Tapestry: Hra o vzestupu civilizací

xxxxxxxxoo hodnoceno 173x (Seznam vlastníků)

Tapestry: Hra o vzestupu civilizací - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

DC

Jake to je?

Mate nejake dojmy a postrehy?
7.11.2019 09:50:51

Slušné, ale žádná super-pecka
Je to na hraně rodinné a hráčcké hry. Typická hra od Stonemaierů, minimální negativní interakce, celkově interakce není přehnaně mnoho, především člověk sleduje co dělají ostatní, občas se s nimi lze nějak trochu provázat.

Optimizačně je to zajímavé, člověk musí přemýšlet dopředu s ohledem na Tapestry karty. Dobírání z balíčku přitom ale dělají víc náhody, než by se líbilo zarytým milovníkům eura, ale s ohledem na rodinnou hru je to fajn.

Pravidlově to vlastně není složité, kdyby to mělo 6 stran pravidel místo 4 a byla ta pravidla vysvětlená víc na příkladech by bylo fajn, ale herně to je z těch pravidel v krabici dobře pochopitelné. Tahy jsou krátké podobně jako v Scythe, udělám něco, zaplatím, dostanu odměnu, hraje další. Nejsou ve hře dlouhé prostoje

Jaký je český překlad nevím, mám to v AJ

7.11.2019 15:50:29

Neurazí, ani nenadchne
Hráli jsme 1x ve dvou a sice to není špatné, ale nenadchlo nás to. Je to dle mého názoru průměrná hra s neobvyklými plastovými budovami, které hru zbytečně prodražují. Z pravidel jsme měli problém pochopit, jak ta hra vlastně začíná, ale po pár tazích nám hned došlo, jak to mělo být, a tak jsme začali znovu, tentokrát už správně. Takže souhlasím, že stránka pravidel navíc s obrázky a příklady by neuškodila.

Herně mi to ve dvou přišlo jako takový závod, kdo stihne dříve provést všechny akce a dříve udělat produkci, protože ten kdo je první, dostane odměnu, což mu v další éře hry docela hodně pomůže. Také mě překvapilo, jak hodně nevyrovnané jsou karty tapisérií. Některé jsou super skvělé, některé ujdou a některé mi přišly úplně na prd. (Ve hře dvou hráčů jich nevidíte zas tolik, takže nedokážu říct, které převažují). Každopádně tyhle karty hru hodně ovlivňují, a proto mně osobně vadilo, že jejich síla je tak nevyrovnaná. U budov monumentů mi překáželo, že jsem přes ně špatně viděla na ostatní části mapky a také, že jejich podstavce nejsou tak velké, abyste na první pohled poznali, kolik políček vlastně zabírají. Vždy jsme se museli dívat na pomocný plán, jak že je ta budova velká. Ale dost kritiky.

Je to hodně optimalizační hra - tzn. neustále řešíte, jestli udělat dřív tohle nebo tamto, a když to zvořete, tak se to na vašem výsledném hodnocení bez milosti odrazí, takže pro euro hráče je zde rozhodně dosti prostoru k přemýšlení a taktizování. Interakce se spoluhráči je hlavně v tom, kdo dříve postoupí na stupnici a získá budovu monumentu, což mně osobně vyhovovalo - nemám ráda, kdyz mi někdo ničí něco, co jsem vybudovala. Na druhou stranu většina hráčů asi v civilizační hře bude očekávat trochu více války, než že mi někdo "jen položí sloup na bok" - ale o válčení ta hra fakt není. Shrnuto a podtrženo: není to špatná hra, ale podle mě za ty prachy nestojí, takže kupovat jí nebudu. Je to prostě další normální eurovka s neobvyklým vizuálem (který se mi navíc nelíbí :).

8.11.2019 08:42:25 | Upraveno autorem (porovnej)

dojmy
První hra mě moc nenadchla, ale jak do toho člověk víc proniká, tak zjišťuje že to není zas tak hloupá hra. Ono už jenom ten tetris v hlavním městě, to je o zábavu postaráno a mít a nemít jeden zdroj... to udělá hodně. Karty tapisérií jsou sice trochu nevyrovnané, ale zas to aspoň není snadno dopočitatelné a hru to přibliží neeuro hráčům. Za mě zatím lepší průměr.

8.11.2019 09:33:04

Souhlas se vším
Souhlasím se vším co bylo níže napsáno. Neustále se propagují pravidla na 4 stránkách, což beru spíše jako mínus. Jedna stránka navíc by fakt pomohla. Ze začátku jsem nevěděl jak to uchopit, ale pak to došlo. První hra je seznamovací nevíte co dělat. Já jel na hlavní město a budovy, v průběhu jsem zjistil, že ty budovy jsou téměř k ničemu a bodový zisk je minimální. Takže chce to zvolit jinou taktiku, ale to je první hra.

Celkový dojem je však spokojenost. Provedení je parádní, klasika SM. Herně to není nic Hard, takže klidně i pro začínající hráče. Já se celkem těším na další hru. Hráno ve 3 lidech. Chce to plný počet ať je větší tlačenice na stupnicích.

8.11.2019 09:59:34

DC

vsem
Nás to docela bavilo. Zítra snad zkusíme znovu. Ta dnešní partie byla spíše poznávací :-)

9.11.2019 21:00:46

předváděčka
Ahoj, Zaujala vás hra Tapestry, ale váháte jestli si ji pořídit? Chcete naživo vidět ony sporné domečky? Tak se stavte ve čtvrtek 28.11. klubu Sluj (Lužická 1, Ostrava-Výškovice) kde na vás budou od 16:00 do 22:00 čekat 4 kopie hry k vyzkoušení. https://www.facebook.com/events/476241796582481/

Správce katalogu her ZH, Recenzent Deskofobie, KDH Sluj

15.11.2019 10:43:51

mačko-pes
Tiež pridám svoje dojmy - za mňa je to veľký mačko-pes, alebo "ani ryba, ani rak". Navyše, v 2 hráčoch je takmer nutné použiť virtuálneho hráča, v 5 hráčoch je to nekonečne dlhé.

Na to, že by to malo byť optimalizačné euro, je tam priveľa náhody a nevyváženosti. Karty tapisérie sú nevyvážené, civilizácie sú nevybalansované, jeden hráč môže dostať hneď na druhú epochy výbornú kartu tapiserie, ktorá ho posunie výrazne vpred, iný hráč dostane kartu alebo dokonca viaceré karty absolútne bez využitia.

Stupnice prieskumu a dobývania sa zdajú byť nutnosťou, pretože cez ich akcie sa dá získať mnoho bodov aj zdrojov, kým veda a technológie mám osobne pocit, že sú skôr druhoradé. Čiže zasa ďalší prvok nevyváženosti.

Na dobrú stratégiu je tam príliš moc náhody, ale na jednoduchú oddychovku je tam priveľa premýšľania a rozhodovania, a trvá to dlho. Napriek tomu si to rád zahrám znova, ak to niekto bude chcieť hrať, lebo aspoň variability je tam dosť, a je čo skúšať. Ale žiadne nadšenie sa žiaľ nekoná.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

16.11.2019 21:25:48

nevyváženost
Ta hra má několi mínusů, které je potřčba vzít v úvahu

1) Jak už bylo řečeno není to civilizační hra, je to spíš abstraktní hra s rozvojem možností a nelineárním progresem. Stupnice rozvojů nepřizpívají k celkovému feelingu budovatelství, prostě něco to přidává a nějak se to použije, toliko typické pro klasické kombinační eurovky kdy "nějaké políčko dělá něco"

2) Náhoda. A to rovnou velká porce. Tapisérie nevyrovnané a silně ovlivňují hru. Tady bych rovnou šel do nějakých house rules, bez toho je to luckfest, který prostě od eurovky neočekáváte.

3) Nekoherentní design. Graficky mdlý, byť přehledný plán, doplňují slušné ilustrace, doplněné srozumitelnou ikonografií doplněné plastovými baráčky. Dohromady to na stole vypadá jako kočkopes. Trochu si vzpomínám na Kemet, kde je plán kreslen někým jiným než ilustrace na kartách atd...

4) Pravidla. Autor chtěl vytvořit jednoduchá pravidla které vstupují do hry postupně a hráči je lépe vstřebají. Houby. Zuřivě budete hledat detaily pro různé situace a v pravidlech nejsou, takže několik prvních her je okořeněno pročítáním diskuzí.

Celkově i přes mínusy, je to ale docela dynamická a i docela zábavná hra (pokud se nehraje o zlaté trenky), která ale jednoznačně nedostála svému hypu. Cena je přemrštěná díky těm modelům budov které stojí za starou belu. Nevím komu je ale ta hra určena. Spíš bych to viděl na hráče, kteří nejsou moc přemýšliví, a chcou nějakou odlehčenou rychle odsýpající eurohru. Kolem a kolem je to takový moderní hybrid. Hra je hodně podobná např New Dawn, nebo Civilization: Nový Úsvit

17.11.2019 13:09:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Civilizační hra
Muže někdo vysvětlit co je to civilizační hra? My hráli včera civku nový úsvitu a shodli se na tom, že u Tapestry máme větší pocit budování civilizace. Naopak civka nám přišla strašně suchá a pouze o tom, kdo kde udělá nějakou zásadní chybu. Za mě naopak design hry perfektní svěží. Na každou silnější kartu tapiserie lze zareagovat a mění to alespoň dynamiku hry. Navíc je to motivace si ty karty vůbec lízat - třeba za bonusové akce. Jinak náhody zde není tolik jak někteří prezentují. A ano je to kočkopes, a to je právě dobře. Ani počítací euro a ani neustálé házení kostkama.

17.11.2019 19:16:24

Hejterům...
...jestli chcete dokonalou hru, tak si nějakou udělejte sami.

Sto roků ji testujte a laďte...
...a jestli neumřete, tak budete nespokojení dodnes ;)

17.11.2019 19:32:56

Leech
A kde tady vidíš nějaké hatery?

Já tady vidím pouze názory na hru. A že nejsou jenom pozitivní určitě nebude chyba hráčů.

*****
Too old to Rock'n'roll, too young to die.

17.11.2019 19:53:00

...
Caute,

Moje postrehy z par hraní.

Plusy:
- krasna grafika
- vhodna pre zaciatocnikov (vdaka pristupnosti pravidiel, ich urcite nadchne)
- svizne, prijemne a ciastocne oddychove hranie
- dobry pocit z hrania

Minusy:
- tie "moduritove" budovy
- skusenych hracov z pociatku nenadchne, kym si neuvedomia, podstatu hry a ze je to polooddychovka
- nevyvazenost hrania a vplyv nahody

Za seba mozem povedat ze je to dobra hra, prvotne sklamanie, ale potom som si uvedomil, ze to nema byt hra prioritne urcena pre fajnsmekrov, ale ma byt pre co najsirsi okruh hracov - v tomto pripade je najviac zamerana na zaciatocnikov a stredne pokrocilych. Ale pridu si na nu aj skuseni hraci. Urcite si ju nekupim, lebo by viac lezala v policke ako na stole, ale raz za cas si zahrat si ju neodmietmem.

Tommi

17.11.2019 20:59:38

DC

Vsem
Neuvazovali jste uz o nejakych domacich upravach pravidel??

17.11.2019 21:15:34

DC
A v akom smere chces upravovat pravidla a comu sa vyhnut pri tejto uprave? Lebo nahodu a nevyvaženost moc neodstraniš.

17.11.2019 21:33:02

Oddechovost
Na tohle bych si dal pozor. Že jsou snadná pravidla neznamená, že je hra oddechová. Uhrát slušné skóre může dát docela zabrat a hrál jsem to i s lidmi, kteří raději zůstanou u Scythe, protože jim Tapestry přijde už hodně komplikované. Je potřeba myslet řadu tahů dopředu, připravovat si suroviny atd.
Na druhou stranu je potřeba to hrát trochu reakčním stylem. Vždy je dobré mít nějaké karty tapisérií navíc a točit svou strategii okolo nich, protože jsou vážně silné - a pokud nemám ani jednu tapisérii, která by souznila s tím, co ve hře dělám, pravděpodobně nevyhraju. Takže pokud čekám, že si líznu něco konkrétního, tak té náhodě rozhodně nejdu naproti a dost možná na to dojedu.
---
Autor hry Velryby ničí svět

17.11.2019 22:48:29

Oddech
Oddechová hra to rozhodně není. :-) Jak říká Bedikk, je potřeba u toho přemýšlet minimálně 2-3 tahy dopředu a případně si hlídat soupeře, aby náhodou někam neodletěli. Nejhorší je income turn těsně před váma.

Třeba včera jsem hrál za Kočovníky (Nomads) a stěží jsem to urval na 100 bodů (4p, vítěz Leaders 240 bodů!), kvůli několika věcem:
- měl jsem v ruce dohromady přes 10 tapisérií, ale nejlepší, kterou jsem mohl zahrát, byla 3VP za každou technologii/tapisérii
- byl jsem na posledním políčku v Tieru 3 u vědy a těsně přede mnou zahrál soupeř income turn a vyložil Dystopii, čímž mi (zákeřně) sebral poslední landmark, na který jsem měl udělaný místo v hlavním městě na zaplnění 2 sloupců.
- v poslední éře jsem měl 5 akcí dobývání a 4 z nich skončily tím, že někdo zahrál léčku a v tu chvíli byla jakákoli strategie k ničemu

S náhodou jsem asi OK, maximálně by šlo u tapisérií udělat to samé, co s technologiemi, tj. vyložit 3 lícem nahoru, aby bylo na výběr.

Jo, a nemůžu si pomoct, ale graficky se mi to líbí. ;-) A to jak papírový věci, tak i ty budovy.

18.11.2019 09:20:00

DC

Vsem

Na boardgamegeeku navrhuji na zacatku drazit narody. Mne by se docela libilo i vybirat si treba z peti vylozenych tech sestiuhelniku a ne jen brat si nahodnw vrchni.

18.11.2019 09:42:43

StaniKubi
Trochu si protiřečíš. Píšeš že je potřeba přemýšlet 2-3 tahy dopředu. Dále uvádíš případy, kdy to přemýšlení dopředu vlastně nemá cenu... a ono opravdu nemá. A těch situací, kdy se ti může něco pos... ve strategii je docela dost. Takže za mě oddychovka, kdy moc přemýšlení je naopak na škodu.
P.S. proč útočit ke konci hry, kdy pravděpodobně mají všichni na ruce léčku?

18.11.2019 09:56:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Návrhy z BGG
Na BGG se objevilo několik návrhů, které mají pro víc hardcore hráče udělat méně náhodnou hru:

Nabídka Tapestry karet a hexů území stejně jako technologií: Tedy, nabídka tří. Můžu si vzít jednu z nabídky nebo náhodnou z balíčku/hromady

Counter-trapping: Pokud někoho dobýváte a on zahraje Past, můžete zahrát Past a tím ji negovat. Dotyčný protihráč ale může zahrát další past.

