Shadows over Camelot

xxxxxxxxoo hodnoceno 124x (Seznam vlastníků)

Shadows over Camelot - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 7
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Days of Wonder
Autoři: Bruno Cathala
Serge Laget
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

johann

Ujasnenie pravidiel

Ahojte, prosime dobrych ludi o radu:-) Mame za sebou par hier SOC a stale si nie sme isti v pravidlach.
Za 1) Rytier po ubrati jedneho zivota moze urobit este jednu hrdinsku akciu na viac! Ktore akcie presne moze vykonat a ktore naopak nesmie vykonat a preco? Vo FAQ na str.1, 1 - HRDINSKE AKCE sa pise, ze rytier po ukonceni vypravy sa vrati do Camelotu, ubere si zivot a moze vykonat akciu znova, ale nesmie napr. dobrat dve biele karty ani bojovat s katapultami! Preco, ked pred tym ziadny z tychto krokov neurobil?

Za 2) Merlin moze zrusit beznu ciernu kartu, ktora napr. prave prichadza do hry. Ak to uroby hrac, ktory tu ciernu kartu vytiahol pocita sa mu to uz ako hrdinsky cin, alebo je to sucast fazy zla a urobi este aj hrdinsky cin? Alebo moze hrac Merlinom odstranit poslednu beznu ciernu kartu, ktora lezi na vyprave na ktorej nie je ucastny? Alebo moze takto odstranit figurku Sasa, Pikta alebo katapult, ked na tych vypravach nie je? Proste len vziat kartu/figurku a vyradit ich?

No a nakoniec; stale mame problem s komunikaciou. Je to nase prve stretnutie s kooperativkou a nejako nevieme, ako pri nej komunikovat. Co mozme hovorit a ako, a co naopak nesmieme:-). Ako ma napr. vyzerat spolupraca na spolocnej vyprave? Alebo pri Artusovej specialnej schopnosti vobec nevieme, ako si od neho vypytat kartu, alebo ako mu nejaku ponuknut.
Prosime vas preto, ak by mal niekto s nami trpezlivost a trochu nam to pomohol objasnit..., boli by sme mu nesmierne zaviazani;-)
1.8.2010 16:29:00

Pravidla
Mám za sebou desítky her SoC, takže se pokusím poradit (snad správně):
1)Rytíř, který obětuje život může udělat 1 akci navíc, ale musí být jiná, než ta co již provedl(nemůže např. stát na Excaliburu a odhodit 2 karty, aby posunul Excalibur o 2 pole k sobě). Ale pozor může např. zahrát běžnou kartu a jako 2.akci zahrát speciální kartu - takže v případě Excaliburu může odhodit běžnou kartu (posun o 1), pak obětuje život a zahraje Jezerní paní (speciální karta - posun o 1 viz. text karty). To co píšeš o FAQ, že se vrátí z vyhrané výpravy a nemůže obětovat život pro braní Bílých karet je asi pravda, ale my se tím nenecháváme omezovat(a hratoelnosti to nijak neubírá).
2)Merlin nemůže sám o sobě zrušit kartu co jde do hry(to byste museli mít 3 a najednou je odhodit a navíc se to týká pouze speciálních černých karet). Merlin zruší běžné ležící karty(např. Lancelota, Ćerného rytíže, Grál), nebo odstraní 1 Katapult, popř. 1 Sasa nebo Pikta. a dokonce ani nemusí být rytíř hrající Merlina na stejné výpravě.

Komunikace: Mělo by se mluvit "nepřímo přímo" :) Např. nechci konkrétně říct, že mám v ruce samé bojové karty a tak řeknu: "Jsem po zuby ozbrojen", potom chci dále říct, že mám v ruce boj 4 a boj 5 tak řeknu: "mám hodně nabroušené zbraně a jsem připraven ty Sasy dorazit".

Nebudu tě tady přehlcovat, kdyžtak se poptej znovu, rád poradím.

2.8.2010 14:59:44

johann

Deskovec
Co sa tyka doberania Bielych kariet popripade boja s katapultom v tom opakovanom tahu Hrdinskej akcie, som to pochopil tak, ze tieto dva kroky sú pocitane vlastne ako "prevedenie specialnej akcie pre vypravu". I ked zahranie karty boja - povedzme na Cierneho rytiera, nie je to iste ako dobratie 2 Bielych kariet, ale spolocne patria do jednej skupiny ("Provedení speciální akce pro výpravu"). Nejako som to takto dnes z toho vycital. Dufam, ze spravne:-)

"Merlin nemůže sám o sobě zrušit kartu co jde do hry.." to znamena, ze moze zrusit beznu, prave potiahnutu, ciernu kartu, ale treba ju najprv po potiahnuti z balika polozit na dane miesto? A ked ju zrusi, tak je to ratane uz ako Hrdinska akcia "Zahrání speciální bílé karty"?

