte a určitě platí, že víc hlav víc ví. Hru je možné hrát i ve více než šesti hráčích, pokud se vejdete ke stolu a nebudete se moc dohadovat o společných krocích. S minimálním věkem uvedeným distributorem bych souhlasil. Je vhodné, aby měl hráč vyvinutější myšlení a dedukční schopnosti. Hra by měla trvat zhruba hodinu.

Krabička je malá a skladná. Karty jsou v dobré kvalitě s krásným vzhledem.

Hra je bohužel hratelná jen jednou. Jakmile zjistíte, co se v případu stalo, může trvat i několik let než zapomenete všechny podrobnosti. Při opakovaném hraní detektivních her mají výhodu zapomnětlivější hráči, kteří si hru mohou znovu zahrát klidně po několika měsících. Přesto je třeba zvážit, zda taková hra neleží ve skříni zbytečně. V tom případě není problém ji prodat. Existují jiné herní série, které nutí hráče ničit herní materiál nebo se hrají s pomocí aplikace, která ověří kód z krabice. Tento kód má však omezený počet použití. Ve znovupoužitelnosti her ze série Zaostřeno na zločin není jediný zádrhel.

Neodhalené karty po hře a jejich možnosti využití

Pravidla umožňují dokončit hru před otočením všech karet a získat hvězdičky navíc. Po přečtení pravidel jsem si říkal, že je škoda neodhalit všechny karty a zároveň tipovat. Hru totiž hrajete jen jednou a je škoda nevidět všechny karty ve hře.

Inspiroval jsem se hrou Podezřelí. V této hře také máte odpovědět na otázky, ale můžete dělat průběžné tipy během odhalování karet. Čím později odpovíte správně, tím méně bodů dostanete. Zároveň můžete během hry měnit tipy a spokojit se s menším počtem bodů, pokud je poslední odpověď správná.

Tato mechanika v této hře bohužel nemůže fungovat stejně dobře. Ve hře Podezřelí můžete během hry měnit tipy u jednotlivých otázek a dostat různé počty bodů za každou odpověď zvlášť. Zde dostanete jednu hvězdičku za každou odpověď. Jedna hvězdička se špatně dělí a takto zmenšená hodnota by nemohla dostatečně vystihnout úspěch detektivů.

Pokud se vydáte v této hře po správných stopách, určitě je možné neodhalit pět nebo deset karet (jednu bonusovou hvězdičku získáte za každých pět zbylých karet, okolní počet zbylých karet tudíž moc nedává smysl). Pokud jste se vydali správnou cestou, měli byste si být jisti odpovědí u většiny otázek.

Pokud chcete tipovat a zároveň odhalit všechny karty, doporučil bych provést tip v momentě, kdy si myslíte, že znáte průběh případu. Můžete odhalit zbylé karty a v případě, že svoje odpovědi do konce hry nezměníte, dostanete bonusových hvězdiček tolik, kolik byste dostali, kdybyste další karty neodkryli. Tento tip samozřejmě můžete kdykoliv změnit (nejvíce dává smysl po pěti odhalených kartách) a přepočítat si aktuální bonus. Při vyhodnocování se počítá pouze poslední provedený tip.

V neposlední řadě se na neodhalené karty můžete podívat až po vyhodnocení řešení, ale to by asi udělala většina hráčů i bez mého doporučení.

Rozdíl mezi různými díly

Odehrál jsem všechny tři díly vydané v češtině. Jak jsem psal již v úvodu, velká část recenze se týká všech tří dílů. Menším rozdílem, který může zmást hráče, je neočíslování karet úvodní scény v ostatních dvou hrách. K úvodní scéně nedostanete v ostatních dílech žádné karty navíc. Ale zato dostanete větší úvodní scénu (tři karty úvodní scény ve hře Vražedný autor oproti patnácti kartám ve hře Jeho poslední karta a devíti ve hře Posel špatných zpráv).

Tři díly Zaostřeno na zločin vydané v češtině

Každý díl má svůj skvělý originální epilog. Jinak je snad vše stejné. Všechny případy jsou skvělé, originální a každý si najde své fanoušky. Pokud bych měl seřadit případy podle toho, jak se mi líbily, bylo by to následovně:

1. Jeho poslední karta
  2. Vražedný autor
  3. Posel špatných zpráv

Tím nechci určovat horší nebo lepší hry – pořadí zohledňuje spíše originálnost a zajímavost případu.

Závěr

Zaostřeno na zločin: Vražedný autor je detektivní hra, která vyniká jednoduchými pravidly a logickými souvislostmi. Během hry odhalujete vodítka, na jejichž základě odvozujete celý příběh případu. Na závěr hry zodpovíte devět otázek, které prověří, zda jste odhalili průběh zločinu. Odměnou za každou správnou odpověď a každých pět nevyužitých karet (v případě správného zodpovězení pěti hlavních otázek) je jedna hvězdička. Po vyhodnocení řešení si přečtete skvělý epilog. Hru bych doporučil všem detektivům, kteří milují logické přemýšlení a vyvozování děje. Díky jednoduchosti bych hru doporučil i hráčům, kteří si chtějí zahrát svoji první detektivní hru. Příběhem hry si projdete zhruba za jednu hodinu.