Shadows over Camelot

xxxxxxxxoo hodnoceno 124x (Seznam vlastníků)

Shadows over Camelot - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 7
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Days of Wonder
Autoři: Bruno Cathala
Serge Laget
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Kde děláme chybu?

Dneska (teda včera vzhledem k pokročilému času) jsme odehráli tři hry Shadows over Camelot. Hráli jsme ve čtyřech hráčích a všechny tři hry byli totálním fiaskem. Beznadějně jsme prohrávali, přestože jsme spolupracovali a hráli bez zrádce ve svých řadách.

Pročítal jsem pravidla včetně FAQ, ze kterého jsem pochopil, že jsme ještě některá pravidla hráli špatně, ale v náš prospěch, tj. že by náš skutečný výsledek měl být ještě horší.

Konkrétně: beznadějně se nám nedařilo zkrotit Výpravu za Grálem, zkoušeli jsme přístupy
a) jednotlivec se v tom marně plácá sám a pomalu a jistě ho černé karty ostatních hráčů zahánějí do ještě větších depresí
b) skupina tří hráčů se vrhla na výpravu za grálem v pokročilé fázi hry, kdy byla řada zaplněna již 6 kartami Despair a Desolation
c) skupina tří hráčů se na výpravu vydala hned zpočátku hry, vybavená nasyslenými kartami z Camelotu a podporovaní čtvrtým hráčem Artušem, který dodával Grály ze své ruky.
Ani jeden přístup nevedl k úspěchu v této výpravě.

Další problém, jenom jednou jedinkrát se nám podařilo ukončit válku proti Piktům (a Sasům) vítězstvím, v pozdějších hrách jsme tady úplně vyklidili pole a věnovali se radši silnějším výpravám.

Jediné, co jsme prakticky nedělali bylo zahrát na počátku tahu každého hráče místo černé karty buď katapult, nebo si vzít život. Obě alternativní cesty mi ale připadají, že vedou jenom do pekel. Třetí hru jsme od poloviny hráli všichni s jedním max. 2 životy a ubírali jsme si životy jako zběsilí, abychom mohli položit další bílou kartu na výpravu, což je v rozporu z pravidly.

Prosím zkušené rytíře a rytířky o jejich rady zelenáčům ... když si představím, že do hry navíc vstoupí zrádce, který např. do výprav přihodí zakryté útočné karty s hodnotou 7 nebo vyšší, nevidím naději na vítězství pro "hodné hochy".

Hru jsme rozebírali a shodli jsme se, že jenom v počtu hráčů to nebude ... každý další hráč, který v mezičase otočí černou kartu může např. sólo výpravu, se kterou nepomůže velice rychle ukončit a tak rytíře, který se jí účastní připravit o život a na stůl položit černý meč.

Chápu snad dobře, že ve své kladné části tahu smím pouze jednu z těchto věcí:
-přesunout se na jinou výpravu
-položit jednu bílou běžnou kartu
-zahrát jednu speciální bílou kartu
-zahodit 3 karty a vyléčit si tak jeden život
-obvinit jiného hráče ze zrádcovství
(případně za obětovaný život ještě max. jednu další (a jinou) akci)
8.8.2009 00:48:18

rbx

Hike
Ja myslim, ze jste to hrali dobre. Meli jsme stejne problemy, ale prave diky pridavanim katapultu a brani si zivotu jsme to dotahli do vitezneho konce. Nakonec se ukazalo, ze s nami zadny zradce nebyl, ale i tak to bylo velmi tesne - 7 bilych, 6 cernych mecu. Hra predtim skoncila fiaskem, kdy jsme mezi sebou meli zradce a dost huste prohrali. Kazdopadne ty strategie, ktere jsi tu uvedl, jsme hrali take. A asi ta treti, kdy se tam nasackuje co nejvic hracu s kartou gralu, je nejlepsi. My treba nikdy nedali Lancelota, to uz bylo od zacatku ztracene a ani nevim, jak by to slo v lidskych silach zvladnout.
Kazdopadne mam ze hry velmi smisene pocity, protoze mi prijde, ze je to cele umele rozvlekle a depresivni, protoze princip "nasyslit karty a jit si nekam stoupnout a zase je po jedne odhazovat" mi prijde fakt stupidni. Doufam, ze to rozsireni s Merlinem do toho vnese vetsi prvek zabavy, jinak to bude tezke zklamani. V Arkhamu dostane clovek na prdel, ale bavi ho to, tady prohraje a vubec netusi, jestli muze udelat neco lepe, protoze je to jen o tahani karet.

