Twilight Imperium 3rd Edition

xxxxxxxxxo hodnoceno 62x (Seznam vlastníků)

Twilight Imperium 3rd Edition - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Christian T. Petersen
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Hvězdné války na vlastní kůži

Autor: Eyron | 14.10.2009 | 27

Jmenuji se Mathom Iq Seerva. Jsem winnaraský ochránce Strážné kroniky a tyto řádky píšu z prastaré Věže letopisů letitého města Mecatol. Můj národ, Winnarané, udržoval město v bezpečí po více než tři tisíce let. Od časů Velké pohromy jsme byli ochránci imperiálního trůnu, imperiálních záznamů a galaktické rady zde, na planetě Mecatol Rex. Byli jsme vždy věrní přísaze, kterou jsme dali poslednímu císaři. Moje ruce se při sepisování tohoto listu chvějí. Věřím, že současné dění je příslibem velkých změn. Tuším, že ještě během mého života naše opatrovnictví trůnu skončí. To je důvod, proč jsem Vás oslovil. Budu se Vám snažit přinést stručný, avšak pravdivý přehled o historii naší galaxie. Chci Vám ho dát, protože vím, že toto vědění budete šířit až do dalekých koutů vesmíru. Jak vstupujeme do nestálých roků, které nás čekají, obávám se, že galaxie bude velmi potřebovat svoji minulost, aby se z ní mohla poučit.

 

Twilight Imperium 3rd Edition (TI3) je epicky pojatá sci-fi hra, ve které 3-6 hráčů představuje vůdce velkých vesmírných civilizací a jejich cílem není nic menšího než ovládnout vesmír získáním prastarého titulu Galaktického Císaře. Hra vyšla v r.2005 a je jednou z vlajkových lodí vydavatelství Fantasy Flight Games. Jejím autorem je Christian T. Petersen, zakladatel a jeden z nejvyšších šéfů FFG, který se podílel například i na A Game of Thrones, World of Warcraft: The Boardgame, Starcraft: The Board Game, A Game of Thrones LCG nebo Cold War: CIA vs. KGB.

Petersen ale není jen autor her, napsal několik knih a jednu z nich jako režisér a scénárista převedl i na filmové plátno. Film Midnight Chronicles z roku 2008 však poměrně propadl. Ve vydávání her si Petersen vede o poznání lépe. Jeho Twilight Imperium poprvé vyšlo v roce 1998 a byla to právě tato hra, která odstartovala boom FFG a z malého dovozce komiksů se poměrně rychle stalo jedno z nějvětších světových herních vydavatelství. Třetí edice Twilight Imperium se krom vyladění pravidel z předchozích vydání a přidání nových prvků soustředila hlavně na zvýšení interaktivity aktivního hráče s ostatními tak, aby nedocházelo k nudným prostojům mezi vlastními tahy.

 

Říká se, že císaři Lazaxů povstali z popela Mahactských králů. Jen málo je známo o jejich dávném vzestupu, ale je nemožné upřít Lazaxům to, že byli hluboce moudří, laskaví a vzdělaní. Po svém nástupu k moci si vybrali planetu Mecatol Rex jako svůj domovský svět. Rok, kdy Lazaxové poprvé přístáli na planetě Mecatol Rex je zaznamenám v imperiálních kronikách jako „první“ a označuje i začátek mého vyprávění. Po nesčíselné roky vládli Lazaxové celé známé galaxii. Jak nové civilizace přicházeli do kontaktu s císařstvím, bylo jim umožněno účastnit se galaktické rady, která pak zastupovala potřeby a hlas lidu impéria. Mocné civilizace: Xxchové, Hacani, Letnevové, Hylarové, Solové a N’orrové zastoupovaly v radě své občany před koncem Lazaxského impéria.

 

Příběh hry

Hra je zasazena do galaxie, která se dlouhé věky topila v chaosu a úpadku. Kdysi Galaxii vládla mocná rasa Lazaxů a pod vedením jejich Císaře galaxie vzkétala. Nové a nové civilizace byly přizvávány do Galaktické Rady, aby s ostatními budovaly blahobyt Galaxie. Ale jak už to tak bývá, ostatní civilazace začaly závidět Lazaxům jejich vůdčí postavení. Začalo se pletichařit, zbrojit, pašovat. Vznikl drobný ozbrojený konflikt, který se Císař nešťastně pokusil vyřešit Maandůským Ediktem. Ten měl všechny válečné lodě v celé známé galaxii umístit pod přímou správu Impéria. S tím se ostatní civilizace odmítly smířit. Vypukla občanská válka nesmírných rozměrů. Lazaxové se pokoušeli napříč galaxií řešit nespočet konfliktů, což nakonec vyústilo v likvidaci jejich domovského světa a popravu Císaře i s celou rodinnou. (pozn.: Příznačné je, že popravu měla na svědomí Federace Sol, tedy potomci našeho lidstva.) Galaxie utonula v násilí a rozkladu. Války ale nakonec utichly. Technologicky, materiálně i populačně zdecimované civilazace se stáhly do vzdálených koutů galaxie. Po třech tisících letech bezvládí ale prastaré civilizace znovu povstávají ze svého popela, aby se mohly znovu a možná ještě krvavěji střetnout. Boj o prázdný císařský trůn začíná.

 

Žádná z planet v celé galaxii nebyla více poničena válkou než Mecatol Rex. V průběhu jen několika let byl ekosystém planety zpustošen bombardováním, obyvatelstvo bylo zdecimováno a zelená pole nahradila jedovatá pustina. Lazaxký císař byl s celou rodinou popraven během jednoho z prvních  nájezdu Solů, následník trůnu nebyl jmenován. Po smrti posledního císaře se veškeré zdání moci Lazaxů zhroutilo. Lid Lazaxů byl v celé galaxii pronásledován v pomstychtivé vlně vraždění známé jako Velká pohroma. Trvajíc pouhých dvacet let skončila Velká pohroma úplným vyhlazením civilizace Lazaxů. Až dosud nebyl žádný Lazax spatřen v celé známé galaxii po více než tři tisíce let.

 

Vesmírné civilizace

Základní hra nabízí deset různých vesmírných civilizací, za které je možné hrát, jsou označovány jako „Velké civilizace“. Nepřekvapí, že jednotlivé civilizace mají své zvláštní schopnosti. Také mají jednotlivé civilizace na začátků různý počet zdrojů a jednotek a různé startovní technologie.

  • Fedaration of Sol jsou potomci lidí, jsou specialisty v tvoření pozemních armád.
  • Emirates of Hacan jsou lví rasou vynikajících obchodníků.
  • Lizix Mindnet jsou agresivní kybernetičtí válečníci a potomci prastarých Lazaxů.
  • Barony of Letnev jsou humanoidi se světlou kůží, experti na hvězdné bitvy.
  • Mentak Coalition jsou vesmírní piráti, jejich specialitou je právě pirátsví, tedy okrádání ostatních.
  • Naalu Colective jsou úskočné bytosti s typickým kožovitým „vějířem“ na hlavě. Jejich specializací je operativnost a rychlý ústup.
  • Sardakk N’orr jsou odolní hmyzí válečníci jako stvoření pro boj.
  • Xxcha Kingdom je rasa humanoidních želv a skvělých diplomatů.
  • Yssaril Tribes jsou drobní zelení humanoidi schopní splynout s okolním prostředím, díky tomu jsou výbornými vyzvědači.
  • Universities of Jol-Nar jsou inteligentní vodní tvorové specializování na výzkum nových technologií.

 

Války šera pokračovaly po staletí. Přesto žádná civilizace nebyla natolik silná, aby se chopila trůnu a odvážila se nést osud Lazaxů. Síla mocných civilizací se pomalu vytrácela, jak se rozpadala jejich ekonomika a jak vlivem vleklé války přišly o veškeré technologie.

 

Zpracování

Z obrovské krabice (anglicky příznačně přirovnávané k rakvi) dýchá výpravnost této hry každým coulem. Na dvě stě plastových modelů vesmírných plavidel a jednotek devíti typů a v šesti barvách, téměř 350 žetonů a asi tři stovky karet. Mapu pro hru sestavíte z velkých hexů, které předtavují jednotlivé planetární systémy a domovské systémy civilizací, supernovy, roje asteroidů, červí díry i volný vesmír. Těchto hexů je ve hře 43, na tvorbu mapy pro plnou hru šesti hráčů jich budete potřebovat 37. Důležitou součástí hry jsou velké karty jednotlivých civilizací, které na své rubové straně rozvíjejí příběh popisem historie dané civilizace. Dále je zde osm kartonových strategických karet. Jako v každé pořádné ameritrash hře nemůžou chybět kostky, v tomto případě desetistěnné.

Co se pravidel týká, mají 44 stran a byť obsahují řadu příkladů a ukázek, nemůžu se zbavit dojmu, že jsou napsána nepřehledně a jednotlivá témata jsou špatně seřazena. Tohle citelně vadilo při několika prvních hrách, kdy listování v pravidlech a neustále nahlížení do obsahu nudilo.

 

Války šera se nakonec v tichosti vytratily. Časy, které následovaly jsou známé jak Temné roky, doba hospodářského, kulturního i duchovního úpadku. Velké civilizace se stáhly do svých malých bezpečných oblastí vesmíru. Po čase Temné roky skončily a začalo klidné, ale nejisté období obnovy. Když píšu tyto řádku, mocné civilizace znova získaly základní součásti své bývalé moci. Galaktická rada v mém městě znova získává vliv, když mocné civilizace zvažují kolonizaci sousedních planetárních systémů, opuštěných za časů Temných roků.

 

Pravidla a principy

Pravidla jsou velmi komplexní a provázaná, přesto se je pokusím podrobněji přiblížit.

Základ tvoří herní plán galaxie tvořený hexy systémů. Při běžné hře galaxii tvoří samotní hráči, kteří si nalosují několik hexů a postupně je umístí, stejně tak svoje startovní hexy. Tuto část hry není rozhodně vhodné podcenit, vhodným umístěním můžete mít z půlky vyhráno. Některé hexy totiž obsahují planety. Ty jsou ve hře reprezentovány svými kartami, přičemž u každé planety je uvedena hodnota surovin a politického vlivu. Zatímco suroviny jsou potřebné k výrobě nových lodí, armád a hvězdných doků, politický vliv je důležitý pro politická hlasování.

 

Hra samotná se pak hraje v kolech, která jsou poměrně dlouhá (běžná hra trvá 7-12 kol).

Před začátkem kola (přesněji na konci kola předchozího) si hráč rozmístí svoje velitelské žetony do tří oblastí, v první jsou žetony pro provádění taktických akcí (níže), ve druhé žetony pro reagování na strategické karty soupeřů (níže) a ve třetí počet žetonů označuje maximální velikost flotily. Správné přeskupování žetonů je klíčem k efektivní strategii. Chcete být akční a provést mnoho akcí? Dobrá, ale zaplaťte velikostí flotily a schopností reagovat na ostaní...

Na začátku kola si hráč vybírá „strategickou kartu“, ta jednak určuje pořadí hráče v kole a jednak umožňuje zahrát na kartě popsanou strategickou akci. Na zahrání strategické akce aktivním hráče mohou ostatní reagovat zahráním sekundární akce strategické karty, což je často důležité, ale tyto akce nebudu podrobně popisovat. Strategické karty, jejich pořadí a akce:

  1. Iniciativa – Tato karta neumožňuje zahrát akci, „pouze“ hráč hraje jako první.
  2. Diplomacie – umožňuje aktivnímu hráči zvolit protivníka, který na něj nesmí toto kolo útočit.
  3. Politika – aktivní hráč získává akční karty a vyhodnotí se horní politická karta z balíčku. Poté hráč vybere ze tří politických karet jednu, která se bude vyhodnocovat při příští Politice. Politika je samostatnou kapitolou a pro mě je to jedna z nejzábavnějších částí hry. Jednotlivé karty Politické Agendy totiž mají na hru velký vliv, trvale mohou zdražovat jednotky, zakazovat útočit na některé systémy, uvalovat obchodní embarga, stanovovat speciální podmínky vedení války atd. Při politických vyjednáváních je pak dovoleno téměř vše, běžné jsou úplatky, výhrůžky, sliby o neútočení či podpoře. Nic však není závazné a tak jsou zrady častou eventualitou. Nechybí ani odvetné akce a trestné výpravy. Politika a pletichaření jsou kořením TI3.
  4. Logistika – získávání důležitých „velitelských žetonů“, které jsou potřebné k provádění akcí a pro velikost flotil.
  5. Obchod- zde může hráč vybírat ze dvou variant, buď získá tři žetony zboží a všechno zboží z uzavřených smluv, nebo zruší všechny obchodní smlouvy ve hře. Žetony zboží pak mohou nahrazovat suroviny pro výrobu a v některých případech i politický vliv.
  6. Válka – umožňuje odstranit velitelský žeton z již aktivované systému. Pomocí Války je tak možné na jeden systém zaútočit dvakrát v jednom herním kole nebo třeba dvakrát vyrábět v jednom systému.
  7. Technologie – umožňuje získat vynález. Ve hře existuje technologický strom, získání jedné technologie je tedy velmi často podmíněno existencí technologie jiné. Technologie zahrnují celou řadu vylepšení, zesilují jednotky, zlepšují jejich pohyb nebo je slevňují či přidávají akční karty. Jedna pokročilá technologie vám pak umožní stavět ultimátní jednotku War sun.
  8. Impérium – hráč otočí novou kartu cíle a okamžitě získá 2 VB. (tuto kartu mnoho hráčů považuje za příliš silnou a proto je častou úpravou, že dává pouze 1 VB).

Po rozebrání strategických karet se hráči střídají v akcích. Mohou zahrát strategickou kartu, provést taktickou akci (či její variantu Transfer, sloužící k přeskupení sil v sousedních systémech) nebo pasovat. Taktické akce umožňují přesuny, útoky ve vesmíru i na planety a výrobu. Když všichni pasují, kolo končí.

 

Boj se sestává z vesmírných bitev a dobývání planet pozemními armádami. Boje využívají desetistěnné kostky, čím slabší jednotka, tím hůře zasahuje. Lehký stíhač zasahuje pouze na hod 9 nebo 10, obřímu křižníku Dreadnought stačí hod 5 a víc. Útoky probíhají současně a zásahy „rozmisťuje“ zasažený, většinou se tedy nejprve ničí své nejslabší jednotky. Jednotky jsou zničeny jedním zásahem, výjimku tvoří dvě nejsilnější jednotky ve hře, War sun a Dreadnought, které jsou zničeny až při zásahu druhém. Mnohé jednotky pak mají zvláštní schopnosti, třeba bombardování povrchu planet, přepravu pozemních jednotek atd.

 

Během hry hráči získávají akční karty, které, jak už to tak bývá, zahrnují nejrůznější záludnosti pro prakticky všechny fáze a části hry. Typickou záludnou kartou je třeba Flank speed. Pomocí této karty vám soupeř ze vzdálenosti, kterou jste považovali za bezpečnou, vrthne do domovského systému a vypleního ho, než řeknete „Šmarjápano“.

 

Hráči získávají vítězné body, buď plněním Veřejných cílů, které se ve hře postupně odkrývají, plněním Tajného cíle (který si háč na začátku vylosuje) a hraním strategické karty Imperium. Cíle jsou vojenské i ekonomické a různě náročné (a tedy i různě bodované). Při běžné hře vítězí hráč s 10 VB (ale hra může skončit i dříve).

 

Volitelné varianty

Pravidla samotná umožní několik velmi zajímavých variant.

  • Při variantě „Distant suns“ umístíte na začátku hry na neobsazené planety skrytě žetony. Pokud hráč planetu obsadí, odhalí žeton a vyhodnotí jej. Žeton může hráče odměnit bonusem v podobě zboží, ale také může výsadek na planetě skončit bolestivou smrtí anektujících jednotek, protože na planetě halt není úplně příznivé klima a radioaktivita dosahuje úrovně, že až praští v uších. Žetony se dají pomocí průzkumných letů odkrývat, ale to prodlužuje možnost obsazení planety. Často tedy budete stát před otázkou, zda zariskovat.
  • V další variantě „Leaders“ dostává každá civilizace tři vůdce. Ti jsou pěti profesí (Diplomati, Generálové, Admirálové, Vědci a Špioni), každý dává nějaké výhody. Pokude se vůdci účastní bitev (což hlavně Admirálové a Generálové dělají poměrně často), můžou být zabiti či zajati. Zajatý vůdce pak může být zajímavým argumentem při vzájemném vyjednávání. Není nad to, vydírat soupeře při hlasování Galaktické rady tím, že pokud nebude hlasovat s vámi, jeho Kontraadmirál skončí se zavázanýma očima u zdi.
  • Drobnou úpravou „Long war“ vzniká delší varianta hraná na 14 VB místo běžných 10 VB.
  • Inspiraci ve Hvězdných válkách nezapře úprava „Sabotage runs“, ta umožňuje stíhačce zničit War sun. Příběhově hezké, ovšem pravidlově nehratelné. Matematici, spočítejte pravděpodobnost: Každá stíhačka nejdříve musí hodit 9 nebo 10(žádné bonusy zde nefungují), aby proletěla vnější obranou. Poté musí hodit čistou 10 (opět žádné modifikátory), aby byl War sun zničen.
  • Na závěr jsem si nechal variantu „Age of empire“, která se bude líbit hráčům, kteří chtějí zároveň snížit hrací dobu (hraje se „pouze“ 7-10 tahů) a zároveň se jim nelíbí náhoda při postupném odhalování karet cílů, zde jsou všechny odkryté už od začátku a hráč jim tak může značně přizpůsobit strategii. Je nutné zmínit, že internet je plý drobných i velmi komlexních pravidlových úprav a doplňků, k nalezení je např. varianta pro dva hráče (překlad zde ke stažení), nové civilizace nebo populární a značně propracovaná varianta „Shattered Ascension“.

 

Znamení velkých změn jsou všudypřítomná. Cítím je ve vzduchu. Jakoby vyšly z pradávného proroctví, se tento rok vrátili z temnoty věků Lazaxové, avšak ve zlověstné kybernetické formě. Pro mě je jejich příchod jako první závan mohutné bouře. Cítím, jak se galaxie probouzí. Jakoby se prastará stvůra pohnula v temné jeskyni.

 

Mínusy

Za největší zápor hry považuji její nevyváženost v menším počtu hráčů. Hlavně u hry tří nebo čtyř hráčů je možné vyhrát velmi snadno bez jediného výstřelu, zvlášť pokud má hráč štěstí na  ekonomický tajný cíl. Hra v nízkém počtu hráčů je obecně málo vyrovnaná. To je ovšem možné zmírnit použitím různých fandovských úprav nebo s použitím rozšíření a jeho předdefinovaných map. V každém případě počítejte s tím, že hra v menším počtu hráčů ztrácí mnoho ze svého kouzla a pokud víte, že ani pět se vás nikdy nad touto hrou nesejde, poohlédněte se raději po jiné hře. TI3 je také velmi náročné na čas. Pokud si budete chtít zahrát běžnou hru šesti hráčů, počítejte minimálně se čtyřmi hodinami, pro první partie s louskáním pravidel alespoň s šesti. Pravidla nejsou nijak zvlášť intuitivní a budete do nich pronikat zřejmě docela dlouho a vysvětlit je novým hráčům celé dá skutečně zabrat. Je třeba také zmínit cenu, která se pohybuje kolem 2000,- a pokud vás TI3 chytne, rovnou si k tomu přidejte 1300,- za výborné rozšíření Shattered Empire. Hra zatím není lokalizovaná a velké množství textu ve hře, především na akčních a diplomatických kartách bude zřejmě hráčům bez potřebné cizojazyčné výbavy dělat výrazné problémy.

 

Den, kdy povstane nové impérium je blízko. Všichni můžeme jen doufat, že nový císař nejenže bude mít moc chopit se trůnu, ale bude mít i sílu udržet mír. Pokud ne, bojím se, že Moře zármutku pohltí nás všechny.

 

Podtrženo, sečteno

V diskuzi u této hry si můžete přečíst report z neuvěřitelné 15-ti hodinové hry v šesti hráčích na extravelké mapě. Musím se přiznat, že to byl jeden z nejsilnějších herních zážitků vůbec.

TI3 je hra, které budete muset lecos obětovat. Je nákladná, velmi náročná na čas i počet spoluhráčů. Pokud jí ale tohle všechno dáte, odmění vás velmi intenzivním herním zážitkem, který vám umožní prožít ty nejslavnější vesmírné ságy na vlastní kůži. A za sebe můžu napsat: Rozhodně to stojí za to!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

PJ

Vynikající recenze
Poutavé, dobře čtivé, popisující i analyzující a celkově tedy přínosné počtení.
Jednoznačně zasloužený palec!

14.10.2009 08:53:18

Konečně!
Na tuhle recenzi jsem dlouho čekal! Výborně napsaná, přesto tě proklínám, bo díra v peněžence bude veliká (rozšíření je totiž must-have). Udav se mým palcem! :D

14.10.2009 09:03:44

thanx
Díky, jsem rád, že jsem recenzi konečně spáchal, chystal jsem se na to půl roku...
Při psaní recenze jsem dostal neodolatelnou touhu si zahrát nějakou epickou hru, takže počítám, že nejpozději do konce roku zorganizju zase v Brně nějakou megahru, minimálně 6 hráčů. Sledujte "Hledáme spoluhráče" :-)

14.10.2009 09:54:19

Výborná recenze...
Díky Eyrone za tuhle recenzi, neboť všude na na ni slyším chválu.

TI3 i s rozšířením jsem si totiž nedávno obstaral a doufám, že během dlouhých zimních (podzimních) večerů budu mít čas na několik "seznamovacích" partií.

Pak bych se k vám možná připojil při té vaší početnější epické partii :-).

14.10.2009 10:18:50

Yes
vyborna recenze na vybornou hru, bohuzel me definitivne utvrdila v tom, ze si tuhle hru nemam s kym a kdy proste zahrat. Takze pokukovani po tehle hre je pro me definitivne pase.

14.10.2009 10:44:46

Velmi dobrá recenze
perfektně popisující dojmy ze hry. Doplnil bych dvě hlášky, které mě osobně dostaly při posledním hraní:
- "Zdravíme sousední technologický celek!" - míjela se dvě WarSun na plánu
- "Jejda, ono je to smrtelné...." - po zničení WarSun

Jinak hra v šesti je úplně ideální a dochází při ní k šíleným situacím. Třeba když jeden hráč dostane tajný úkol obsadit domovské planety sousedního hráče a sousední hráč dostane za úkol obsadit planetu jiného hráče s posledním dokem - a vyberou se navzájem. Jejich vzájemný souboj napříč celou hrou (ke konci úplně kašlali na všechno, cílem bylo prostě zničit toho hnusáka vedle) patří k jednomu z nejlepších herních zážitků.

14.10.2009 13:22:09

ne test :)
Přečetl jsem to celé až teď, v práci nebyl čas. Nádherně napsáno, skvěle proloženo příběhem. Děkuji. Tuhle hru toužím mít už dlouho a tohle mě zase posunulo o kus dál ... bohužel nejsou lidi, ale i přesto si asi na vánoce udělám radost.

14.10.2009 20:30:52

Vybíráme z Bazaru

Arkham Horror: The Card Game - LCG
Arkham Horror: The Card Game - LCG
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 4 dny

Offcanvas