Tzolk'in: Mayský kalendář

xxxxxxxxoo hodnoceno 241x (Seznam vlastníků)

Tzolk'in: Mayský kalendář - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Cranio Creations
Czech Games Edition
Heidelberger Spieleverlag
IELLO
MindOK
REBEL.pl
Rio Grande Games
Autoři: Daniele Tascini
Simone Luciani
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Jaké to je?

Hrál jsem to na herním víkendu v Podmitrově a moc se mi to líbilo. Tenkrát ještě prototyp, který se dolaďoval. Na mě to působilo hodně dobře. Tak jenom, jestli se finální verze podařila dobře doladit.
1.11.2012 15:04:35

Myslím, že ano...
:-)

1.11.2012 21:00:44

:)
Je to pecka! A konečně jsem zvítězila (81 - 46 - 28)! Ono to vysvětlování pravidel v Essenu asi bylo k něčemu dobré...

1.11.2012 21:03:38

vypadá to krásně a zajímavě
...to jsem na to teda zvědavá :-)
Vyjde to i v češtině?

2.11.2012 09:23:14

ta"jemná"
Jasně, v listopadu:
http://www.mindok.cz/cz/hry/pripravujeme-11/8595558301157-maysky-kalendar-76

2.11.2012 10:22:56

tzolk´in
tá hra je veľmi dobrá. worker placemenet so zaujímavým mechanizmom. a čo sa týka prekladu, tak hra je absolútne jazykovo nezávislá a pravidlá jednoduché :-)

3.11.2012 00:59:55

Dojmy
Po první hře jsou dojmy vesměs pozitivní. Tato hra přinesla do světa deskových her nový pojem - dynamický workerplacement. Stačí to, aby porazila obrovsky širokou konkurenci?
Do mé sbírky putovat pravděpodobně nebude, ale několik příjemných aspektů u ní najít lze.
1. Vynikající produkce. Kola na desce zaujmou vaši pozornost ihned- vypadá to pěkně funguje to pěkně a prý to i něco vydrží a to všechno za přijatelnou cenu
2. Náročná rozhodování - Tohle beru jako plus, vždyť jde medium-heavy euro hru. Hlavní dilema je jednoduše popsatelné: Využiji svého dělníka už nyní, nebo si počkám, až bude jeho efekt silnější. Strategií vedoucí k vítězství je pravděpodobně dost (já jsem ji hned na poprvé neobjevil) a může být výrazně ovlivněno výběrem základních karet (které vám dají základní suroviny nebo nějaké výhody), nebo hrou ostatních hráčů.
3.Tolerance chyby - ve hře je hned několik mechanismů, které vás zachraňují, pokud jste špatně počítali a podobně. Jedná se o "výsměch" bohům - ztratíte body v chrámech, ale získáte klíčovou surovinu kukuřici a možnost využít políčko, které jste na rondelu už minuli za cenu ztráty další kukuřice
4. Jednoduché ikony a vůbec pravidla - ikony na desce i budovách jsou přehledné a jen málokdy potřebují slovní komentář. Pravidla jsou jednoduchá a pro zkušené hráče není první hra nijak hrozným zážitkem, kdy by se neustále listovalo v pravidlech (svůj podíl na tom má kvalitní podání pravidel jedné češtinářky vysazené na Plzeňský přízvuk).
Slabiny hry
1. Hlavní slabinou může být analýza-paralýza. Ve svém tahu vlastně jen nasazujete nebo stahujete dělníky. Co je tom složitého? No, pokud máte dělníků pět dá to už docela zabrat. Při plném počtu čtyř hráčů jsme ale tolik nečekali a hra vcelku ubíhala.
2. Zatím není v češtině. (stejně je v podstatě jazykově independentní)

to je vše pokud máte rádi workerplacement a nestačí vám Agricola, Age of empires, Caylus a toužíte po něčem novém, vaše hledání je u konce.
Tzolkin : Májský kalendář
(nepleťte s Tolkienem)
http://www.boardgamegeek.com/thread/877183/language-independent

EDIT: Zapomněl jsem připomenout, že interakce mezi hráči zde je minimální a zaškodit může být dosti komplikované. Myslím, že většina hráčů bude mít problémy ukočírovat vlastní cirkus.

