PS-Games
Autoři: Eric M. Lang
Christian T. Petersen
Rok vydání: 2005

World of Warcraft - deskovka

Autor: pihorv | 2.5.2009 | 12

Za branami mocných měst se nachází rozlehlý a neprozkoumaný svět. Dle pradávných legend je to svět plný tajemna, svět cti a velkého nebezpečí. Tak tohle se teď honilo v hlavě Gardukovi, mladému statnému taurenovi, který spolu se svými přáteli – trolkou Rendou a nemluvným orkem Kardukem popíjeli hořké pivo v krčmě U vylomeného zubu v hlouby podzemního města na severu země. Garduk se od svého strýce  doslechl, že v oblasti scarlet monastery ležící  severně od podzemního města se nacházejí ruiny kláštera, které v sobě ukrývají mnohé poklady z dob, kdy v zemi byl klid a klášter vzkvétal. Časy se však změnily a dnes se o tom místě povídá, že jen blázen by tam dobrovolně vkročil. A přesto byl Garduk – srdcem i svou tělesnou konstitucí válečník vyzbrojený obouruční sekerou přesvědčen, že klášter mu snad odhalí některý z pokladů a přinese mu slávu a snad bohatství…

Desková hra World of Warcraft je hrou na hrdiny. V základní sadě máte na výběr z 8 národů za každou ze dvou přítomných frakcí (aliance - představovaná lidmi, gnomy, nočními elfy a trpaslíky; horda – zastoupená orky, troly, taureny a nemrtvými). Z povolání pak můžete vybírat z devíti následujících: válečník, paladin, shaman, druid, lovec, rogue, warlock, mág a léčitel. Každé z povolání má k dispozici list postavy, který slouží k jejímu rozvoji, zvyšování úrovní a umísťování schopností, zbrojí, zbraní,... Vše potřebné, co dělá vaší postavu tím správným hrdinou. Samotný list je oboustranný, vždy pro jedno povolání pro obě znepřátelené frakce - aliance a hordy. Takže se nemůže stát, aby za obě frakce hrála dvě obdobná povolání.

Hustým lesním porostem prosvítalo jen málo paprsků ze zapadajícího slunce. Malá mýtinka, kde se Garduk se svými přáteli připravoval k rozdělání ohně, se jevila jako příhodná pro malý odpočinek. Blížící se večer však s sebou nesl i nepříjemný chlad ze západu naplněný i podivnou vůní. Že by snad maso nějakého tlejícího zvířete, pomyslil si Garduk a dal znamení lovci Kardukovi, aby se podíval, co že je původem toho nepříjemného pachu. Karduk se tak po boku se svým věrným vlkem Šedivákem vydal na průzkum do nepropustného lesa. Za chvíli po nich nebylo ani slechu. Bylo až s podivem, jak se dovedl tento obrovitý ork v lese neslyšně pohybovat.

Hra a vše co se kolem ní točí spočívá na rozvoji vaší postavy. V základu máte možnost pěti úrovní (s rozšíření burning crusader se dostáváte na šestou úroveň). Od druhé úrovně můžete svou postavu vylepšit s každou přibývající úrovní o jednu schopnost tzv. talentu – trvalé schopnosti vaší postavy mající vliv na specializaci vaší postavy. Tyto a všechny schopnosti plně vychází z PC předlohy a umožňují Vám tak vývoj postavy přesně podle talentových „stromů“. Dostáváme se tak k prvnímu velkému pozitivu, které s sebou velké balení této hry přináší. Velké možnosti v rozvoji postavy. Co hra, to jiná možnost. Válečník zaměřený na udílení zranění, v druhé hře se specializující na obranu. Lovec se specializací na střelné zbraně, příště zase na své psí mazlíčky, … Možností je tak nepřeberné množství. Vezmeme-li v úvahu 9 povolání, zábavy habaděj. Postavy se zdají velmi vyrovnané. Kooperace je ve hře vítána a mnohdy jsou k ní hráči přinuceni. Se vzrůstající obtížností hry se objevují nové a nové potvory, které jsou vybaveny zvláštními schopnosti od od stunů, přes otravy po mnohé nepříjemnosti, na které existují protiléky vlastněné v závislosti na postavě. V tomto ohledu se tak světu warcraftu nedá nic vyčítat a pochválit tvůrce za trpělivou práci.

Garduk se zaposlouchal do zvuku lesa. Bylo až s podivem, jak s odchodem Karduka vše ztichlo. Ticho bylo nepřirozené. Garduk by přísahal, že je schopen slyšet tlukot svého taurenského srdce. Na tváři mu vyrazily nepatrné krůpěje potu.  Opatrně se obrátil, aby se ujistil, že trolka Renda je spolu s ním připravena na možné komplikace. Její léčitelské schopnosti se nejspíš budou za chvíli hodit. Karduk se pohnul o pár kroků vpřed. Zcela instinktivně uchopil svou mohutnou obouruční sekeru a vydal se vpřed, aby se dostal na malou vyvýšeninu lemující jejich mýtinku.

Samotná hra probíhá ve třiceti kolech. Patnáct kol za každou frakci. Je-li to hodně nebo málo, těžko soudit. Během jednoho kola mohou postavy hrající frakce libovolně kombinovat možnosti tvořené pěti akcemi. Přičemž je nutné upozornit, že každá postava disponuje na své kolo 2 akcemi, které může využít následovně: pohyb až o dvě lokace (nepopisuji zde možné zádrhele při pohybu), odpočinek pro obnovu životů a many, výzva neboli hlavní gró celé hry, trénink postavy a poslední akce města – nákupy, léčení a jiné příjemnosti spojené s městem obecně.  Dostáváme se tak k malému zádrhelu celé této gigantické hry. Trpělivost je schopnost, kterou se pro tuto hru musíte vybavit. Prostoje mezi vaším tahem a tahem soupeřů je mnohdy nekončící. Nezbývá vám nic jiného než hledat možné taktiky pro rozvoj vaší postavy. Hře v této fázi nepřidává ani skutečnost jejího konce. Neboli určení vítěze. Vítězí ten, kdo do 30. kola zabije zvoleného bose pro danou hru. Po třicátém kole konec a následuje automaticky boj silnější frakce s finálním bosem. V případě neúspěchu bojuje druhá frakce. V případě neúspěchu boj mezi frakcemi. Osobně mi tu chybí nějaký ten dobrodružnější prvek. Hledání něčeho, sesbírání něčeho, ... Prostě něco hmatatelnějšího. Pro poražené se tak hra jeví jako ztráta času, když se řekne konec. Ani pořádně nevědí, jestli byly k vítězství taky blízko či ne. Takové nemastné neslané z mého pohledu. Pro jednotlivé bos jsou sice jednotlivá zvláštní pravidla – při obrácení karty události posuň žeton overlorda o tolik polí směrem tam a tam  a když dorazí na určené místo, je konec hry. Myslím, že by se hodily nějaké questy pro oživení hry. Projít dungeony a posbírat např. klíče pro  otevření komnaty s finálním bosem, ….

Něco se děje Garduku? Zeptala se nervózně vyhlížející Renda a její prsty pevně avšak nepříliš přesvědčivě svíraly její topolovou hůl. Garduk si však nevšímal její otázky a opatrně se blížil k okraji mýtinky. Ticho bylo nesnesitelné. Prásk. Suchá větev zapraskala pod tíhou Gardukova těla. Garduk se podíval pod sebe a v tu chvíli jen tak mimoděk ucítil, jak se na něj vrhá chundelaté tělo. Že by nějaký vlk? Než se vzpamatoval, ležel Garduk na zádech. Přetočil se a obrátil se směrem k Rendě. Ta pomalu, ale přece jen soustředěně se připravovala k vyslovení nějakého zaklínadla. Worgen, kterého teď Garduk zcela zřetelně rozpoznával se připravoval k novému útoku. Garduk byl taktéž připraven. Ve chvíli, kdy se k němu worgen přiblížil, sekl svou mohutnou sekerou. Ta opsala půlkruh před Gardokovým tělem a … Promáchl naprázdno. Worgen byl k jeho údivu neuvěřitelně mrštný. Přikrčil se k zemi a byl připraven ke skoku na Gardukovu obnaženou hruď chráněnou jen slabým a poněkud potrhaným koženým brněním.

Celá hra se točí kolem cestování po světě, plnění úkolů a zlepšování vaší postavy. Boj probíhá prostřednictvím tří druhů kostek po sedmi kusech od každé barvy (s rozšířením pak až deseti). Zelená představuje obranu, červená útok na blízko a modrá útok na dálku. Boj samotný je poměrně zdlouhavý. Dle mého názoru ale spravedlivý a to i vzhledem k velkému počtu kostek a z něho pramenící náhody. Mnohé vaše schopnosti spočívají v možnosti nového hodu kostkou. Případně otočení kostky na určitou hodnotu při splnění podmínky dané vaší schopností. Boj funguje následovně – vlastníte-li schopnost attrition, umístíte žetony v hodnotě attrition na políčko označené attrition. Tyto žetony pak představují automatické zranění potvory poté, co se vyhodnotí boj na blízko. Po umístění attrition žetonů následuje hod všemi kostkami, které máte k dispozici. Po hodu se aktivují zvláštní schopnosti. Hody, které se rovnají a přesahují obranné hodnoty (threat value) monstra se umísťují na zvláštní pole mapy. Zelené do obrany spolu s červenými představujícími útok na blízko. Modré do zranění na dálku na pole damage. Jste-li dobří v útoku na dálku, jste schopni zabít potvoru tímto způsobem. Jestliže potvora zůstane ve hře, útočí na Vás. Bráníte se pomocí úspěšných  zelených a červených kostek. Za každé zranění potvory odstraníte zelenou kostku a dále zásah z modré je schopen zablokovat zranění monstra, aniž by bylo odstraněno. Jestli stále žijete, přesunou se červené kostky z obrany do zranění a probíhá boj na blízko.

Jinak schopnosti vaší postavy jsou dvojího druhu – instant a aktive. Za jedny platíte manu, abyste je umístili na svou postavu, za druhé platíte manu až v okamžiku, kdy ji využíváte.

Worgen se bleskurychle odrazil a zakousl se do prsního svalu. Brnění jakoby pro worgena neexistovalo a Gardok ucítil pronikavou bolest na hrudi. Rendo! vykřikl Gardok. Renda vyslala své zaklínadlo, které jen o vlásek minulo worgena a pohaslo zcela neškodně v lese. Bum! Ohlušující rána přehlušila zvuk zaklínadla a worgen byl odhozen na stranu od Gardoka. Kerdukova stará a pomalu rezavějící puška zasáhla svůj cíl. Tento krátký okamžik však Gadrukovi stačil, aby se vzpamatoval ze svých dosavadních neúspěchů. Mocně udeřil svým kopytem o zem a vydal ohlušující řev. Bylo zcela očividné, že řev zapůsobil i na Rendu. Jakoby ji vrátil její dosavadní jistotu. Gardok spolu s řevem pozvedl svou sekeru a jedním prudkým úderem rozetnul worgenovu hruď.

Myslím, že není od věci se podívat (konec recenze), co člověk vůbec za svoje peníze v krabici dostane. Dále bych rád upozornil na skutečnost, že základní hra je otázkou pěti hodin samotné hry. K tomu pak přičtěte hodinu na přípravu a úklid hry. O prostoru nemluvě. Je dobré mít hlavní stůl o minimální délce dvou metrů a následně jeden příruční stolek, na který vyskládáte potvory. Osobně se mi zdá, že výrobce u těchto her vyrábí hodně figurek, které ve výsledku jsou skoro nepoužitelné. U wow board game si lidé hodně stěžují, že políčka lokací jsou malá. Když na ně člověk umístí žeton s questem a následně i potvory, hrdinové se na políčko doopravdy nevejdou. Potvory tedy osobně vnímám jako komponent poněkud zbytečný a nad rámec. Holt je to otázka pro nějakého modeláře barvíře, který hodlá strávit zbytek volného dne po práci barvením desítek figurek.

Gardok se ještě celý třásl, když si nevěřícně prohlížel mohutné tělo mrtvého worgena. Opatrně si očišťoval sekeru s obavou, že se na něj worgen opět vrhne a zaútočí. Nic z toho se však nestalo. Mezitím Kerduk přiklekl k mrtvému tělu a zkoumal způsobenou ránu puškou a sekerou. Tak za tuhle kůži toho moc nedostaneme, ale do začátku se hodí cokoliv. Něco asi padne na opravu tvého brnění Gardoku. Gardok Kerduka ani příliš nevnímal, neboť přemýšlel, jak se do budoucna zlepšit ve své pozornosti. Renda se mezitím starala o jeho zranění. Použila nějaký lektvar ze zásoby a vyslovovala pro Gardoka nesrozumitelná slova. K jeho údivu však velice účinná.

Dle mé zkušenosti je velice moudré si investici do World of Warcraft:  The Board Game řádně rozmyslet. Člověk si musí uvědomit, že hra je doopravdy velice časově náročná. Skládá se z velkého množství komponent a herních prvků. Hráči tak mají i mnohdy problém kontrolovat všechny možnosti hry i prvky ovlivňující hru. Často např. zapomínám na aktivování karet událostí ovlivňujících průběh hry.  Obrňte se trpělivostí, neboť průběh jednoho kola se pohybuje v minutách občas i v desítkách minut. Doporučuji i dobrou představivost, abyste se dokázali vžít do života vašich postav a hrou se nechali plně pohltit a čas radši zapomněli. Dále je pak občas problém sehnat šest nadšenců. Ve čtyřech je hra také hratelná, ale není to přece jen na plný výkon.

V případě, že by se našel nějaký zájemce - hrdina o hru, neváhejte mne kontaktovat a můžeme něco podniknout a podívat se, jak to dopadlo s Gardokem a jeho kámošema.

Jinak jak razí Podoklopčík – nablýskejte si kyblík na kostky – budete ho doopravdy potřebovat.

Obsah balení