Hutter Trade GmbH + Co KG
Autoři: Stefan Feld
Rok vydání: 2011

Trajan - pojmy a dojmy

Autor: Kew | 27.4.2012 | 15

Stefan Feld a jeho Magnum opus aneb Jak tahat za nitky v Římě.

Vzhledem k tomu, že si uvědomuju, že se jedná o recenzi, budu se snažit zabývat popisem pravidel tak moc, abych navnadil ty, kteří potřebují vědět, do čeho jdou a zároveň tak málo, abych nesuploval pravidla, která najdete přibalená v krabici (případně tady na ZH přeložená od otmona).

Popis hry

V této hře pro dva až čtyři hráče se tito odvážlivci snaží o získání co největšího vlivu v Římě za vlády císaře Trajana. K tomu mohou využít své úspěchy na poli obchodním, válečném, stavitelském nebo při nekonečných debatách v senátu.

Hráči si své akce volí systémem známým z tzv. mankalových her. Hrací deska hráče obsahuje šest „misek“, z nichž každá odpovídá jedné akci a pohybem akčních kamenů hráči volí svou akci pro dané herní kolo.

Příprava hry

Na hrací desku se umístí žetony lodí pro vývoz zboží, žetony staveb, žetony kořisti v barbarských provinciích, žetony fóra a dva bonusové dílky v Senátu. Stranou se umístí balíček zboží pro obchod. Každý hráč obdrží hráčskou desku a akční kameny v šesti různých barvách, dále dřevěný oblouk a sadu figurek (15 malých a 1 velká) a 2 ukazatele ve tvaru disku ve své barvě. Po jedné malé figurce umístí do dělnického a vojenského tábora, do vojenského tábora umístí rovněž velkou figurku vojenského velitele, dále umístí jeden kruhový žeton na ukazatel senátu a druhý na počítadlo bodů. Poté náhodně rozmístí do šesti misek na své hráčské desce po dvou akčních kamenech. V tomto okamžiku se namíchá šest hromádek Trajánových žetonů. Následně si každý hráč vylosuje počáteční bonusový dílek (který je možno obodovat na konci hry) a vybere tři Trajánovy žetony (dávají bonus k akcím), které umístí na svou desku. Od této chvíle se hráči střídají v tazích v pořadí po směru hodinových ručiček.

Aktivní hráč si vždy vybere misku, odebere z ní všechny akční kameny a po jednom je rozestaví do každé následující misky. Miska, do které je vložen poslední kámen, určuje akci, kterou hráč v daném kole provede. Před provedním akce se jednak posunoe ukazatel času vpřed o stejný počet polí, jaký byl použitý počet kamenů v hráčově tahu a také se vyhodnotí, zda hráč splnil Trajánův žeton. To se stane v případě, že žeton je umístěn vedle misky, na které hráč skončil a zároveň miska v tuto chvíli obsahuje dva barevné kameny uvedené na žetonu (celkem má hráč 12 kamenů – 2 kusy v každé ze 6 barev). Trajánovy žetony přinášejí hráčům vítězné body a drobné výhody ve hře nad rámec běžné akce.

Následuje vyhodnocení akce (ta je formálně volitelná, běžně však není důvod ji neodehrát). Ve hře je k dispozici 6 druhů akci:

