Tzolk'in: Mayský kalendář

xxxxxxxxoo hodnoceno 242x (Seznam vlastníků)

Tzolk'in: Mayský kalendář - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Cranio Creations
Czech Games Edition
Heidelberger Spieleverlag
IELLO
MindOK
REBEL.pl
Rio Grande Games
Autoři: Daniele Tascini
Simone Luciani
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

recenze hry

Autor: Pelly | 7.11.2012 | 14

Tzolk’in (výslovnost jsem našel jako tsolk(i)n i čolkin, tak si vyberte) je složeninou dvou mayských slov „tzol“ – počítat, uspořádat a „kin“ – den.  Jedná se o posvátný mayský kalendář, pomocí kterého staří Mayové předpovídali zatmění Slunce. Pravděpodobně vznikl jako výsledek precizních a dlouhodobých astronomických pozorování. Přesnost, které dosáhli při výpočtech dob oběhu různých nebeských těles, je porovnatelná s údaji, které získali dnešní astronomové pomocí nejmodernějších přístrojů.

Zdroj: wikipedia

Krom toho se jedná i o novinku, kterou na deskoherní trh uvrhla CGE. Autorem hry jsou Daniele Tascini a Simone Luciani, který debutoval v roce 2009 hrou Frutti di Mare. Výsledkem této spolupráce je zajímavě vypadající hra, které je momentálně k dispozici „jen“ s cizojazyčnými pravidly (tuším anglicky, německy, italsky, francouzsky a polsky), ale vše nasvědčuje tomu, že to nebude trvat dlouho a objeví se i pravidla česká.

Pojďme se tedy podrobněji podívat, co se skrývá pod lákavě vypadajícím víkem s ilustrací mayského náčelníka a zároveň hru přiblížit jiným, důvěrně známým kusům a získat tak představu, o co jde.

První, co jistě zaujme vaši pozornost, je velký počet herního materiálu. Kromě velké, ilustrované hrací desky, která je vybavena tím nejzajímavějším, co hra přináší – tedy pohyblivými koly (podobný princip se objevil ve hře Vikingové, kde pohybem kola dochází ke zlevňovaní nabízených pozic), najdete spousty žetonků (les, pole a kukuřice), dřevěné komponenty (figurky jednotlivých hráčů a zdroje – dřevo, kámen a zlato), křišťálové lebky (z ekonomických důvodů vyrobené z plastu :) ) a řadu kartonových komponentů (budovy, monumenty a kartičky). Důležité je podotknout, že vše je zpracováno se stejnou precizností jako samotný mayský kalendář. Složitá hrací deska do sebe perfektně zapadá, kola se otáčejí hladce, tisk je přesný, zpracování na jedničku. Bravo chlapci! Dalším důležitým prvkem je, že všechny komponenty jsou jazykově nezávislé (tedy bez textu), což může být výhoda jednak pro nedočkavce, kteří pořídí hru v jiném jazyce, a zároveň to hru činní přístupnější (ne každého láká na začátku partie pročítat balíček karet).

Teď už ale k samotnému mechanismu hry a slíbenému porovnání se zmíněnou Agricolou a Údolím králů. Všechny tři hry patří do rodiny worker-placement s tím, že Tzolk’in přidává prvek dynamiky. Z obou si bere to dobré a snaží se vytvořit koktejl chutí.

Délka hry:

  • Agricola se hraje na 14 kol, které jsou rozděleny do 6 etap, na konci každé etapy přijde sklizeň a povinnost krmit. V každém kole hráč přijde na řadu minimálně dvakrát, v průměru však spíše třikrát až čtyřikrát, což znamená délku hry cca 50 kol. Po každém kole proběhne okamžité vyhodnocení akce.
  • Údolí králů se hraje na 5 kol, na konci každého kola je povinnost krmit. V každém kole hráč přijde na řadu (podle počtu hráčů) cca šestkrát, tedy celkem cca 30 kol. Zhruba polovina akcí se vyhodnocuje okamžitě, druhá polovina na konci kola.
  • Tzolk’in se hraje na 26 kol, která jsou rozdělena na 4 etapy, na konci etapy je povinnost krmit. V každém kole se hráč dostane na řadu pouze jednou. Vyhodnocení hráčovy akce se považuje a tah, může tedy buď nasazovat, nebo vyhodnocovat. Nasazovat však může více pracantů najednou, čímž odpadá rozmýšlení co teď a co potom. Avizovaných 90 minut je dobrý odhad.

Suroviny:

  • Agricola: zde máte dřevo, kámen, jíl, rákos a jídlo (které můžeme rozdělit ještě na obilí a zeleninu popřípadě ovce, prasata a krávy (a koně)).
  • Údolí králů: zde pouze kámen.
  • Tzolk’in: dřevo, kámen, zlato, křišťálové lebky a kukuřice; systém těžby je podobný jako u Agricoly: buď máte možnost zisku přímého dřeva (a jiných surovin), nebo využitím jiné akce vykácíte les, získáte dřevo a zároveň založíte pole (podobnost se Sedláky). Velký rozdíl je však v tom, že se hraje na společném plánu, takže na založeném poli mohou sklízet i soupeři, což naopak připomíná systém spolupráce na staveništích v Údolí.

Počet pracovníků:

  • Agricola: začínáte s mamkou a taťkou, postupem času můžete přidávat ratolesti.
  • Údolí králů: od začátku máte k dispozici všechny.
  • Tzolk’in: začínáte se třemi, v průběhu hry můžete využít akci přidat chlapíka (nebo ho získat díky budově) a dostat se tak až na šest. Takže spíše Agricola.

Systém krmení:

  • Agricola: potřebujete 2 jídla pro každého pracanta; s efektem můžete využít přirozeného růstu na statku.
  • Údolí králů: potřebujete 1 obilí pro každou četu, která však nepředstavuje počet umisťovaných pracovníků. Obilí navíc nespotřebujete a můžete jej použít opakovaně.
  • Tzolk’in: potřebujete 2 kukuřice pro každého pracanta; jídlo však nelze pěstovat, získáte jej pouze na akcích, nebo směnou za suroviny. Kombinace obou zmíněných principů.

Stavba budov:

  • Agricola: krom karet malých vybavení, které v Tzolk’inu nejsou, máte k dispozici ještě velké vybavení. Každé má jasně uvedenou cenu v surovinách a je společné pro všechny.
  • Údolí králů: hráči společně staví tři stavby (dobře čtyři, pokud počítám i kopání hrobů), přičemž každá část stojí jeden kámen.
  • Tzolk’in: všichni hráči mají společnou nabídku budov, která se postupně doplňuje. Na každé budově je uvedena cena ve dřevě, kamení a zlatě (případně lebkách). Podobnost spíše s Agricolou.

Technologie:

  • Agricola: tento princip se zde neobjevuje.
  • Údolí králů: systém technologie o dvou větvích.
  • Tzolk’in: systém technologie o čtyřech větvích, téměř totožný jako v Údolí králů.

Bodování:

  • Agricola: hrajete, hrajete, na konci spočítáte a zjistíte, jak se vám hra dařila.
  • Údolí králů: vítězné body získáváte již v průběhu hry, v závěrečném bodování přidáte bonusové body za úkoly, zbylé kameny a vykopané hroby
  • Tzolk’in: vítězné body již v průběhu hry, v závěrečném bodování přidáte bonusové body za stavby; zde lze těžko hovořit o podobnosti, ale jestli přece, tak Údolí králů.

Začínající hráč:

  • Agricola: začínající hráč se mění aktivací pole začínajícího hráče.
  • Údolí králů: začínající hráč se mění v každém kole v závislosti na pořadí hráčů, čímž je průběžně poslední hráč zvýhodněn.
  • Tzolk’in: začínající hráč se mění aktivací pole začínajícího hráče, které se navíc každým kolem zhodnocuje kukuřicí (podobně jako role v Puerto Rico); Důležité je podotknout, že začínající hráč není zas až takovou výhodou.

Pár podrobnějších slov o principu hry Tzolk’in:

Na začátku tahu se musí hráč rozhodnout, zda v tomto kole pošle sůj lid (všechen, nebo část) do práce, nebo zda jej (opět všechen, nebo část) z práce uvolní. Může provést jen jedno z toho. Za předpokladu, že se rozhodne posílat, má k dispozici 6 míst, kam je může poslat. Buď je to výhradní pole začínajícího hráče, nebo jedno z pěti měst, kde může stát více pracovníků současně. Ti, co přijdou později, však mají výhodu, a posunou se na první volné pole (tedy před ty co přišli před nimi), za což ale musí platit kukuřicí. Každé město je zaměřeno určitým směrem. V prvním se sklízí kukuřice (respektive kácí lesy), v druhém se těží suroviny, ve třetím rozvíjí vaše civilizace (stavba nebo vylepšení technologie), ve čtvrtém se obchoduje a v pátém se obětuje bohům. Každý tah trvá 10 dní a poté, co dostanou příležitost všichni hráči, se kalendář otočí na další dekádu. Základní mechanismus je tedy ten, že čím déle necháte svůj lid v jednotlivých městech pracovat, tím výnosnější zisk z toho budete mít (víc toho či onoho, levnější nebo lepší to či ono, větší bodové ohodnocení a tak podobně). Toť vše. Jednoduché? Možná na naučení, ale strategií je mnoho, které se navíc nechají vzájemně kombinovat. Komu se to podaří nejlépe, stane se vítězem.

Shrnutí na závěr:

+ worker-placement nové generace
+ příznivá hrací doba
+ dokonalé zpracování
+ mnoho různých strategií

- sušší (otázka, zde to je u EURA zápor, to je spíše vlastnost)
- nižší míra interakce (viz výše)

Co dodat? Jakou EUROGAMEr nemohu nepochválit. Chlapci, klobouk dolů. Pro mě první hra od CGE, která mě opravdu zaujala (už se snažila Dědictví, ale nebylo to úplně ono). Jasný wish-list a

90 %

Sdílet s přáteli:

Komentáře

PJ

Docela fajn recenze...
...teda až na ty hrubky ;-) snad jsem žádnou při schvalování nepřehlíd. Oceňuji analytický přístup (byť je poněkud na úkor čtivosti článku - přece nemusí být o suché hře i suchý článek ;-)) a hlavně se mi moc líbilo srovnání s A a ÚK. Hra vypadá velice zajímavě, i když si jí budu potřebovat napřed vyzkoušet (neb suchařin už mám fakt dost a nikdo už to moc nechce hrát).

A jen pro zajímavost - ozubená kola coby herní mechanismus přinesla jako první velká hra podivnost s názvem "011" (což jako čistě eurař asi nebudeš znát); ve Vikinzích bylo jenom jedno a ještě bezzubé :o)

A mimochodem, jsem jediný, koho trošku zaráží, že česká firma, která si kdysi předsevzala vydávání her českých autorů najednou vydává hru italskou??? Cože?

7.11.2012 16:22:29

PJ
Hrubky - ups :) Sorry, snažím se jich vyvarovat, ale psal jsem to pln nadšení, tak mi to šlo z prstu rychleji, než by mělo

011 opravdu neznám, asi si budu muset rozšířit obzor :)

Podle toho, jak jsem mluvil s Filipem, tak to bylo tak, že je autoři oslovili v Essenu (jako jedni z mnoha). Kluky to zaujalo, hru radikálně překopali (zejména zkrátili, ubrali nějaká kola), protestovali a vydali

7.11.2012 16:54:37

pravidla česky
Snad neprozradím žádné tajemství, když uvedu, že na českých pravidlech finišují poslední korektury.

7.11.2012 21:43:28

pravidla
určitě ne(prozradíš). O víkendu jsem je držel v ruce a kdyby to mělo být tajemství, určitě by mindok nenapsal tohle:

http://www.mindok.cz/cz/hry/hry-pro-narocne-5/8595558301157-maysky-kalendar-76

7.11.2012 21:49:15

aha
jakou verzi? nějaké korektury se dělaly ještě dneska : - ))

7.11.2012 21:52:25

Kája
Tak kdybych věděl, že se na to bude někdo ptát, tak si dám více záležet a zjistím si to => to fakt netuším :)

7.11.2012 22:01:26

Pellyho verze pravidel
Pelly měl v ruce pravidla v12-11-03 ;o)

8.11.2012 00:40:54

Fanda
Nazdar chlape :) JJ všim jsem si, že ses na tom zas podílel. Ty vlezeš všude, co? Nepochybuji, že to byla v12-11-03, určitě jsem tam něco takového zahlíd (;))

PS: Mimochodem vážně uvažujeme o horohraní (i s malou), aspoň na 2,3 dny

8.11.2012 08:56:58

to Pelly
k tvojmu mínusu k tejto hre - "sušší" ako si napísal. to je čísto subjektívny názor. niekto považuje tento druh hier za zábavný, iný nie. keď si niekto túto recenziu prečíta a hru nepozná, bude mať pocit, že ide o nudnú a suchopárnu hru, pričom to nemusí byť vôbec pravda. každý má proste ten svoj záber hier. niekto má rád všetko - jedno či eurovky, zábavné alebo ameritrashe - iný zase iba suchopáriny :-) každopádne, po prečítaní tvojej recenzie som nadobudol pocit, že je to tá najnudnejšia hra na svete (aj keď samozrejme pre mňa ňou je agricola). keby som tú hru nemal možnosť vysvetľovať v Essene, tak by som si ju asi nikdy nechcel zahrať :-)

10.11.2012 13:43:06

monkey
oprav mě, jestli se pletu, ale mám pocit, že jsem napsal sušší, nikoliv nudná. A hned v následující větě "nemohu nepochválit..."

Co z toho jsi si přeložil jako "najnudnejšia hra na svete"?

11.11.2012 10:43:53

pelly
ak by som túto hru nepoznal veľmi dobre , tak by som si po prečítaní tvojej recenzie ozaj myslel, že ide o totálnu nudu. to som myslel tým "najnudnejšia hra na svete".

k tomu sušší som len podotkol, že je to tvoj subjektívny názor a mohol by si to v recenzii aj zdôrazniť, keďže recenzia by sa mala snažiť byť objektívna. to je celé. ak sa ťa dotklo trošku kritiky, tak ma to mrzí, ale taký je život :-)

11.11.2012 12:09:34

monkeyml
Recenze je ze své podstaty subjektivní záležitost. Tepat do někoho, že v recenzi vyjádřil svůj názor, je naprosto absurdní.

15.11.2012 16:55:22

OMG
veď som vyjadril len svoj názor pre pána jána. to je sila. ilqir, každý komentár pod touto recenziou je tiež subjektívna záležitosť a tak do mňa "tepat" je naprosto absurdní ;-) samozrejme, že absolútnu objektívnosť sa nedá dosiahnúť nikdy. ale pokúsiť sa o to, je stále plus. no a ja tvrdím, že vyššie uvedená recenzia danú hru uvádza do "trošku" nudného svetla. a to nie je žiadne "TEPANIE". to je jednoducho môj názor - hádam mám na to právo ako dospelý svojprávny samostatný človek, hm?

17.11.2012 11:29:12

2monkeyml
Problém je v tom, že tys ve svém prvním příspěvku nepolemizoval s autorem recenze (to by bylo v pohodě), ale peskoval ho za to, že by svou neobjektivní recenzí mohl odradit případné kupce (to není v pohodě). Tak jsem jen upozornil, že recenze klidně může být subjektivní a že "objektivní recenze" je ve své podstatě nesmysl.
Kdybys byl napsal něco ve smyslu "nesouhlasím s hodnocením hry, protože si nemyslím, že je suchá", tak neřeknu ani popel.

19.11.2012 13:44:30

ilgir
děkuji, já na to odmít reagovat ...

20.11.2012 08:23:23

Vybíráme z Bazaru

A War of Whispers (EN)
A War of Whispers (EN)
Akt. cena: 975 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas