Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1 - 1 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | neuvedeno |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | kooperativní, strategická, válečná |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Compass Games Spielworxx |
Autoři: | Brien J. Miller Stephen C. Jackson |
Rok vydání: | 2010 |
Sdílej: |
Má to někdo?
Pořídil jsem si tuhle geniální simulaci ponorkové války 39-43. Zatím se pro nedostatek času seznamuji s komplexními pravidly. Chystám popis hry, fotky a brzo snad nějakou recenzi.ponorkář
..tak to si pospěš neb se těším
Marabu
No tuhle hru jsem obdivoval - ponorka, solitér ... jsem zvědav na Tvoje informace. Tohle by mohlo být zajímavé :).
U rozbalování
Byl jsem u toho, když se to rozbalovalo a nádhera. Je toho tam prostě hafo a ty ponorky vypadají tak naprosto úžasně! :D Škoda, že to není pro dva.. to bych bral hned.. :)
1 vs 2
Taky jsem si první říkal, že ve dvou by to bylo lepší. Ale když mám teď zhruba nastudovaná pravidla, nevím nevím. V zásadě je hra koncipovaná tak, že lze hrát 1)jednotlivé slavné patroly ponorkových es,
2)útoky vlčích smeček na historické konvoje,
3)menší kampaně,
4)komplexní kampaně, přičemž klenot hry je samo souhrnná kampaň 1939-43.
Ve dvou by připadalo v úvahu leda 1, 2, s hodně velkým maniakem možná 3.
Ale hlavní kampaň má trvat 125 hodin herního času při perfektní znalosti pravidel. Takže spíš déle.
Varianty 1, 2, jsou určitě fajn, konec konců je to nejlepší (jediná:) možnost, jak proniknout do systému hry.
Ale k využití celého potenciálu téhle fakt do hloubky promakané simulace bude asi potřeba dlouhých kampaní. A na to bys (já teda určitě) nikoho nesehnal a nikdy to nedohrál.
Představuju si to tak, že mapu nakopíruju a přišpendlím nebo nějak přimagnetuju k podkladové desce a udělám místo nějde na skříni na odkládání. No a pár měsíců si budu před spaním hrát na Dönitze:).
Během války ti přibývají přístavy (Francie, Norsko, Řecko/Itálie), spojenci (Vichistické ponorky, Italové, dokonce pár finských ponorek), stále více ponorek, jak se zvyšuje objem výroby. Posíláš do operačních oblastí jednotlivé ponorky, později je můžeš spojovat do smeček, vysílat opravárenské a zásobovací lodě a Milchkühe (ponorky se zásobami a naftou) do neutrálnách přístavů k vůli zvětšení akčního rádiusu (např. Španělské přístavy, Azory).
Na mapě bude asi v pokročilé fázi hry desítky a desítky ponorek. Musíš je stahovat do přístavů, nechat opravovat v docích, rozhodovat o vyřazování těžce opravitelných ponorek. Posádky i velitelé ponorek sbírají zkušenosti (naštěstí omezený a jednoduchý systém, to už by té kombinatoriky bylo přliš), takže i jakýsi crew management.
Do toho všeho válečné a politické události, které jsou právě aktivní jen u těchhle velkých kampaní a podle mě to bude kořením téhle hry (doufám), která jinak vypadá spíš jak maturita z účetnictví (desítky tabulek a 1344 žetonů).
V kostce shrnuto, sbíráš body prestiže za potopenou tonáž nepřítele a body můžeš použít na:
1) Produkční požadavky (dřív radar do všech ponorek, dřív řešit poblémy s parními a elektrickými torpédy G7, dřív U-takery, víc ponorek dřív, než tomu bylo historicky atd. atd.)
2)Operační požadavky (V zásadě vyžádáš si podporu hladinových lodí, ve hře Bismarck, Tirpitz, A. Hipper atd., vyžádáš si letadla na objevování konvojů (Do-18, BV-138, Fw-200 - Kondory miluju, když jsem si žádného nemohl postavit jako modelář, aspoň budu tahat žetonkem po mapě:)
3)Strategické požadavky (zlepšování B-Dienst, přidávání rotorů do Enigmy - aby ty parchanti v Bletchley Parku neprolomili tak brzy kódy Kriegsmarine -, Berlín přikáže Finům/Francouzům vydat ti ponorky atd. atd.
4) Reakce - v zásadě na základě úspěchů ponorek lézt Führerovi do zadku, aby tvé zájmy upřednostňoval před OKW (pozemní armáda), OKL (letectvo), a tzv. Chancellery Request, vliv u prominentů režimu. V praxi to vypadá tak, že jak se objevují historické události, můžeš eliminovat jejich nepříznivý vliv na ponorkovou flotilu - např. vylodění v Norsku, ať už máš ponorky kdekoliv a dělají cokoliv užitečného, ta ta ta a ta ponorka musí okamžitě plnou parou zamířit do Norských vod, Dunkerque - 3 ponorky do La Manche, ponorka xxx musí vysadit agenta v Irsku atd atd. Tomu můžeš zabránit.
Hergot, sem se rozepsal, nechám zbytek do popisu hry a snad nějaké té recenze.
Samotný boj taky masakr. Pronikání mezi jednotlivé kolony konvojů, boje s eskortou, letadly, útoky na přístavy (pro znalce, Prien vs. Scapa Flow).
Jak hra funguje jako celek nevím. Jedno kolo je jeden týden. Během kola musí každá ponorka - loď - letadlo na mapě něco udělat. K vůli téměř všemu se háže desetistěnkami, takže vrámci celé kampaně, tisíce hodů... Toho se trochu bojím.
Ale jak napsal jeden týpek na geeku - nekonečné opakování hodů a ustálených postupů je nutné k poskytnutí dostatečných statistických výsledků, na nichž hra (no, spíš simulace) stojí.
Marabu
Máš můj obdiv, jsem se nakonec ke koupi neodhodlal. Nechť si to dlouho užíváš.
Marabu
Kolik stran mají pravidla ? Pod 50 to asi nepůjde.
Panzer
Základní pravidla mají 39 stránek.
Scenario book má taky 39 stránek - z toho je ale více než polovina set-up kampaní a scénářů. Zbytek jsou speciální pravidla a politická a historická pravidla a tabulky historických událostí k nim.
Textu je sice dost, potože tam nejsou žádné obrázky ani fotky, ale na druhou stranu je vše velmi logicky a přehledně rozděleno a hezky napsáno.
Pravidla
Ahoj, pokud jsi to už nějak přelouskal, jak to vlastně funguje?Jak hraješ za protivníky?Hážeš si kostkama i za Spojence?Nebo jak poznáš, že vyhráváš? Se vede nějaká score karta?
luudva
No, herní mechanismy popíšu co nevidět v popisu hry a snad pak recenzi, je to na dýl. Základ jsou tzv. operační oblasti na mapě (např. severní Atlantik, africký Atlantik, centrální Atlantik, Západní přístupy, karibská oblast atd. a k nim přilehlé tzv. speciální oblasti - Scapa Flow a anglické pobřeží, Irsko, kanál LaManche, Gibraltar..). Každá z těchto oper. oblastí má "tabulku aktivity". Každá oblast je různě aktivní v pěti "válečných periodách", do kterých je hra rozdělena, a udává pravděpodobnost objevení osamělé lodi, malého konvoje, velkého konvoje, speciálního konvoje, operačního svazu, pokud je v operační oblasti jedna nebo více ponorek. Pravděpodobnost se dá ovlivňovat mnoha modifikátory odvíjejícími se od tvých strategických rozhodnutí (letecký průzkum v oblasti, B-Dienst v oblasti, level Enigmy, zkušenost posádky atd.). Když je kontakt, žeton ponorky se přesune na taktickou mapu - ta je zvlášť pro každý z výše jmenovaných kontaktů. A začíná lov.
Vítězství se dělí na operační a strategické. Za množství potopených lodí a tonáže dostáváš vítězné body.
Strategické vítězství (asi dost obtížné) je v kompletní kampani možné dosáhnout pouze tak, že srazíš na kolena Británii, padne vláda, protože ostrovy vyhladovíš ve všech směrech potopením většího počtu tonáže, než potřebuje pro civilní a válečný chod. V praxi tedy, že nasbíráš počet bodů stanovený pravidly (pro každý měsíc jiný). Navíc tak musíš učinit do května 41, mezi pádem Francie (40) a počátkem útoku na SSSR. Pak je již možné jen operační vítězství. Hraješ do dubna 43 a spočítáš body. Výsledků je několik druhů - od prohry, přes remízu (dosažení historického skóre), malé vítězství, taktické (oddálené konce války) po signifikantní (takové zpomalení západních spojenců, že většinu Evropy dostane SSSR - no, děkuji, to mi přijde spíš jako prohra a prachbídná motivace kapitánů a osádek).
Ostatní kampaně (např. útok na východní pobřeží USA, jedna vybraná flotila přes celou válku atd.) mají své podmínky vítězství.
U scénárií jde jen operační vítězství. Pokud v jediné patrole potopíš víc lodí nebo víc tonáže, než zvládlo za války dané eso, jsi good skipper (tfuj, chci říct guter Kapitän(leutnant)). Pokud i lodě i tonáž, jsi great (ausgezeichneter:) a pokud oboje za kratší čas, jsi legenda.
Funguje
Řekl bych, že jsem už zahrál dostatečný počet hodin na to, abych mohl tvrdit, že tahle hra funguje. Některé detaily a v jednom připadě i jeden zásadnější mechanismus bych si dovolil trochu kritizovat, ale pokud jste fandové do ponorkové a námořní války, tohle je fakt věrná simulace se spoustou hodin zábavy.
Marabu
Nechtěl bys dát dohromady recenzi? Docela by mě zajímaly alespoň zhruba mechanismy hry. Ty, co fungují, i ty, co méně.
Pekische
Už na tom pomalu začínám dělat:)
Modul
Vyšel Wassal modul.
Stále nikdo?
Pořád žádný majitel, se kterých bychom si vyměnili dojmy:)?
re: stále nikdo?
stále netrpělivě čekám na tvou recenzi... bude?
Recenze
Vynasnažím se. Vždycky, když vezmu do ruky pravidla, že něco napíšu, řeknu si, že bych mohl alespoň pohnout s touhle ponorkou, támhle s ponorkou, a heleme se, konvoj, hurá, potopil jsem tanker, sakra, zmasírovali mi ponorku, ještě zkusím, jestli to zvládne zpátky na základnu, no, pak je po půlnoci a jdu spát...:)
to Marabu
Miluji námořní simulace,mám svojí oblíbenou Seekrieg 5,ale propracovanou ponorkovou by mě zajímala,na vassalu jsem našel modul,ale s pravidlama to je horší compass games ma na strankách pouze pravidla pro Silent War,ale tví Vlci mají určitě mnoho odlišností.Rád bych se tě zeptal:
1)Kde si zakoupil tuto hru?
2)Dají se sehnat někde pravidla pro vyzkoušení hry aspon na vassalu?( otazka i pro jiné hráče).
Dík za odpověd.
to Mormacar
Ahoj,
1) Hru jsem koupil v Praze v Tomových hrách
2) Pravidla se bouhužel na netu sehnat nedají, teda alespoň o tom nevím. Oproti Silent War je tam opravdu hodně odlišností.
Kdyby mělo třeba zájem víc lidí (Praha), klidně bych hru donesl třeba do Outpostu a ukázal cvičně jedno kolo.
hurá
tak dnes došla, po práci na to mrknu :)
luudva
ta hra je prostě bomba časově náročná ale bomba .o)
to loodva, marabu
Pánové, podělte se už prosím o své dojmy ze hry... vyplatí se ten čas, který si hra žádá? ;)
pekische
momentalne nemam prostor si zahrat, stul je obsazen jinymi vecmi.. urcite je treba zvlast misto, jinak skoro nic nedohrajes.. az budu mit novy stul, popisu nejakou bitvu..
luudva
to bych ti byl vděčný ;) Napiš brzy... dík!
hra
mno ta hra je opravdu na dlouho... hraní je potŔeba mít speciální místo kde ji hrát druhá varianta je vassal kde můžeš hrát tu empochální kampaň a rozhodovat o úspěchu a neúspěchu ponorkové války hra je opravdu epochální a s podobnou jsem se nesetkal... možná to je i její nevýhodou... uděláš rozhodnutí které následuje spousta hodů kostkou a příprav nahlížení do různých tabulek atd... myslím že by se na ni hodila PC verze...
Recenze
Ahoj,
mám rozepsanou recenzi, ale nějak ji nemůžu dokončit. Tak jsem zkusil poslat administrátorům alespoň 1. část recenze, jestli to nezveřejní.
Zkusím alespoň popsat nějaký střet - pár kol kampaně, kterou jsem hrál.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
X-files CCG - RARITA
Akt. cena: 1999 Kč
Končí za: 3 dny