1. Fórum: Hráč si vezme jeden žeton z fóra. Tyto žetony mu pomáhají splnit požadavky lidu (viz níže) případně získat akce navíc nebo jiný bonus (hlasy v senátu, nebo žolíka, který plní funkci jiného žetonu podle příslušného typu).
  2. Vojenství: Hráč může dobývat území pro Římskou říši a za to získat žetony (stejné jako ve fóru) a po obsazení území rovněž vítězné body. Buď postoupí velitelem na cizí území a pokud tam je kořist, získá ji hráč pro sebe. Nebo obsadí území, na které zrovna stojí jeho velitel vojskem, za což získá vítězné body. Nebo naverbuje nové vojáky pro své výpravy.
  3. Senát: Hráč získá hlasy v Senátu, což mu přináší okamžitý bodový zisk a na konci etapy může rovněž získat status konzula či vícekonzula.
  4. Traján: Hráč získá nový Trajánův žeton a umístí jej na pozici oblouku, který poté posune na nejbližší volné místo ve směru hodinových ručiček.
  5. Stavitelství: Hráč může postavit jeden z pěti typů budov. Za to získá vítězné body. Pokud daný druh budovy staví poprvé, může následně provést další akci ze zbývajících pěti a to podle toho, který druh budovy zrovna postavil. Druhá možnost akce je najmout nového dělníka.
  6. Obchod: Hráč může získat nové zboží pro vývoz (dobíráním z balíčku karet zboží), nebo (má-li již nějaké zboží) jej může vyvézt – jak jinak než za body. V takovém případě může využít jednu z lodí a pokud danou loď nevyužil žádný hráč před ním, získá za obchod více bodů a sníží výnos z dané lodi pro ostatní hráče do konce etapy. Případně může zboží vyměnit za jiné, za což nedostává okamžité body, ale takto vyměněné zboží může obodovat na konci hry pomocí bonusových dílků.

Hra je řízena tahy hráčů – čím více kamenů během tahu vyjmou z misky, tím rychleji ubíhá čas ve hře. Po prvním až třetím oběhu stupnice ukazatelem času se vždy otočí do té doby tajný požadavek lidu (chléb, hry nebo náboženství). Po čtvrtém oběhu končí daná etapa a hráči musí odevzdat do zásoby to, co lidé chtějí (žetony s požadovanými potřebami). Čím méně požadavků jsou schopni hráči splnit, tím více jsou penalizováni ztrátou vítězných bodů.

Dále se vyhodnotí počet hlasů hráčů v Senátu. Hráč s nejvíce hlasy se stává konzulem a obdrží jeden bonusový dílek ze dvou aktuálních podle svého výběru. Na konci hry má šanci jej obodovat (dílek obsahuje podmínku jako např. karty sfingy v Údolí králů). Hráč s druhým nejvyšším počtem hlasů v Senátu se stává vícekonzulem a získá zbylý dílek, který se otáčí na rubovou (slabší) stranu.

Nepoužité žetony ve fóru se odstraní a fórum se naplní žetony novými, doplní se vypleněné provincie a obchodní lodě se otočí zpět na výnosnější stranu. Nalosují se také nové bonusové dílky do Senátu a hra může pokračovat.

Konec hry

Hra končí po skončení čtvrté etapy, kdy se klasicky vyhodnotí konec etapy a poté se obodují dosud nevyužité komponenty - nepoužití vojáci a dělníci, karty zboží, které hráč nestihl vyložit. Navíc hráči obodují sady postavených staveb stejného druhu a splněné bonusové dílky.

Dojmy ze hry

Hra je velmi komplexní, člověk zpočátku tak nějak neví, na co by měl vlastně jet. Zčásti mu v rozhodování může pomoct bonusový dílek, který dostane na začátku (směřuje ho např. na vývoz, nebo na umisťování vojáků do barbarských území), roli hrají také Trajánovy žetony, které si hráč zvolí na začátku hry a možnost jejich splnění, která s sebou přináší jednak výhodu a jednak možnost zahrát akci, ke které je žeton přiřazen.

Už v první hře však člověk pochytí myšlenku hry, takže si ji i přes případné chyby v nepozornosti dokáže náležitě užít. Oproti očekávání prostoje nejsou příliš velké, protože hráč okamžitě po tahu může začít promýšlet, které akce má vlastně k dispozici (což je dáno pohybem kamenů v miskách) a které se mu vlastně vyplatí. Existuje samozřejmě možnost, že soupeř Vám vyfoukne před nosem žeton, na který si brousíte zuby, ale nabídka je většinou dost velká i tak, takže akci často provedete i přesto.

Design

Řeknu to naplno. Když jsem hru viděl poprvé na fotkách, nijak mě nezaujala. Krabice o ničem nevypovídala a hrací deska je vyvedena v poněkud mdlejších odstínech, než jakým můj zrak těší např. takové grafické skvosty jako Pilíře Země nebo Doba Kamenná. S postupem času jsem si však na krabici zvykl (dneska bych o ní snad i pronesl, že vypadá elegantně) a hrací plán hodnotím jako dostatečně funkční, přehledný a intuitivní (zejména systém barevných obrysů lokací), tím spíše i hráčskou desku.

Co se týče komponent, hra obsahuje několik hromádek kvalitního kartonu, karty menšího rozměru a klasicky povedené tvarované dřevěné žetonky (osmíúhelníkové akční kameny, kruhové počítací disky a malé/velké figurky hodně podobné dělníkům z Pilířů Země).

Plusy

Samozřejmým plusem (a pro mě tahounem v případě jakékoli eurovky) je mechanismus. Bantumi jsem s radostí hrával se spolužáky na střední škole a když k tomu připočtu plánování na tři tahy dopředu „abych tu mrchu modrou dostal sem k tomu žetonu“, užívám si naplno to rachocení mozkových závitů.

A pak taky… za všechno jsou body! :-)

Pro mě je příjemný neustálý pohyb na bodovací stupnici. Hráči mají pořád pocit, že se něco děje (na rozdíl od her, kde probíhá až závěrečné bodování), protože se stále předbíhají vzhledem k tomu, že de facto každá akce přináší nějaký ten bod. To samozřejmě vyvolává popichování mezi hráči à la "Kde jsme tě zase nechali?" aby následně onen "posledníček" provedl to svoje dvacetibodové kombo a ukázal všem záda. Bodování na konci zde také probíhá, ale řekl bych, že není příliš zásadní v poměru k bodům získaným během hry. Případně hráč, který se snaží sbírat (např. vývozem) body na konec hry zaostává v průběhu hry za ostatními a závěrečným bodováním spíše dohání ztrátu.

Téma sedí na hru standardně eurařsky (tzn. dovedu si představit hru stejně fungovat i v jiném prostředí, na druhou stranu mechanismy vypadají logicky – např. objevení nového území = zisk kořisti a možnost obsadit vojskem => zisk vítězných bodů).

Překvapením pro mě byla herní doba. Po první výukové partii ve čtyřech lidech jsem nevěřil, že by se to dalo stihnout pod tři hodiny. Když jsme pak ve třech končili po dvou a půl hodinách s tím, že hodinu zabralo vysvětlování pravidel (strašně se v tom vždycky patlám), byl jsem příjemně překvapen. Hrací doba se ale zkracuje s počtem hráčů (stupnice času má různou délku), takže je možné, že si to v budoucnu ve čtyřech zase „odsedím“.

Mínusy

Nevýhodou hry může být zdlouhavá příprava a nutnost třídění jednotlivých typů žetonů, kterých je několik nemálo druhů. Také vysvětlení pravidel se protáhne, ne proto, že by byla nějak těžká, ale je potřeba vyjmenovat všechny možnosti a úskalí hry.

Pro hráče, kteří mají rádi konflikt, nebude tato hra asi to pravé ořechové, protože konflikt je zde možná ještě nižší než např. v Agricole (hráči nemůžete v akci zabránit, jediná možnost je např. vzít mu přímo žeton, který potřebuje, což ho většinou pouze donutí provést stejnou akci jinak). Trajan nejspíš patří mezi, jak by někteří řekli, „multiplayer solitéry“.

Rovněž téma ze hry nijak neční, jak už jsem dříve zmínil. Pokud chcete slyšet řinčet štíty želvy, odkážu Vás radši třeba na Pax Romana ;)

Závěrem

Trajan je hra, ke které jsem se dostal tak trošku náhodou. Prostě mě nějak míjela, až jsem konečně mírně zvědav dal na vřele doporučení a rozhodl si ji zahrát. A už po té první hře a taky v souvislostech s dalšími Feldovými hrami, které jsem měl v poslední době možnost hrát jsem si jistý, že až tenhle pán zase něco vydá, rozhodně nebudu zase půl roku čekat, než si to zahraju.

Ave Trajan!