Herní kategorie: strategická, ekonomická
Vydavatelé: Kosmos
Autoři: Rüdiger Dorn
Rok vydání: 2015

Století páry ze vzduchu, napříč časem a prostorem

Autor: El Diablo | 5.12.2020 | 0

Ve hře Steam Time se každý hráč stává kapitánem vzducholodě, kterou dostal od společnosti T.I.M.E., což je Ústav času pro průzkum památek. Vaším úkolem je získat co nejvíce respektu od vašeho zaměstnavatele (tedy vítězných bodů). Jak získat tyto body? Musíte cestovat časem a prostorem a setkávat se se slavnými osobnostmi z řad vědců, ale i filantropů. Mimo to jsou vaší pracovní náplní (jako kapitána lodi) i expedice k rozličným památkám.

Základní informace a obsah krabice:

Hra Steam Time od vydavatelství Kosmos má jednoduchá pravidla, hezké zpracování a zajímavé téma. Vždyť kdo by se nechtěl stát kapitánem vzducholodi, která je poháněná párou a na palubě má stroj času? Můžete si zahrát ve dvou až čtyřech hráčích, kterým je alespoň 12 let. S dětmi jsem hru nezkoušel, ale věřím tomu, že by jí zvládlo i dítě osmileté. Krabice uvádí, že partie by měla zabrat 90 minut. Čas strávený u hry závisí především na počtu hráčů. Ve dvou se stoprocentně vejdete do hodiny a ve čtyřech budete mít co dělat to za těch 90 minut stihnout. Samozřejmě záleží i na hráčích a délce jejich rozhodování při vybírání akcí.

Krabice je běžné velikosti 30×30 centimetrů. Po otevření na vás vykouknou pravidla. Ta jsou zpracovaná standardně, s hezkými ilustracemi a s hláškami personálu vzducholodě pro navození atmosféry. Vše je doplňeno i pár příklady, které jsou dostatečné. Během hraní jsem nenarazil na nějaký nedostatek a pravidla vždy všichni rychle pochopili. Vše je tak nějak intuitivní a odvíjí se od barev a obrázků. Pod sešitem pravidel se ukrývají poměrně velké herní komponenty. Jde o kartonový herní plán, který působí velice bytelně a větší než na obrázcích, dále pak desky hráčů s krásnými obrázky vzducholodí. Desky vzducholodí jsou i praktické. Mají spousty slotů, do kterých se ukládají krystaly a vylepšení a nemusíte tak mít strach, že by se někam zatoulaly. Dalšími kartonovými komponentami jsou žetony zlatých, žetony vylepšení, žetony respektu a žetony sabotérů pro další modul hry. Krom kartonových komponent jsou v krabici klasické velké a malé karty. Dřevěné žetony postupu a žetony vzducholodí jsou ze dřeva a vyvedeny v barvách hráčů. Za mě by mohly být vzducholodě trochu jinak tvarované, protože nejsou úplně stabilní, když se „vznášejí“ na plánu. Nicméně pokud je položíte na bok, je po problému, ale nevypadá to tak hezky. Před hrou musíte vyloupat asi milion slotů pro drahokamy na deskách vzducholodí, deskách památek a ostatní žetony. Vše můžete pohodlně uložit do přibalených uzavíratelných pytlíků (tenhle detail se mi opravdu líbí a jsem pro, aby v každé deskovce byly pytlíky na herní komponenty). Poměrně neobvyklý je i látkový pytlík se stahovací šňůrkou na uskladnění krystalů různých barev. Jde sice o drobnost za pár korun, ale kdyby ho tam nedali, tak zase budu muset hledat něco, z čeho budu krystaly tahat.

Příprava hry:

Nejprve budete muset připravit herní plán a ostatní komponenty. Herní plán tvoří veliké kartonové „eLko“, které nese všechny karty, žetony vylepšení a respektu, zlaté, T.I.M.E. krystaly, ukazatel respektu a Pana T.I.M.E. Při přípravě musíte také seřadit karty expedic a žetony vylepšení podle římských číslic na jejich rubu (vespod bude „V“ a nahoře „I“). Každé číslo představuje kolo. V každém kole jsou karty a žetony dražší, ale izároveň také štědřejší. Do herního plánu vložíte šest desek památek – je třeba vybrat ty správné podle počtu hráčů.ve hře. Tyto desky tvoří pohyblivý herní plán, který se na konci každého kola mění. Po jejich umístění nezbývá, než do nich náhodně vsadit barevné krystaly a připravit ostatní akční pole. Každý hráč si pak vezme žetony vzducholodí a postupu a umístí je na patřičná místa. Posledním krokem přípravy je přidělení barevných krystalů každému hráči

Průběh hry:

Hra se skládá z pěti kol, z nich každé pak ze tří fází:

První je fáze příjmů. V této fázi získáte všechny odměny z vašich žetonů vylepšení. Je to poměrně důležitý prvek, a je třeba začít tyto žetony sbírat co nejdříve, aby jste odměnu dostávali po co nejvíce kol. Z vylepšení se dá získat ledasco, od páry přes zlaté mince a body respektu. Kde žetony vylepšení získat?

V druhé fázi akcí na příslušném akčním poli:

• Pole vylepšení, které obsahuje vždy jedno z vylepšení pro dané kolo, je jedno z celkem šesti akčních polí. Toto pole musíte obsadit svou vzducholodí (worker), aby jste mohli akci provést. Vylepšení získáte zaplacením krystalů v kombinaci barev, které určuje karta výdajů. Co když nebudete mít potřebné krystaly? Zas až tolik to nevadí, protože utracením jednoho bodu páry můžete změnit barvu jednoho krystalu na jakoukoliv barvu a tím splnit požadavky nákupu. Po koupi ihned dostanete odměnu na žetonu uvedenou. Tuto odměnu pak dostanete i při každé další fázi příjmů. A pozor, obecně vzato akcí tah nekončí. Každé akční pole má rámeček stejné barvy jako jeden z generátorů na vzducholodi. Jakmile provedete akci, můžete ještě získat bonus za aktivaci daného generátoru. Akce vylepšení umožňuje zisk bonusu růžového generátoru (generátor časového portálu). Tento bonus spočívá v posunutí žetonu na stupnici časového portálu. O kolik polí žeton posunete určuje počet krystalů ve slotech generátoru. Pokud jsou sloty plné oba, získáte dva posuny na stupnici. Proto je velmi důležité přemýšlet o tom, jaké krystaly chcete utratit. A když už jsme u časového portálu – po dosažení posledního pole stupnice získáte k dispozici figurku „Pan T.I.M.E.“, kterou můžete ihned použít jako vzducholoď a provést tak akci navíc. Výhodou je, že u této akce můžete ignorovat proud času a obsazenost akčních polí. Můžete tedy provést jakoukoliv akci.

• Mezi další akční pole patří pole expedic. Zde se vypravíte na cestu za starodávnými památkami. Systém nákupu karet expedic je stejný jako u nákupu vylepšení. Výhodou tohoto akčního pole je zisk odměn uvedených na kartě expedic. Dostanete přesně tolik odměn, kolik máte krystalů v generátoru analytického motoru. Na tomto akčním poli bohužel žádný další bonus nedostanete, což ale nevadí, protože odměny z karet expedic jsou velice štědré.

• Třetí akční pole je důležité na konci hry. Jde o pole misí. Zde získáte kartu mise, kterou se budete snažit plnit až do konce hry. Karta většinou udává, kolikrát můžete splnit nějakou podmínku, a kolik bodů za každé splnění záskáte. Jde o zajímavý prvek a na konci dokáže hodně zamíchat pořadím. Karty misí pak mohou požadovat zlaté, krystaly, nebo třeba páru. Bonusem misí je zisk bodů respektu za každý krystal v generátoru můstku.

• Dalším akčním polem jsou setkání, kde se setkáte se slavnými mysliteli napříč časem. Tato setkání jsou velice užitečná, jelikož každá osobnost může poskytnout jistou odměnu. Máte vždy na výběr z tolika karet setkání, kolik jich je vyobrazených na akčním poli. Nejčastěji dostanete na ruku karty dvě. Na každé kartě jsou dva řádky. Jeden vám dá okamžitě odměnu v podobě zlatých nebo třeba krystalů a druhý vám nabídne odměnu, pokud zaplatíte požadovanou cenu. Pokud je spodní řádek fialový, mohou za odměnu zaplatit všichni ostatní hráči a odměna z prvního řádku připadne hráči, který ji táhl. Bonusem tohoto akčního pole je posun žetonu postupu po ukazateli páry. Získáte tolik páry, kolik máte krystalů v modrém generátoru strojovny.

• Pátým polem je sklad krystalů, kde si za dva zlaté můžete koupit barevný krystal a umístit ho do generátoru dané barvy. Bonusem této akce je zisk čirého T.I.M.E. krystalu. Těch dostanete tolik, kolik máte krystalů v generátoru laboratoře. V tomto případě můžete dostat maximálně dva za dva plné sloty. T.I.M.E. krystaly můžete použít jako krystal jakékoliv barvy a musíte ho uložit do slotu nejvíce vpravo. Pokud tedy budete muset zaplatit nějaký krystal, jako první se musíte zbavit právě T.I.M.E. krystalu.

• Poslední akční pole zlatých slouží k obohacení vašeho trezoru. Jakmile na toto pole umístíte svou vzducholoď, získáte tolik zlatých, kolik je na poli naznačeno. Průměrná hodnota bývá pět zlatých. Jako bonus této akce obdržíte dva zlaté za každý krystal v generátoru stroje Midas.

S obsazováním akčních polí začne začínající hráč a po něm se střídají další hráči. Každý vždy umístí jen jednu vzducholoď a provede danou akci + může získat bonus. Jakmile všichni hráči umístí všechny vzducholodě a provedou akce, kolo končí.

Na konci kola vždy přijde fáze doplňování, kdy se obnoví herní plán a připraví se tak pro další kolo. I kdyby jste chtěli hrát víc kol než pět, nejde to. Jak bylo řečeno: karty expedic, výdajů a žetony vylepšení mají na rubu římské číslice, které patří každému kolu. Jakmile odehrajete komponenty s číslem pět, další už nepřijdou.

Co se mi na hře líbí?

1. Pravidlo, jímž se řídí umisťování vzducholodí: Smíte je umisťovat jen po proudu času, nikoliv proti proudu času. To znamená, že si musíte hodně dobře promyslet, kam můžete umístit vzducholoď, aby jste nepřišli o nějakou jinou akci.
  2. Pan T.I.M.E.: Jde o bonusovou figurku, která slouží v podstatě jako další vzducholoď. Většinou se povede ho získat tak jednou za hru, ale o to je to sladší pocit.
  3. Na konci každého kola se posouvají desky památek: Bez proudu času by na tom nezáleželo, ale naštěstí ho máme, a proto je přesunutí polí akcí zajímavou změnou.
  4. Pět kol: Hra je příjemně svižná, když vidíte na její konec.
  5. Krystaly: Hrát si s magickými krystaly a vkládat je do svých přístrojů na palubě vzducholodi je prostě hezké a hrozně mě to baví. Krystaly na desce hráče vypadají opravdu nádherně a dobře se s nimi manipuluje.
  6. Karty výdajů: Tyto karty určují, jaké drahokamy musíte v daném kole utratit při nákupu. Díky tomu si nemůžete cíleně syslit nějaké drahokamy, protože v příštím kole budou žádané jiné barvy. Navíc se zvyšuje obtížnost karet, Na začátku platíte od každé barvy po jednom a od třetího kola už po dvou v barvě. Tím se vám hra zaměří na jednu barvu, které vás zbaví.
  7. Moduly: Dá se říct, že hra obsahuje dvě rozšíření již v základu. Jde o modul sabotérů, kdy si navzájem neskrytě škodíte a o modul odborníků, kde má každý odborník svou speciální schopnost kterou můžete využívat, dokud jej nenahradí jiný odborník s jinou schopností.

Co se mi na hře nelíbí?

1. Moc mě nenadchl systém předávání žetonu začínajícího hráče: Musíte ho vždy nabídnout někomu jinému, ale málo kdo ho chce. Můžete ho hrát na začátku a na konci a je to prostě zbytečně složité. Je sice pravda, že do hry přináší další taktickou možnost, ale je to fakt divný. Za mne je lepší se domluvit, že si ho budete posílat po každém kole, a nebo ho neřešit.
  2. Nákup expedic a jejich bonusy: Je škoda, že získat expedici a k tomu z ní dostat pořádný bonus je dost těžké. Neustále si musíte držet oranžové krystaly a ostatní měnit za pomoci páry na jiné barvy. Tím pádem se vám těch expedic za hru moc nepodaří. Tematicky by to mělo být to nejdůležitější, ale nám se hry vždy zvrhly v urputné vylepšování a zisk krystalů a zlatých.
  3. Interakce mezi hráči: Každý si jede na svém písečku a je mu jedno, co kdo dělá. Dělá vše pro to, aby na konci sečetl body respektu a vyhrál. Nenastane ani situace, kdy by vás někdo vypekl a vy si nemohli obsadit to, co zrovna chcete. Většinou je k dispozici dost jiných a podobných možností, takže vám to ani nebude vadit. S modulem sabotéra se to dá trochu odbourat.
  4. Čtyři hráči: Při hře v tomto počtu a pokud ještě vyfásnete dumavého protihráče, se to opravdu docela vleče a o to víc začnete sledovat jen své tahy a budete se věnovat jen jejich plánování.

Závěrem…

Steam Time je zábavná a svižná hra zasazená do zajímavého herního prostředí. Má sice lehká pravidla, ale o to těžší a náročnější na strategii může být. Ve dvou je super, ve čtyřech už se může docela vléct, ale není to nutné, když máte ty správné protihráče. Hra bavila jak zkušené hráče, tak úplné začátečníky. Dokážu si představit i rodinný večer ve společnosti této hry. Jde podle mého o opravdu pěkný worker placement s minimem náhody. V této hře vás nemůže nic vykolejit. Je zde opravdu tolik dalších akcí, že vás nemůže nic naštvat. Pokud bych si měl vybrat například mezi Dobou kamennou a Steam Time, určitě bych šel do Steam Time. Kdybyste na Steam Time náhodou narazili někde v bazaru (jako já), neváhejte a kupte si ji. Stojí to za to!