Warhammer: Invasion LCG

xxxxxxxxoo hodnoceno 69x (Seznam vlastníků)

Warhammer: Invasion LCG - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 15 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Představení a dojmy ze hry

Autor: vasekre | 18.8.2010 | 11

Vítejte ve Starém Světě, zemi velkých království, epických výprav a strašlivých, krvavých bitev. Na severu se síly Chaosu shromažďují aby roznesli smrt a destrukci do civilizovaných zemí. Nekonečné hordy zuřivých Orků se valí přes celý kontinent. Krutí a záludní Temní elfové vymýšlí plány o nadvládu světa ze svých temných věží. Proti armádám Destrukce stojí udatní Trpaslíci ve svých horských pevnostech. Urození a záhadní Vznešení elfové z dálného Ulthuanu také odpověděli na volání do zbraně a stateční a vynalézaví vojáci Říše nikdy nebudou stát pozadu....

Warhammer: Invasion LCG - logoWarhammer: Invasion je karetní hra z prostředí světa Warhammeru Fantasy Battles od firmy Fantasy Flight Games, kde dva hráči soupeři o moc nad Starým Světem.

Warhammer: Invasion je také živá karetní hra (LCG), což je nový formát her, který se odděluje od tradičních sběratelských karetních her (CCG) tím, že nabízí novou fixní metodu distribuce karet, ale stále nabízí rozšiřující a přizpůsobivý herní systém a nové strategie. Rozdíl oproti CCG je v tom, že nekupujete karty naslepo pomocí boosterů nebo displayů ale přesně víte jaká karta se v balení nachází.

Základem je tzv. Core Set, což je startovní balení, které obsahuje karty pro 4 národy, jejich desky hlavního města a žetony. K tomu vycházejí tzv. Deluxe Expanze, které nabízí větší množství karet najednou vydaných. Hlavním tahákem LCG ale jsou měsíční rozšíření, tzv. Battle packy. Každý měsíc vyjde jedna expanze s novými kartami, které jsou pevně dané a jejich složení se nemění. Za půl roku tedy vyjde 6 Battle packů a takovéto množství dává dohromady jeden cyklus rozšíření. Každý cyklus se tématicky zaměřuje na jinou strategii hry.

V Battle packu naleznete 20 úplně nových karet. V současnosti vychází druhý cyklus battle packů. V prvním cyklu je z 20 karet deset v jedné kopii a deset ve třech kopiích, takže celkově je v každém balení 40 karet. Takovéto rozdělení mělo symbolizovat raritu karet, ale FFG od této metody upustilo, takže nově je ve druhém cyklu každá karta po třech kopiích. Tudíž se dočkáme 60 karet v balení.

Jak se tedy Warhammer: Invasion hraje?

MěstoV centru vaší říše je hlavní město. Obrovská pevnost reprezentovaná deskou hlavního města, kde rozhodnete o osudu svých jednotek a budov. Tato hrací deska se dělí na tři zóny. Bojiště (Battlefield), zónu výprav (Quest) a království (Kingdom).

Zóna království určuje kolik zdrojů každé kolo získáte na hraní karet. Každý symbol moci (červené kladívko) reprezentuje zdroj a dovoluje vám hrát různé jednotky a budovy. Zóna výprav umožňuje získávat každé kolo nové karty. Za každý symbol moci, který máte v této zóně si líznete jednu kartu. Musíte být ale opatrní, protože když už nebudete mít v balíčku žádné karty, tak prohráváte hru. Třetí zóna je bojiště, odkud vedete své útoky na soupeřovo hlavní město. Každý symbol moci vám umožní udělit jedno zranění soupeřovým jednotkám a hlavnímu městu.

Přestože je každá zóna důležitá, tak se musíte rozhodnout která vám přinese největší užitek. Chcete se zaměřit na zdroje, díky nimž můžete postavit mocnější budovy a poslat do boje další ještě silnější jednotky? Chcete poslat svoje jednotky na výpravu a mít nad soupeřem karetní výhodu? Nebo chcete poslat válečníky a obléhací stroje do války? Tato rozhodnutí určí osud vaší říše a pokud chcete soupeře porazit, tak musíte volit chytře.

