nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Tikal

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Ravensburger
Rio Grande Games
Super Meeple
Autoři: Michael Kiesling
Wolfgang Kramer
Rok vydání: 1999
Sdílej: Facebook, Google+

Otázky ke hře

Hodnotící kolo při kartičce sopky

Chci se zeptat, jaká jsou pravidla při vytažení hexu sopky.

1) výtáhnu destičku hexu se sopkou
2) odehraji svých 10 bodů
3) provedu součet bodů za pyramidy a poklady
(nyní je na tahu další hráč. Má si vytáhnout destičku hexu, nebo ne?)
4) odehraje svých 10 bodů
5) provede vyhodnocení
6) na konci, až odehráli všichni své tahy položím sopku do herního plánu.

Nikde jsem nenalezl informaci, že by následní hráči tahali destičky hexu. Vede k tomu i logika, že toto hodnotící kolo je stejné jako poslední kolo, tedy když vytáhnu poslední hex, přiložím do herního plánu a následně již nikdo další destičky hexů nemá k dispozici a jen dohrávají.

Přesto mi to neštimuje proto, že hra je výborně vyvážená, až na tenhle podivný moment. Poslední hráč je při hodnotícím kole ve velké nevýhodě, a je-li to slabší hráč, a má hůře rozmístěné figurky (děti), a to je ještě více bit a jeho pozice se nenávratně zhoršuje.

Když jsme totiž hráli verzi, že i při hodnotícím kole si následně hráči přikládají hexy, vyrovnává se tím jejich hendikep oproti prvnímu hodnotícímu hráči a hra je více vyrovnaná.

Tedy jsem druhý hráč v hodnotícím kole, a vytáhnu si hex, a mám možnost si polepšit, je-li to pyramida (přihraji si jí k sobě a navíc rozšířím možnosti pro hráče posledního.

Mě osobně víc vyhovuje verze s tažením hexů v hodnotícím kole se sopkou...

Upraveno autorem (porovnej)

5.11.2017 18:12:09

Naše roddinné pravidlo

je takové, že sopka vše "zmrazí". Při jejím vytažení se nejdříve spočítají body všech hráčů, přiloží se sopka a hráč, který ji přiložil, dohraje své kolo. Dražba nás až tak moc nenadchla.

0 | 2.1.2018 22:05:52

Cimm

Áno, je to tak ako hovoríš, záverečné bodovanie začína vždy prvý hráč na ľavo od hráča, ktorý ako posledný umiestnil, t.j. položil do hry posledný hex. Tak je to v základných pravidlách! V alternatívnej - profi verzii je to tak, ako vraví Kew a spol., len to trochu nejasne vysvetlili (záverečné bodovanie začína hráč s najnižším počtom bodov).
(Profi verziu máš hneď na konci základných pravidiel)

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 19.11.2017 17:21:11

chochones

Narazili jsme dnes na stejný problém. Když se podívám do pravidel, tak u profi verze je konec hry definován tak, že začíná bodovat hráč s nejmenším počtem bodů. Ale konec hry u (ne)profi verze takto definován není a proto bych tomu rozuměl tak, že závěrečné bodování začíná hráč nalevo od toho, kdo poslední přikládal hex. Nebo to tak není?

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 19.11.2017 16:10:48

Kew

Aj caramba! Ide o alternatívne pravidlo k záverečnému bodovaniu v závere pravidiel. To mi ušlo ;-)

0 | 5.11.2017 21:41:02

chochones

Kew má pravdu. je to tak. od posledního.

0 | 5.11.2017 21:39:03

"profi" verze

Hrajte aukci o karty, a za všechno si můžeš sám. Klasika je v pohodě, ale aukční hra je prostě lepší.

0 | 5.11.2017 21:38:03

Kew

Záverečné bodovanie začína hrač s najnižším počtom bodov???
V pravidlách tu na ZH stojí, že záverečné bodovanie začína hráč hneď naľavo od hráča, ktorý vytiahol a umiestnil posledný hex. Či?

0 | 5.11.2017 21:35:55

pořadí hráčů

Stady má pravdu.
Doplním, že pořadí hráčů při hodnocení má smysl a poslední hráč je znevýhodněn (tady nesouhlasím s anupinkou - pro prvního je nejjednodušší urvat většinu na nejhodnotnějích chrámech - každý další hráč tam pak musí dostat minimálně dva dělníky navíc oproti předchozímu, nebo prostě bodovat jinde.). Proto boduje na konci hry jako první ten, kdo má nejméně bodů a postupuje se až ke hráči, který má bodů nejvíce - jedná se tu o vyrovnávací mechanismus. Ten taháním nových hexů docela dost narušujete.

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 5.11.2017 20:51:50

sopka

Otocis desticku sopky, ale neprikladas ji. Odehrajes 10 akcnich bodu a hned pak obodujes svoje pozice. Pak odehraje kazdy dalsi hrac 10 akcnich bodu a taky se hned oboduji. Pote prilozis pole se sopkou a hrajes dalsich 10 akcnich bodu, ale samozrejme uz bez bodovani.

Upraveno autorem (porovnej)

1 | 5.11.2017 20:41:16

Podle pravidel

Nový hex se skutečně tahat nemá. Vždyť ten první hráč taky žádný hex nepřikládá - má jen tu sopku, ne? Další hráči mají podle mě naopak výhodu, protože mohou z míst, kde vidí, že nemají šanci na získaní bodů, stáhnout figurky na lukrativnější místa a např. převzít kontrolu nad výhodnějším chrámem :) Asi záleží na konkrétní hře a názoru každého.

0 | 5.11.2017 20:33:17

nový hex> Ne, v žádném případě.
první hráč má tu výhodu, protože má k dispozici 10 akčních tahů oproti jiným.

Když se zapojí druhý hráč, vkládá do herního plánu své figurky, ale první hráč tam již 10 bodů odehrál.

Proto tento důvod je první hráč ve výhodě a poslední v nevýhodě. - rešoun