Sid Meier's Civilization: Desková hra

xxxxxxxxxo hodnoceno 625x (Seznam vlastníků)

Sid Meier's Civilization: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Obrana města

Zdravím všechny znalce Civilizace. Tak mám za sebou dvě první hry. Celkem to všechno bylo pochopitelné, až na nejasnost, co mám v obraně města. Já jako obránce města nemám šanci mít k dispozici víc jak 3 karty jednotek? Jestliže se na mne hrne protivník s pěti armádami ve formaci a má v ruce 3 + 4*2 jednotek (v rezervě měl k dispozici 12 karet jednotek), tak přece nikdy nemám šanci město ubránit. A rozmístit moje vojenské jednotky kolem města taky moc nejde, aby tam protivník mezerou neproklouzl. To se mi zdá trošku nedořešené a nebo něco chápu úplně blbě. Bonus za město v obraně (+12 respektive +16 je mi na prd, když má soupeř 11 karet jednotek. To mi hravě ve výsledku ten bonus přečíslí.

Prostě jde mi o to, že se mi nezdá, že nemůžu nijak zapojit do obrany města mé jednotky, které do svého vlastního města nemohou vstoupit.
28.8.2011 15:20:50

kren
Zřejmě jsi studoval pravidla z české verze, kde je chyba. Není tam napsané že máš +3 karty za obranu normálního města. Takže máš při obraně města v základu 6 karet.

28.8.2011 15:25:21

kren
myslim ze to chapes spravne co se tyce pravidel. Co se ale tyce 11 karet na ruce soupere - vam seto stavalo nejak casto? Ze by mel nekdo 11 karet na ruce? Bojovy limit ruky je 3 + 2 za kazdou figurku armady + 1 za fundamentalismus. Takze 11 karet na ruce chce hodne snahy a v podstate soustredeni se na tuhletu vec. To uz vylozene musi hrat na vojenske vitestvi a je treba tomu branit coto jde, aby k utoku s takovou silou na hlavni mesto nedoslo.

28.8.2011 15:34:38

to Beholder
Jo to já vím, že tam v pravidlech patří za město nebo CAPITAL (hlavní město). Přesto se mi nezdá, že nemůžu bránit měst svými armádami.

To Ringo:
Mě se to tedy tak nemožné nezdá. Přestože jsme všichni jeli plus mínus na kulturu a technologie, tak jsme každý měli skoro 5 armád a celkem dost jednotek v rezervách. Takže pokud se někdo vychytil ke konci hry se shromažďovacím limitem 5 a dostatečným velkým pohybem sloučit své armády a vrhnout proti městu, tak s tím nikdo nic moc nenadělá. Všichni jsme měli dostatek armád a jednotek, protože jsme zbrojili v obavě, že ten druhý na nás zaútočí (kvůli zbrojení se taky hra prodlužovala). Takže si myslí, že to tak nereálné není. A prostě zdá se mi nedořešené, že nemůžu svými armádami bránit napadené město.

28.8.2011 15:46:21

Beholder
to neni ale v rozporu, je tam napsane, ze zakladni limit ruky je 3 a obrana mesta pridava +3 = 6.

28.8.2011 15:48:05

kren
no, tak mesto branis, limitem ruky 3 + 3 bonus za mesto. Me prijde docela logicke, ze obrovske armady se nenasackuji primo do mesta, ale jsou rozlozeny okolo a mesto samotne pak brani par divizi umistenych ve meste. Tedy 3 + 3 = 6 + 1 bonus treba za fundamentalismus a tim padem muze sice byt souperuv utok na tve vojsko uspesny, ale kdyz pak pocitas vitezstvi, pripoctes bonusy, tak uz musi byt docela prace sestavit armadu tak ,aby zvitezila a jeste ji zbylo dost bodu aby to bylo na vitezstvi. Nehlede na toze v situaci kterou popisujes pravdepodobne se svymi jednotkami (praporky)pohybujes kolem mesta a napadnes nepritele drive, nez se priblizi k mestu.

28.8.2011 15:53:09 | Upraveno autorem (porovnej)

souboj
Tahle hra je fajn, ale hlavně kvůli absolutně idiotskému soubojovému systému jsem ji hrál naposledy na silvestra. Největší pitomost je "teleportující se" vojsko. Hráč A táhne na protihráčovo B hlavní město. Před každým pohybem si A nakoupí až 4 jednotky ve fázi Managementu a hned je jakoby pošle na frontu (teleport). A po cestě protihráči B zničí slabá města a ještě třeba nějakou armádu, čímž soupeře úplně vyhází z karet jednotek (další teleport - tentokrát protihráče B, i když nechce bojovat a o město raději přijít a jednotky si schovat na obranu hl. města, má B smůlu) a pak má A téměř úplně volný průchod do hlavního města s posádkou nula nula nic. Navíc nějaký ten generál a nějaká ta akademie obranný bonus +16 smázne jako nic...

P.S. Tohle není hypotetická možnost. Přesně to se mi stalo a nebyla to žádná shoda náhod. Cítil jsem se naprosto bezmocně...

28.8.2011 16:32:08 | Upraveno autorem (porovnej)

ad Havelock
Naprosto pregnantně popsáno. Přesně to jsem měl na mysli. Ale zdálo se mi, že něco musíme chápat blbě, ale jak tak koukám, tak útok silnou armádou na hlavní město je fakt fatal a člověk s tím nemá možnost nic moc dělat. Ta obrana města se mi zdá fakt nedořešená.

28.8.2011 16:52:36

kren
Zas na druhou stranu je potřeba ty různé možnosti vítězství udělat rovnocenné. To, že mě někdo smetl z mapy vojenskou silou mělo ještě nějakou situaci na pozadí. Kdyby někdo nezasáhnul proti jinému hráči, tak ten ve stejném kole a dokonce i dřív mohl vyhrát na ekonomiku. Bylo to však mnohem dřív než by kdokoliv mohl vyhrát na technologie a hlavně proti všemu se je možné nějak bránit. Pokud někdo jede na ekonomiku, tak mu vykoupím ten předstupeň banky a bez nich už to není tak snadné vyhrát mincema. Proti kultuře se dá bránit hodně lehce. Jelikož tento hráč cpe úplně všechno do zisku kultury, zanedbává všechno ostatní a proto ho lze vymazat hodně lehce. A technologie vyhraje pouze tehdy, když je na hrací ploše taková patová situace a každý hlídá každého. Tzn. pokud se někdo utrhne v jiné oblasti, tak technologie nemůže vyhrát. Vojenství na druhou stranu je taková moc, proti které se skoro bránit nejde (paradox, protože tuhle možnost mají všichni). Jakmile někdo rozjede vojenskou mašinerii, tak chraň bůh jeho sousedy. Výhra je téměř jistá za Němce. To je podle mého názoru nevyvážený národ.

28.8.2011 17:10:16

Havelock
to co jsi popsal nereralne neni, ale tak jako lze v sachu dat na 4 tahy mat, tak v Civce jde udelat proste tohleto. Pak uz je na hracich jak to hraji, zda udelaji vse proto aby se to nestalo, zda uzavrou aliance a vojensky silneho soupere prebiji a pod. Podle me vyvazenost problem neni, ani obrana hlavniho mesta. Ja ta mvnimam spise jiny problem, problem, kdy je stale i pres to, ze je to Civka s mapou, odbouran ten vojensky aspekt pohybujicich se konkretnich jednotek po mape. Ty tomu rikas teleport. On to az tak teleport neni. Je to proste absence toho prvku, ktery bych ja tam hrozne rad mel. A to je vojenska logistika. Hra na to proste nehraje, proto ty mas pocit teleportu, ja mam pocit, ze to tam neni vubec a neresi se to. V podstate se to jakoby imaginarne jen simuluje, takze produkce, kterou udelas v jednom tahu prakticky muze pokryt vyrobu i dovoz jednotek na frontu. Vem si, ze v pocitacove Civce se 1 tah rovnal v pozdejsi fazi jednomu roku, coz je strasne moc dlouha doba na to, aby ty jednotky tam dojely, pokud bysme meli brat v tehle casove rovine i prubeh jednoho tahu v deskove Civce. Bylo by divne, kdybys v ramci tohoto jednoho tahu vynalezl strelny prach diky silnemu zamereni na vyzkum, ale zarovne v tomto rozezi nedokazal posunout treba tankove jednotky treba o 200 kilometru za stejnou dobu.

28.8.2011 18:07:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Mně by se líbilo, kdyby každé město a praporek měli přidělené jednotky a ne, že moje armáda jde se vším na opačný konec světa, ale pokud mě někdo přepadne doma, tak jsou tady i tam. Taky mi docela chybí něco jako interception. Každá armáda má přecce nějaké zvědy a průzkumníky, takže se nestává, že by se dvě armády minuly a jedna prošla bez povšimnutí druhému za zády.

A ta situace rozhodně není tak vzácná jako dát mat 4 tahy. Zkus si to a uvidíš. Nestalo se nám to jen jednou...

28.8.2011 18:19:09 | Upraveno autorem (porovnej)

hrali sme to dobre??
pravidla od ozzyho

4.ROZHODNUTÍ BITVY
Poté, co oba hráči zahráli všechny své bojové síly, bitva je u konce. Nejdříve jsou odstraněna všechna poškození z přeživších jednotek. Pak každý hráč sečte sílu svých přeživších jednotek a přičtou hodnotu z bonusových bojových karet (pokud nějaký mají). Hráč s nejvyšším součtem vítězí v bitvě.

tzn., ked mi super vyhladi armadu, bonus napr. +12 si uz nezaratavam, nezda sa mi to logicke. my sme to hrali tak, ako pisem.

28.8.2011 18:52:31

Havelock
rozdeleni jednotek po mape - jasne, to k tomu taky patri a chybi to tam. Hybes praporky, ne jednotkami. Takze tohle je pro me strasne neuspokojujici a byt se mi hra libi, tak na tu "svou" Civku proste stale cekam:-) Vojenskotakticky prvek je tu zcela opominut. Chtel bych na mape videt, ze tamhle ma souper tanky, tamhle ceka za kopcama jeho pechota a za nimi artilerie. Do sveho mesta naskladam reflimeny a sve tanky s artilerii poslu treba do utoku. A ne ze hybu praporkem coby imaginarni armadou. Ja si dokonce myslim, ze por me by byla idealni ta tolik kritizovana prvni Meierova Cibvilization plna miniatur jednotek.

28.8.2011 18:54:01

dajo
mesta ten bonus maji tak jako tak, nehlede na ztraty.

28.8.2011 18:55:23

ringo
aj som si myslel :-/ potom to nie je taka jednoznacan zalezitost, ako pise kren. my sme hrali sice len dvaja, ale obaja sme apgrejdovali paralelne svoje armady. ja som vyhral prave vojenskym vitazstvom, super mal len dve mesta, prve som mu znicil a uz sa z toho nespamatal. inak napadlo by ma, keby sa ostatni superi spolcili a vyrazili znicit jedneho hraca, to by sice nebolo fer, ale nie je to proti pravidlam.

havelock: to s tym teleportovanim: ja to vnimam, ako momentalnu vojensku silu naroda, zober si, keby si s kazdou armadou, kde vyrobis nove jednotky musel tahat nanovo zvlast k mestu (bez toho teleportu), hru by to nechutne natiahlo. mne akurat vadia nahodne vojenske jednotky, inak som s hrou nadmieru spokojny.

28.8.2011 19:08:00

dajo26
Spolčit se proti jednomu soupeři sice můžeš, ale vyhrát může vždycky jenom jeden a proto je to nesmysl. Bývá obvyklé, že naopak někdo třetí brání slabšího před vojensky zdatnějším protihráčem. Další výtka: hrát jenom s 2 městama je úplná, ale vážně úplná a vážná chyba. To, že postavím město mě nic nestojí (kromě scouta) a jelikož je každé samo na sobě závislé, tak ti počet měst nic neubírá. Žádná nespokojenost obavatelstva tu není a proto je to vážný prohřešek proti sama sobě. :) Jinak to s těma jasně určenýma armádama je myslím si jednoznačně dáno tím, že člověk hraje wargames. Dřív mi to bylo jedno, teď je to pro mě nedostatek.