8.8.2009 01:00:54

Hike
Shadowsů jsme odehráli desítky her a ze začátku jsme také měli pramalou šanci na vítšzství i bez zrádce. Časem byla, ale hra bez zrádce většinou velmi nudná, protože rytíři celkem bez problémů vyhrávali. V té chvíli už nastoupil zrádce, který hru skvěle oživil a s ním je to vždy otevřené.

Nedokážu Ti přesně říct, kde děláte chybu, ale shrnul bych to tak, že to je opravdu o zkušenostech. Teď máš třeba pocit, že děláte všechno max. dobře, ale postupem času zjistíš, že je co vylepšovat. Např. se rytíři naučí využívat svoje spec.schopnosti a hlavně na ně nezapomínají, naučí se rozeznat, který úkol je zrovna důležitý, a na který mají síly, naučí se, kdy si odebrat život příp. přidat katapult místo braní černých karet, naučí se správně požívat Merliny. Samozřejmě, že k tomu všemu mohlo mít dobro ve vašem případě smůlu a karty zla chodily fakt špatně.

Když jsme začínali s hrou, tak porážky pro mě osobně byly výzvou a hra tím měla potenciál. Kdybychom hned od začátku vyhrávali, asi by nás to brzy přestalo bavit, takže nezoufejte, brzy přijdou vítězství.

K těm kladným akcím bych ještě doplnil bitva s katapulty a braní bílých karet u stolu.

P.S.: to rbx
Merlina sice nemám a co jsem slyšel je dobrý, ale myslím, že ty máš odpor k hernímu systému (což zcela respektuji), takže to budou pro Tebe asi vyhozené peníze.

8.8.2009 08:52:24

Náš postup (aspoň na začátku :-)
Většinou se jeden z nás vrhne na Lancelota, protože to jeho brnění je fakt hodně silné a hodně ulehčí další hru.

Ostatní hráči se pokud možno vrhnou na Grál, který se pokusí také vyhrát.

Excalibur (který je IMHO docela slabý artefakt) jen držíme, aby výprava neskončila, protože už 2 výše uvedené výpravy (Lancelot a Grál) způsobí docela brutální přírůstky katapultů v Ležení nepřátel před Kamelotem.

A pak se už "jen" snažíme vyhrávat opakující se výpravy.

A když se na Kulatém stole objeví 7 bílých mečů, tak co nejrychleji necháme doplnit stůl na plný počet mečů (i za cenu toho, že jsou černé). Protože katapulty se hromadí fakt nechutně rychle a není pak problém prohrát s 9ti bílými meči na stole na "přemnožení" katapultů.

8.8.2009 10:27:22

rbx

Aldomoro
Ja do te hry vkladal velke nadeje, dal jsem si praci s vyrobou komplet ceskych karet a ted prave nevim. Me ta herni napln prijde trochu plytka. Jinak rozsireni uz mam delsi dobu, takze ty penize uz jsem vyhodil :-)) Jeste jsem se ale nedostal k udelani ceskych karet, takze jsme to s nim zatim nehrali.

8.8.2009 10:29:15

No, pro začátek bych hrála ve čtyřech bez zrádce. I tak budete mít problémů víc než dost a zlo bude mít navrch.

Nezapomínáte na tu fázi před začátkem hry, kdy rytíři na znamení dobré vůle nabídnou do placu kartu? Podle toho, kdo co vezme, odhadneš, na co půjde.

Na začátku si nasyslete v Kamelotu bílé karty, téměř do maxima povoleného počtu (pokud někdo nemá vyloženě štěstí a nemá od začátku 4+4+5+5). Pak jděte na výpravy, podle toho, kdo co má.

Zkuste si pro začátek vybrat nějaké užitečnější rytíře, konkrétně Artuše a pak toho, co hraje speciální akci zadarmo (žlutý). Modrý a černý v základní verzi se mi zdají slabí.

Černé karty na herní plán hrajeme v 90% obrázkem dolů - přece jenom nám to dává zdarma bílou kartu.

Na exkalibru a grálu to ze začátku hry vždycky jenom popotáhneme, abychom přežili, ale nevyhráváme, protože po vyhrané výpravě jdou dokola katapulty, což může být fatální.

Oblíbení jsou Sasové a Piktové, protože tam může být více rytířů a rychle naskakují bílé meče.

Připomínám, že vyhrané karty se nemusí dělit spravedlivě - jeden může vzít třeba 3, druhý 1 a třetí žádnou.

Tři Merliny na spálení právě tažené karty používáme vždy na Mlhy nad Avalonem a většinou na Vivian. Někdy na Guineveru v případě, že by se musel stáhnout rytíř ze solo výpravy u Lancelota. Pokud se vyhraje zbroj, hraje se dále mnohem snadněji.

Speciální karty - je dobré si nechat jednu v záloze pro případ, že stojíš na výpravě a nemáš co zahrát (abys nemusel výpravu opustit - zahraješ speciální, čímž ostatní pochopit, že asi nemáš tu čtyřku a někdo tam možná naběhně). Výborná je karta Heroism - o meč víc.

Zlý skutek - téměř vždycky taháme kartu, katapulty dáváme pouze, pokud nakukovač (ten bílý rytíř) si ubere život nebo dá katapult, což signalizuje, že karta, co tam zůstala je třeba poslední chybějící Pikt (za předpokladu, že dotyčnému věříme, že není zrádce). Katapulty přibývají samy po exkalibru a grálech. Životy si zpravidla ubereme, když jako dobrý skutek jdeme na akci a chceme hned zahrát kartu.

Zrádce - správný zrádce celou dobu hraje jako loajální a pak si ostatní vychutná. Nemá smysl zrádce obvinit příliš brzy - když je neodhalený, přesto udělá aspoň jakýsi dobrý skutek. Jako odhalený už jenom škodí. Zrádce často poznáš podle toho, že přeskakuje z výpravy na výpravu a často pobývá na excalibru (kde pálí Merliny a pětky).

Když už je to nalomené - chybí pár mečů, jedeme stylem "to utáhneme na životech" - prostě jedeme na doraz do mrtva (0 na kostce) a sebeobětujeme se, abychom dali ty poslední meče. Pokud jsme příliš brzy vyhráli Exc. nebo grál, problém není počet mečů, ale počet katapultů.

Jinak souhlasím s tím, co taky už padlo: Je to o zkušenostech, vyhráváme dost často. Nebýt zrádce, bylo by to hodně stereotypní. ale ten zrádce to neskutečně okoření. Hra je HODNĚ jiná ve čtyřech a v sedmi nebo v osmi. Ad Merlin’s Company - je to těžší pro rytíře, ale zase někteří rytíři (modrý a černý) se mi zdají silnější než v základu.

Jo, někdy je důležité rychle dobrat balík bílých karet, protože se míchají oba, jakmile se dobere jeden - tím se "rozředí" riziko, že si táhnu Mlhy nebo něco jiného radostného.

Nezapomeň, že Merlinem můžeš zlikvidovat nejenom poslední položenou černou kartu na výpravě a katapult, ale i Pikta nebo Sase. Dále je důležité dobře "hospodařit" se žoldáky - když vidíš, že Sasy brzo vyhraješ, žoldákem si klidně přidej prvního nebo druhého Sase - po úspěšné výpravě zmizí, kdežto u Piktů by zůstali.

Totéž platí pro černého rytíře - je škoda tuto bitvu vyhrát, když tam nejsou všechny nebo aspoň 3 černé karty.

Tak to bylo pár poznámek k mojí oblíbené hře:-)

9.8.2009 22:36:13

Díky všem
Děkuju za rady a příliv naděje, že s kmetskými vousy přichází moudrost. Vytrváme a zlo zničíme někdy příště. :o)

Jinak přihodím jednu veselou historku z první hry: Hra jednak trpěla slabě promíchanými balíčky karet, kdy jsem třeba já dostal do začátku 5x bílou kartu s hodnotou 1. V průběhu se ale stalo následující:
Černá karta - Vivian - hlásím, odpalme to 3x Merlinem, zdá se mi to moc nebezpečné. Ostaní mě umlátili argumenty, že co nevidět vyhrajeme výpravu proti Piktům a tím se Vivian zruší.
O dva hráče dál černá karta - Mlhy Avalonu - hmm ... tady se na zrušení 3x Merlinem shodli všichni, ale Vivian blokuje použití Merlinů. Pak už to mělo rychlý průběh. Paradoxně jsme měli tou dobou v ruce právě 6 Merlinů, takže by to bývalo mohlo vyjít.

Sodovka: Fázi před začátkem jsme poctivě hráli, a ještě jsme v podstatě neomezovali domlouvání mezi sebou, kdo na kterou výpravu půjde, jediné, co jsme brzo zatrhli bylo domlouvání se o konkrétních kartách, které kdo drží v ruce.

10.8.2009 07:19:24

rbx

Sodovka
Diky za zajimave postrehy, urcite to priste zkusime.

10.8.2009 13:40:02

souhlas se Sodovkou
Téměř ve všem souhlasím se Sodovkou, akorát jsem si téměř jist, že Merlina nemůžeš použít na Pikta a Sasa, ale nemám u sebe pravidla, takže to není na stopro, ale na kartě určitě o Piktech a Sasech nic není.

10.8.2009 20:15:19

to Aldomoro
strana 15, popis karty Merlin v příručce The Book of Quest:

The player of this card may use it, during his turn, to .......remove
one warrior from the War Quest (Saxon or Pict) of his choice.

10.8.2009 23:21:06

Sodovka
Díky za tipy, včera jsem se nečekaně namanul u Shadowsů tak až zpětně pročítám Tvé rady. Řadu z nich jsme podvědomě udělali a výsledek byl výhra na meče. Hráli jsme v 5 a nikdo to před tím nehrál, takže na začátku zmatená listovačka v pravidlech a neustálé nahlížení. Další hra snad už bude organizovanější.
Jen jsme včas neotočili ty vedlejší desky po artefaktech (Drak atd.), takže zlo přišlo o pár karet které jsme jednoduše zahodili. Ale pak jsme si všimli a draka jsme vyhráli.
Mno, už se těším na příště.

Hike: aspoň že vím kde ta hra skončila. Přehodils mě na poslední chvilku, už jsem se na ni těšil. Jen mě v poslední minutě aukce něco vyrušilo, tak jsem nestihl zareagovat.

13.8.2009 12:02:49

Aukro
husak: No jo, je mi líto, ale potom, co mě stejným způsobem tj. příhoz v posledních vteřinách, na který už se nedá reagovat vyšachovalo několik lidí, začal jsem dělat totéž, ale aby tě to uklidnilo, měl jsem přihozeno na 1050 Kč, takže pokud jsi nemínil přihodit víc, tak by jenom vzrostla částka, kterou by prodávající utržil.

Jinak abych pokračoval v tom offtopicu: nechápu, jak se může nějakému prodejci her vyplatit prodávat nové hry přes aukro, které je totálně protiprodejcovsky zaměřené. Třeba i tím, že jde přihodit v posledních vteřinách a znemožnit tak konkurentům reagovat. No, kdyby se Shadows over Camelot neobjevili, koupil bych je v příštích měsících za plnou z obchodu, holt jsem pořád ve schodku ve svém herním rozpočtu.

13.8.2009 21:13:13

Hike
Vždyť já se nevztekám, jen jsem si šťouchl. Přihazování na poslední chvíli je OK, taky ho používám. Na tisíc bych nešel, tak jsem ti aspoň ušetřil nějakou tu kačku v herním rozpočtu. :D
Dnes jsem málem v posledních vteřinách vyhrál Ticket to Ride, ale škudlil jsem a skončil jsem 99 haléřů pod vítězem. Já 700,01, on měl strop 701 Kč. Na opravu už jsem ale neměl čas. No třeba se tu hrdý majitel TtR taky objeví, skupoval toho v poslední době povícero.

No ale máš pravdu, že prodávat na Aukru je běs. Ale stopněmež tenhle offtopic.

13.8.2009 21:31:33

Dotaz na počet mečů
Včera jsme dali další partičku SoC a hra skončila absurdně. Vcelku rychle jsme dali grál a Excalibur, Piktové dodali pátý bílý meč a Sasové nám přepustili i šestý. Když jsme udolali i Černého rytíře, mysleli jsme že máme vyhráno a jen jsme kontrolovali katapulty.

Jenže všechny úkoly byly ukončeny před kartou přidávající extra meč za splněné úkoly. Takže na stole se ve finále objevilo jen 11 mečů a nebyla naděje získat dvanáctý. Takže vlastně plichta a tím vítězství zla, že?

Pro mě navíc přišla neočekávaná smrt, když jsem namísto katapultů šel na jediný zbývající život a neuvědomil si, že vítězstvím zla u draka si musím jeden odečíst. Spoléhal jsem totiž na grál, jenže kámoška hrající Artuše taky. :-(

20.8.2009 08:18:39

to husak
Nevím, jestli chápu dotaz správně, ale proč nebyla šance získat dvanáctý meč? Na ty výpravy vyrážíte opakovaně (s výjimkou Lancelotovy zbroje).

Hra končí okamžitě, pokud se objeví 7. černý meč a jinak se jede, dokud stůl není plný (tedy 12 a více mečů), pak rozhoduje počet mečů: remíza a více černých, vítězí zrádce a zlo. Není nutné mít 12 mečů, může být i 13, ale musí být více bílých - takže to chtělo vyhrát ještě jednu výpravu.

20.8.2009 08:24:19

Sodovka
Aha, takže stačilo dočkat se opětovného přemnožení Sasů nebo Piktů a tím bychom dostali na stůl chybějící černý meč! Bílých tam už leželo dost. Tak to je jiná!

No už se těším až zapojíme zrádce, bez něj je to trošku nuda.

20.8.2009 08:45:34

Opakující se výpravy...
Lze opakovat kdykoli. Takže u Válek s Pikty/Sasy není potřeba čekat, až se objeví nějaký figurka jejich válečníka. Stejně jako Souboj s Černým rytířem je možné zahájit i bez černé karty na straně rytíře.

20.8.2009 09:35:21

rbx

husak
ja stejne nadeje vkladam do rozsireni a figurky Merlina, se kterou umi hybat jak dobro, tak zlo. Jinak me to prijde taky trosku nuda.

20.8.2009 10:00:30

rbx
S Merlinem je ta hra o hodne lepsi, muzes se tesit.

20.8.2009 10:26:02

rbx

aneken
toz to ja se tesim, ne ze ne, ale dat dokupy zase tolik lidi, to je svizel.:-) Jooo, kdyby nas to hralo 8 se dvema zradci, to by asi bylo posusnanicko.

20.8.2009 15:00:40

rbx
No nas bude prvni zarijovy vikend 14+ ... uz se tesim :) Camelot v osmi, Galactica v sedmi, roborally v osmi ... to zase nebudu cely vikend spat :-D

20.8.2009 15:05:19

rbx

siaron
a co imperium ve 14? :-))) Nerikej ze by to neslo! :-)

20.8.2009 17:01:27

rbx
slo, ale potrebujes k tomu hangar, 2 ping-pongove stoly a zaklad i rozsireni ve dvou provedenich :)

20.8.2009 17:06:26

Imperium
Jestli myslíš Twilight Imperium, tam je s rozšířením max 8 hráčů, ale velkou galaxii v 6ti hráčích jsme hráli 14 hodin, viz můj report...
A BSG je max pro 6, jen tak pro pořádek :-)

21.9.2009 11:11:34

rbx

Eyron
sice to sem nepatri, ale u Siarona jsme prave hrali TI v osmi a trvalo to myslim 12 hodin, ted si nejsem jisty. Ale verim tomu, ze by Siaron dokazal dat dva TI s rozsirenima dohromady, aby zvednul pocet hracu na 16 :-)

21.9.2009 12:53:42

Vybíráme z Bazaru

Cthulhu Wars: Duel - Česká verze
Cthulhu Wars: Duel - Česká verze
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 7 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas