Vydavatelé: Albi
Amigo Spiele
Gigamic
Rok vydání: 2005

Divoká přestřelka na rybníce

Autor: Kent | 4.2.2011 | 5

Hele holky bacha, támhle v křoví na nás někdo míří puškou... Bác, bác... na rybníce se to rozletělo, jedna kachna zůstala nohama vzhůru…..Ach jo naříká druhá, dostala to... Jenže z ničeho nic žbluňk a kachna vítězoslavně zatřepetá křídly a zvolá: „jejda vedle“. Jindy však takové štěstí nemá, to proto, že ji  dostal soupeř a střelená kachna se odstraní ze hry. Tak takhle nějak to probíhá na „virtuálním“ rybníce, kde se prohánějí kachny.

Úvod do hry

Každý hráč je v roli lovce, kdy na jedné straně se snaží chránit si své vlastní kachny, na straně druhé loví kachny svých soupeřů. Tato rychlá karetka se leckdy dokáže změnit v divokou přestřelku, kdy to na „rybníce“ hezky sviští a díky chytrým manévrům a dobrým kartám se hráči dostávají do prekérních situací.

Popis hry a herního mechanismu

Jak jsem napsal, jedná se o čistokrevnou karetku. Každý hráč má svoji barvu kachen (ve hře jsou modrá, zelená, růžová, oranžová, žlutá a fialová) Hra je tedy až pro 6 hráčů,  kdy se dá hrát i ve dvou, ale primárně je tato hra určena alespoň pro 3 a více hráčů. Hra je pak více akční a je zde více škodění a samotné akce se nezaměřují jen na konkrétní hráče. Ve hře jsou dva druhy karet, kdy ve hře celkem  105 karet. Hrací karty se nejdříve vyloží a z 6-ti karet oblohy se vytvoří řada. Nad ně se položí karty zaměřovače a pod ně zase libovolné karty kachen či rybníku, z „kachního“ balíčku karet.  Druhá sada akčních karet se položí vedle a udělá se z ní dobírací balíček.  Akčních karet je několik druhů, od karet maskovacích, únikových, až po karty provádějící samotnou střelbu na zaměřenou kachnu.  Neméně důležitou kartou je karta zaměřovače, která se umístní nad kartu kachny, kterou mám v úmyslu sestřelit.  Je však nutné si uvědomit, že se zaměřuje na konkrétní pole, nikoli kachnu. Pohne-li se během následujících  tahů kachna jiným směrem, může se pod zaměřovačem ocitnout i karta vlastní  kachny.  Jediná karta, která dovoluje zastřelit libovolnou kachnu bez nutnosti jejího zaměření, je karta  „divoký Bill“. Pomocí této  karty lze přímo odstranit kteroukoli kartu kachny z hrací plochy, mimo kartu schovanou pod jinou kartou.  Každý hráč má k dispozici 6 karet svých kachen, kdy jednu z těchto karet má vyloženou před sebou, aby bylo možno jej identifikovat. Dále jsou ve hře neutrální kachny rybníku, které nemají ve hře žádnou zvláštní roli a jejich existence ve hře je celkem zbytečná. Zastřelená kachna se pak odstraní ze hry a místo ní se umístní na stůl nová karta z dobíracího balíčku. Vylosuje-li se  karta rybníku, položí se místo karty s kachnou. Samotné karty jsou z měkkého papíru a musí se nimi zacházet obezřetně.

Karty kachen

Jak se hra hraje

Jestliže jsou karty kachen vyložené, začne se hrát.   Na začátku má každý hráč v ruce 3 akční karty. Ten hráč který je právě na řadě, použije jednu ze svých karet a provede akci na kartě.  Místo ní si pak vezme z dobíracího balíčku kartu novou, tak aby měl vždy 3 karty . Po té je na řadě další hráč a tak se střídají v tazích. Každý má jen jednu akci a pokud není některá z kachen zamířena a nepoužije-li kartu „bang“, může mu jeho plány, soupeř překazit. Škodění je v této hře více než dost a škodících karet je také dost. Může se tak například posunout zaměřovač, (střílej vpravo nebo vlevo) nebo se může pohnout s vyloženými kartami kachen (kachní pochod nebo kachní únik, chvátám a pod.), nebo se může některá kachna schovat za jinou (živý štít nebo kachní únik), či se použije akční karta, která umožňuje vystřelit na jinou kartu kachny, než na tu která je zaměřená (jejda vedle, střílej vpravo nebo vlevo). Pak jsou ve hře ještě speciální karty, např.  dvojitá hrozba (kdy se zamíří dvě kachny najednou) a takto zaměřené kachny lze zastřelit pouze kartou dvojitá střela.
Nenadálých situací a zvratů je ve hře dost. Vše záleží na náhodě a na tom kdo má jaké karty v ruce. Dá se sice taktizovat, ale při hře více hráčů a při možnosti provést během svého tahu pouze jednu akci, je výsledek nejistý…..neboť, než se dostane hráč, který provedl úhybný manévr opět na řadu, je vše zase jinak. Další důležité pravidlo je to, že pokud může hráč některou ze svých karet použít, tak ji použít prostě musí, i kdyby měl střílet po své vlastní kachně. Čili, pokud bude mít hráč na ruce pouze karty „bang“ a bude zaměřena pouze jeho kachna, musí po ní vystřelit. Pokud hráč má takové karty, které mu nedovolují provést žádnou akci, musí si alespoň jednu kartu vyměnit, dokud nedobere kartu, která mu umožní provést akci.

Akčné karty

Konec hry a určení vítěze

Hra končí ve chvíli, kdy zůstanou ve hře  pouze jednomu hráči  jeho vlastní kachny. Tedy se dá říct, že zvítězí ten, kdo vydrží tuto divokou přestřelku nejdéle a dokáže odolat všem nástrahám, které tato kra nabízí. Ve hře je také možnost hrát do konce i těm hráčům ,kteří už ve hře žádné svoje karty kachen nemají a můžou tak pouze škodit. Hra má pak ale rychlý konec většinou to bývá otázka času, než zůstane jen poslední hráč ve hře.

Závěrečné hodnocení

Tato karetní hra nemá žádnou propracovanou strategii, ve hře je také velký podíl náhody a hru nutno brát s rezervou, jako hru oddechovou, či párty hru. Hrajeme-li pak s malými dětmi, je vhodné brát na děti ohled, neboť ty tuto hru docela prožívají a podle toho je potřeba i přistupovat k hraní. Každopádně má tato hra v naší sbírce her svoje místo a po čase si ji vždy s oblibou zahrajem.