• Dejte do něj Dobyvatele vesmíru
  • Důkladně zamíchejte
  • Dejte do něj Dominion
  • Důkladně zamíchejte
  • Hrnec vylejte
  • Hrnec důkladně vyškrábejte do malé krabičky a máte hotovo – STAR REALMS je na světě!

Pojďme však společně tu malou krabičku otevřít a podívat se dovnitř, co se do ní nakonec dostalo. STAR REALMS je učebnicovým příkladem toho, čemu se říká hodně hudby za málo peněz. Rozměrově nevelká krabička za příznivou cenu (mezi 3 a 4 stovkami) nabízí hru, kterou budete chtít hrát, bude vás bavit a zahryzne se do vás. Mechanicky jde o deckbuilding zasazený do světa sci-fi. Pojďme se však popořadě podívat na to, jak celá hra vypadá, funguje a celkově „chutná“.

Prostředí, téma a příběh

Přestože prostředí sci-fi není pro deskovky úplně nejběžnější, téma a příběh nepřináší nic originálního. Nic, co bychom již dvacetkrát neviděli. Kdyby bylo slovíčko REALMS v názvu nahrazeno slovy CRAFT, TRACK, WARS nebo SHIP TROOPERS, hře by se vůbec nic nestalo. To však ve výsledku nijak nevadí, protože rámcově téma zapadá do mechaniky hry a nehraje nijak zásadní roli.

Herní mechanika

Mechanicky je hra nejpodobnější Dominionu (respektive Ascensionu, na kterém se autoři také podíleli). Jde tedy o deckbuilding s dynamickou nabídkou karet. Hraje se však jeden proti jednomu (při hře dvou hráčů) a ne na body, což je jistě pro mnoho hráčů dobrá zpráva. Jde jednoduše řečeno o přestřelku hvězdných flotil, kde není nouze o záblesky laserů, výbuchy řízených raketových hlavic a jaderných zbraní.

Pravidla

Hru tvoří balíček osmdesáti herních karet, ze kterého je vždy horních 5 karet v nabídce (na tržišti). Mimo to jsou vždy k dispozici ještě karty Průzkumníků (neutrální lodě, které neurazí, ale výraznou díru do světa – resp. do soupeřových světů – s nimi neuděláte). Hráči hru začínají s identickým počátečním balíčkem deseti karet (8 lodí co přináší po 1 penízku a 2 lodě s útočnou silou 1). Začínající hráč má v prvním kole k dispozici pouze 3 karty (místo obvyklých pěti), čímž je snížena výhoda začínajícího. Ve svém kole vyložíte libovolný počet karet (obvykle všechny), nakoupíte libovolný počet karet z tržiště (k dispozici máte tolik peněz, kolik ukazují vámi vyložené lodě), které se po každém nákupu doplní, provedete případné herní efekty svých vyložených lodí a zaútočíte na soupeře silou, která je opět dána součtem útočných sil vyložených lodí. Cíl útoku si vybírá útočník, přičemž nejprve je nutné zničit soupeřovu obranu v podobě pevností a poté se může hráč svobodně rozhodnout, zda případný zbytek palebné síly nasměruje na základny či přímo do hráče. Po vyhodnocení útoku hráč odhodí všechny zbylé karty z ruky, všechny nakoupené a zahrané karty na svou odkládací hromádku, dobere si 5 karet ze svého dobíracího balíčku a na tahu je soupeř. Takto hra pokračuje až do okamžiku, kdy jeden ze soupeřů přijde o všech 50 životů (no dobře – bodů autority).

Co ulpělo na stěnách hrnce z Magic: The Gathering

Hru mají na svědomí lidé, kteří se mimo jiné pohybují i okolo hry Magic: The Gathering a z vyškrábaného hrnce se do STAR REALMS dostalo i trochu chuti M:TG. Předně se jedná o konfliktní (eliminační) hru primárně pro dva hráče. V M:TG začínáte se 20 životy a vaše karty představují kouzla a bytosti, kterých využíváte k útoku na soupeře. Ve hře SR začínáte s 50 body autority (což jsou v podstatě životy, ale aby neutrpěl ničí outlocit, hraje se o autoritu), kouzla byla nahrazena hvězdnými koráby, bytosti základnami a dokonce se objevuje i ekvivalent Magicových zdí – pevnosti.

Komba – o tom později v samostatné kapitole.

V M:TG je 5 barev, ale černá nám v hrnci jaksi neulpěla. Nevadí. Do SR se dostaly zbylé čtyři frakce s odlišnými vlastnostmi, silnými i slabými stránkami:

Červená – Kult technokratů: frakce, jejíž hlavní silou je práce s vlastním balíčkem. Dokáží snadno sešrotovat méně efektivní lodě a zvýšit tak rychlost a efektivitu vlastního balíčku. Nic se však nesmí přehnat a snadno se vám může stát, že v záchvatu úklidu zjistíte, že nemáte s čím hrát.

Zelená – Fauni (pozn.: Tady na překladatele čekal tvrdý překladatelský oříšek. Jde v podstatě o klasickou rasu vesmírného šmejdu – brouci, obludy, spousta slizu a čvachtání, která se v originále nazývá krásným zvukomalebným slovem „Blob“. Také při vyslovení tohoto slova úplně vidíte, tak z té obrovské vetřelecké matky vypadl kokon a za úplně stejného zvuku se rozpukl a vylezl z něj škaredý brouk, který všechno sežere, vyroste a v dospělosti zdecimuje sousední planetu? No jo, ale „Blob“ v češtině znamená „kapka, kaňka“ a přiznejme si, to se jako základ názvu pro strašlivou vesmírnou rasu moc nehodí. Nakonec to překladatel vyřešil vcelku elegantně a použil slovo „Faun“, což v první řadě značí satyra, démona a zároveň má spojitost se slovem fauna, což navazuje na jejich biologický, zvířecí původ.): frakce, jejíž hlavní silou je ničivost a palebná síla jejich lodí – potažmo tvorů. Nehledí příliš na obranu a spoléhají na to, že soupeře rozstřílí rychleji, než on je.

Žlutá – Hvězdné impérium: frakce, jejíž hlavní silou je manipulace s kartami na rukou hráčů. Dobírání svých karet a odhazování soupeřových je zajímavým prvkem, jak výšit své šance na vítězství.

Modrá – Obchodní federace: frakce, jejíž hlavní silou je ekonomika a zajištěná obrana. Spoléhají na to, že soupeře postupně udolají, zatímco sami vybudují obrovskou mocnou korporaci stojící na pevných základech orbitálních stanic a vesmírných pevností.

Co ulpělo na stěnách hrnce z Dobyvatelů vesmíru

Jednak téma sci-fi, dále výborná hratelnost ve dvou hráčích, nikoliv však výlučná a dále také komba, které se však oproti Dobyvatelům vesmíru výrazně zjednodušila. O tom však v samostatné kapitole, jak již bylo uvedeno dříve.

Co ulpělo na stěnách hrnce z Dominionu

Především deckbuilding, ale v té nejvybroušenější podobě, jak si asi lze představit. Vezměte vše, co v Dominionu fungovalo, vše co nefungovalo, dejte pryč, vynásobte to dvěma a máte SR! Líbila se vám v Dominionu komba? Zapomeňte na ně – ta nefungovala – fungující, jednoduchá a hlavně zábavná komba jsou zde. Vadily vám v dominionu vítězné body? OK, dejte je pryč. Překážely vám v pozdější fázi hry Dominionu peníze? OK, dejte je pryč. Bylo vám líto házet karty na smetiště? OK, házet na vrakoviště je budete s potěšením, protože to vašemu balíku citelně pomůže. Jinak řečeno ve SR najdete samotnou esenci DB takovou, jaká má být – vytváření fungujících komb, likvidace slabších a méně efektivních karet, rychlé balíky, mocné karty… To vše tam je.

Komba

To, na čem stojí většina DB her. Problémem některých her je, že jsou vytvářená komba příliš složitá a podaří se sestavit jen párkrát. Jistě se vám stalo, že jste si vymysleli parádní kombo, dokonce se vám podařilo nakoupit i obě (nebo dokonce ještě více) potřebné karty a pak už jste byli jen svědky toho, jak vám nejprve přišla jedna z nich, za další dvě kola druhá a tak podobně. Ok, řekli jste si, dokoupím ještě nějaké kopie potřebných karet, abych zvýšil pravděpodobnost, že kombo přijde spolu. A ejhle přijdou dvě stejné karty společně a zas chybí ta první a než se rozkoukáte, je konec hry a vy se drbete na hlavě, jak to, že to nechodí, nebo že to přišlo jen jednou, a že to výborné smrtelné kombo nebylo asi zas až tak báječné. Problémem je ona složitost. Ve hře SR je však "kombení" maximálně zjednodušeno. Většina karet má kromě hlavního efektu ještě další tzv. efekt spojence, který se spustí v okamžiku, kdy máte na stole ještě nějakou další kartu stejné frakce. Bitevníky se tak v letce podporují a vzájemně si pomáhají. V praxi to znamená, že kýžené kombo vyvolá každá karta stejné barvy (takže i ta slaboučká výsadková loď, co jste si pořídili ve druhém kole), což zvyšuje relativní hratelnost i méně silných karet. Ve výsledku tedy máte ze hry dobrý pocit, protože vám to (většinou) funguje tak, jak jste si představovali a můžete se ve hře soustředit na to hlavní, a to je vražení atomové pumy do zadnice vašeho soupeře a rozstřílení jeho flotily na hadry – a o to přece jde, ne? To je ta legrace, proč tuhle hru hrajete.

Jinak řečeno podobně jako v Dobyvatelích vesmíru tedy neexistují slabé karty, protože to, co se vám v jednom balíčku nehodí je naopak v jiné kombinaci šikovná a užitečná karta, což je rozhodně dobře. Toto třeba v Dominionu nefungovalo. Tam prostě slabá karta byla slabá a hotovo – pracně jste pro ni hledali uplatnění nebo prostě celou hru ležena netknutá na stole.

Znovuhratelnost

Tohle je trochu kámen úrazu. Hra je tak zábavná a návyková, že ji budete chtít po dohrání okamžitě hrát znova a znova a znova, že hrozí, že se vám základních 80 herních karet brzo ohraje. Když se na to podíváme statisticky, můžete se pokusit hrát buď 4 monochromatické balíčky, což ale v praxi moc nefunguje, takže daleko častěji stavíte bichromatický. Vzhledem k počtu 4 frakcí lze sestavit 6 různých kombinací, což není úplně nejvíc, a jakmile si je několikrát zahrajete, zjistíte, že vám již nepřinášejí nic nového. Trichromatické a duhové balíčky však nemá moc smysl stavět, protože přestávají fungovat komba a bez nich vyhrajete jen těžko. Nezoufejte však, protože hra je tak dobrá, že i když už ji jednou odložíte, za týden máte chuť si ji zahrát znovu. Pak ji zase odložíte a zase a ve výsledku zjistíte, že jí hrajete daleko častěji než všechny ostatní hry, co máte ve sbírce, dohromady.

+ zábavnost
+ cena
+ poměr cena/výkon
+ kompaktnost
+ grafika hry
+ brzy bude v češtině
+ digitální verze pro všechny možné platformy zdarma
+ nejedná se o LCG ani o CCG

- menší počet karet v základu, který však již řeší rozšíření. V angličtině je momentálně v přípravě 5 menších modulů a několik promokaret

Závěrem bych rád podotknul, že nejsem s touto hrou nijak marketingově spjat, přestože to podle mého vychvalování může vypadat opačně. Ne, prostě jsem z téhle „řachandy“ tak nadšen, jak už jsem dlouho z žádné hry nebyl.

Nemohu jinak: 100%