Herní svět: Vlaky, Novověk
Herní kategorie: desková hra, dopravní
Vydavatelé: NENO Games
Autoři: Milan Bláha

Držte si klobouky, panstvo, vyjíždíme!!!

Autor: Addam | 5.1.2021 | 2

Mladý údržbář Josef dotáhl poslední šroub na novém předním nárazníku tramvaje. Předchozí nárazník byl trochu pomačkaný a byl na něm chomáč bílých chlupů, protože tramvaj měla dopoledne na Nádražní ulici nešťastnou srážku s kozlem. Kozel se sice jen vylekal a odběhl od nehody po svých, ale tramvaj musela být neprodleně odtažena do depa a opravena. V Těšíně totiž právě prodléval krajský hejtman a všechny čtyři tramvajové vozy ve městě jezdily od rána do večera nablýskané až oči přecházely. Josef se zadíval na své dílo a byl sám se sebou spokojen. Přednosta těšínské stanice Jan Blachowicz mu před Vánocemi slíbil, že ho od příštího roku povýší na průvodčího. Od této pozice už to byl jen krok k jeho vysněnému cíli – řidiči celého tramvajového vozu! A kdo ví? Proč by se jednou Josef nemohl stát dokonce přednostou?

Tramvaj 1910 je zbrusu nová rodinná hra pro 2–4 hráče s věkovým doporučením už od 5 let. Úkolem hráčů je projet všech jedenáct historických stanic tramvajové tratě v Těšíně a dosáhnout povýšení do hodnosti přednosty stanice.

Pravidla přepravy

Hra má velmi jednoduchá pravidla. Hráči se klasicky střídají po směru hodinových ručiček a tah se skládá z hodu kostkou, posunu tramvaje představované panáčkem o příslušný počet polí a z případného vyhodnocení události na trati. Události se stanou pokaždé, když tramvaj zastaví ve stanici, nebo na některých políčkách na herním plánu. Na trati jsou nachystané různé komplikace jako např. srážky se zvířaty i lidmi, nutnost prudce brzdit nebo pomalu najet na výhybku. Brždění hráče jen zpomalí, takže jedno kolo nehází, zatímco srážky způsobí přímý odtah tramvaje do depa a nutnost vyjet na trať znovu.

Ve stanicích si hráč vezme vždy kartu. Tou může být příznivá událost (např. „perfektní služba“ nebo „úspěšná inspekce“, která znamená posun tramvaje dopředu), nebo nepříznivá událost (např. „porucha“ nebo „pokárání“, které způsobí posun proti směru jízdy.) Hráči mohou ve stanici získat taky karty kariéry (např. „chycení černého pasažéra“ nebo „titul Řidič roku“). Za každé dvě karty kariéry nastane posun v hierarchii tramvajového podniku.

Privátní: Nepříznivé události.jpg
Karty nepříznivých událostí
Karty příznivých událostí

Hra končí ve chvíli, kde některý z hráčů zastavil ve všech jedenácti zastávkách a zároveň získal titul přednosty stanice.

Jaký je pocit z jízdy?

Hra odsýpá, tramvaje jezdí po mapě a hráči vyplňují do papírového bločku projeté stanice. Hlavně dětem se líbilo stylové vyznačování zastávek v papírovém aršíku. Hráči u hry nemusí dělat žádná zásadní rozhodnutí a téměř vše zajišťuje náhoda v podobě hodu kostkou nebo tažené karty.

Pocit jízdy tramvají a taková trochu bezmoc tramvajáka je dána tím, že tramvaj jede jako v reálu pouze rovně a nemůže nikam odbočit. Proto dochází k poměrně častým srážkám se zvířaty nebo lidmi a málokdy je možné jim aktivně zabránit. Samotné tramvaje spolu ale nijak nekolidují a žádné vykopávání proto nečekejte. Ve dvou místech ve městě jsou obratiště, na kterých je možné tramvaj otočit do protisměru, jinak se tramvaj valí a valí a valí… :-)

Občas je dokonce výhodné někoho/něco srazit, protože jste okamžitě odtaženi do depa, ze kterého je stejně blízko na českou i polskou stranu dráhy, což může posloužit jako vítaná zkratka. Z výše uvedených řádků je zřejmé, že hra není žádnou simulací a hra si ostatně na žádnou simulaci tramvajového provozu ani nehraje.

Karty jsou ilustrované jednoduchou a přehlednou grafikou a pěkně vystihují dané historické období. Znázornění trati na herním plánu je schématické a nemá ambici představit hráčům přesnou podobu ulic města a vedení tramvajové dráhy. Komponenty a celkové provedení hry vůbec je ale poctivé a na dobré úrovni.

Herní plán

Zkušenosti řidičů u podniku a podněty pasažérů

Co se týče počtu hráčů, hrát se dá docela dobře v jakémkoli z možných 2-4, ovšem přišlo mi, že ve čtyřech hráčích se hra mírně táhne a neodsýpá tak svižně jako ve dvou nebo ve třech. Ve dvou je hra super svižná s herní dobou do dvaceti minut. Ve čtyřech už je herní doba přece jenom delší (odpovídá autory udávaných 40 minut) a pokud se hráčům nedaří projet poslední potřebné stanice, nastoupí trošku trápení a stereotyp.

V některých stanicích (typicky konečná „Nádraží“ na české straně) je velice obtížné přesně zastavit. Nejbližší obratiště je odtud vzdálené až skoro v polovině trati na Mostě na Olze a pokud hráč netrefí hodem kostkou přesný počet, otočí se na konečné bez zastavení a jede zase zpět. Autoři to ale hráčům naštěstí ulehčili. Po hodech dvou šestek za sebou můžou hráči bonusově zastavit v jakékoli stanici. Na druhou stranu, i tak bych uvítal více možností ovlivnit výsledek hodu, např. kartou, kterou by si člověk mohl nechat v ruce a použít ji v případě potřeby.

Líbí se mi historické vedení trati s dobovými zastávkami. U těch se autoři rozhodovali, jestli je ponechají v původní němčině, nakonec se ale rozhodli pro české názvy a udělali dobře. S ohledem na publikum, kterému je hra určena, jsou české názvy jako Mincovní ulice nebo Starý trh asi příjemnější, než švabachem psané německé nápisy :-)

Oceňuju taky, že hra má kompaktní rozměry a dá se pohodlně zahrát například na stolku uprostřed „čtyřky“ ve vlaku.

Privátní: Karty povýšení a bloček.jpg
Bloček projetých stanic a karty povýšení

Výsledek inspekce

Tramvaj 1901 je rodinná hra, ve níž dominuje náhoda a která je velice jednoduchá. Díky tomu si ji ale můžou zahrát i velmi malé děti s hřejivým pocitem, že hrají deskovku, která je díky svému zpracování a tématickému zasazení o dvě třídy výše, než obligátní Člověče, nezlob se. Hra přitom vychází z velmi podobných principů. Dospěláci u hry s dětmi neusnou a zažili jsme i mnoho humorných situací, kdy se smáli všichni u stolu. Hra je odpočinková, nenutí hráče přemýšlet a netrvá až na výjimky natolik dlouho, aby se hráči začali nudit. Zahrají si ji i dědeček s babičkou, protože pravidla se vysvětlí do minuty a už se vyjíždí na trať.

Náročnější hráči se ve hře určitě nezhlédnou, a to ani kdyby hledali vysloveně výplňovou variantu. Tramvaj 1910 je primárně určena pro nenáročné a příležitostné hráče a pro hru s malými dětmi. Pokud do této kategorie spadáte, klidně zauvažujte o tom, že naleštíte svůj vůz a vyrazíte zkusit štěstí do ulic prosperujícího předválečného města Těšín/Cieszyn/Teschen.