Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 30 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Caleb Grace Frank Brooks |
Rok vydání: | 2024 |
Dostupnost: | 15 obchodů (cca 849–899 CZK) |
Sdílej: |
Autor: bicekz | 10.11.2024 | 3
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Válka! Objev droidích továren na Geonosis a rychlé nasazení klonové armády zahájily Klonové války. Bezpočet droidích armád ve službách Separatistické konfederace je nebezpečným protivníkem i pro Jedie, ochránce Galaktické republiky. Osud Republiky je v sázce a celá galaxie se zatajeným dechem čeká, jak válka dopadne…
…je úvod z pravidel hry Star wars: The Deckbuidilng Game – Clone Wars, která vás zavede do tuhé bitvy Separatistů a Republiky o galaxii. Základním principem je tvoření balíčku karet, s jehož pomocí se budete pokoušet zničit základny protihráče dříve, než je on zničí vám. Hra je určena přesně pro 2 hráče (doporučeno od 12 let) a bez úprav pravidel trvá zhruba 30 minut.
Každý hráč si zvolí 1 ze 2 frakcí. Vezme si 5 karet základen a 10 základních karet balíčku vybrané frakce. Vyloží počáteční základnu (je to na ní napsáno) a zbývající zatím schová. Z balíčku karet si vezme 5 do ruky.
Balíček galaktických karet zamíchejte a odhalte 6 vrchních karet. Karty otáčejte směrem k hráči, který si vybral danou frakci. Neutrální (šedé) karty natáčejte bokem k oběma hráčům, aby si je mohli přečíst oba. Hráči si mohou ve hře koupit pouze karty neutrální nebo své frakce, proto se podle toho karty otáčí. Hra také obsahuje 10 neutrálních karet pilotů z Vnějšího okraje, které jsou k dispozici v nabídce vždy a mohou pomoci hlavně na začátku hry s nákupem dražších karet.
Hráči nachystají zásobu kostiček zdrojů (žluté) a poškození (fialové). Bílá kostička slouží jako ukazatel rovnováhy Síly, který se na stupnici umístí na stranu frakce Republiky.
Hru začíná separatistický hráč. Na začátku tahu si hráč zkontroluje, zda nemá zničenou základnu (zda poškození dosáhlo hodnoty odolnosti, což se v prvním tahu logicky nemůže stát). Pokud má, musí si ze zásoby základen vybrat novou a vyložit ji. Hráč si vezme zdroje za svoje bitevní lodě (v pozdější fázi hry, na začátku žádnou nemá) a 1 navíc, pokud je ukazatel Síly plně na jeho straně.
Hráči ve svém tahu mohou udělat libovolný počet a opakování následujících akcí:
Na konci tahu hráč odhodí všechny své vyložené jednotky (nikoliv základnu a lodě) a případně i nezahrané karty z ruky na odhazovací balíček a dobere si 5 nových karet. Pokud by hráči dobírací balíček došel, vytvoří si nový zamícháním odhazovacího.
Hráči se střídají po tazích, dokud někdo nezničí soupeři 3 základny, a nestane se tak vítězem hry.
Karty jsou vyrobeny kvalitně a jsou opravdu krásné ilustrované. Vnitřní uspořádání krabice je řešeno relativně dobře. Každá skupina karet (základní karty jednotlivých hráčů, piloti a galaktická nabídka) má své místo zvlášť, stejně jako kostičky ukazatelů. Ale myslím si, že je krabička zbytečně velká na to, jak málo obsahu má (143 karet a 71 kostiček), a že by se dala zmenšit lepším uspořádáním uvnitř i se zachováním různých oddílů pro různé karty.
Pravidla jsou v češtině (stejně jako všechny herní komponenty, i když se to z anglického názvu hry nemusí zdát). Mají 29 stránek formátu o trošku menšího než je A5. Zdá se to děsivě dlouhé, ale samotná pravidla jsou celkem jednoduchá. Základní pravidla hry končí na straně 21 a odhadem 1/3 obsahu jsou obrázky. Další stránky obsahují vysvětlení pojmů ve hře (vyhoštění, odložení, „pokud vás provází Síla“ atd.) a případné možnosti ve změně pravidel. Objektivní hodnota složitosti pravidel by mohla být uvedena na stránce BGG, kde je dni psaní recenze hodnota 2,4 z 5 (menší hodnota znamená jednodušší pravidla). S touto hodnotou bych zhruba souhlasil. Pokud jsme si při hře nebyli jistí nějakou drobností (těžko se mi detailně pamatuje tolik stránek pravidel), vždycky jsme našli odpověď, jak se v situaci zachovat.
V pravidlech také naleznete odkaz na video, které by vám mělo objasnit pravidla. Ano, odkaz. QR kód s odkazem nikoliv. Takže opíšete odkaz na stránku výrobce hry, kde najdete odkaz na video na Youtube. Takže já vám ušetřím práci a rovnou vám zde uvedu odkaz na příslušné video. Video je v angličtině, ale dají se zapnout automaticky přeložené titulky do češtiny. Ve videu jsou ale popsána pravidla předchůdce této hry, tj. Star Wars: The Deckbuilding Game. Naštěstí jsou pravidla pro obě hry totožná. Pokud se tedy přenesete přes to, že ve videu jsou jiné frakce než v této hře, je to velice dobrý a rychlý (11 minut) způsob pro osvojení si základních pravidel. Základní přehled akcí a pojmů si můžete připomenout na referenčních kartách. V nejhorším případě lze vše dohledat v tištěných pravidlech.
Různé balíčky karet soupeřů se nám zdály poměrně vyvážené. Připadalo mi, že různé frakce vás podle efektů jejich karet vedou na určité strategie (to je naznačeno i v pravidlech). Ale přece jen je to také o náhodě – součástí hry je balíček karet a někdy se může stát, že se vám lepší karty v galaktické nabídce ani neobjeví, zatímco soupeři ano. Také se může stát, že se vám v ruce sejde 5 karet se souvisejícími efekty, na základě čehož dostanete poměrně velké bonusy. Někdy naopak nejste schopni udělit dostatek poškození, i když byste zrovna něco nutně potřebovali zničit. Tento podíl náhody je potřeba brát jako součást hry. Každopádně je hra většinou vyrovnaná až do samotného konce, kdy rozhodnou pouze jednotky poškození navíc.
Ačkoliv je herní systém celkem obvyklý na deckbuildingovou hru, nabízí různé zajímavé možnosti. Jako nejzajímavější z nich vnímám volbu toho, na co budu útočit. Také vás láká ta představa, že obětujete určitý počet útoků jednotek na to, abyste soupeři zničili kartu v galaktické nabídce, získali odměnu a navíc ji soupeř už nemohl přidat do svého balíčku? Ačkoliv jsem si často říkal, že hlavním cílem by měla být soupeřova základna, občas jsem prostě vyhodnotil možnost zabít jednotku jako lepší. Nejen kvůli odměně, ale i proto, aby ji soupeř nemohl získat do balíčku. Jinak mi herní systém připadá celkem jednotvárný a bez jakéhokoliv překvapení – vyložit karty, získat zdroje, koupit si kartu, zaútočit, odhodit karty, dobrat karty na další tah a tak pořád dokola. Možnost volby máte kromě útočení asi jen u nákupu karet. Překvapení nastalo pouze:
Velice zajímavým prvkem hry je stupnice Síly. Ta má celkem 7 polí. Se soupeřem se přetahujete o to, aby byl ukazatel co nejblíže vám. Pokud je na vaši straně (nejbližší 3 pole), „provází vás Síla“, z čehož můžete profitovat v efektech různých karet (např. síla útoku Anakina Skywalkera je o 3 vyšší, pokud vás provází Síla). Pokud je ukazatel na nejbližším poli k vám, dostanete na začátku tahu 1 zdroj; a pokud se na stupnici Síly už nemáte kam posunout, místo další získané Síly získáváte zdroje. Původně jsme to brali jako vedlejší efekt hry, ale později jsme zjistili, že se vyplatí mít Sílu na své straně a přetahovat se o ni.
Je to drobnost, ale líbí se mi, jak si autoři vyhráli s otáčením karet v galaktické nabídce. Karty frakce jsou vždy otočeny k hráči, který za danou frakci hraje. Je to z prostého důvodu: hráč, který si kartu může koupit do svého balíčku, má text a efekty karty natočeny směrem k sobě, aby se mu dobře četly. Odměna za zničení karty je naopak otočena směrem k protihráči, aby si ji pohodlně mohl přečíst on. Hra se tak snaží hráčům pomoci. Přesto se vícekrát stalo, že mě zajímalo, co má soupeřova karta v galaktické nabídce za efekt (ať už ze zvědavosti, nebo při uvažování o jejím zničení), takže jsem si ji stejně musel otočit směrem k sobě (nebo si přečíst text vzhůru nohama).
Hra také nabízí možnost zbavit se karet v balíčku. Tento pojem se ve hře nazývá vyhoštění. Jakmile tedy dostanete takovou příležitost, budete se postupně moci zbavovat slabších karet (např. těch ze základního balíčku, které přidávají pouze 1 zdroj). V pozdní fázi hry tyto karty balíček pouze kazí a zabírají místo v ruce. Naopak existují i karty (ale logicky jich nemůže být tolik), které vám umožní vyhoštěnou jednotku získat zpět do hry (může se velice hodit, pokud vám soupeř zničí dobrou kartu z galaktické nabídky).
Karet v galaktické nabídce (tedy těch, které můžete během her zakoupit) je 90. Samozřejmě, že v jedné hře je neuvidíte všechny. Ale během pár her jsme si už u některých pamatovali efekty (navíc se některé karty opakují). Škoda, že autoři nepřidali do hry více karet. Nejen, že jsme během několika her viděli téměř všechny, ale bylo i celkem málo karet, které by nás něčím vyloženě zaujaly.
Také jsme se ve hře občas dostali do situace, kdy většinu nabídky tvořily lodě jednoho hráče, což je pro jeho soupeře trošku problém. Není totiž moc schopen s tím něco udělat – nemůže na ně útočit ani je koupit. Ano, hra obsahuje pár možností vyměnit kartu z galaktické nabídky. Ale tento efekt poskytuje opravdu jen pár karet a většinou se stejně týkal výměny karty hráče dané frakce (za což mu jako protihodnotu poskytuje nějakou výhodu). Myslím, že tato situace mohla být nějak vyřešena v pravidlech, protože tímto lze omezit jednomu hráči galaktickou nabídku třeba jen na 2 karty (ty mohou být také soupeře, ale ten na ně může alespoň zaútočit), zatímco ty zbývající 4 jsou lodě soupeřovy frakce.
Podle mého názoru by vás mohla odradit poměrně vysoká cena. Působí na mě tak, že zhruba třetina je pouze za licenci Star Wars. Vzhledem k ne úplně bohatému obsahu krabice (143 karet a 71 malých kostiček) a průměrnému (maximálně mírně nadprůměrnému) požitku ze hry bych hru bez váhání koupil spíše za 599 Kč než za současných 899 Kč.
Pravidla také obsahují pár stránek s možnostmi ve změně pravidel.
První možností je vlastnit hru Star Wars: The Deckbuilding Game. Frakce z jedné hry se tedy může utkat s frakcí z druhé hry. Pokud vás tedy láká souboj Republiky proti Povstalcům či Separatistů proti Impériu (nebo naopak), máte tuto možnost. Já zmíněnou hru nevlastním, takže tuhle variantu jsem si nevyzkoušel, ale nepředpokládám žádné velké změny kromě srovnávání různých zaměření na strategii hry v různých frakcích.
Jakékoliv 2 krabice Star Wars: The Deckbuilding Game lze také využít pro hru 2 hráčů proti 2. Pravidla této varianty bohužel nejsou detailněji rozebrána, takže bude potřeba si je domyslet. Ale nenapadá mě žádný konflikt, který by kolidoval s pravidly hry 1 na 1 (kromě logických souvislostí se střídáním tahů a výběru, na kterého soupeře budu útočit).
Můžete si také zahrát s volitelným pravidlem vyplácení neutrálních karet. V takovém případě můžete zaplatit za neutrální kartu jako obvykle, ale místo toho, abyste si ji přidali do svého balíčku, ji odložíte ze hry. Samozřejmě zůstává i možnost přidat si ji do svého balíčku jako obvykle.
Další možností je zvolit si počet základen, se kterými budete danou hru hrát. V základních pravidlech máte 5 určených, z čehož se do hry dostanou 3. Celkem má ale každá frakce 10 základen. Pokud tedy chcete hru prodloužit, můžete si zvolit více základen, které musíte zničit. Pokud byste naopak chtěli rychlovku, můžete si zahrát i s menším počtem základen. My jsme si zkusili epický souboj 10 základen. Hra trvala přes 2 hodiny a stihli jsme vybrat skoro celý balíček galaktických karet (většina samozřejmě skončila zničená – ne všechny jsme dostali do našich balíčků). Pokud se to dobře sešlo, v 1 tahu jsme na konci hry byli schopni zničit celou základnu (mají odolnost mezi 10 a 18). Navíc jsme si déle užili možnost vyladit si svůj balíček k dokonalosti.
Modifikací je podle mého názoru málo. Některé si ani nezahrajete, pokud nevlastníte i dříve vydanou hru Star Wars: The Deckbuilding Game. Ale oceňuji, že do hry bylo přidáno alespoň více základen a hráči si mohou zvolit počet základen, se kterými budou hrát. Od toho se odvíjí délka hry a menší nebo větší možnost vyladit si svůj balíček karet.
Star Wars: The Deckbuilding Game - Clone Wars je dobrá hra založená na principu tvoření balíčku karet, jehož pomocí musíte zničit soupeřovy základny. Jedná se o dobře hratelnou a vyváženou hru, která nás bavila. Mohla by ale obsahovat více karet s rozmanitějšími efekty. Pokud máte rádi hry na principu tvoření balíčku, může vás tato hra zabavit. Vzhledem k malému počtu karet a jejich efektů to ale pravděpodobně nebude na dlouho. Pokud nejste fanoušek světa Star Wars, hru vám ani nemohu doporučit – nemalá část její ceny očividně padla na licenci zasazení do světa Star Wars.
Díky za recenzi, nedávno jsme pořídili, ale ještě nehráli. Máme nahráno Star wars: The Deckbuidilng Game (ta nás baví) tak doufáme, že nové frakce hru trošku osvěží.
Já zas nemám tu první samostatelně hratelnou hru, kterou zmiňuješ, takže jsem bohužel nemohl nabídnout srovnání. Ale aspoň, že to má stejná pravidla (alespoň podle videa). :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
ČERNÝ PÁTEK: Schwarzer Freitag NESEHNATELNÁ
Akt. cena: 599 Kč
Končí za: 4 dny