Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 240 min |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Christian Marcussen |
Rok vydání: | 2021 |
Sdílej: |
Porovnání s Sid Meier's Civilization (2010)?
Dobrý den,
Najde se někdo, kdo měl možnost hrát jak Střet Civilizací a Sid Meier's Civlization (https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/sid-meier-s-civilization-deskova-hra-1513/)? Pokud ano, jak jsou si tyhle hry podobné, nebo naopak v čem jsou rozdíly?
Momentálně vlastním Civilizaci, kterou mám hodně rád. Tudíž jsem chtěl zkouknou i Střet civilizací, ale zatím mi přijde že je to až moc podobné. Rozhodně nechci vypláznout 3000 za hru, která bude skoro stejná jako něco co už mám.
Díky za postřehy.
Ahoj,
zkusím výstižně. Sidovka je dle mého těžší a abstraktnější. Je to dobrá hra, ale Střet je dle mého mnohem lepší. Určitě to nejsou zcela podobné hry. Spadají do žánru civilizačních her, ale nemusíš se bát, že jsou si hodně podobné. Dovolím si tvrdit, že Střet je nejvěrnější dekoherní podoba počítačové sidovky. Pokud jsi ji hrál, což předpokládám, že ano, Střet tě nadchne. Jen musíš počítat s tím, že se odehrává ve starověku. Zato je však tematičtější. Můžeš střídat historické lídry a města opravdou buduješ a žijí (nálada obyvatel). Není to tak statické jako u deskoherní sidovky. Nevýhodou je dlouhá doba. Ve čtyřech cca 6 hodin, což u staré civky bylo ale také. U Nového úsvitu je to kratší doba a jednodušší pravidla.
Někde jsem četl, že původní Clash of Cultures byla odpověď na částečné zklamání hráčů ze Sid Meier's Civilization. A za mě má právě Clash všechno to, co mi na Civilization chybělo - lépe navazující technologie, hezčí hexový plán, lepší (klasické) kostkové boje jednotek pohybujících se po plánu, výborně funguje už v základu. Jako tématické plus vidím to, že se v Clash jedná pouze o období starověku a nesnaží se to narvat celé dějiny lidstva do 4 hodin na úkor až přílišné abstraktnosti a osobně nesnáším moderní národy a vůdce z klasické Civilization. Nicméně i Civilization považuji za dobrou civilizační hru, ale od dob Clash jsem na ni nesáhl a její “duhá edice" už je v podstatě jen rodinná hra s civilizační tématikou.
Civku jsem hrál asi 3x, u Clashe jsem zatím jen sledoval videa, ale napadají mě tyto rozdíly, všechny ve prospěch Clashe:
1/ Clash má MNOHEM přehlednější systém těžby surovin, ve kterém se nemusí v každém kole otravně přepočítávat produkce každého města jako v Civce.
2/ Clash má fungující bojový systém narozdíl od těžkopádných bitev v Civce. Možná se majitel Civmy špatně naučil pravidla, ale to, že hráč nakupuje náhodně silné jednotky a do bitvy si je vybírá úplně náhodně, je podle mě špatně. Nehledě na boj samotný realizovaný pomocí front, který není ideální.
3/ Výběr staveb v Civce je nepřehledný, hráč sedící dál od nabídky staveb, který stavby nezná zpaměti, musí při stavbě budov buď vstávat nebo mít dalekohled.
4/ Civce jsem dal šanci hned 3x, pokaždé jsem se na hraní namotivoval a nakonec jsme hraní po několika hodinách ukončili a hra byla v půlce - Civka je i ve dvou nekonečná, Clash se dá zahrát do 90 minut.
přidám svou trošku do mlýna. Starou civku jsem hrál 5x, clash 3x.
Na staré civce se mi líbi 4 cesty k vítězství. a management města (není třeba přepočítavat, stačí 20 stěnná kostka na každé město). Rozhodně to je spíš euro. Té náhody v tom souboji je dost, ale dá se často docela v pohodě odhadnout kdo vyhraje. Nejsou tam nějaké velké swingy v soubojích.
Tech tree je poměrně flexibilní, nejsou tam přímé návaznosti, což není tématické, ale umožňuje ti to hrát jak chceš.
Clast je hezčí hra, tech tree je přehlednější. Souboj je více o náhodě a celkově mi ta hra i těmi eventy přišla více swingy.
Já si původní civku nechávám a clash mám předobjednaný.
Obě mají problém, že se můžou protáhnout. Clash považuji za snadněji vysvětlitelnou hru pro nováčky.
No velké swingy v soubojích nejsou, ale řekl bych, že “zlé” bojové náhody je v Civce až moc. Pokud si to pamatuju dobře, tam když se pořizuje jednotka, může mít sílu 1, ale i 3. A když se skládá armáda do bitvy, hráč si losuje jednotky náhodně, takže nemá pod kontrolou ani kvalitu a dokonce ani druh jednotky. Zrovna boj mi na Civce vadil asi nejvíc.
Jinak dávat si ke každému městu kostku, která má připomínat poslední úroveň produkce, je známkou špatného designu.
Toto vše píšu jako vášnivý hráč PC Civilizace (třetí a šestý díl)
Vícemne souhlasím, hlavně to trackování těch zdrojů města kostkou je špatný design souhlasím.
souboje. mě taky vadily, ale to že si taháš náhodně jednotku no. čím více máš vlajek v souboji tím více si jich taháš. Ze začátku jsem taky měl pocit, že ty souboje jsou hrozná haluz, ale po čase prostě víš, že nejdeš do souboje kde si taháš 3 karty z 6, ale přiravíš se na souboj a jdeš tam s více vlaječkami, abys tahal skoro vše karty a ještě máš nějaký bonus z budovy. Prostě se tam ta náhoda dá dobře ovlivnit.
Každopádně se neskutečně těším na monumentální edici clash.
No ruku na srdce, mrsknout hrsti sestistenek na zasah bez shiftu a jinych modifikatoru pouzivanych ve valecnych hrach taky neni buhvijak dobry bojovy system. Vlastne asi tak stejne nahodny jako v te civce. Jedina vyhoda je to, ze je to aspon rychle vyresene a neni to v podstate samostatna minihra. Urcite se ale najdou i house rules pro deterministicke souboje.
Díky za názory. Nejdřív jsem byl rozhodnutý, že mě Střet moc nezajímá, ale přesvědčili jste mě minimálně se kouknout na víc informací.
Ještě poznámka v soubojím v Civce - několik lidí zmínilo náhodnost tahání karet jendotek, ano, tohle i mě dříve velice štvalo (původní způsob - jednotky mají základní sílu 1, 2, nebo 3, hodnota platí jak pro útočnou sílu, tak jako zdraví. Každý upgrade zvýšil sílu o 1 což znamenalo, že hráč, který si líznul základní sílu 3 měl prakticky dva upgrady nad hráčem, který si líznul kartu se sílou 1). V jednom rozšíření je toto vyřešeno novými kartami, které nahrazují ty původní.
Nové karty mají samostatnou hodnotu pro útok a zdraví, s tím že větší útok = míň zdraví a naopak. Tohle je za mě obrovské zlepšení, které ubralo náhodnosti, všechny karty srovnalo v celkové síle a souboje jsou díky tomu více strategické. Každá karta má význam v jiné situaci. To rozšíření je sice prakticky nesehnatelné, ale stačí liháč a původní karty se dají upravit do nové podoby :D
Kamen42
ad bojový systém:
karty jsem si fixem upravila v civce. (Jsem asi jedna z mála, kterou bavily i ty původní souboje…)
Přidám trochu svého pohledu.
Jako dlouholetý vlastník staré Civky jsem snadno rozklíčoval a zhodnotil, že tyto hry se navzájem nevylučují a tedy pořizuji i Clash v této úžasné edici v CZ.
Možná, že pokud by Clash byl v CZ už při původním rozhodování…..vzal bych jen Clash a k Civce se nikdy nedostal, ale popravdě jsem rád, že hry budu mít obě.
Taková anotace srovnání:
CLASH: více tématický, více bojový, více konfliktní, za mě lepší hexový plán, krásné figurky dotvářející atmosféru, jen jedna éra lidstva
CIVKA: více ekonomická hra, méně boje, mnoho cest k vítězství, za mě hezčí grafika plánu, jen škoda, že je hranatý po vzoru PC předlohy. Lépe seženeš spoluhráče díky tomu, že tato hra umí být téměř nekonfliktní. Za mě je super, jak se postupuješ přes různé epochy lidstva od starověku po moderní éru.
→ nemám nahraný Clash, ale u Civky mě při častém hraní trochu unavoval stereotyp - ono je to pořád dokola. Strom technologií je rozmanitý, ale na 80% hraješ stále to samé, protože je to prostě nejefektivnější cesta k vítězství. Víš, které budovy musíš stavět, neboť jich je vždy málo atd. V tomto ohledu jsem zvědavý na Clash. Na druhou stranu mít tolik času jako na střední, aby se mi podobné hry ohrály už nikdy nebudu :D
→ ale taky je fakt, že jak Clash tak Civka jakožto civilizační hry se snaží dělat hodně věcí najednou a kvuli tomu je to takový mix průměrnosti.
Takže tyto hry kupuješ kvuli tomu, že je to takový mix všeho v jednom….ale neměl bys Clash ani Civku kupovat, pokud třeba chceš čistě ekonomickou/taktickou/strategickou/bojovou hru.
Ja bych jeste pridal, ze CoC neni pro mirumilovne hrace, co si chteji rozvijet svoji civilizaci. To v civce docela slo, ale tady se bojuje hodne a oznacil bych to za jeden z piliru hry. Mne to proto tak uplne nesedlo, protoze jsem v jadru budovatel a ne dobyvatel.
Atmosféra Střetu je parádní a hráče během hry vedou taktické úkoly. Díky tomu má stále co na práci a hra utíká rychle. Osobně jsem spíš strategický hráč a proto mám raději dlouhodobé cíle, typu vítězství v Civce. Znám hráče kteří neudrží původní linku, nebo nevědí co v daném tahu vlastně dělat. Těmto hráčům bude víc vyhovovat Střet. Nejen díky úkolům, ale i díky bodovému hodnocení na konci hry. Vítězné body se totiž na konci Střetu získají nejen za úkoly, ale prakticky ze všech odvětví typu: kultura, stavba výzkum.. Střet má vynikající středověkou atmosféru, kterou nenaruší žádný tank na bitevní frontě. Pokud hráče baví především středověké období volil bych Střet. V Civce je těžké užít si konkrétní epochu, z důvodu neustálého postupu ve výzkumu. Atmosféru v Civce podporují především výjimečné osobnosti, které ve Střetu nejsou. Naproti tomu máte během Střetu mapu plnou krásnych modelů budov, jednotek a divů. Pokud nejste konfliktní hráči doporučuji Civilizaci. Civka je hratelná prakticky bez interakce s ostatními. Osobně patřím mezi konfliktní hráče a stejně preferuji Civku. Důvodem je především systém boje, který má v Civce menší roli náhody než ve Střetu. V podstatě jde o srovnání karet proti kostkám. V neposlední řadě můžete v Civce z nepřátelských vedlejších měst nadělat radioaktivní popel. Střet tuto možnost z historických důvodů neumožňuje. Závěrem bych fanouškům civilizačních her doporučil pořídit obě hry. Každý titul je úplně jiný a i přes odlišnou atmosféru výborně zabaví!
Hodnocení Střetu s ohledem na Civku v tabulce:
+ moderní herní mechaniky
+ krásné zpracování komponent
+ jednodušší pravidla
+ rychlé a dynamické tahy
+ inteligentnější barbaři
+ krátké úkoly během hraní
+ zpracování vůdců a nálady měst
+ nevyžaduje velkou herní plochu
+ události jsou náhodné, ale působí realisticky
- velká role náhody
- vítězství na body
- pouze starověk a středověk
- omezená stavba i role divů
- vysoká role armády
- omezená obrana města
- nižší role vědeckého pokroku
- hra končí po určitém počtu tahů
(nikoli epickým dosažením cíle)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Štvanice
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 6 dnů