Prosim ta a ako zhruba, podla vasej hry, prebieha komunikacia medzi Artusom a inym rytierom, ked chce Artus vyuzit svoju specialnu vlastnost, teda vymenit si z niekym kartu? Moze o pomoc (kartu) ziadat aj rytier Artusa alebo len Artus rytiera? Ako by to funguje?

2.8.2010 17:39:19

Hraní karty Merlin + roleplay Artušovy speciality
Teď koukám, že to celou dobu hrajeme špatně. Dle FAQ je správný postup tento:

Ve svojí hrdinské fázi tahu může rytíř zahrát hrdinskou akci Zahrání speciální karty - v tomto případě Merlin (takže pokud se jedná o sira Galahada, má to navíc zadarmo a může provádět i další hrdinskou akci). A pomocí karty Merlin může odstranit z jakékoliv výpravy poslední položenou obyčejnou černou kartu. Postupným odebíráním je tak možné například výravu za Lancelotem celou vyčistit od černých karet.

Pokud do hry vstupuje speciální černá karta, tak ještě než je natrvalo položena na stůl, mají rytíři možnost společnými silami vyložit 3 karty Merlina, aby ji odeslali do odhazovacího balíku (tj. všichni ji zahrají mimo svůj tah, ve fázi zla jednoho z hráčů).

Co se týká komunikace, snažíme se udržovat atmosféru různými prohlášeními o udatných rytířích Kamelotu, kteří nedělají chyby a pokud ano tak za ně pykají (typicky při tom, když někdo chce položit kartu na výpravu zakrytě, aby dostal odměnu, ale nešikovně ji otočí, tak, že ji někdo další zahlédnul apod.)
Komunikace s Artušem se nese ve vtipném duchu:
"Můj králi, poděl se se mnou o svou moudrost, jinak se mi nepodaří zadržet zlo." (typicky na výpravách proti Sasům a Piktům.
Případně "Moje odhodlání bojovat proti postupující beznaději je již beznadějně vyčerpáno." (typicky na výpravě za Grálem.
A další podobné variace, tedy ozvat se, že by Artuš měl využít svoji speciální schopnost není problém, sám už musí zvážit jak pomoci a to, zda jeho pomoc byla ta pravá se záhy jistě dozví.
Odmítání ze strany Artuše se děje stylem, že král má teď důležitější věci na práci, než se prosekávat pralesem/procházet po pláži.
Apod.

2.8.2010 19:24:15

Hraní karty Merlin a komunikace Artuš
Hraní karet Merlin výborně vystihl Hike a přesně tak to je. Jinak komunikace u nás neprobíhá tak vznešeně, jako u rytířů kulatého stolu u Hikeho :) , ale ono je to v podstatě jedno. Po pár hrách člověk zjistí, že stejně si zvyknete na ty samé termíny a pak už je to skoro stejné, jako by sis řekl přímo: "Dej mi jednu pětku pro boj". Ale i tak se snažíme své úmysly sdělovat nepřímo. Řekl bych, že daleko složitější je komunikovat s ostatními rytíři tak, aby zrádce nevěděl co máte v plánu (pochopitelně, pokud již tušíte kdo zrádce je).

No a komunikace s Artušem - To je snadné, prostě se vydáš na nějakou Výpravu'např. na Grál) a řekneš Artušovi, že bys přivítal pomoc, nebo začneš skládat "boj 3" u Lancelota a naznačíš, že bys rád aby tě někdo ve tvém snažení podpořil(tzn. chceš další "boj 3"). Artuš sám pak může naznačit co chce, např. : Plánuju to trochu znepříjemnit těm bídákům, co se k nám hrnou z východu(např. Piktové), ale neudržím je dlouho a potřeboval bych s nimy ve finále pomoci(čímž naznačuje, že mu chybí buď boj 4, nebo boj 5). A pak už je to jenom o sehranosti.

Nás to hraje 4-5 stejná parta a dnes je to tak, že jeden se nadechne a ostatní už vědí :)

2.8.2010 21:15:42

johann

co s kartou Desolation?
ok, vdaka chalani sme trochu mudrejsi:-)Este ale predsa otazocka. Karta Dark Forest/Temny les sa po potiahnuti kladie vedla Vypravy za Gralom a ostava tam az do konca hry - ak ju samozrejme nezrusia 3 Merlinovia hned, ako je tahana. A co Desolation/Skleslost? Je to presne to iste? Ak raz pride do hry neda sa uz Vyprava za Gralom vyhrat? Ako to hrate vy, snazite sa ich do hry vobec nevpustit?

2.8.2010 22:18:18

Výprava za Grálem
Rytíři pokládají karty Grálu jako hrdinské činy od levé části desky.

Karta Despair - obyčejná černá - pokládá se od pravé části desky. Pokud už není volné místo, karta Despair zruší bílou kartu Grálu nejvíc uprostřed desky a pak se taky zahodí na odkládací balíček. Tyto karty (pokud jsou poslední - na řadě) navíc z výpravy Grálu můžou rytíři odstranit ve svých tazích jako hrdinský čín zahráním speciální bílé karty Merlina.

Karta Desolation - speciální černá - ještě než je zahrána na desku výpravy je možné ji odstranit ze hry společným zahráním 3 karet Merlin.
Karta má dva efekty - jako první odstraní bílou kartu Grálu nejvíc uprostřed desky a jako druhá se položí do řady karet. (Pokud leží karta Desolation jako poslední, nelze ji odstranit zahráním 1 karty Merlina rytířem). Nadále se pak tato karta chová stejně jako karty Despair, tedy standardním postupem výpravy (kdy bílé Grály dosáhnou hranice beznaděje), ji lze odstranit položením bílého Grálu a zahozením obou karet.

Dark Forrest - speciální černá - ještě než je zahrána na desku výpravy je možné ji odstranit ze hry společným zahráním 3 karet Merlin.
Pokládá se vedle výpravy s Grálem a zabraňuje hráčům hrát bílé karty Grálu dokud nebude úspěšně ukončena nějaká jiná výprava za kterou jsou odměnou bílé meče na Kulatý stůl.

Všechny tři karty, které se vážou na výpravu za Grálem, pokud už je výprava ukončena, přidávají katapult před Kamelot.

3.8.2010 06:39:50

Upresneni pravidel
Vyzkousel jsem jen sam, abych se dostal trochu do obrazu, nez zacneme prvni hru. A chtel bych se zeptat:
1) Pokud nemam zadneho rytire na vyprave napr. Excalibur a vytahnu si cernou kartu Excalibur, znamena to, ze jsem prohral vypravu za Excaliburem ?
2) Bile karty mohu ziskat jen v Camelotu (2 karty jako hrdinsky cin) a nebo jeste pak za vitezstvi ve vyprave ?
3) Prijde mi,ze na zacatku se vyplati syslit karty v Camelotu do 12ti a pridavat radeji katapulty a teprve pak se vydat na vypravy ?
4) Pokud jiz ziskam jednou gral, tak jsou mi vlastne bile karty s gralem k nicemu a uplatnim je jen jako odhazovaci u Excaliburu ?

Zatim asi vse, budu se zrejme ptat postupne, kdyz mi nebude pak neco jasne. Diky

16.7.2012 22:44:45 | Upraveno autorem (porovnej)

upřesnění
1) rozhodně ne; výpravu prohraješ, až když meč doputuje na kraj řeky. Vytažením černé karty excalibur jej posuneš o jedno pole
2) ano, a pak ještě efektem některých karet (Messenger, Fate ...)
3) syslit karty ano, ale nepřidávat katapulty. Počkat, co se začne dít a pak pracovat na tom, co "hoří"
4) ano, a pak ještě na discard 3 stejných = HP

Jinak základní hra bez zrádce není příliš obtížná. Pro větší zábavnost doporučuji cca 5 hráčů, z nichž jeden je zrádce.

16.7.2012 23:21:22

Upresneni
Po dalsi hre bych se rad zeptal na dalsi upresneni:
1) Ze spolecnych vyprav muhu utect, treba do Kamelotu, nabrat karty a dokonci vypravu, bez postihu ?
2) Pokud opusti vypravu vsichni hraci, vyprava zanika nebo vyprava zustava rozehrana i s bilymi kartami ?
3) Pokud prohrajeme vypravu a nikdo na ni zrovna neni, komu se ubira zivot pri prohre ?

Diky

19.7.2012 08:57:32

BladeBrown
1) ano - postih je že ztratíš čas ... většinou je lepší at ten quest dokončí někdo jiný protože hra je rychlá a tolik času nemáš ... 3 kola pokud neobětuješ životy abys to běhání do kamelotu a zpátky urychlil (popřípadě pokud máš rozšíření tě ještě něco klepne po cestě)
2) na hromadných questech karty zůstávají
3) nikomu

19.7.2012 09:58:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Dotaz
Ahoj, mám dotaz ohledně léčení. Je tato akce omezena pouze na jednorazové odhození trojice stejných karet nebo mohu v jedno tahu odhodit i více trojic pro lečení - přidaní dalších bodu života?

26.8.2012 17:38:17

row
odhodíš 3 karty dostaneš život, víc nelze...

27.8.2012 00:03:49

Vybíráme z Bazaru

Zoo Tycoon: The Board Game (České vydání)
Zoo Tycoon: The Board Game (České vydání)
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 7 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas