Herní svět: Fantasy, Středověk
Autoři: Miranda Evarts
Rok vydání: 2022

A žili spolu šťastně…

Autor: Meeshab | 14.12.2022 | 2

„Růženko, nemáš u sebe liškárničku? Ten moula se celej olepil žvýkačkou a nemůže se ani pohnout!“

Ano – stejně jako v běžném životě, i zde se nejprve královny ochotně vrhaly do náručí králů, kteří je přišli zachránit ze spárů Morfeovy náruče, jen aby za nedlouho (respektive už při cestě zpět na rodové sídlo) zjistily, že si do domácnosti přitáhly přerostlé dítě se sklonem k sebedestrukci. Proto spojily své síly, najaly si schopné pomocníky a neohroženě se vydaly těm svým milovníkům na pomoc.

Rozložení karet před hrou (zdroj obrázku: Blackfire)

Karty jsou vděčným společníkem pro ukrácení dlouhé chvíle a tím, co pro nás bylo Vole lehni, Prší nebo Záchod je pro dnešní generaci mladých hráčů mimo jiné i velmi oblíbená karetní hra Spící královny. Ta už se na našem trhu pohybuje pěkně dlouho (od roku 2005) a mezi nejmladšími deskohráči už takřka zlidověla. Teď se však na náš trh dostala její novější verze s podtitulem Králové v nesnázích, která do této hry vnáší čerstvý vítr v podobě již zmiňovaných pomocníčků, rytířů a nových akčních karet.

Stručně k pravidlům

Tentokrát budeme zachraňovat krále a to s pomocí královen. Stejně jako v původní hře, i zde je hlavním herním obsahem balíček karet (konkrétně 72), který obsahuje číselné karty s hodnotami 1–10, královny a akční karty. Pak tu jsou karty králů (10 kusů) a 10 čtvercových kartiček pomocníčků. Ve hře jsou nově kartonové postavy rytířů, které lze umístit do stojánků a hrací kostka

Na začátku hry zamícháme hrací balíček, uděláme z něj dobírací hromádku, na odhazovací hromádku odhodíme první kartu, kolem umístíme lícem nahoru všechny krále a lícem dolů pomocníčky. Každý hráč dostane náhodného rytíře (liší se svými schopnostmi) a začíná se hrát. Ve svém tahu každý hráč hodí kostkou, vezme si počet karet odpovídající hodu, popřípadě si hráči vymění své rytíře (padne-li drak). Pokud v nalíznutých kartách měl nějakou akční, provede její bezprostřední efekt (s Měnibabou může vyměnit svoji kartu za soupeřovu, Vrbka ospalka mu uspí všechny jeho královny, Čaroskřítek má 4 různé akce – záleží na hodu kostkou a díky knize kouzel může projít odhazovací balíček a vytáhnout si některou z karet).

K záchraně krále potřebuje mít hráč nejen některou z královen, ale také odpovídajícího pomocníčka. Královny na sobě mají jeden ze tří znaků, stejné znaky mají i pomocníčci. K záchraně krále je třeba, aby se znaky na královně a pomocníčkovi shodovaly. Zatímco královnu si hráči nalížou z dobíracího balíčku, pomocníčka musí získat s pomocí číselných karet. Podaří-li se jim sestavit početní příklad, odhodí dané karty na odhazovací hromádku a vyberou si pomocníčka, který je dosud lícem dolů (nebyl použit). Číselné karty se dají použít i k buzení královen. Jsou-li vaše královny právě uspané působením Vrby ospalky, můžete je probudit odhozením dvou karet stejné číselné hodnoty (spící královny nemohou zachraňovat krále).

Hru vyhrává hráč, který jako první osvobodí daný počet králů.

Karty (běžné a akční)

Naše dojmy

O hře Spící královny jsme toho hodně slyšeli, ale nikdy jsme je nehráli. Přece jen – rodině plné kluků je téma královen trošku vzdálenější, a tak jsme Spící královny dvě rozbalovali celkem s napětím.

Co se týká samotných komponentů, není hře co vytknout. Kvalitní inzert, do kterého padnou všechny komponenty jako ulité, karty, které se dobře míchají i standies rytířů, které jsou dostatečně pevné a zároveň je lze snadno nasunout do stojánků – v tomhle ohledu opravdu není co víc si přát.

A herně jsme byli také nadšení. Jednoduchá hra, kterou, ač je dle krabice určena až hráčům od osmi let, zvládnou určitě i šikovní předškoláci, nám konvenuje jak krásnými ilustracemi, tak vtipnými kartičkami pomocníčků (Pilkoník, Kočkapult, Švýcarybička, …). Schopnosti, které přidávají rytíři jednotlivým hráčům, a možnost výměny svého rytíře s protivníkovým pak celou hru posouvají trošku více i k nějaké strategii (zatímco na začátku se mi hodí rytíř, který mi umožňuje vzít si o jednu kartu více, později možná ocením toho, který mi povolí si k příkladu přičíst nebo odečíst jedničku,…). Na druhou stranu: schopnosti rytířů nám nepřišly úplně vyrovnané. Možnost dobrat si v každém tahu o jednu kartu víc podle nás mohutně převyšuje schopnost při hodu jedničky házet kostkou znovu.

Králové
Královny

Trošku nás zamrzelo, že podle pravidel můžeme v příkladu použít pouze jednu početní operaci a že nelze příklad tvořit i na pravé straně rovnítka (tzn. nelze použít třeba příklad 8+1–6=3 nebo 4+2=3x2), ale to se dá určitě přežít. Na druhou stranu oceňuji vizualizaci číselných karet – každé číslo má svůj vlastní obrázek, který je kartě namalován v určeném počtu kusů (3 kladiva, 6 klobouků, 10 sušenek,…) a navíc každý z těchto předmětů odkazuje i k některému z králů, které je potřeba zachránit. Hlavně ale pomáhají s příklady těm nejmenším, kteří si je pak mohou lépe představit.

Velkou výhodou je poměrně krátká herní doba, která odpovídá době uvedené na krabičce – do dvaceti minut máte zpravidla hotovo. Nedržíte-li se striktně uvedeného rozložení karet na stole, je hra i skladná a můžete si ji tak zahrát naprosto kdekoliv.

Hru spící královny 2 – králové v nesnázích bych doporučila do rodin s předškoláky a prvostupňovými školáky. Je to nejen příjemná rychlovka pro běžné každodenní hraní, ale určitě i hra, kterou si můžete vzít s sebou na čekání k lékaři, do vlaku apod.

Pomocníčci

+ Snadná a jasně napsaná pravidla
+ Základy počtů