Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 240 min |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Christian Marcussen |
Rok vydání: | 2021 |
Sdílej: |
Rozdíl v národech
Zdravím,
mám takový všetečný dotaz, na který jsem nikde nenašel odpověď.
Jak zásadní jsou rozdíly mezi jednotlivými národy? Jedná se mi především o využití figurek. Jak jsem pochopil, tak všichni mají stejnou sadu figurek. Pokud budu hrát třeba za Kartágo, tak je mi jasné, že sloni jsou na místě, ale když bych hrál za Řím, tak bych slony mít vůbec neměl (podle mojí chabé znalosti historie). Je toto ve hře nějak zohledněno? Jakože některé figurky prostě nepoužiju na základě zvoleného národa?
Díky za odpověď
V tomto ohledu nejsi narodem vubec limitovany. Vsichni maji behem hry moznost stavet vsechny vojenske jednotky, pokud k tomu postavi patricnou budouvu - pristav pro lode, trziste pro slony a kone. Nektere narody maji urcite vyhody v ramci svych technologii, ze napriklad nemuseji mit trziste a presto muzou stavet slony atp. Tudiz klidne muze byt suchozemsky narod (historicky) obavanym moreplavcem (ve hre) a naopak… Ja napriklad za vic jak 10 her nepostavil jedinou lod jeste :)
Díky za odpověď
A je tam teda nějakej “feeling", že hraju za určitej národ? Nebo jsou ty národy na hru spíš jen tak našroubovaný?
Já mám rád asymetrický hry. Tahle mě hrozně láká tématem a zpracováním, ale bojím se toho, že bude hra za každej národ skoro stejná. To by mě od hry docela odrazovalo.
@slizrs Přímo asymetrické ty národy nejsou. Pořád jedou podle stejných pravidel a se stejnýma jednotkama. Ovšem mají tematický výhody které sem tam ty pravidla upravují nebo mění. Třeba Peršané verbují snáze Slony nebo Keltové zase umí využít na mapě i barbarský kmeny .. atd.. Je toho hodně.. A navíc Vůdci tomu dávají taky další extra výhody. Takže vždy je hra za nějakej národ něčím specifická. Rozhodně bych se toho nebál že by tě to nebavilo :) Je to jedna z nej civilizačních 4X strategií vůbec a garantuju ti že si to užiješ.
@GeneralX Já mám zatím jedinou podobnou záležitost a to je Scythe. To sice taky není vyloženě asymetrická hra, ale rozdíly v národech člověk určitě cejtí.
Jen ještě jedna věc. Primárně tu hru budeme (pokud ji pořídím) hrát dva. Je to v pohodě? Vím, že některý strategie nejsou ve dvou moc dobrý.
Nejdřív jsem zvažoval Ankh: Bohové Egypta, pak jsem se zajímal o Hannibal & Hamilkar a pak mě nějak praštilo do očí tohle :)
Líbí se mi možnost hrát za tolik národů a zároveň se to tváří dost přístupně. Budu to hrát s přítelkyní :)
@slizrs Scythe bych tam nepletl to je úplně jiná hra. Ankh jsem nehrál ale pochybuju že by herně trumfl Střet. Hannibala mám ale ještě jsem ho nedostal na stůl ale ten je zas čistá wargame takže taky bych to nesrovnával. Jinak ve dvou pohoda hratelný. Ve více to má pak větší grády. Já mám odehraných nějakých 12 her a zatím jsem vyzkoušel jen 2 národy :D ..potenciál to má velký.
Nad nicim nepremyslej a ber. Ta hra je skvela
Na tvé požadavky sedí Cry Havoc. Plně asymetrické frakce, za každou musíš hrát úplně jinak. Hra ve dvou je perfektní díky neustálým soubojům. Oproti tomu Střet ve dvou je hodina a půl nudy, pak si jednou zaválčíte a je konec. Cry Havoc se dá v pohodě dohrát za 45 min. Jediné, co je potřeba, je mít trpělivost. Ze začátku se zdají frakce nevyvážené, ale jakmile zjistíte, co je třeba si hlídat, tak se to srovná. Ve hře je absolutní minimum náhody, takže si ale nejsem jistý, jestli to bude přítelkyni bavit. Jinak teď to někdo nabízí v bazaru i s rozšířením, tak dobrá příležitost.
@Awarewolf Sorry ale říkat ze je Střet ve dvou ,,hodina a půl nudy,, je uplně mimo. Hele pokud máš rád ten tvůj Havoc tak OK ale pokud jses u Střetu hodinu a půl nudil tak to bude chyba evidentně v tobě než ve hře :D … Otázka vkusu je jedna věc ale tohle je mimo…
Hlavne stret civilizaci nabizi uplne jiny herni zazitek nez cry havoc
@slizrs V tom případě kromě Střetu momentálně na trhu asi nic lepšího nenajdeš. Pokud by se oželelo, že nejsou figurky a mapa, tak mě ještě napadá Svět divů. Já to osobně ještě nehrál, ale velmi z toho cítím prvky 4X. Lehká asymetrie národů, stavění budov, blízká budoucnost, vhodné pro dámy. Hru dvou hráčů všude chválí. Dá se vyzkoušet na BGA.
Vždy jsem dával faktor funkčnosti a zábavy na první místo. Hrát 3hodinovou hru ve dvou, co bylo evidentně vytvářeno pro jiný počet lidí, je podle mě ztráta času. Raději si zahraju 40minutovou hru, která je záživná po celou dobu hry. Střet mi tohle ve dvou nenabídl, ostatním však může.
Ať už se rozhodneš jakkoli, v rámci předvánočního úklidu odebírám ze sbírky nějaké hry a Střet v něm mám taky, tak máš-li zájem, klidně napiš.
Vždy je počet hráčů velmi subjektivní věc. Třeba na statistikách hodnocení BGG doporučuje hru ve dvou u Střetu Civilizací až 73% lidi kdežto u Cry Havocu 52%. Jako nejlepší doporučený počet hráčů je u Střetu Civilizací: 3-4 a u zmíněného Cry Havocu: 4. Takže co se jednomu líbí druhému nemusí. Každopádně spousta her v malém počtu hráčů prostě nefunguje nebo to není ono, ale rozhodně to není případ Střetů civilizací. Hra totiž je z větší části budovatelská, pokud ale člověk primárně od hry čeká jen bojový konflikt tak hold asi spokojený není.
Ja hral obe a ve vsech poctech hracu. Kazda z tech dvou her je jina ale obe me bavili v jakymkoliv poctu hracu
Mně je jedno jestli se ve dvou bojuje nebo ne. Problém je, že mezi hráči nevzniká pořádná interakce jinou formou. To je u civilizační hry velký průser.
Co se týče budovatelského aspektu, tak kvůli limitaci 3 akcí na kolo si připadám, že místo stavění civilizace stavím nějakou vesnici. Na konci hry mám asi 5 nebo 6 budov, které samy o sobě nic převratného neumí, a slouží víceméně jako unlock. Všechno se strašně vleče a kvůli tomu, že si lížeš náhodné úkoly, které vůbec nechceš dělat, hra hraje za tebe. Kdybych alespoň mohl začít hrát někdy od půlky, kdy už to má aspoň trochu grády, tak by se to asi dalo.
Ve třech je tam alespoň nějaký náznak studené války, kdy tě někdo může překvapit, a je větší šance na šarvátky (čti interakci). Ve čtyřech jsem to nehrál, ale předpokládám, že to bude jen lepší, protože tam může mít smysl dělat i nějakou tu nepsanou diplomacii.
@Awarewolf Sorry ale tvůj popis hry mě jen utvrdil v tom že ty tu hru ani neumíš hrát :D
@Awarewolf Hra je to skvělá, ale vidím to podobně. Taky se mi zdá že se hra hlavně ze začátku hodně vleče než si hráči něco vybudují. Hodně za to může podle mě to, že příjem není automatický (třeba na začátku tahu) jako u jiných her, ale musíš na něj spotřebovávat drahocenné akce. Kolikrát se stane, že ve svém tahu kromě příjmu neuděláš prakticky nic.
@Creatides tak je to klasická civilizačná hra, kde začínaš ako malý kmeň až sa postupne rozrastáš a pribúdajú aj nové možnosti. Mne to dáva príjemný pocit rozmachu a o to by tu malo ísť.
My sme asi dosť agresívny hráči, mi sa v každej hre pomerne silno drvíme, vyhladiť niekoho z mapy sa nám tiež zopár krát stalo (v hre troch hráčov), jednoznačne však je hra najlepšia v 4och. V dvoch je to nemastné neslané, presne ako ostatné hry podobného 4x štýlu (Runewars, Eclipse, Space Empires etc). Jednoducho, v dvoch chýba diplomacia a podrazy. V trojke hra trpí klasicky, kde sa dvaja bijú tretí víťazí, resp. nechce zaútočiť nikto, a je to hlavne o keciach a podrývaní sa okolo stolu. V dvojke by som to nehral teda vôbec v trojke možno za určitých okolnosti..
-------------------------------------------------------------------
".. dobré, dobré, len v tých súbojoch mi chýbajú kocky..."
@slizrs Ahoj, Střet byl původně symetrická hra, ale pak přišlo rozšíření, které tam přidalo víc jednotek a národy, které mají 4 speciální technologie (z 52) a ty technologie obvykle nepostavíš všechny 4 (protože jsou drahý). Nicméně to tu symetrii narušuje v tom smyslu, že Střet má několik cest k vítězství (např. když hrajete za Vikingy nebo jinou námořní velmoc, je výhodné investovat do námořnictví, ale není to nutnost), a přestože jsou ty národní technologie tématické, tak to nedává nějak výrazný pocit, že hraju tenhle nebo onen národ, spíš umožňuje určité zahájení, které by jinak nebylo výhodné. Nicméně všem doporučuji hrát to s rozšířením, nepřidává to moc pravidel a je to lepší.
Scythe jsem hrál jen cca 4x, ale přišlo mi, že tam je asymetrie o trochu větší… resp. když hrajou černí, tak jsou nuceni tlačit vojenství a snažit se zavřít dřív než ho ekonomické národy předeženou (nicméně obě hry mi přijdou spíš symetrické)
Hannibal je celkem hardcore historická válečná hra (bez stavění), ale hrál jsem jen Successors (což je pravidlově podobná hra a pravidla nejsou úplně pro začátečníky). Ankh jsem také nehrál, ale slyšel jsem, že ve 2 funguje nejlíp.
Nicméně všechno to jsou hry (oproti Scythu), kde je vojenství celkem důležitou součástí hry (tak zvaž jestli by to přítelkyni bavilo).
Jinak pro mě a mojí skupinu je Střet jedna z nejlepších her (TIčko je moc dlouhý), ale hrajeme to obvykle ve 4 (což dost podporuje vojenský aspekt hry, dokážu si představit, že ve dvou to nemusíte hrát moc konfliktně), nicméně já to ve dvou nehrál a ani to neplánuju, takže nemůžu radit ;)
@aisladocz “Ja napriklad za vic jak 10 her nepostavil jedinou lod jeste” - hanba ti… zkus příští hru za Vikingy nebo Kartágince s Hannem (dává volný pohyb po moři), poskytuje to úplně jiný zážitek než náboženskej nebo akademickej rozjezd na souši.
@Awarewolf Jestli máš na konci 5-6 budov, tak asi děláš něco špatně (jinak funkce budov je celkem důležitá). Pro stavbu je nejlepší rozjezd přes Náboženství, kde stavíš chrámy za 2 surky a ještě ti to dá technologii ve státním zřízení (a 2 smajly nebo vázy). Ve třech hráčích je tam nutnost diplomacie, protože 2 národy které spolu bojují, musí v určité chvíli uzavřít příměří, jinak 3. hráč vyhraje (čehož není každý schopen).
@Creatides Jinak pokud hru máte trochu nahranou, tak je rozjezd rychlej, pak se to zpomalí kolem 4. věku a pak nastává endgame, kterej se buď zvrhne do válečnýho madnessu nebo do zákopové války (jinými slovy technologie Silnic naprosto mění dynamiku hry)
@Mugon Díky moc za vyčerpávající a přínosnou odpověď. Všechno zmíněné důkladně zvážím :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Ohrožení
Akt. cena: 320 Kč
Končí za: 5 dnů