28.8.2011 19:51:51

nedořešená obran
Tak vám všem děkuji za názor a v podstatě za potvrzení mého dojmu, že obrana měst je nedořešená a že vojenství je něco, co se mí na téhle CIVce líbí nejmíň.

29.8.2011 07:36:46

obrana města
Mě teda obrana města taky nějak nedořešená nepřijde.
Vždyť na to aby měl protivník 11 jednotek a 5 armád se musí tímto směrem soustředit natolik že mu nejspíš úplně chybí některé jiné užitečné věci. A pořád to nemusí stačit na přebytí bonusu co město dává.
Zase kdyby se město mohlo pohodlně ubránit tak by ta hra vojensky vůbec nešla vyhrát.
Abstrakce jednotek v armádách mi taky nijak nevadí.

Co vidím spíš jako problém je podle mě velmi náročné vítězství na kulturu a naopak velmi snadné na technologie.

29.8.2011 09:40:37

to Trpaslik88
Tak s tou kulturou s tebou nemůžu vůbec slouhlasit. Poslední hru jsem jel na kulturu. Chybělo mi jedno kolo abych vyhrál (vyhrála dcera na technologie). Nevyhrál jsem jenom proto, že jsem nepoužíval karty kultury, protože jsem dětem nechtěl hned při prvních hrách škodit. Protože kartami kultury obzvlášť dvojkovými a trojkovými se dá neskutečně prasit a šít do soupeře. takže pokud jedu na kulturu, tak mám v ruce dost silnou zbraň, kterou můžu fatálně zbrzdit soupeře.

A se ziskem třeba těch 11 jednotek to není až zas tak žhavé a nereálné. Pokud má hráč tři města a schválně nevyvíjí technologie, které vylepšují armádu a nasyslí si jednotky ještě za levno a pak je teprve vylepší, tak když jedno město používá jen na sběr jednotek, tak se to v pohodě dá. Problém právě je, že na to musí reagovat soupeři, když vidí, že někdo syslí jednotky a hra se tím pak zbytečně prodlužuje. Prostě vojenství není opravdu v téhle civce pro mne to pravé ořechové.

29.8.2011 09:46:15 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Tož tak já jsem asi nepochopil otázku nebo co :). Ale pokud dobře čtu, tak kren psal, že nemůže mít ve městě více jak 3 karty, což není pravda, protože má karet 6 (3+3 za město). Na to jsem taky odpovídal a tak jsem i pochopil otázku.

Co se týče typů vítězství, tak technologie mě baví nejméně a bude to asi nejjednodušší (když je dost tradů). Jinak hrát na mince, kulturu a vojenství mě baví hodně. S tou kulturou souhlasím s Trpaslikem, podle mě to je taky nejtěžší, protože pokud nemáš extrémně moc kultury ve všech třech městech a vysoký culture size limit, tak to jde pomalu a když navíc nejdou karty co potřebuješ, tak to není vůbec jednoduché.

Naopak proti vojenství se dá dobře bránit kulturou, pokud právě chodí ty správné karty. To pak může mít člověk i 20 karet, 5 praporků, 6 movement limit a všechno na vysokých levelech, ale když se s tím nedostane soupeři do města, tak nenadělá nic :).

Takže já bych to moc nehrotil. Příjde mi, že si s tím Wilson dost pohrál aby to nebylo příliš složité a dlouhé a aby to bylo svižné a zábavné a zároveň vyvážené.

29.8.2011 11:13:21 | Upraveno autorem (porovnej)

obrana mesta
jak pise Trpaslik, me tohleto taky neprijde nejak nevyvazene a 11 jednotek na utok na samotne mesto, to bude asi znamenat, ze souper nedela nic jineho, zanedbava ostatni oblasti a sva mesta nechava prakticky otevrena souperum. Spise bych videl tady v tomhletom problem v umu hracu reagovat na dane situace. Civku jsem hral jen nekolikrat, 1x ve ctyrech a um hracu reagovat na nastale situace je velmi dulezity. Jasne, jak to nekdo hraje soliterne a nehledi na to co kdo dela a jen si sysli pro sva mesta, tak se mu muze stat, ze prijede armada a mesto snadno vyplundruje. Navic pocet jednotek az tak roli nehraje, dulezie je, komu co prezije a +12 bonus pro hlavni mesto, ktere se podle me prekonava docela tezko.

29.8.2011 11:32:53 | Upraveno autorem (porovnej)

...
nehledě na hradby, generály a kasárny/akademie...

29.8.2011 11:41:01

ad kultura
V pozdější fázy hry jsem měl rytířství, slévárenství a peníze a přístup ke dvěma kadidlům. V jednom městě jsem měl asi 6 kultur (2 za div, 2 za osobnosti a 2 z okolí a budovy). Zřízení jsem měl monarchii. Takže, když jsem ob kolo nasyslil 3 kadidla a zároveň jsem jedno město jel na kulturu, tak jsem v fázi městské akce získal jednorázově 23 žetonů kultury. S tradem jsem neměl problém, protože mi navíc chodily kulturní karty se surovinami, takže jsem látku používal sem tam v technologii na zvýšení tradeů o 9, samozřejmě, že jsem těch 6 trade pro protihráče dával vždycky protihráči co to nemohl nijak moc extra využít. Trade na technologie jsem moc nepotřeboval, protože jsem měl ten div co snižuje potřebu tradeů na vývoj technologie o 5.

29.8.2011 12:05:49

kren
jak jsem psal, tohle byla ideální situace, kdy to jde lehce. Hrál jsem na kulturu už několikrát a vždycky to nebylo tak ideální...

29.8.2011 12:23:44

Beholder
To, co popisuje kren je sice ideální situace, ale dá se jí dosáhnout skoro v každé hře. Přesto si taky myslím, že kultura je nejnáročnější. A věnovat se jenom vojenství není nijak omezující. Napřed si udělam pěkný základ pro trade a produkci a pak už to jenom chrlim. Praporky, jednotky, akademie a nějaký ten great person, Himeji Castle nutností. Pak pořádnou technologii na pohyb a jakej byl Goliáš... To, že budu mít kulturu 0 je mi úplně fuk, techama se držim stejně jako ostatní a mince taky nějaké sem tam seberu, ale ne nezbytně. Když mě někdo napadne? Ať to zkusí. Moje jednotky jsou tady i tam. Jo a to, že mi kulturní karty trochu zatopí a oddálí nevyhnutelné? Zas tolik jich přístupných nebude a jen ty lvl 3 už něco umí, aby mě zastavily. Takže mašinerii prostě nezastavíš. Lze ji jenom předběhnout. To je pak ale zase chyba soupeřů, že to dopustili (samozřejmě v rámci hry 4 hráčů, ostatní varianty budou mít trochu odlišný průběh a priority). Nicméně povedlo se vám už někomu postavit letadla a aktivně s nima bojovat? V jedné hře se jednomu hráči povedlo je postavit, ale už si je nestihl vyzkoušet. Hra vždy skončila dřív, než mohl letadla kdokoliv použít.

29.8.2011 13:47:32

Jednotky ve městě
Hmh..možná se pletu, kdyžtak mě prosím popravte, ale i v PC Civce jse obrana města řešená tak že máte nasáčkovaný jednotky přímo ve městě. Nenašel jsem nikde v pravidlech to, že s jednotkou (rozumějme armádou) nelze vstoupit do města (mám anglická pravidla), a pokud by to šlo, tak soupeř nejdřív musí porazit armádu ve městě, a až pak dobývat město...ale možná to hrajeme špatně.

Jinak plný souhlas s názorem že hra je, až na technologické vítězství, vynikajícně vyvážená..naše House Rules, které jsme museli zavést po několika "remízách" (možnost obou hráčů vyhrát na technologie v tom stejném kole), bylo, že se hraje dál dokud někdo nevyhraje jiným vítězstvím...hru to sice protáhne, ale u tak krásnýho výtvoru mi nevadí protáhnout si herní dobu.
Howgh

Update: Tak se moc omluvuju...strana 20 v anglických pravidlech. S armádou ani scoutem se nedá vstoupit do centra města, jenom přes ně projít.

29.8.2011 15:04:28 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Heroes of Land, Air and Sea + Order and chaos
Heroes of Land, Air and Sea + Order and chaos
Akt. cena: 2500 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas