Světový film - otázky a odpovědi - obrázek

Herní kategorie: vzdělávací, párty hra
Vydavatelé: Albi
Rok vydání: 2011

...aneb na ČSFD jsme krátký

Autor: Ellenar | 17.1.2013 | 3

Jako fanoušek filmu a člověk, který na www.csfd.cz tráví občas více času, než je zdrávo, jsem neodolal a ihned po zaregistrování tohoto skvostu jsem se stal majitelem další ze série vědomostních her typu - otázky a odpovědi.

Věřím, že po skvostech jako Česko, Evropa či Svět není třeba principy těchto her představovat. Pro ty, kdo nemají ani nejmenší představu - hrajete sami nebo v týmech, hážete šestistěnnou kostkou, odpovídáte na otázky z dané tématiky a vztekáte se, že soupeři mají tak lehké otázky, když vy, takový znalec, dostanete tu jedinou (...už potřetí) co si na ni zrovna nedokážete vzpomenout. Proto jsem velice uvítal, když šikulové z Albi zaměřili svůj pohled od klasiky Historie/Kultura/Příroda/Geografie/Sport/Kdejaká volovina užším pohledem a to k filmu, ještě lépe světovému. Nebudu už tedy zdržovat a pokusím se shrnout vlastní pohledy a postřehy o hře samotné.

Jednou z novinek, co se zde objevuje, je Party verze hry, které si mi naštěstí (jako odpůrce her typu Activity) daří vyhýbat. Jde o to v časovém limitu hádat podle mluvené/kreslené/předváděné nápovědy název nějakého filmu. Až na dívky předvádějící pantomimou filmy Mokrá prsa 1 až 26 (které stejně bohužel na kartách nejsou) není o co stát, proto recenzi na tuto variantu vypustím.

Tou lepší novinkou při klasické vědomostní verzi je kategorie Fotky - zvláštní balíček karet s fotkami z všelikých filmů. Otázky z kategorie fotek bývají "poznej herce/herečku na fotografii", "jak se jemnovala filmová postava na fotografii" nebo "ze kterého filmu je fotografie". Toto působí jako příjemné oživení od stereotypního dialogu otázka-odpověď. Mezi dalšími kategoriemi jsou Americký film, pekelně těžké Evropské a jiné filmy, Herci, Tvůrci a Seriály. Otázky jsou všechny typu a) b) c), což neberu ani jako nevýhodu ani jako výhodu. V konečném důsledku to znamená celkovou vyšší obtížnost otázek. My osobně hrajeme bez možností nápovědy (proto si Evropské a jiné filmy zasloužily přívlastek pekelně těžké).

Z hlediska obtížnosti otázek tyto patří určitě k těm složitějším. Příčinou této skutečnosti je především to, že hra rozsáhle mapuje filmové dějiny a to až přibližně do (teď střílím od boku) 30. let 20. století. Navíc se nezaměřuje jen na všem známé Holywoodské bijáky, ale zabrousíme i do kinematografie zemí jako Japonsko, Španělsko, Rumunsko, Švédsko...

Jen tak pro představu, hrál jsem s kamarádem, který je MgA v oboru filmu, člověk, který má neskutečný přehled snad o všem, co kdy bylo natočeno. Při zaznění názvu litevského filmu z roku 1920 začne vyjmenovávat od režiséra, scénáristy, přes osvětlovače, skladatele až po brigádníka co hlavní hvězdě čistil latrínu, včetně všech spojitostí, uměleckých záměrů a historek jak nachytal při natáčení kamareman svou manželku s hercem v hlavní roli (myslím si, že taková nadsázka to zas není). A tento člověk bez nápovědy tří možností věděl jen tak 90% odpovědí. Tato obtížnost nám vyhovuje. Aspoň se člověk něčemu přiučí a v naší verzi bez možností nápovědy a/b/c trošku potrápí paměť a nespoléhá jen na tip jedna ku třem.

Co se týče provedení, grafiky a kvality komponent je hra naprosto dostačující. U her tohoto typu stejně nejsou dle mého grafika a odolnost figurek hlavním faktorem. Otázka je, co s kartami udělá Party verze, kdy pod výhružkou časového limitu občas mohou přijít karty k úhoně.

Jedinou drobnou nevýhodou asi bude limitovaný počet otázek - 300 z každé kategorie, tudíž 1800 celkem. Takže se při frekventovanějším hraní s hráči, co nemají paměť akvarijních rybiček můžou začít otázky opakovat. Alee stačí chvilku vypustit a člověk se stejně po 3 měsících na většinu co měl naučenou nevzpomene.

Celkově

+ téma samotné
+ velice široký záběr