Balíček

Aby jste se mohli pusti do soupeření, tak každý hráč potřebuje balíček jedné z šesti ras o minimálně 50 kartách a maximálně 100 kartách. Karty se rozdělují do čtyř druhů: jednotky (units), podpory (support), taktiky (tactics) a výpravy (quests).

Jednotky

Jednotky představují hrdiny, vojáky, armády, příšery, spojence, monstra a démony ze Starého Světa. Hráč potřebuje jednotky aby útočily z bojiště na soupeřovo město, posílá je na výpravy do zóny výprav. Jednotky také můžou být použité do zóny království aby shromažďovali zdroje. V neposlední řadě můžou jednotky bránit zónu, ve které se nacházejí.

Karta jednotky

 

Taktiky

Taktiky jsou karty, které reprezentují bojové manévry, kouzla, akce a další neočekávané zásahy. Karty taktik se hrají z ruky, jejich efekt se vyhodnotí a poté jsou odloženy do balíčku odhozených karet.

Karta taktiky

Karty výprav

Karty výprav představují dlouhodobé cíle, které se může hráčova jednotka pokusit splnit. Poté co je výprava splněna, tak je hráč odměněn mocným efektem. Karty výprav se hrají do zóny výprav a poté na ně může hráč přímo zahrát jednotku a tím jí poslat výpravu splnit.

Karta výpravy

Karty podpor

Karty podpor představují budovy, místa, pevnosti, předměty, zbraně a další vybavení. Jakmile je karta podpory zahrána, tak zůstává ve hře dokud není zničená. Vyjímkou jsou karty, které jsou připojeny k jiné kartě. Ty jsou obětovány v okamžiku kdy karta, ke které byly připojené opouští hru.

Karta podpory

 

Rozbor karet

  1. Název – jméno karty. Karta s vlaječkou je unikátní a ve hře může být v jeden okamžik pouze jedna kopie této karty. Poté, co odejde do odhazovacího balíčku můžete normálně zahrát další kopii této karty.

  2. Cena – počet zdrojů, které hráč musí zaplati aby kartu mohl zahrát z ruky.

  3. Symbol rasy – rasa, ke které karta patří.

  4. Ikony loajality – další proměnná cena, kterou musí hráč zaplatit a kterou může snížit díky kontrolování karet se stejným symbolem rasy.

  5. Ikony moci – záleží na tom, do které zóny je karta zahrána. V království ikony moci umožní nabírat zdroje, v zóně výprav lízat karty a v bojišti umožní soupeři zasadit zranění.

  6. Typ karty – určuje jestli je karta jednotka, podpora, taktika nebo úkol.

  7. Životy – počet zranění, který jednotka musí získat aby byla vyřazená ze hry. Jestliže má jednotky tolik žetonů zranění co je počet životů nebo jsou její životy sníženy na nula, tak je zničená a umístěná do balíčku odhozených karet.

  8. Charakteristický rys – speciální indikátor, který nemá žádná pravidla, ale může být ovlivněn jinými kartami ve hře. Přiklady rysů jsou například válečník (Warrior), hrdina (Hero), koulo (spell) nebo budova (Building).

  9. Karetní text – speciální efekt, který náleží příslušné kartě.

  10. Sběratelské informace – určuje sběratelské číslo a symbol edice, ve které byla karta vydaná.

 

Průběh hry

Hra probíhá na kola a cílem je soupeři zničit dvě ze tří zón. Přičemž každá zóna má 8 životů. Tyto životy ubíráte pomocí jednotek v bojišti a různými karetními efekty.

Každý hráč má své vlastní kolo, které se dělí do šesti fází.

  1. Začátek kola – v této fázi spouští hráč akce, které se aktivují vždy na začátku kola

  2. Fáze království – ve fázi království hráč nejprve odloží zdroje, které mu zbyly z minulého kola. Poté spočítá počet ikonek moci a za každou ikonku si vezme 1 žeton zdroje. Také může odkorumpovat jednu jednotku. Zkorumpovat jednotky můžou některé karetní efekty. V praxi to znamená, že se zkorumpovaná jednotka otočí o 90 stupňů a nemůže útočit ani bránit. Stále však může používat své schopnosti a počítá do zóny své ikony moci.

  3. Fáze výpravy – tato fáze slouží k náběru karet. Za každou ikonku moci, kterou hráč v této zóně má, si lízne jednu kartu. Počet karet, které si může hráč za kolo líznout není ovlivněn žádným limitem, a tak se sám hráč může rozhodnout kolik karet si každé kolo bude nabírat. Zároveň ale musí dbát na to aby nedobral všechny karty z balíčku, protože by poté prohrál hru.

  4. Hlavní fáze – fáze, ve které hráči za nashromažděné zdroje hrají karty jednotek, podpor, úkolů ale i taktik. Za každou kartu hráč zaplatí přislušný počet zdrojů a položí do hry. Zaplacené žetony dá do společné zásobárny. Během této fáze může hráč jednou za kolo zahrát jednu kartu z ruky lícem dolů jako kartu rozvoje. Takováto karta zvýší zóně, do které byl zahrána počet životů o jedna. Každá zóna začíná s osmi životy. V průběhu hlavní fáze může hráč také na každou kartu výpravy, kterou má zahrát z ruky jednotku. Takováto jednotka se považuje za jednotku na výpravě a shromažďuje žetony zdrojů, které jsou potřebné ke spuštění efektu na kartě. Na začátku kola, pokud je jednotka na výpravě, umístí hráč ze společné zásobárny jeden žeton zdroje. Pokud jednotka pro jakýkoliv důvod opustí kartu výpravy, tak se všechny nashromážděné zdroje odhodí a hráč musí začínat znovu.

  5. Fáze bojiště – toto je fáze, kdy hráč provede své útoky. Hráč určí soupeřovu zónu, do které bude útočit, poté deklaruje útočící jednotky. Po deklarování útočníků deklaruje branící hráč jednotky, které budou vybranou zónu bránit. Potom se sečte a přiřadí zranění, které bude uděleno. Každý symbol moci u útočníku i obranců znamená jeden žeton zranění, který musí poté hráč obdržet. Jakmile se sečte počet zranění, tak je přiřazeno. V tomto kroku opuští jednotky hru, jestliže počet žetonů zranění je větší nebo roven počtu životů. Pokud je v zóně soupeřova města více než je aktuální počet životů této zóny (ze začátku 8 životů), tak je zničená a na znamení toho je na přislušnou zónu položen žeton vypálení. Vypálené zóny na dále zůstávají ve hře a hráč do nich může hrát karty využívat efekty dané zóny. Mezi každým krokem je možnost hrát akce a ovlivňovat tím průběh boje.

  6. Fáze konce kola – touto fází konči kolo právě aktivního hráče. Druhý hráč se stává aktivním a začíná první fází.

 

Warhammer: Invasion LCG - Core SetPro hraní této hry vám stačí základní balení, ve kterém naleznete pravidla, 4 hrací desky pro každou rasu 35 žetonů zdrojů, 60 žetonů zranění, 4 žetony vypálení a 4 předkonstuované balíčky pro Trpaslíky, Říši, Orky, Chaos a dále zde naleznete neurální karty použitené ve všech balíčcích. Cena takovéhoto balení se pohybuje v rozmezí 800 – 900 Kč.

Pro Vznešené a Temné elfy si musíte pořídit deluxe Expanzy kde naleznete jejich balíčky, hlavní města a karty pro ostatní rasy.

Pokud chcete větší možnost při tvorbě balíčků a strategií, tak každý měsíc vychází rozšíření s 20 novými kartami, z čehož je 10 po jedné kopii a deset po třech (v prvním cyklu) a nově 60ti karetní rozšíření, kde je 20 karet po třech kopiích (ve druhém a dalších cyklech rozšíření). Ve 40ti karetním rozšíření je cena kolem 250 Kč a v novém 60ti karetním rozšíření 350 Kč.

 

Dojmy ze hry

Takže jaká je Warhammer: Invasion hra? Musím říct, že dobrá. Už v začátcích nabízí hra široké množství strategií a složitá rozhodování. Velmi zajímavý je i systém volby rozmístění karet do tří zón. Hra je poměrně jednoduchá, takže muže vyhovovat i méně zkušeným hráčům. Navíc na to jak rychle se dá odehrát jedna partie i celkem strategická. Ilustrace na kartách jsou také na skvělé úrovni a podtrhují znázornění Starého Světa.

Mínusem hry je rozhodně v první sérii battle packů nedotažený wording, tedy karty, které mají stejnou podmínku ale jinak napsanou a nejednoznačné výklady pravidel. Z toho plynou už ze začátku celkem obsáhla errata. Dalším mínusem, poněkud větším, je nevyváženost jednotlivých ras. V prvním cyklu přišli na scénu Skaveni a okamžitě obsadili první místo ve všech balíčcích. Jejich rychlost a síla se nedali zastavit a společně s Orky nebo Temnými elfy tvořili velmi silné balíčky. Dalším přikladem byl vývoj karet, na kterých šlo pozorovat, jak jsou silnější než předchozí, nebo že některé rasy mají karty silnější než jiné. Pro příklad nemusíme jít daleko a podívejme se na karty Beast of Chaos a Longbeards. S druhým cyklem a expanzemi a novým designerém se ale naštěstí rozdíly pomalu mažou. Přesto tu jistá nerovnováha je.

Ač by to mohlo vypadat že mínusy jsou větší než plusy, tak vězte že mě si hra získala a po karetní A Game of Thrones je druhá nejoblíbenější. Ještě si ale počkám na novou hru z prostředí Pána Prstenů, ale to už je do jiné diskuze.... :)

Shrnutí

+ zajímavý systém správy svého města a rozdělení do tří zón
+ svět Warhammeru a ilustrace
+ rychlost a svižnost hry
+ LCG distribuce

- nevyváženost ras (pomalu se zlepšuje)
- místy nedotažená pravidla a podivný wording
- pro někoho málo strategické

Sdílet s přáteli:

Komentáře

vasekre
pěkná recenze. Chtěl bych jen napsat pár připomínek. S nedotaženým wordingem a nejednoznačnými výklady pravidel se nedá nesouhlasit, to mě hodně ze začátku na W:I štvalo. Ale s nevyvážeností ras souhlasím i nesouhlasím :). Co je fakt, tak když byl jen core set, tak byli nejsilnější Orkové. S jejich agresivním a rychlým nástupem se jen málokdo dokázal vyrovnat. Pak jim k tomu ještě začali chodit skaveni a jak vyšli elfové, tak začala éra destrukce v podání Orc/Chaos/Dark Elf s RBT, bezjednotkový a nebo Orc/Skaven, Dark Elf/Skaven a podobné kombinace. Tyto balíčky obsazovaly první místa velkých turnajů. Teďka, ale na Gen Conu vyhrál čistý trpasličí balíček, což mě hodně překvapilo, možná to byla náhoda, ale možná že právě nové trpasličí karty z prvních dvou BP nového cyklu hodně pomohly a blýská se na lepší, protože trpasličí balíky obsazovaly dosud poslední místa všech velkých turnajů. Lidi taky hodně posílili s kartami jako např. Derricksburg Forge, Gryphon Legionnaire, Wilhelm of the Osterknacht a Called Back. Takže souhlasím s tebou, že některé rasy byly ze začátku silnější, ale ostatní to začínají teď dohánět.

S čím moc nesouhlasím, tak je tvůj příklad na porovnání karet Beast of Chaos vs. Longbeards. Jasně trpasličí Longbeards jsou lepší, protože za stejnou printed cost (a navíc o jedna menší loayality cost) mají o dva životy více než chaosácká bestie. Ale do takového srovnávání bych se moc nepouštěl, protože každý národ má odlišný způsob hraní a třeba chaosákům, tak ani nemusí vadit, že Chaos Beast si možná zaútočí jen jednou a umře (možná ani nestihne zaútočit), protože mají spoustu výhod z obětování monster. Nehledě na to, že tu kartu vůbec nemusíš hrát, protože exituje hafo lepších chaos karet. Do takových porovnávání bych se moc nepouštěl (a ani takových porovnání nenajdeš moc)

18.8.2010 09:20:23

Beholder
To vyhrál a jsem rád, přesto se mi zdá že ta nerovnováha tam je ale rozhodně se to zmenšuje.;)

Výhod z obětování mají spoustu a taky mají mnohem levnější potvory. Obětovat jednotku,která stojí čtyři zdroje je moc. Podle mě. Navíc je podle mě celkově problém chaosu v tom, že jejich jednotky mají docela málo životů.
Teď Chaosu vychází spousta karet na korumpování, super. Konečně se to dá pořádně rozject. No a hned vyjde karta, která odkorumpuje všechny jednotky a dá se v pohodě hrát ve všech baláčcích řádu. Chaos dostáva na budku celkem slušně.

18.8.2010 09:31:52

Vasek
Pekna recka, az budu mit cas, tak si konecne postavim nejakej ten poradnej balik;)

18.8.2010 10:07:40

vasekre
jasně jednotka za 4 zdroje je na obětování celkem drahá, ale pokud projde její útok za 3, proč ne :)

Co to je za kartu, která odkorumpuje všechny jednotky? To mi nějak uniklo

18.8.2010 11:23:17

vasekre
jinak souhlasím, čistý chaos je asi nejslabší, ale některé jeho karty jsou dosti nepříjemné. Takže sám o sobě je sice slabý, ale má skvělé karty do kombinace Chaos/DE

18.8.2010 11:25:06

Beholder
Právě pokud projde, to je v poslední době problém, protože je spousta karet, které dají třeba už jenom jedno zranění.
Jedná se o kartu http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/warhammer_lcg/redemption-of-a-mage/warhammer-courage-of-aenarion.png z Battle packu Redemption of Mage

18.8.2010 11:51:59

vasekre
Aha, hezké :). Teď si nejsem jistý, dá se to použít na odkorumpování útočníka, kterého mi oponent právě zkorumpoval třeba Seduced by Darkness?

18.8.2010 12:01:17

Beholder
Když to budeš hrát v reakci, tak asi ne. Ale tohle přesně nevím.

18.8.2010 12:11:56

vasekre
Právě to si taky nejsem jistý, protože v reakci by se měl prvni vyřešit Courage Of Aenarion a pak až Seduced by Darkness, což by znamenalo, že to je k ničemu a jednotka se zkorumpuje. Ale já přece můžu hrát i akce, které nechci hrát jako "in response" ne? :)

18.8.2010 12:16:40

Beholder
Pokud ti oponent zkorumpuje jednotku, tak podle me bez problemu muzes odkorumpovat a nasledne oznamit utocniky.

19.8.2010 15:19:10

asahi77
jj, je to tak, už jsem se to dověděl na jiném fóru.

19.8.2010 17:26:29

Pan_Kalich

Dotaz
Kdyz si tu hru koupim ted, ten Core set, bude to porad ta sama verze se spatnym wordingem atp? nebo to bude uz erratovana verze?
Dalsi otazka se tyse expanzi, vychazeji porad nebo ne? Jake ma smysl kupovat?

23.9.2014 08:47:49

Vybíráme z Bazaru

Vzdor!
Vzdor!
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas