Herní kategorie: desková hra, strategická
Vydavatelé: Days of Wonder
REBEL.pl
Autoři: Philippe Keyaerts

Zuřivý Hobit proti Mořskému Trpaslíkovi? A proč ne? :)

Autor: Beholder | 7.9.2009 | 20

Elfové, trpaslíci, Ghůlové, Kostlivci, Kouzelníci, Čarodějové, Trolové…však to znáte, prostě různá fantasy stvoření a bytosti. Všechny jsou v krabici s názvem Small World a chtějí z ní ven. Chtějí osídlit svět, malý svět. Jenže se na něj všichni nevejdou, takže z toho bude pořádná mela, kdo koho vystrnadí ze světa a rozleze se všude kolem…

První, co mě na Small World (SW) ihned zaujalo, je grafika a herní materiál. Miguel Coimbra maluje opravdu hezky a líbí se mi jak namaloval SW a taky se mi líbí i jeho jiná díla (kdo má zájem viz. http://www.miguelcoimbra.com/). Někomu přijdou obrázky ze SW nevkusné, uznávám, že běžící Elf s květinkou v ruce nemusí sednout každému, ale já beru SW spíše jako parodii a komickou hru, takže mi to nevadí. Další co mě zaujalo, jsou komponenty, které velmi úzce souvisí s povedenou grafikou. Množství různých žetonů je úctyhodné. A dále je skvělé, že je hra vyvážená pro všechny možné počty hráčů (2-5). Ke každému počtu hráčů je totiž k dispozici jiná mapa. Když to tedy shrnu, SW obsahuje 2 oboustranné plány, 14 tabulek národů, 20 žetonů schopností, 35 žetonů pevností, trolích doupat, pohoří a jiných, 109 vítězných mincí, 186 žetonů národů, žeton herního tahu a jednu speciální dřevěnou kostku.

SW je velmi (podotýkám velmi) light wargame. Po rozložení mapy, na které se bude hrát, se na předepsaná místa rozloží žetony národa – Zapomenutý kmen (neutrální národ) a žetony pohoří, která slouží jako bonus k obraně, pokud je někdo obsadí. Dále se rozloží prvních 5 národů a k nim se náhodně přidá 5 schopností. Ze zbývajících tabulek národů a žetonů schopností se bude v průběhu hry doplňovat vždy do pěti. Každý si vybere jeden národ se schopností a k němu získá odpovídající žetony národa, kterými bude dobývat území na mapě. Dobývá se jednoduchým položením určitého množství žetonů národu na to území, které chci dobýt. Za normálních okolností je to množství - 2 žetony za prázdné území + jeden další, za každý nepřátelský žeton, který na území již je. Např. prázdné území dobyju dvěma žetony svého národa, na dobytí území s dvěmi žetony soupeře, potřebuji 4 své žetony. Území na mapě samozřejmě nejsou všechna stejná, jsou zde kopce, pole, pohoří (k dobytí je potřeba jeden žeton navíc), bažiny, lesy a také moře a jezera. Některé národy a schopnosti umožňují určitá území dobývat jednodušeji (např. dávají o jeden žeton méně) nebo třeba obohatí území nějakým svým obydlím (Hobiti mají nory, Trolové doupata), která poskytují určité bonusy. Jiné národy a schopnosti zase zjednodušují dobývání nezávisle na druhu území (např. schopnost Útoční umožňuje dobývat s o 1 menším počtem žetonů, Čaroděj zase dobyje území s jedním žetonem, aniž by k tomu spotřeboval žeton ze své zásoby atd.). Některá území ještě navíc obsahují značky, které indikují další bonusy pro určité národnosti (např. magické území – bonus pro Kouzelníky, území s dolem – bonus pro Trpaslíky a území s jeskyní zase využijí národy se schopností Podzemní). Dobývání má samozřejmě svá pravidla a nemůžu si dobývat jen tak halabala po celé mapě, ale musím expandovat postupně po územích, se kterými již má dobytá území sousedí (toto pravidlo může ovšem úplně ignorovat národ se schopností Létání :) a z části jej může ignorovat národ, s již zmíněnou schopností Podzemní, pro něž jsou sousední všechna území s jeskyněmi po celé mapě). Za každé dobyté území získá hráč jednu vítěznou minci (nemusí být pořád jen vítězné body že :) ). Národy jako třeba Orkové nebo Lidé přináší za dobytá území nějaké mince navíc.

Ve SW se vyskytuje zajímavá kostka, která má pouze čísla 1,2,3 a zbylé stěny jsou prázdné. Používá se v posledním dobýváním, když má hráč třeba poslední žeton. Pokud se rozhodně dobýt s tímto posledním žetonem území s jedním nepřátelským žetonem národa (potřebuje k tomu 3 žetony, ale má jen jeden), hodí si kostkou pokud padne 2 nebo 3 uspěl a povedlo se mu území dobýt, když hodí 1 nebo s velkou pravděpodobností nic, tak má smůlu :)

Jedním z nejdůležitějších prvků SW (ne-li nejdůležitějším vůbec) je přechod aktivního národa do úpadku. Tím, že hráč expanduje a rozlézá se po mapě (pokud mu v tom hráč extrémně nebrání) postupně ztrácí sílu, respektive ubývají mu žetony, které nechává na dobytých územích, aby z nich měl body (ehm, tedy mince :) ). Nehledě na to, že ztrácí jednotky tím, že jeho území dobývá soupeř. Co tedy dělat, když už není s čím dobývat? Přejít do úpadku. Hráč otočí žetony nyní již neaktivního národa a vybere si z dostupné nabídky nový národ, za který zaplatí mincemi. Tento nový národ se nazývá aktivní a může s ním znovu dobývat tak jako před tím. Hráč může mít v jednu chvíli jeden národ v úpadku a jeden národ aktivní. Ale ve světě SW je díky různým národům a schopností spousta výjimek :), takže schopnost Přízrační umožňuje mít dva národy v úpadku. Národ v úpadku jíž nemůže expandovat (ale je zde výjimka :D ) a pouze získává body, dokud území s tímto národem někdo nedobyje, což je samozřejmě jednodušší, než dobývat aktivní národ. Národu v úpadku totiž zůstává na každém území, které dobyl, pouze jeden žeton, zatímco aktivní národ jich může mít na jednom území více (hráč v každém kole může své jednotky přerozdělit mezi dobytá území). Přechod do úpadku je tedy důležitý proto, že je často nutné se rozhodovat, jestli ještě expandovat a získat vítězné mince nebo už je ten správný čas jít do úpadku a tím úplně odstranit z mapy předešlý národ v úpadku a přijít tím o nějaké mince, ale získat novou, čerstvou sílu.

Hra končí, jak jinak, tím kdo má nejvíce vítězných mincí. Konec je určen také podle počtu hráčů, ale v zásadě to je po 8, 9 nebo 10 kolech. Hra je velmi svižná, nejsou téměř žádné prostoje a lze ji odehrát do 30 minut ve dvou. Ve více hráčích se čas protáhne na něco málo přes hodinku.

Zábavnost a znovu hratelnost SW stojí právě na různých národech, schopnostech a jejich kombinacích. Ve hře tak vzniká spousta absurdních a komických mixů jako třeba Zámožný Kostlivec, Obři Alchymisté nebo Krysáci Vládci draků :). Po několika hrách už sice najdete úspěšná komba, ale přesto nejsou 2 hry SW stejné. SW mě pro svou jednoduchost, ale rozhodně ne tupost, velmi nadchl a i po cca 35 odehraných hrách (převážně ve 2) mě stále baví a kdykoliv si jej znovu zahraji. Grafické a materiální zpracování jsem již chválil, ale na závěr ještě dodám, že na SW se velice hezky dívá a sahá :).