Stanice Paranoia

xxxxxxxxoo hodnoceno 148x (Seznam vlastníků)

Stanice Paranoia - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 4 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 40 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: REXhry
White Goblin Games
Autoři: David Ausloos
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Hned na začátek musím říci, že jsem se trošku obával reakce mých žáků na tuto hru. Po přečtení pravidel jsem měl pocit, že zajímavý koncept je utopený v nesrozumitelných detailech. Jak milé bylo mé překvapení, když jsme se hned u první hry docela dobře bavili. Na krabici je jako nejnižší možný věk uvedená 10. Myslím si, že aby hra měla spád a napětí, musí ji hrát zkušení starší hráči (14 a výše). Začátek hry je strašně důležitý a vše se odvíjí od prvních kol. Možností, jak hrát, mají parazité hned několik. Mohou se snažit infikovat, nebo opatrně poštvávat lidi proti sobě. Věřím, že ani nemusí nikoho infikovat a přesto mohou vyhrát, například vymáháním benzínů od ostatních hráčů. Hra je napínavá za obě strany. Jako člověk máte největší dilema komu svěřovat benzíny na závěrečné barbecue a zároveň mít nějaké na obranu. Ikdyž skupina odhalí parazita nemá ještě zdaleka vyhráno i jeden parazit může nadělat velkou paseku. Závěrem si chci postěžovat na drobné ale otravné chybky.
1.Karty vybavení většinou nemají jednoduché symboly skrze které by jste mohli odhadnout co dělají a musíte se dívat do pravidel - ano chybí i "kripl karta" (člověk tak aby úspěšně blafoval musí ještě nahlížet do pravidel a to už mi přijde vcelku zbytečné)
2. Význam příšerek - parazitů mi zatím uniká. Pravda je, že to trošku všechny rozpohybuje
3. Androidi mi by mohli mít alespoň jeden náboj na začátek.
4. Počítač jsme ve dvou hrách nikdy nespustili. Je to skutečně tak mocné, jak se může zdát? (většinou na to není čas)
5. Pravidel pro výměnu karet začíná ve třetí verzi pravidel (která je mimochodem zcela zásadní) přibývat, snad už je to konečná verze.
6. Nelze hrát s malými dětmi - špatně blafují.
A vyzdvihnout nějaká pozitiva
1. Neopakovatelná atmosféra - "Tak kolik je tady těch vetřelců, nejsem tu sám, že ne. Honzo? Martine? Dane? Pane učiteli ani vy už nejste člověk?"
2. V zásadě jednoduchá pravidla.
3. Hra se hraje svižně - díky výměnám jsou hráči pořád ve hře i mimo svůj tah.
4. Hra je docela krátká (do hodiny první hra, další o mnoho rychlejší).
5. Taktické možnosti pro obě strany.
6. Krásná plechová krabička
26.11.2011 15:25:58

Stepan
Treti verze pravidel? Doufam, ze myslis 2.2, docela by me kluci prekvapili, kdyby nas nechali delat s touhle a pritom by nekde vyvesili treti!;) Jinak bychom meli brzo vyvesit tu na ZH ofiko pravidla v cestine...

27.11.2011 13:16:15

re.
ad Příšerky - paraziti -
No jejich význam je podle mě jasný, brzdí hráče, zraňují je a ubírají akční body. Možná ještě mrkni do pravidel, jestli jste hráli všechno dobře, protože většinou pár potvor na plánu je (parazit se objevu vždy při vstupu do místnosti se znakem parazita, druhém a každém hledání v jedné místnosti, kartou "vybavení") a když nejsou náboje (nebo je má ten nepravý hrdina :-), tak se s nima dá těžko něco dělat.
V naší poslední hře nám ale potvory hodně pomohly, protože uštědřily obou postavám nakaženého po dvou zraněních :-)

ad počítač
Podle mě silný docela je, tepelný sken bývá od půlky hry docela vyhledávanou kratochvíli a silná je i možnost přidat lokaci na libovolné místo...

27.11.2011 13:31:48

rbx

hmmm
jak vas tak posloucahm, tak to je opravdu The Thing jak vysity, jen s jinym nazvem. Tak to jsem na to fakt zvedav, ten film mam moc rad.

27.11.2011 14:27:25

otazocky
aneken: kedy bude hra dostupna v cr, pripadne sr?

rbx: stolna hra (kartovka) the thing skutocne existuje, podla obrazkov to vyzera na oficialnu licenciu.

27.11.2011 14:38:48 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx

dajo
oficialne ne, je to prace nejakeho fanouska.

27.11.2011 15:07:09

oficiální licence
řekl bych, že oficiální licenci na The Thing má tato hra. http://boardgamegeek.com/boardgame/75828/the-thing (právě se o ní na BGG diskutuje). Karty i obsahují fotky z filmu. Ta cena je na karetku ovšem brutální.

27.11.2011 15:31:25

rbx

panzer
tu jsem mel prave na mysli, ale kdyz vidim, se za tim nestoji zadna firma, ale jen clovek co si ji sam vydava a jeste navic pres artscow, tak mi to moc oficialni neprijde.

27.11.2011 20:09:16

rbx
aj ja som mal na mysli tuto hru.

27.11.2011 20:22:11

panzer
To ofiko urcite neni:) Delal to Mark Chaplin, tvurce Revolveru. Ma i nejakou hru na tema Souboj titanu, ale taky jeste nepublikovanou. Ale myslim mu Revolver otevre dvere a treba se nejake te hry dockame. Ovsem s Veci je to trochu na levacku v tom, ze prava k filmu ma Cameron. Na jeho pozadavcich padlo treba uz vydani hry s tematem Avataru...

27.11.2011 22:32:31

rbx

aneken
no tak v tom pripade je to otazka casu, nez mu to nekdo zarazi. Nereknu kdyby si to delal jen tak sam pro sebe a uvolnil soubory ke stazeni, ale jestli to jeste nabizi pres artscow a ma z toho penize, tak uz to tolik koser neni.

27.11.2011 23:24:56

první dojmy
Po prvních dvou hrách jsem byl nadšen, říkal jsem si, že je to principem taková kratší Galactica v kulisách Věci s perfektní paranoidní atmosférou (neškodil ani puštěný stylový soundtrack - ochutnávka na http://www.youtube.com/watch?v=EnFc7D0ZoCc :) ).
Po více hrách jsem svůj názor na hru musel bohužel poupravit. Na hře je vidět, že by potřebovala ještě nějakou dobu betatestovat. Největší chybou je podle mě nedostatek předmětů. Nebo snad ani ne nedostatek předmětů, jako spíš velký počet kanistrů s benzínem mezi nimi. Hráči si při obchodování prakticky nepředávají nic jiného než kanistry. Tenhle "obchod důvěry" (zajišťuje, že hráči se navzájem nenakazí a zároveň výrazným způsobem ruinuje atmosféru hry) trvá prakticky až do vyložení úlu, kdy si teprve hráči začínají mezi sebou prohazovat věci a nastává šance pro hostitele někoho infikovat. Bohužel pro něj je už ale většinou pozdě a lidem se obvykle podaří zničit úl.

23.12.2011 15:32:35 | Upraveno autorem (porovnej)

RE: zgrywus anebo dojmy ze stejné hry
Tady se můj a zgrywusův názor mírně rozchází. Nemyslím se, že by v balíčku bylo moc kanistrů. Možná by to bylo lepší, kdybychom jich ubrali. To si ale tsk rychle netroufám odhadovat. Určitě ale budeme příště hrát s alternativním pravidlem na spálení hive na 4 kanistry, ne na 3.

Celkově se mi ta hra samotnému nepřestává líbit, ale vidím, že jeden problém v ní je. Je to prakticky one-man-show hráče, který dostane kartu hosta. A ten to buď zvládne zahrát nebo nezvládne. Myslím si, že když ji třeba dostane člověk, který hru hraje poprvé, prakticky nemá šanci na výhru a hra bude o ničem. A v tom je ten problém. Když to ten jeden dotyčný nezvládne na výbornou, hra se velmi rychle stane nudnou.

23.12.2011 21:16:03

zgrywus
A hrajete s 2.2 pravidlama kdy nezacinas s kanistrem v ruce? Pak casto "obchod duvery neni mozny". Jinak v Cesku bude hra k mani i s miniexpanzi, ktera opet trosicku zmeni pomer karet v balicku smerem k nekanistrovym...

25.12.2011 16:51:46

Jezura
S tim hracem hosta mas asi pravdu, pokud ho dostane novacek, ktery se ve hre rychle nezorientuje nebo nekdo, kdo to zahraje vylozene blbe, tak to muze mit hodne velky vliv na cely prubeh hry. Ostatne sam autor upozornuje na to, ze hra ma pomerne strmou krivku "uceni se" a nejlepe zraje ve skupine, ktera spolu hraje casteji...

25.12.2011 16:52:21

aneken
A kdy se můžeme těšit?:-)

25.12.2011 18:14:55

aneken
Hráli jsem podle poslední verze (myslím že to byla právě 2.2). V pěti jsem dali za každého kanistr, kartu hostitele + devět náhodných. A maximálně po prozkoumání první místnosti měl každý alespoň jeden kanistr.
Souhlasím že hodně záleží na tom kdo se stane hostitelem, ale i kdyby hrál jako bůh tak nic neudělá s tím, že nenakažení si pořád posílají kanistry.

25.12.2011 20:58:39 | Upraveno autorem (porovnej)

zgrywus
Počkej, až konečně dostanu toho hosta do ruky já.. :P

25.12.2011 21:05:35

Jezura
A hyn sa hukáže :-D

Zgrywus na návštěvě Domažlicka

25.12.2011 21:11:47

Marvin
No melo by to tu byt v unoru...;)

26.12.2011 11:49:40

zgrywus
Myslím, že se můžeš směle přidat do zástupu diskutujících na BGG, kde se to probírá pořád dokola ;-) (Jen pro info - primární odpověď autora je, že to je vlastně v pořádku, že takto jako hostitel můžeš lidem odebírat benzín a napadnout je potom napodruhé, až budou bezbranní.)
Já mám pocit, že (mimo jiné) hře hlavně chybí škálování velikosti stanice k počtu hráčů. Už v pěti, natož v šesti se často stane, že jako hostitel se během hry dostaneš na řadu tak třikrát až čtyřikrát. Za tu dobu bys měl stihnout získat důvěru ostatních, naskládat dost místností tak, aby zavazely a komplikovaly pohyb po stanici, posbírat dostatek karet, abys mohl měnit (když se ti budou hromadit kanystry) a případně se bránit, pak někoho nakazit a zabránit případně nějakému člověku, aby se dostal do hnízda (12 kanystrů je dost na vysbíraní všech). A to všechno dělat co možná nejméně nápadně.
Musím sice říct, že s novými verzemi pravidel je hratelnost výrazně lepší, ale i tak je to pořád dost o tom jak se hostiteli povede první pokus o nakažení, který by měl odkládat kvůli důvěře, ale nemůže, protože nemá čas. Přece jen mi přijde, že testování bylo urychleno kvůli termínu vydání hry a teď se za běhu domýšlí jak by měla vlastně správně fungovat.

28.12.2011 21:12:54

amis
V naší herní skupině jsme už začali přemýšlet nad house rules, abychom hru znovu přiblížili té skvělé atmosféře prvních her, než jsme objevili tyhle bugy. Ale na žádné jednoduché pravidlo jsme zatím nepřišli.
P.S. Strategie s odebíráním kanistrů lidem moc nefunguje. V pár hrách to hostitelé zkusili, ale i když měli na konci plnou ruku kanistrů, tak jich stejně zbylo dost na to aby lidé zapálili hnízdo.

29.12.2011 12:18:00 | Upraveno autorem (porovnej)

house rules
2zgrywus: Na zpomalení průběhu hry vypadá zajímavě pravidlo, které nadhodil sám autor, že by v místnosti, kde je nějaký parazit, nešel dělat explore, čili přidávat další místnosti vedle. Hostiteli by to umožnilo trochu taktizovat a vhodně je vyvolávat, lidi by nedělali tak lehkomyslně search v červených místnostech a z parazitů by se tak stala hrozba i pro strategii.
Možnost, co napadla mě je komplikovanější, ale zase jde škálovat, a to označit některé dveře speciálně a při hře 5, a další ještě při 6ti hráčích považovat za zeď, takže by se spíše vytvářely úzká místa s nucenou výměnou karet a komplikovala by se stavba základny.
Někde ještě zkoušeli při 6ti hráčích druhého hosta (pomocí protilátky z rozšíření), ale to už jim to zase moc převážilo na drhou stranu.

31.12.2011 01:45:55

kúpa
zdravíčko, iba včera som narazil na túto hru a velmi ma zaujala. Nemáme žiadnu kooperatívnu hru v zbierke a táto vyzerá fakt super pretože nikto nevie kto s kým ťahá za jedno lano a tiež to neni odstrelovačka ako bang kde niekto vyletí po 5minutách a potom sa len pozerá. Taktiež som si prečítal pravidlá 2.1 čo su tu na stiahnutie a páči s ami to Ale po prečítaní príspevkov tuto nižšie mám zmiešané pocity či kúpiť alebo nie.

27.5.2012 11:47:23

Balorok
Kup. Hra je to dobra, jen je nachylna na zkusenosti hostitele, aby se sve role dobre ujal. Hra, kdy hostitelem bude nejaky novic pravdepodobne tolik nezaujme, ale jinak je ten pocit ze hry, kdy
nikomu nemuhes verit, naprosto uzasny. Cena je taky v pohode, takze to za zkousku rozhodne stoji.

27.5.2012 15:19:35

tak
objednané, už sa neviem dočkať ked si to zahrám pretože to je podla môjho fakt super hra.

28.5.2012 09:44:53

Vybíráme z Bazaru

Sherlock Holmes: Trojitá výzva
Sherlock Holmes: Trojitá výzva
Akt. cena: 160 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas