Herní kategorie: strategická, válečná
Vydavatelé: Conquistador Games, Inc.
Autoři: Dirk Knemeyer
Rok vydání: 2013

Zachraňte svět pomocí války

Autor: Azz | 5.4.2015 | 6

Hra Tomorrow Vás staví do pozice vládce jedné ze světových mocností (USA, EU, Indie, Čína, Rusko a Arabský Kalifát). Tito vládci se jednoho dne sešli a zjistili, že matička Země je přelidněná, životní prostředí současnou zátěž neunese a tak nezbývá nic jiného, než začít s eliminací světové populace. Na dosažení optimálního stavu máte 9 kol a společným cílem všech představitelů světových mocností je tedy záchrana lidstva. Nikdo ale nechce, aby to byl právě jeho národ, který se bude muset obětovat pro záchranu planety a tak začíná vyjednávání a handrkování, vyhrožování i sliby, rodí se aliance a porušují spojenectví. A to vše pro záchranu lidstva.

Tak by se v rychlosti dalo shrnout, o co ve hře Tomorrow jde. Ale jak to vlastně funguje (a nefunguje) si řekneme dále.

Ke hře jsem se dostal vlastně náhodou. Šel jsem původně pro úplně jinou hru, ale stručný popis od prodejce v obchodě mne natolik zaujal, že jsem si řekl: „Tohle musím mít!“ Hra je určena pro 4 - 6 hráčů, takže vhodná spíše pro větší skupinky hráčů, kteří potřebují hru, která nekončí počtem hráčů 4.

Pocity ze hry jsou lehce rozporuplné. Zajímavý herní mechanismus podpořený kooperativně/kompetitivním celkovým cílem hry má pěknou myšlenku i potenciál. Lehká politická nekorektnost, která je ve hře cítit, je dalším lákadlem, které přispívá k zábavnosti (Arabský Kalifát provádějící teroristické útoky na USA, EU kolonizující Afriku i Asii, a vlastně každý si v průběhu hry vyvraždí pár milionů Indů/Číňanů/Arabů/jiných národností). Hra jako taková má tak hned od začátku několik potenciálně velmi slibných stránek, ale jak moc je schopna očekávání naplnit, je věc jiná. Začneme tedy s popisem negativ.

NEGATIVA

Jde jednoduše říci, že pravidla v sobě mají opravdu hodně děr, které kazí dojem i provtní nadšení. Hlavním problémem, na který jsme narazili hned v první hře, je nevyváženost jednotlivých národů. USA a Rusko jsou oproti ostatním nepatřičně silné mocnosti. Toto je hlavní kámen úrazu celé hry. V průběhu hry narůstá deprese některých hráčů, jelikož jejich národy jsou soustavně vyhlazovány a ač se snaží o diplomacii, uzavírání aliancí a spojenectví, za které by se nestyděla ani KDU-ČSL, tak jsou prostě biti na všech frontách. Většinou je tak v půlce hry celkem jasné, kdo jsou favoriti pro celkové vítězství.
V této chvíli přichází u hráčů, kteří již nevidí možnost vítězství těžké dilema. Jak je zmíněno výše, hlavním cílem VŠECH hráčů má být eliminace světové populace na přijatelnou úroveň pro přežití lidstva. Ale ve chvíli, kdy už nemáte žádné přeživší obyvatele a vítězství v nedohlednu je opravdu těžké ubránit se kroku „KDYŽ NE JÁ, TAK NIKDO!“ V této chvíli jeden zhrzený hráč může zničit snahu ostatních o úspěšné dohrání hry a vyhodnocení na body. To je další slabinou celé hry. Jeden hráč může naprosto zničit snahu všech ostatních během pár chvil (vítězné body můžete pochopitelně spočítat i tak a určit tím celkového vítěze, ale je to k vzteku).
Tyto dvě hlavní slabiny kazí dojem ze hry jako takové.

Další nepříjemností je, že v pravidlech není spousta věcí řečena a musí se na ně přicházet v průběhu hry, což značně otravuje hlavně v prvních hrách.

POZITIVA

Na druhou stranu ale nemohu říci, že bych koupě hry litoval! Pokud máte okolo sebe skupinu lidí, kteří jsou schopni přetrpět prvních pár her v porodních bolestech, kdy se vychytávají pravidla, ujasňují principy, přidávají další nápady, tak Vám hra nabídne pěkných pár hodin zábavy. Zmíněná politická nekorektnost vinoucí se hrou podporuje diskuzi i drobné hádky („A proč zase všichni akorát koukáte na to, jak Rusko obsazuje území EU?!“ / EU obsazující jižní Ameriku se slovy „A Falklandy jsou zase moje!“).
Hra má herní dobu kolem 2 hodin, přičemž spád je takový, jaký si vytvoří hráči sami. Herní doba se může protáhnout díky různým vyjednáváním a pletichám, které právě tvoří tu zábavnou část hry. Ačkoliv jsem byl v pozici hráče, který neměl již žádnou šanci na výhru (a ubránil jsem se pokušení zničit celý svět), po celou dobu hry jsem se výborně bavil právě díky diplomacii a argumentům padajícím z úst ostatních hráčů i mých. Diplomacie je to, co hru utváří a dělá zábavnou.
Právě proto doporučuji hrát hlavně ve skupinách, kde jsou hráči schopni argumentace a vyjednávání. Hra tedy určitě není určena pro každého a jejím výrazným faktorem je komunikace.

ZÁVĚR

Tomorrow představuje hru vhodnou spíše pro zkušenější hráče, kteří jsou schopni si pravidla vychytat a doladit. Mezery v pravidlech a nevyváženost hry jsou dost otravné a věřím, že dokáží pěkných pár hráčů odradit od další hry. Možnost, kdy celou hru zkazí jeden zhrzený hráč taky není zrovna fajn.

Na druhou stranu pokud hrajete se skupinou, která se do diplomacie dovede opřít, užít si komunikační stránku hry a vyjednávání, tak vám hra přinese slušnou zábavu. Potenciál hry určitě není naplno využit a pravidla to chce v průběhu času vychytat a dotáhnout (asi jako nábytek z IKEA). Pokud se ale přes tuto nutnou údržbu dokážete propracovat, určitě si u hry užijete pěkných pár zábavných chvil.