Scythe - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alan Stone
Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Přesun surovin pravidla

Během včerejší partie se nám přihodily 2 skutečnosti, u kterých si nejsem jistý jejich správným zahranim.
1) v pravidlech je zmíněno "trousení" nakládka/vykladka dělníků ale jak je to se surovinami? Mohu pokud hraji s mechem pohyb o 2 pole vstoupit na 1. zde nechat suroviny a dal pokračovat na 2.?
2) mohu suroviny přenášet s postavou/mechem na jezera? (Pokud to umožňuje vlastnost frakce)
3.5.2017 11:12:14

Přesun a ponechání surovin
1) Pravidla str. 11, kapitola "Pohyb", odrážka "Jednotky a suroviny":
Všechny jednotky s sebou při pohybu mohou vzít neomezený počet surovin, které PO SKONČENÍ PŘESUNU položí na nové území.

O trousení a nabírání po cestě se v pravidlech píše jen v souvislosti s mechy a dělníky, nikoli tedy v souvislosti se surovinami.

2) Pravidla str. 16/17, kapitola "Severské království"/"Polanská republika", odrážka "Plavba"/"Potápění":
... Pokud s sebou mech veze dělníky nebo suroviny (nebo
postava suroviny), nesmí je na jezeře ponechat (v žádném okamžiku
se nesmí stát, že na jezeře zůstanou samotní dělníci nebo žetony
surovin). ...

3.5.2017 13:39:39

Přesun surovin
ad 1. - Nevidím důvod, proč by to nešlo (ačkoli to možná není explicitně zmíněno). Každopádně suroviny může "nést" přenášený dělník, kterého mech vyloží i se surovinami.

Poznámka: V ENG pravidlech je uvedeno, že během pohybu může jednotka brát a pokládat libovolný počet surovin.

A abychom byli úplně přesní, strana 15 dole říká: "Your mechs can pick up and drop off resources and workers in the middle of a Move action when they have the Speed ability."

3.5.2017 14:07:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Máš pravdu> Opět jedna nepřesnost v překladu českých pravidel. V anglických je doslova napsáno:
RESOURCES AND WORKERS: Units may pick up and drop off any
number of resource tokens during a Move action.
Takže tedy V PRŮBĚHU AKCE POHYBU a tedy ne po skončení pohybu, jak se píše v českých pravidlech.
- kren

Kren
Díky, to s tema jezerama u popisu frakci jsem přehlídl.. hledal jsem na špatných místech :) ty pravidla jsou v tomto trosku rozhazena, jedna věc je řešena na 3 různých stránkách.. a s tim trousenim surovin je to celkem důležité, treba se nekdo vyjádří

3.5.2017 14:10:56

Struktura pravidel> Neřekl bych, že jsou pravidla rozházená. Ono u nesymetrické hry je vždycky problém, jak strukturovat pravidla. Jsou k tomu dva přístupy. Buď jsou speciální pravidla dané frakce popsány u dané frakce a nebo jsou u standardního pravidla je sepsán seznam výjimek pro jednotlivé frakce. Obojí pohled má svoje pro a proti. - kren

pravidla
myslim, ze je zaradno kazdemu odporucit si precitat ENG pravidla, tie CZ sa evidentne nepodarili.

3.5.2017 15:14:06

To jsou příliš silná slova> Zas tak bych to nehrotil. Ty dvě věci, co jsme našli nejsou zas tak tragické a stanou se i v lepších rodinách ;). Teď jsem dohledával na BGG nějaké odpovědi ohledně přesunu Surovin a sám Stegmaier tam napřed jednou odpověděl blbě a sám musel svou odpověď korigovat, když ho diskutující nachytali na hruškách, takže já bych byl tolerantnější a pokud Albi zveřejní FAQ a Errata, tak to bude OK. - kren

Nepodařila?
Ale no tak... (¬_¬)

3.5.2017 19:20:39

...> Podľa mňa sú pravidla CZ jasne a dobre napísané, to že si niektorí hráči nevedia dať pár viet dokopy je len a len ich problém. Ako hovoríme my sieťari niekedy: problém je na 8. vrstve (zákazník/užívateľ) -_- - Seladean

to Seladen> Těžko si mohu "dať pár viet dokopy", když ty věty jsou pravidlově jiné v anglických a jiné v českých pravidlech. Zatím jsem našel dva takové renoncy, psal jsem klukům do Albi a psali, že to dají do FAQ a Errat na web. - kren

cz pravidla> je tam par dost podstatnych chyb, ako sme to tu uz odhalili - Wuuduu

to wuuduu> No na druhé straně bych to tak nehrotil, nejsou to zas tak tragické věci, spíš příčina mírné nejasnosti. - kren

Suroviny - základna
Jeste me v souvislosti s přesunem surovin napadlo jestli je možná za frakci Krymskeho Chanátu přesunout mecha na neaktivní základnu a to s dělnikem a/nebo surovinou??

4.5.2017 10:43:20

Re: Suroviny a základna
Tak jsem zapátral na fórech a schopnost Krymského Chanátu ohledně přesunu mecha i s nákladem (dělníci, suroviny) je možná a dělnící a suroviny mohou být pomocí této schopnosti vyloženy na základně. Má to ovšem háček - takoví dělníci a suroviny jsou neaktivní. To znamená nelze na základnu pomocí obchodu k dělníkovi přidat surovinu, přenesené suroviny není možné využít k platbě za akce a na konci hry se suroviny odložené na základně nepočítají do skóre.

A ještě dodatek k této schopnosti Chanátu: pomocí této schopnosti se lze přesouvat kromě základen frakcí, které nejsou ve hře i na vlastní základnu.

Na tato FAQ odpovídal přímo autor hry Jamey Stegmaier.

Tato schopnost skýtá Chanátu zajímavou strategickou možnost a to je skladování surovin na základně, kde jsou v bezpečí a pohybem přesunout na území vždy jen tolik surovin, kolik je jich potřeba k provedení aktuální akce. To znamená mít jednoho zásobovacího mecha na základně, který bude čas od času zásobovat uskladněnými surovinami. Samozřejmě stojí to pohyby pro transport tam i transport zpět, ale v některých situacích se to může vyplatit.

4.5.2017 10:53:50 | Upraveno autorem (porovnej)

suroviny> suroviny neprekladas z mecha na mecha, ale polozis na zem a zodvihnes, tj nemozes - Wuuduu

to wuuduu> V tomhle nemáš pravdu, protože podle pravidel si mohou mechové dělníky a suroviny předávat mezi sebou, aniž jsou vyloženy - viz pravidlo plavba nebo potápění u Severského království nebo Polanské republiky. - kren

Kren
No dobre to je zajímavé ;) díky za info a pise se tam i o tom jestli možné s takto neaktivnim delnikem samostatne vystupovat ze základny (předpokládám ze ano) nebo musí byt mechem převezen na herní plán? A poslední co me k tomu napadlo, jak je to kdyz s touto vlastnosti Krymskeho Chanátu kdyz se hraje v plném počtu vč. rozšíření.. přichází o tuto možnost a muže se pohybovat pouze zpět na svoji základnu vid?

4.5.2017 13:50:09

pravidlo> k tejto featurke, ak je to to co myslim plati, ako si pamatam z postu na officialnom FB, ze sa smie presuvat na neaktivne zakladne HRAJUCICH hracov, no nie na tie, za strany ktore nikto nehra. :-) - Wuuduu

..> a ako citam tu odpoved z fora, akosi sa to rozchadza :) - Wuuduu

Není pravda, co jsi napsal> Viz pravidla:
KOČOVNÍK: Vaše postava a mechové se mohou z libovolného území nebo vaší základny přesunout za jeden krok v rámci akce Pohyb na libovolnou základnu NEHRAJÍCI FRAKCE, tj. frakce, za kterou nehraje nikdo z hráčů. - kren

jop> poplietol som vyznam slova, nesmie ist na zakladnu hraca, ktory hra, aj ked nie je "nikto doma" :-) - Wuuduu

Dovednost Kočovník v počtu hráčů 6 až 7
Ne chanát má v takovém případě jinou dovednost, viz pravidla rozšíření "Invaders from Affar":
CHANÁT: Jedna z dovedností Krymského chanátu "Kočovník" (Wayfare) je ve hře 6-7 hráčů nepoužitelná. V takových hrách ji nahraďte novou dovedností. Na desce frakce Chanátu ji překryjte žetonem nové dovednosti: Přesun na libovolnou nezabranou farmu.

4.5.2017 14:13:26

kren
K těm surovinám: čtu právě pravidla,str.15 popis schopnosti Rychlost - vaši mechové mohou,pokud mají dovednost rychlost,nabírat a odkládat dělníky a suroviny i uprostřed své trasy.

7.5.2017 21:16:22

to Bastacka> Vsak jo, o tom píšeme s Morthem hned ze začátku tohodle vlákna. - kren

kren> Ale ty píšeš ,že v ceských pravidlech je nepřesnost,ale je to tam správně - Bastacka

to Bastacka> Pokud by sis přečetla celé toto vlákno pozorně, tak bys pochopila, že jsem psal o chybném překladu v českých pravidlech na str.11, ne na str.15. Ta nepřesnost tam totiž je na str. 11, kapitola POHYB, odrážka JEDNOTKY A SUROVINY:

Česká pravidla:
Všechny jednotky s sebou při pohybu mohou vzít neomezený počet surovin, které PO SKONČENÍ PŘESUNU položí na nové území.

Originální anglická pravidla:
Units may PICK UP AND DROP OFF any number of resource tokens DURING A MOVE ACTION.
Tedy česky ... jednotky mohou nabírat a pokládat jakékoli množství surovin během svého přesunu.

Kdežto to o čem jsi ty psala na straně 15 v českých pravidlech odporuje tomu co se v českých pravidlech píše na straně 11 a navíc ten text na str. 15 se týká jen mechů a ne všech jednotek. Tedy pokud bych neměl k dispozici anglická pravidla, tak bych to chápal tak, že jednotky mohou suroviny odložit až po skončení pohybu s výjimkou mechů, kteří je mohou podle str. 15 trousit i po cestě. - kren

ještě dodatek> ... Navíc strana 15 se týká jen schopnosti rychlost (+1 k pohybu) na desce frakce odkryté nasazením mecha. Ale pohyb přes 2 hexy může jednotka provádět i bez tohoto bonusu pohybem zahraným jako akce na kartě továrny a tam by podle českých pravidel nemohl ani mech trousit suroviny po cestě. - kren

kren
Máš pravdu.
Na základě této diskuze,jsem to pochopil správně,při čtení pravidel.
Ale pokud bych tuto diskuzi nečetl,pochopil bych to z českých pravidel tak,že to může dělat jenom mech.
Ale suroviny může přenášet i postava nebo dělník,takže je to chyba v cz pravidlech.

P.S. Jsem chlap :+)))

8.5.2017 09:05:14

ad jsem chlap> ... a jak to mám z takového divného ženského nicku poznat ??? ;) - kren

položení surovin
Ještě poprosím o objasnění pár detailů.
1) V pravidlech se píše, že suroviny se po skončení přesunu položí na nové území, což si vykládám tak, že si jednotka (dělník, mech, postava) nesmí nechat tyto suroviny "schované" do dalších kol. To mi přijde logické. Co když však mech nesoucí suroviny skončí pohyb v jezeře, kde je podle pravidel nesmí ponechat? Tady se mi nabízí dvě řešení konfliktu těchto pravidel...
a) suroviny musí vyložit a "utopí" je, tzn. vrátí se do zásoby nebo
b) ponechá si je "schované" a vyloží je při první příležitosti, kdy mu to pravidla dovolí.

2) Přesouvání dělníků mechy: U akce pohyb není explicitně uvedeno, že je nucen je na konci pohybu vyložit. Znamená to, na rozdíl od surovin, že je může nechat naložené? Pokud ano, předpokládal bych tedy, že takovýto dělník se nemůže zúčastňovat např produkce atd. (možná ani není důvod ho nechávat naloženého v mechu)?
díky

17.5.2020 22:24:00

Kublaj
Čítal si diskusiu? Na.otazku 1. Je tu odpoveď od krena.
Normálne ich vylozi na jazere. Žiadne že sa utopia :) , keby sa utopili a vracali sa do zásoby, dočítal by si sa to v pravidlach nie? Len nesmie jednotka opustiť jazero bez toho, aby tam nechala suroviny alebo delnikov samotných. Tak ako sa pise hned v druhom prispevku.

2. Z pravidlá o prenášaní surovín a delnikov vyplýva, že žiadne uchovanie neexistuje. Suroviny a delnici sa nakladajú na začiatku pohybu alebo počas pohybu a vykladajú počas pohybu alebo na konci pohybu. Keby to bolo ako píšeš, myslím že by si sa dočítal, že po skončení pohybu sa hráč môže rozhodnúť či delnika vylozi, alebo nie a uschova ho :).

18.5.2020 00:25:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Warhammer underworlds - Cyreni's Razors
Warhammer underworlds - Cyreni's Razors
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 5 dnů

Offcanvas