5.11.2012 14:02:26 | Upraveno autorem (porovnej)

stepan
tím dynamickým wor... myslíš ten fakt, že záleží kdy tam toho pajduláka hodím? že se mění ta účinnost?

5.11.2012 14:19:27

Elenistar
Když pokládáš dělníka na rondel, tak musíš na nejslabší volné pole. Po každém kole se rondely otočí a dělníci na nich najednou mohou použít silnější akci, nebo mohou použít slabší akci, ale za cenu kukuřice (tyto akce mohou být klidně zabrané). Koukni na obrázky, asi to pak lépe pochopíš.
To, že se mění účinnost dělníka bez tvého přičinění, to je ten dynamic workerplacement (prý to už někde použité bylo ale pšššš)

5.11.2012 14:37:58 | Upraveno autorem (porovnej)

?
A má to vůbec něco společného s mayským kalendářem?

5.11.2012 14:56:51

Olney
Správná otázka. Zapomněl jsem dodat, že téma májské civilizace je tady poměrně hezky podáno. Jednotlivé rondely jsou pojmenovány po městech. Na rondelu s životně důležitou kukuřicí se uplatňují vědomosti tvůrců hry o zemědělské vyspělosti Májů. A kalendář se hra jmenuje, protože se hraje na jeden rok a každé otočení symbolizuje určitý časový posun (dělníci vlastně odvedou o to větší kus práce, o co déle vydrží ve městě). Takže ano má to něco společného i s Máji i s kalendářem.

5.11.2012 15:11:34

Mayové
A krom toho je to zajímavý marketingový tah, protože to nebude trvat dlouho a o Mayích se bude všude mluvit, tedy reklama zadara. Každopádně dobře odvedená práce po všech stranách, na rozdíl od Štěpána já o této hře vážně uvažuji. (přestože jsem první hru rupnul ... :) ).

Doplním svůj postřeh: Největší podobnost vidím s Údolím králů a Agricolou. Velkou výhodou je absence jakéhokoliv textu na herních komponentech, což umožňuje hru i "analfabetům".

5.11.2012 15:29:41

!
Tak to vypadá, že zase podpořím českého vydavatele. Ale jestli to tak půjde dál, budu nutně potřebovat podporu i já!! ;-)

5.11.2012 15:42:55

Tzolkin
Muzu potvrdit, ze to chce minimalne jednu hru, nez se objevi dobra strategie vyuzivani akci. Rozhodne ale neexistuje jen jedna. Me se kazdopadne osvedcilo, ze pozvolne nasazovani a odebirani delniku je ve vysledku daleko efektivnejsi, nez-li mohutne a drahe nasazovani a opetovne stahovani s malym efektem. Pri dobrem odekryvani karet se da urcite nahrat 100 bodu.

5.11.2012 15:52:43

ve 2
Zkoušel někdo ve 2? Funguje to dobře?

9.12.2012 12:32:24

Stížnost
Kde jsou DOKy?

25.12.2012 19:21:02

Doky
Pokud vím, tak doky jsou pouze u některých her, ne u všech. Třeba u her o CGE jsem doky nenašel nikdy...

26.12.2012 14:30:01

Ladik81
No vydedukoval jsem z toho, že dávají DOKy jen do rodinných her, do pořádných her ne. Studená Válka je čistě Mindok pokud vím

26.12.2012 14:50:48

Doky
Ano, jakmile je na krabici CGE nikdy jsem Doky nanašla. Takže jsem u této hry s žádnými nepočítala. Je fakt, že V Černých historkách taky nebyly. A to jsem myslela, že je rodinná hra - párty hra. Tak opravdu by mě zajímalo jak to je, protože doky byly i v Le Havre. Piškoti dostali letos pod stromek Barvínka a tam byly. To je hra pro prťata.

26.12.2012 16:23:13

DOKy?
Na chvíli ze sebe udělám vola. Co to jsou ty DOKy? // Teda, napadá mě, že bby to mohl býr organizér (vložka na uložení komponent).

27.12.2012 13:43:34

peca007
Doky viz.:

http://hrajeme.cz/Hrajeme/StaticText.aspx?id=DOKy

27.12.2012 13:46:56

ako to u mňa dopadlo?
Tak za posledné dva dni sme hrali len toto, dokopy 3x a naozaj sklamanie. Toto je pre mňa asi najsuchšia hra akú som kedy mal možnosť zatiaľ hrať. Agricola, Caylus, Puerto Rico, Tta, a iné klasické eurovky sú nebo oproti tomuto. Myslel som že využitie veľmi zaujímavého nápadu ozubených kolies bude aplikované trochu hlbšie do konceptu a ponúkne viac variability. V podstate je to hra v ktorej sa robí stále to isté a nič zaujímavé. Z môjho pohľadu minimálny pôžitok. Nápad (kolesá) a vizuálne spracovanie pekné avšak samotné prevedenie nudné. A tak som sa tešil :-(

4.1.2013 13:59:09

Naše dojmy
Máme za sebou teprve tři hry ve dvou, takže na nějaké zevrubné hodnocení je asi brzo, ale zatím se nám hra hodně líbí. Pravidla jsou skutečně jednoduchá, ale možností, co dělat, je téměř vždy spousta. Asi nejvíc na hře oceňujeme kombení akcí z jednotlivých ozubených kol (tohodle stáhnu, ten mi dá to, díky čemuž můžu využít tuhle akci a tohodle dělníka nechám, za tři kola budu moct využít tuhle akci....) a když se vše podaří dobře naplánovat, člověka zahřeje. A že je to někdy docela fuška. Stává se nám, že zapomínáme mít dostatek kukuřice ne jenom na vyživování, ale v následujících kolech na umisťování dělníků. Někdy se můžu bez nijakého omezování rozhodovat jaké akce zvolím, jindy jsem tlačenej okolnostmi - hrou (vyživování, bodování z chrámů) preferovat určité akce. Jestli existuje nějaká výrazně lepší strategie vedoucí k většímu bodovému zisku jsme zatím neobjevili, ale je pozitivní vidět, že se s každou hrou zlepšujeme. Za poslední hru jsem třeba na Palenque oproti prvním hrám kdy jsem ho využíval skoro pořád (a myslím, že to tak má zpočátku většina hráčů) šel jen jednou a hrál na suroviny a teologii a vyhrál jsem se 72 body.

8.1.2013 12:14:17 | Upraveno autorem (porovnej)

zatím
se mi po nevelké praxi jeví teologie (jak jsi to pěkně nazval :)) jako klíč k vítězství... Každopádně 72 bodů je pěkné skóre. :)

8.1.2013 12:18:48

me to bavi
Nesouhlas se Stoperikem, uz jsem hral ve dvou, ve trech i v plnem poctu a vsechny varianty me bavi. Strategii na vyhru je urco vic: lebky, cisty postup na bozich pres akcni policka, staveni budov a monumentu, techovani (+3 VP za 1 surovinu v techu budov). Navic je mozne zajistit si kukurici bud z Palenque nebo konverzi surovin, pricemz oboje se da posilit prislusnym techem.
Neprijde mi to o nic sussi nez prave treba zminovany Caylus. Tomu je to podle me hodne podobne: prizne/techy, nasazovani panacku za penize/kukurici, staveni budov praktickych a prestiznich/monumentu a ve vysledku i obeti bohum (prizen za lebky, suroviny nebo kukurici)/stavba hradu.
Navic nejak nevidim to "delat porad to same". Treba Agricola je v tomhle podle me trochu horsi tim, ze te doslova "nuti" delat nektere veci, protoze jinak si proti ostatnim nevrznes - jednak shaneni jidla, ktere ti tam podle me zabere vic akci nez tady shaneni kukurice, jednak nutnost vyrobit lidicky, bez kterych se to nehne a kde je obcas tlacenice na akce "stavet mistnost" a "potomstvo" nemluve o boji o rakos.

S cim souhlasim, je to zpracovani, to je perfektni :-)

8.1.2013 12:56:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Kew
Mám to stejně ... Od té doby, co jsem to zkusil, se mi to usadilo v mysli jak droga. To se mi u deskovek už hooodně dlouho nestalo. Pořád se mi ještě daří odolávat nákupu (říkám si, že těch 900 by mohlo trochu povolit, když jiné rovněž špičkové hry (třeba údolí) lze pořídit okolo 600), ale jak dlouho to vydržím to nevím :) Normálně mám poctivej návyk na kolesa :)

8.1.2013 14:14:13

Vybíráme z Bazaru

Summoner Wars CZ
Summoner Wars CZ
Akt. cena: 751 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas