Wiz-War (eighth edition)

xxxxxxxxoo hodnoceno 24x (Seznam vlastníků)

Wiz-War (eighth edition) - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Heidelberger Spieleverlag
Wargames Club Publishing
Autoři: Kevin Wilson
Tom Jolly
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Včera se mi podařilo urvat jednu kopii této nové hračky a hned jsem s ní skáknul do Korunky, abychom ji mohli odzkoušet. Bohužel byl včera v Korunce nějaký extra euroden, tak jsme byli s Leechem odsouzeni k romantickému večeru ve dvou při záblescích fireballů, blesků a extra rukou... No nedivte se, další ruce se při romantickém večeru sakra hodí, věřte mi ;-)

Moje první dojmy tedy budou zatím založené na třech odehraných hrách ve dvou hráčích, takže mapa byla malá, atmosféra hustá a hra více předvídatelná. Ve více hráčích to bude asi trochu chaotičtější, ale zase asi bude dobré se soustředit na dlouhodobější obranné taktiky, protože mapa bude větší a bude větší problém se dostat domů k obraně svých pokladů.

Celá hra se hraje v podstatě tak, že hráč ve svém kole provede upkeep (zahodí po jednom žetonku energie ze svých udržovaných dočasných kouzel a případně kouzla zahodí, pokud už nemají energii), pak se může hýbat a kouzlit kouzla z ruky a nakonec může zahodit libovolný počet karet z ruky a přibrat až 2 karty do maxima 7 karet na "ruce" (do limitu karet v ruce se počítají i udržovaná kouzla a věci). Cílem hry je získat dva vítězné body za donesení cizích pokladů do svého domovského čtverce nebo za zabití cizího mága. Celé kolo hráče je otázkou chvilky, obzvláště, pokud už má přečtené karty v ruce a přibližně ví, co chce dělat. Ve dvou hráčích byly tedy prostoje poměrně mizivé a vysoká interakce ve hře ještě nutila sledovat protivníkovy tahy, takže jsem se v protihráčově kole nenudil. Hra měla velmi příjemný spád, ale bacha na paralytiky - je tam celkem dost možností, co a jak něco udělat. Doufám, že podobný spád bude zachován i ve hře více hráčů.

V upkeepu se neděje nic moc zvláštního, ale co mě tady hodně překvapilo je to, že hodně karet je permanentních a tím pádem jim vůbec nedochází energie, akorát zabírají místo na "ruce". A to jsou poměrně silné karty jako vyvolání zdi, dveří, kamenů a podobných zábran, které dokáží nepříjemně odříznout cestu. Cest je na plánu sice dost a nestalo se nám, že by byl někdo zavřený v bezvýchodné situaci, ale i tak to nepotěší, když člověk musí obcházet půlku plánu navíc. Zdržovat protihráče je ale hlavní náplní hry, takže je to v naprostém pořádku - akorát to nehrajte s nasíracími typy hráčů, protože hacení protihráčových sofistikovaných plánů je tady denním chlebem. Je třeba přizpůsobovat taktiku měnící se situaci.

Druhá fáze kola je gro celé hry, kde můžete libovolně prolínat pohyb a kouzlení a navíc jednou zaútočit, buď zahráním útočného kouzla, nebo obyčejným facanem. Pohyb je v této hře vysoce důležitý, kdy standardně se můžete pohnout o tři pole, ale tento pohyb se dá posílit za energii. Posilování pohybu pomocí energie mi přijde jako jeden z nejpřekvapivějších zvratů ve hře, protože i mág, který je daleko od domova, je schopen donést treasure rychle domů, s čímž je třeba počítat. Energie je v balíku naštěstí (nebo možná naneštěstí, viz níže) poměrně málo a je vzácná, i když to se může lišit se školami magie, které jsou v balíku obsaženy.
Mezi pohyb se dá prolínat čarování různých standardních i šílených kouzel z ruky. Všechna kouzla jsou zadarmo, ale některá z nich se dají posílit zahráním karty, která dává energii. Je škoda, že není na kartách nijak speciálně vyznačeno, která kouzla se dají za energii posílit a která ne, a člověk si musí vždy přečíst celý text, jestli se tam někde vyskytuje kouzelné slůvko energy a ještě navíc se podívat dolů na ikonku trvání, jestli kouzlo náhodou není dočasné. Ale přesně tady se dostáváme k problému, že karet s energií je v balíku poměrně málo a energii je většinou lepší si schovávat na urychlení pohybu, takže kouzla většinou stejně vyvoláváte v jejich základní podobě - tím se trochu degraduje jejich zajímavost.
Co se týče variability kouzel, tak ta je opravdu vysoká, kouzel je fest, ale hodně z nich je dost situačních. To není úplně na škodu, protože vás to nutí si pokládat další otázku, jestli stojí za to to kouzlo držet v ruce pro správnou příležitost, nebo ho použijete hned pro menší efekt, nebo ho zahodíte, abyste mohli dobrat nějaké lepší. Důležitý je navíc typ kouzla, za jehož označení má ode mě Wilson kudos, protože jde pěkně na první pohled vidět, jestli se jedná o kouzlo útočné, neutrální, counter nebo věc. Další velmi pěknou věcí na kartách je označení dosahu kouzla ikonou, kterou sice s radostí přehlížím, ale Leech mě vždy velmi rád upozorní :-) Bohužel co už není úplně tak jasné, jsou některé wordingy na kouzlech, které nechávají otvor pro otázky a nejasnosti. Našli jsme jich pár takových, kde nebylo úplně jasné, jak přesně ta karta funguje, nebo kde doslovný výklad textu ne úplně odpovídal tématičnosti a nebylo úplně jasné, jestli je to tak schválně, nebo se při popisu kouzla na něco zapomnělo. Každopádně na všem se dá v přátelské partě hráčů rozumně domluvit a Wiz-War zrovna není masakrální eurošílenost, kde by záleželo na každé maličkosti.
Útočení je další nedílnou součástí hry, které ještě více zdůrazňuje interakci a opatrné našlapování v labyrintu, abych se moc neodkryl a ostatní mě neusmažili. Pokud ovšem nemám na ruce nějaký kvalitní counter spell ;-) Hned první hru, kterou jsme hráli, mě Leech usmažákoval ksmrti, mezitím co já jsem mu čorkoval treasury. Po té hře jsem se bál, že bude zabití ostatních mágů snadné, protože mi životy ubývaly zatraceně rychle, ale v dalších hrách se ukázalo, že to taková sranda nebude, protože ty jsme oba přežili s vysokým počtem životů a ukončili jsme hru nakradením pokladů. Všechno to záleží na rozložení škol magie, které tu podporuje agresivní hru, tu defenzivní strategii.

Když už jsem nakousnul ty školy magie, tak ty jsou hodně odlišné a vytvářejí zajímavé kombinace, které dost výrazně mění styl hry. To vidím jako velké plus, ale otvírá to otázku, proč je v základní hře "jen" 6 druhů magie (+1 základní, která je ve hře vždy) a ne více. Nenechte se zmást, hra je vysoce znovuhratelní i s těmi 6-ti druhy, ale člověk si říká, že jich tam klidně mohlo být i víc, obzvláště, když jsou na kartách i v pravidlech zmíňky o vyvolávání potvůrek, které v žádné ze základních druhů není a je to jasný prvek prvního rozšíření, o kterém ani v nejmenším nepochybujte (jestli to bude velké rozšiřko, nebo PoD, to ukáže čas).
Jednotlivé školy magie jsou:
Elementální - hodně útočných kouzel - blesky, firebally, waterbally, ohnivé stěny, apod.
Mentalismus - kouzla, která odhazují karty protihráčům z ruky, kradou karty z ruky, apod.
Alchymie - hromada věcí, které dávají různé bonusy, od zvýšení pohybu a zesílení energie až po zlepšení fackování, léčení apod.
Vyvolávání - vyvolávání defenzivních objektů na plánu - trnité keře, obrovské šutráky, dveře, stěny, apod.
Transformace - mutace do jiných tvorů (golem, obr, gnóm, vlkodlak, slimejš), narůstání extra rukou, změna v mlhu, apod. - mutace do jiných tvorů mě trošku zklamala, protože jsou to dočasné změny a přitom poskytují celkem slabé bonusy.
Transmutace - s touto školou jsme ani jednu hru nehráli, ale vypadá tak nějak univerzálně, od každého něco.

Abych to tedy shrnul, tato hra je odpočinkovou vysoce interaktivní záležitostí, která má velmi příjemný spád (snad i ve více hráčích) a dobrou znovuhratelnost. Dokáže být dost chaotická a nepředpokládejte moc s naplněním nějakých dlouhodobějších sofistikovaných plánů, ale přistupujte k ní jako k rychlé nabité zábavě. Hru ve dvou jsme zvládli odehrát v rozmezí 30-45 minut, ve čtyřech hráčích bych to šacoval na 60-90 minut u prvních her, u pozdějších her kolem té hodinky. Pravidla navíc obsahují několik variant hry, které buď hru přibližují jejímu prastarému prvnímu vydání z 80. let, nebo zavádějí determinističtější mechanismus pro určování škol magie (trochu moc deterministický na moje poměry), nebo slouží k prodloužení hry (hraje se na více vítězných bodů).

Ještě abych nezapomněl na nějaké ty zápory, tak jako největší zápor vidím možnou eliminaci hráčů v průběhu hry. Ve dvou hráčích to nevadilo, ve čtyřech hráčích to bude na pováženou a jsem zvědavý, jak ta hra bude škálovat v tomto ohledu.
Dalším záporem by mohlo být nízké množství energie pro posilování kouzel a na druhou stranu velký význam energie pro pohyb. Pokud ale někomu bude vadit, že dokáže přeběhnout půlku plánu v jednom kole, tak se dá energie na pohyb nějak omezit, že třeba dostane 1 pohyb navíc za každé 2 zahrané energie nebo tak něco. Tím by se významně uvolnila energie na kouzla, ale otázka je, jaký by to mělo vliv na hru.
Posledním záporem, který mě teď napadá, je významné množství anglického jazyka na kartách, které může zastrašit i hráče se základní znalostí angličtiny. Jazyk není úplně náročný, ale úplně jednoduchý taky ne (na kartách nejsou flavor texty, ale jen popis efektů, ve kterém se opakují společné vzory).

Tak a to je zatím vše. Jestli vás zajímá něco víc, tak se ptejte, určitě jsem na spoustu věcí zapomněl.
2.2.2012 10:28:34

sorry...
...nechce se mi to číst :)))

2.2.2012 10:31:51

ad Leech
Ani nemusíš, veď si to hral :).

Inak tá angličtina ma nepotešila kvôli manželke. Al budem to sledovať, mohla by to byť fajn rubačka :).

2.2.2012 10:36:39

to Leech
Člověk se tu s tím píše a pán si to ani nepřečte... Asi Ti příště zavařím fireballem pod kotlem a uvařím si z Tebe polívčičku :-)

2.2.2012 10:47:27

to Kadaver
ted nevim jestli jsem to nahodou neprehlidl. hrali sjte puvodni nebo optimalizovane mapy?

2.2.2012 11:17:22

som

acedrac
Když ještě chvilku vydržíš, měly by se tu objevit podklady k původní hře (karty a pravidla) v CZ, takže manželka se nebude mít na co vymlouvat a Ty uvidíš, jestli Vás to osloví. V té nové verzi jsou sice nějaké změny (viz Kadaverovy první dojmy), ale snad to půjde :)

2.2.2012 11:24:17

Kadaver
Fíha, pěkně obsáhlá předrecenze :-), díky za to. Původně jsem o téhle hře vůbec neuvažoval, ale změnil jsi můj náhled na věc, asi poputuje na wishlist.

2.2.2012 11:25:48

to ndru
Jo, to jsem zapomněl napsat. Hráli jsme na nových mapách a pokaždé jsme si losovali barvy znova, takže bylo pokaždé jiné rozložení. Staré mapy jsme nezkoušeli.
Co je na první pohled ale vidět je to, že nové mapy mají delší uzavřené chodby, kdežto starší mapy mají více odboček, zatáček a průchodů. Alespoň se mi to tak na první pohled zdálo.
Jo a tady je další malý zápor hry - rozeznat novou a starou stranu mapy podle toho magického obrazce uprostřed je poměrně složité a chvilku jsme si s tím lámali hlavu. To mohli nějak sofistikovaněji rozlišit. Po pár hrách to ale asi už nebude dělat problém.
Díky za dotaz.

2.2.2012 11:53:47

Tak...
...jsem to přelouskal.
A souhlasím ve všech bodech ;)

Jen za sebe shrnu, co není úplně ideální, ať je to více očividné a hráči pro něž to má význam nešlápnou vedle:

- energie v balíčku je omezená (mě druhou hru snad došly dvě karty s energií - pozor!, ne energie sama - a milion "pumpovacích" a v závěru jsem byl notně frustrován)

- je to hra závodní (i když jsou ve hře kouzla a možnost eliminace, pořád to nejdůležitější je rychle odněkud vypadnout nebo doběhnout)
(a vítězství většinou zaručí rychlost s jakou se pohybujete)

- eliminace (zmíním ji ještě jednou, protože ti kdo hráli někdy Bang! a čučeli půl hodiny na ostatní jak se střílejí ví o čem mluvím)

Moc se mi to líbilo.
Přistupujte k tomu jako k vrcholovému trashi... spousta náhody, spousta žetonků a karet. Pak nebudete zklamáni.

2.2.2012 13:11:28

ptám se..
vypadá to skvěle,ale podle toho co psal teď Leech,není to trošku podobné Dungeonguestu?Ten mám a baví mě,ale zatím postačí.

Nebo se pletu?Díky za názory.

Edit: Tak otázku beru zpět,už jsem si přečetl první dojmy pořádně..

4.2.2012 01:36:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Tři hráči
Včera jsme si dali jednu partičku ve třech a můžu říct, že se kvalita s počtem hráčů zvyšuje (s ní ale samozřejmě i nepředvídatelnost, ale to ke hře patří). Je tam více interakce, více nahánění, více kombení, více kradení (co jiného potěší člověka více, než když si donese domů cizí poklad a za chvilku mu ho zase někdo vezme), ale i více pomáhání a zkoušel jsem i trochu té diplomacie, která by se taky dala ve více hráčích zapojit. Bohužel se neujal můj návrh, že mě za odhození pokladu nechá nepřítel být a tak jsem skončil hru potupnou smrtí. Holt jsem nezvládl několikakolové pronásledování čarodějem s Ohnivým pláštěm a následnou Psychickou bouři bohužel můj vyvolaný Homunkulus nedokázal vykrýt.
Můžu ale s klidem potvrdit, že i ve třech hráčích má hra dobrý spád, kola jsou krátká a sršící magií, takže se vždy rychle dostanete na řadu a v kolech ostatních hráčů je taky dobré se trochu ohlížet, co dělají. A když se nechcete ohlížet, tak si můžete číst nové karty na ruce a plánovat svůj další postup.
A teď ještě pár slov k eliminaci hráčů, zabít jiného mága není tak úplně snadné, takže moc nehrozí, že by se to stalo někdy brzy ve hře. V pokročilé hře zase zabití mága znamená rychlé vítězství, protože už většinou alespoň třímáte nějaký ten poklad, pokud už ho nemáte dávno odnesený ve svém domácím čtverci, takže eliminace hráčů bych se zase tak moc nebál. Ve včerejší hře právě hráč, který mě sejmul, vyhrál ve stejném kole, protože měl u sebe i můj poklad, který hned zanesl k sobě domů. A mimochodem, kdyby mě nesestřelil, tak bych v dalším kole vyhrál já, protože už jsem chvátal s druhým pokladem k domovu.
Na závěr jedna rada - pozor na slepé chodby s poklady, když je poblíž cizí mág. Je velmi snadné vás tam pohřbít zaživa a pak musíte jo metat firebally a podobné vylomeniny do stěn, abyste se odtamtud dostali. Stěny toho vydrží celkem dost :-)

5.2.2012 11:09:31

Druhý dojem
Po včerejším zahrání ve čtyřech musím opět prohlásit, že Wiz-War je závodní hra.

Ovšem na rozdíl od například MageKnighta nemůžete příliš ovlivnit míru náhody.

Jak vám přijdou karty, tak hrajete.
Neplánujte. Dělejte to, co v aktuální chvíli dělat můžete a užijte si každou kartu a možnost. Čekat na jednu kartu ze sta je bláhovost ;)

Pokud budete chtít Wiz-War vyhrát, tak vás čeká jen frustrace.

Připravte plán, rozdejte karty a nechte se unášet proudem magie a průvanem svištícím v chodbách labyrintu...

9.2.2012 08:12:03

Dojmy
Dnes jsme si s Permonem a kandelabrem nemohli na Planete vybrat nic z vic nez stovky her (kandelabr je u her vybiravejsi nez ja u zenskych a jidla;)), a tak jsme si rozbalili tuhle vecicku. Po pravde me prekvapuje, ze kolem ni neni vetsi halo, nas dosti pozitivne prekvapila. Je to pomerne chaoticka mlaticka, nicmene to ma vyborny spad, je to svizne (ve trech jsme druhou hru dali do 30 minut), dostatecne skodolibe a vysoce interaktivni. Fakt jsme se pri tom bavili a splnilo to presne to, co jsme chteli. Tehle "eat this, buddy" veci davam palec nahoru;) Uz se docela tesim na hru ve ctyrech, kde bude jeste vice interakce.

4.6.2012 01:15:44

DD

Vikend
No ja jsem sem k tomu tedka o vikendu dostal taky poprve. Dali jsme si 2 particky ve 2.
Je to rychle maso, v obou pripadech doslo na zabiti soupere, coz ve 2 je podle nas jedinej moznej konec hry, protoze odnest obe souperovi truhly s tim ze mi je nesebere a nezacne zase nosit zpet je podle mne nemozne, pokud se mi ho nepodari nekde luxusne zavrit :).
Kazdopadne je to takova rychla interaktivni skodici hra.
Hrali jsme teda s tema zakladnima skolama magie, ktere doporucuji pro prvni hru. Jeste to chcem zkusit s jinyma kombinacema, jak moc to zmeni tu hru.
Kazdopadne nam se hra libila a rad si ji dam znova.

4.6.2012 13:07:26

dva týdny
už mám hru doma, ale ještě se na ni nedostalo :(. Nakupily se výhodné koupě a během 3 týdnů jsem pořídil 3 hry a wiz-war je poslední v řadě. Aspoň jsem se rozhodl udělat něco užitečného a ve volných chvílích (moc jich není) jsem se pustil do překladu pravidel :).

4.6.2012 13:31:08

rbx

aneken
hehe, byli jsme na tom uplne stejne. Taky jsme si rikali, proc je okolo ni ticho po pesine, takze jsme si ji vybalili a zahrali ve trech a me to hodne mile prekvapilo a urcite ji dovezu na Hradiste. Ta hra ma jednu jedinou chybu a to je to, ze nema karty v cestine. Je totiz jednoducha, svizna, skodoliba, proste takova rodinna hra pro pokrocilejsi a tam je proste jazykova bariera celkem prekazkou.

4.6.2012 15:34:02

DD

text
Jo to je pravda. Hra jako takova je jednoducha, nicmene se toci kolem karet na kterych je textu pozehnane a dosti ruznorodeho, takze znalost anglictiny je celkem nutnosti pokud si clovek nechce zapamatovat spoustu karet.

4.6.2012 15:40:50

cinstina
mozna nas ceka dalsi bf prekvapeni (e;

4.6.2012 15:49:06

rbx, DD
To je bohužel pravda. Jakmile dodělám pravidla, chystám se i na karty, ale pouze text. Kdyby měl někdo zájem hodit to grafiky budu rád. To samé platí i o pravidlech.

4.6.2012 15:49:37

radek
Tak to je dobra haluz, to musime v Hradistu dat;)

4.6.2012 16:53:58

to all
Tak člověk se tu snaží, evangelizuje těsně po vydání, aby tady byl co nejdříve názor a lidi si mohli tento skvost co nejdříve vyzkoušet... A pánové ho normálně odignorujou a uráčí se ji zahrát až dobrého půl roku po vydání. Hanba Vám! :-)
Jsem rád, že se vám všem zalíbila, my ji stále úspěšně paříme a je to čím dál tím lepší, jak lidi hru trošku poznají, tak je mnohem napínavější a přetahovanější a prasáčtější. Výběr škol magie dost výrazně hru mění, takže ani DD nemusí neklidně spát s pocitem, že ve dvou to nemůže skončit jinak než smrtí... Teda alespoň dokud si nevymění Elementální magii za Conjuration a neodhalí další taje, které tato hra skýtá.
Výtka, kterou k té hře mám, je že těch škol není tak moc, takže se opravdu fest těším na rozšíření. Už aby tu bylo.

4.6.2012 22:48:03

recenze (anglicky)
http://www.strangeassembly.com/2012/review-wiz-war

13.7.2012 14:02:34

Vybíráme z Bazaru

Illumination - ENG
Illumination - ENG
Akt. cena: 599 Kč
Končí za: 13 dnů

Offcanvas