Autoři: Benoit Bannier
Frédéric Guérard

Jestřábi proti holubicím

Autor: Shark | 12.11.2022 | 2

„V míru se připravujte na válku. Ve válce se připravujte na mír.“

– Sun-c'

Svět divů si mě získal hned po prvním zahrání. Jednoduché, ale přitom zajímavé mechanismy, založené na draftu karet a jejich managementu, relativně krátká herní doba, která ale zároveň nepostrádá napětí, a navíc nádherné výtvarné zpracování… Na herním stole se během partie rodí dystopická impéria, jež spolu soupeří a vytváří tak novodobé osudy lidstva. Již pod tím lze spatřit skrytý příběh. Ale co kdyby se takový příběh ještě více zviditelnil, a tak vznikla provázaná historie, v níž by se jednotlivé státy výraznějí ovlivňovaly? A přesně na tuto strunu se rozhodli udeřit autoři rozšíření Válka nebo mír, které se díky vydavatelství Tlama Games dostalo na trh v české verzi.

Přední a zadní strana krabice

Po rozbalení nevelké, ale robustní krabice se před vámi objeví vedle jednoho listu pravidel i několik obálek, jeden plastový balíček, podobající se boosterům sběratelských karetních her, a jedna menší kartonová krabička. Správně tušíte, že jste dostali do rukou kampaňové rozšíření, kdy bude každá partie představovat nejen herní, ale i objevitelský zážitek. Pro psaní recenze to ovšem znamená, že není vhodné prozrazovat příliš, abyste při hře nepřicházeli o moment překvapení, ale zároveň je zapotřebí předložit vám alespoň základní fakta. Takže místo podrobného rozboru bude následovat spíše poodhalování roušky.

V první obálce se dočtete, že nastala doba, kdy se světová impéria musí rozhodnout, zda budou dominovat stoupenci válčení nebo mírových řešení. Postupně odehrajete pět scénářů ze šesti možných, přičemž výsledek předchozího ovlivňuje ten následující. Nakonec se však vítězem celého tažení stane ten z hráčů, kdo vyhraje v posledním měření sil. Tento aspekt udržuje napětí po celou kampaň, jelikož šanci na první místo má v konečném důsledku každý a nestane se tak, že by někdo řekněme v polovině odpadl a po zbytek příběhu se díval pouze ostatním na záda.

Dalším kladem tohoto rozšíření je skutečnost, že v jednotlivých scénářích neexistuje „správná“ volba. Pokaždé máte na výběr, pro jaké řešení se rozhodnete: zda pro vás bude hlavní parketou diplomatický kulatý stůl nebo nástěnná mapa bojiště. V závislosti na výsledku partie se následující hry obohatí o nové karty, které se budou lišit podle toho, jaké směrování mezinárodních vztahů je aktuálně preferované.

Samotné scénáře se od sebe navzájem liší a je až s podivem, kolik možností Svět divů ještě skrývá. V jednom scénáři dostanete za úkol pracovat na společném projektu a jen na vás bude, zda tento počin budete spíše podporovat nebo sabotovat. Další scénář vás zase postaví na start závodu o co nejvýraznější zviditelnění úspěchů vlastního impéria. A v neposlední řadě budete vmanévrováni do situace, kdy dostanete utajenou roli a nezbyde vám než tipovat, kdo ze spoluhráčů je na vaší straně a případně si zaslouží vaši podporu. Příběhová linie rozšíření je navíc zajímavě propojena i s herními mechanismy, jež podle mého názoru velmi dobře pracují s aspekty Světa divů, jež dosud stály poněkud stranou, případně se dosud neobjevily.

Měli jste například pocit, že trvá příliš dlouho, než se uložené zdroje promění v krystalium? Že by se vám hodilo investovat je do relativně slabšího efektu, který by ale přišel na řadu dřív? Nebo co takhle použít místo zdroje, kterého se vám nedostává, nějaký jiný, jehož naopak máte na rozdávání? A určitě byste nebyli ani proti větší nabídce karet, případně možnosti nepotřebné karty odhodit v naději na nějakou lepší. A to se vůbec nezmiňuji o nových kartách rozvoje, jež můžete postavit. Ovšem pozor: nové možnosti mají zpravidla svou cenu, kterou budete muset vzít při svém plánování v úvahu.

Jak již bylo řečeno dříve, v rámci jednoho tažení odehrajete pouze pět scénářů ze šesti. Je však třeba si uvědomit, že každý z nich může skončit dvojím způsobem, a navíc se jeho dopad na vás liší podle toho, jak dobře jste si v něm vedli. Proto výzvu nepředstavuje pouze to, zda (a případně jak) vyhrajete, ale i jaké by to bylo zkusit si hru s možnostmi, které nepřísluší jen vítězům. A díky všem výše uvedeným aspektům se výrazně zvyšuje i znovuhratelnost, ačkoli by tomu relativně skromný herní materiál nemusel na první pohled odpovídat. Na tomto místě budiž zmíněno, že při odehrání scénářů nebudete nic pomalovávat, polepovat či ničit; jejich uvedení do původního stavu bude proto záležitostí chvilky.

Přední strana pravidel a zadní strana speciálních karet

Válka nebo mír je ve všech ohledech velmi povedené rozšíření. Nabízí kvalitně provedenou hru, byť krabice by mohla klidně být o polovinu nižší. K dobrému dojmu přispívá i překlad a použité ilustrace. Pokud se vám prostředí Světa divů zamlouvá, toto rozšíření vás rozhodně nezklame. Funguje velmi dobře v jakémkoli počtu hráčů, i když některé scénáře je záhodno hrát ve více lidech, protože se tak posílí nutná dedukce, kdo je kdo, resp. s kým. Díky různým výsledkům, jež scénáře nabízí, budete mít určitě chuť si je zahrát i opakovaně, abyste odhalili nové dějové linky. A to znamená, že se Svět divů dostane na váš herní stůl častěji, což je u takto podařeného kousku jen dobře. A jestliže se chcete herně vyprovnat s tvrzením vojenského teoretika Carla von Clausewitze, že politika je válka vedená jinými prostředky, bude rozšíření Válka nebo mír jedním z nejvážnějších kandidátů, jak se o tom přesvědčit.

Koláž motivů z karet

P.S.: Toto rozšíření lze používat současně s rozšířením Corruption and Ascencion, pouze se musíte smířit s omezením na maximálně pět hráčů.