Aukce civilizací na začátku: Vytáhnout X+1 civilizací (kde X je počet hráčů). Hráčí pak draží jednotlivé civilizace, investují do toho body, které se jim pak odečtou od celkového skóre

Přestavba tečkovaných území: Budovy druhé a třetí kategorie mohou zakrýt jedno/dvě políčka na mapě hlavního města, která mají tečku a nejdou jinak překrýt

18.11.2019 10:59:12

celyl
Tak to přemýšlení je o pořadí akcí, jak je zahraješ, abys byl maximálně efektivní. Soupeři ti do toho mohou hodit vidle, náhoda tam je, ale pokud budeš postupovat po stupnicích bez rozmyslu, tak na konci hry budeš hodinu koukat, jak dohrávají ostatní, kteří ty 2-3 tahy dopředu plánovali.
Aniž bych chtěl kritizovat StaniKubiho, jeho ukázka rozdílu ve výsledku naopak ukazuje, jak je důležité zvolit správnou strategii - Nomádi se myslím na hlavní město nehrajou, člověk by se neměl bát dávat i velké budovy na mapu a sbírat tak zdroje. A útočit na jednoho hráče - 4 pasti na rukou mít pravděpodobně nebude (snad:-)). Samozřejmě smůla na tapisérie je nešťastná, tady je malý house rule pravděpodobně na místě, když to člověk chce hrát vážně.

18.11.2019 14:25:58 | Upraveno autorem (porovnej)

komba
Já jsem rád, že je tam náhoda v kartách i kostkách. Snaha o dosažení nějakého hodně dobrého komba zůstává a když se podaří, tak člověk skoro neví, s kterou akcí začal a s kterou má skončit :):):)

21.11.2019 08:15:02

karty tapisérií
Já tu náhodu taky beru. Spíše se občas pozastavím nad některými kartami tapisérií. Takové kraviny, kvůli několika málo bodům... a ještě vás to občas nutí vyložit ve druhém blahobytu. Podle mě se spíše autoři měli snažit udělat tapisérie pracující pouze se zdroji, což by více odpovídalo civilizační tématice. Některé ty tapisérie jsou opravdu ubohé a je vidět že jsou dělané "do počtu". Mě právě včera na začátku přišly pouze ty "zbytečné" a nechalo to na mě nehezký dojem po celou hru. To co mě baví na této hře je určitý "butterfly effect", který se může a nemusí dostavit. Někdy jsou ty hry ale takové, že se k tomu nepřiblížíte ani náhodou. A to je možná u některých hráčů důvod k nižšímu hodnocení.

21.11.2019 11:53:03

Nielen náhoda
Mne náhoda až tak nevadí, pokiaľ nemá tak zásadný vplyv, ako tu.

Ale ešte viac mi vadí to, že sú nevyvážené stupnice. Je podľa mňa nutné ísť cez objavovanie a vojenstvo, pretože každý priložený dielik na mapu dáva body, a potom vojenstvo dá buď ďalšie body, alebo surovinu, vďaka ktorej mám ďalšie ťahy do plusu. A keď k tomu niekto dostane civilizáciu, ktorá dobre spolupracuje s postupom na týchto stupniciach (napr. Militanti), má obrovskú výhodu pred ostatnými.

Mne tam skrátka vadí veľmi veľká nevyváženosť, a ako píše Celyl - v jednej hre sa môžem rozbehnúť skvele a všetko ide parádne a baví ma to, v inej ma to zereže a neurobím s tým nič, a len sa dívam, ako súperi naberajú body každým ťahom.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

22.11.2019 06:59:11 | Upraveno autorem (porovnej)

DC

jlkcz
Co jsou to prosím budovy druhé a třetí kategorie??

23.11.2019 13:40:31

DC

jlkcz
Aha už asi chápu - jsou to ty baráčky, které si beru z jednotlivých stupnic ze sektorů II. a III.

23.11.2019 14:01:24

Vybíráme z Bazaru

Zaklinac stary svet-Eredin na koni(figurka, karta)
Zaklinac stary svet-Eredin na koni(figurka, karta)
Akt. cena: 420 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas