Scythe - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Alan Stone
Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Scythe, zápisek třetí

Autor: tommyspeedman | 5 hodin 30 minut | 20.7.2018 | 6

Hra: Scythe + Scythe: Invaze z dálek

Hráči: tommyspeedman

HráčBodůFrakce

- Dnes jsem dal tři góly!
- Paráda! A jak to dopadlo?
- Prohráli jsme dva-jedna...

Tak zhruba takhle by se ve stručnosti daly shrnout následující řádky.
Koho zajímá ten delší příběh nechť čte dál.

Znáte to. Ten pocit když máte tři volné večery, ale nikoho kdo by si s Vámi zahrál Scythe. Pod heslem "udělej si sám" tak nezbude než vyzvat do boje Automu.
Ale má to cenu? Je hra pro jednoho hráče alespoň trochu zábavná? Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše - JE. A kdo jste to ještě nezkusil tak byste to měli honem rychle napravit.

Jak jsem nastínil v úvodu, tak celkem jsem stihl 3 hry. Ač se to možná nezdá tak samotná hra s Automou může v klidu trvat kolem 2 hodin.
Když jsem se Scythe začínal tak jsem si vyzkoušel jednu "testovací" hru s Automettou (nejlehčí verze umělého protihráče) a byl jsem krutě roznesen na kopytech. Od té doby už ale uběhlo spoustu času a odehrál jsem poměrně dost partií s živými protihráči. Pln sebevědomí jsem se tedy pustil do celkem tří partií proti normální verzi umělého protihráče - Automy. V návodu sice doporučují hrát s normální verzí až poté co se Vám podaří porazit tu nejlehčí verzi, ale já přece nejsem žádné ořezávátko. Teda - myslel jsem si to. A tohle je výsledek.

Vlastní frakci, desku hráče i frakci pro Automu jsem vždy volil náhodně.


PRVNÍ HRA

Hned v úvodu si musím nasypat popel na hlavu. Ti z Vás co vlastní rozšíření Invaze z dálek nechť se mají na pozoru, ať neudělají stejnou chybu jako já. Součást tohoto rozšíření jsou totiž 4 karty Automy, které nahrazují 4 karty z původní hry Scythe. No, to jsem si v první hře nějak neuvědomil a na místo nahrazení (které v mém případě ani není potřeba neb mám českou verzi hry) jsem tyto karty do balíčku přidal navíc.
Je ale otázka jak velký dopad na hru to mohlo mít. Těžko spekulovat. U zbývajících dvou partií jsem již měl balíček Automa karet správný - s 19 kartami tak jak to má být.

Vylosoval jsem si Polanskou republiku se Zemědělskou deskou hráče. Automa hrála za Severské království. Celá hra trvala zhruba 1h 45m.
Celkově si Automa po celou dobu hry udržuje hodně vysokou laťku a rychlé tempo a vy jako hráč musíte neustále držet krok (a spíš nestíháte). Málokdy se mi stalo, že bych si přišel že "mám navrch".
Ve hře jsem se zaměřil na výhodu své frakce a snažil jsem se ji maximálně využít. A hlavně si dát pozor abych ji v tom kritickém okamžiku (Setkání) využít nezapomněl, jak se mi při hraní za Polanskou republiku běžně stává.

Průběh hry
Poměrně nedlouho po začátku hry se mi podařilo dostat se do Továrny. Získat takhle rychle kartu Továrny (č. 16) díky schopnosti vstupovat z/na jezera byl určitě jeden z rozhodujících faktorů ve hře. Štěstí stálo při losování karet Továrny při mě (myslím během přípravy hry) a tak jsem si teď z balíčku vybral jasného favorita. Za jednu surovinu moc, popularita a mince. Co víc si přát. Továrnu jsem po zbytek hry také udržel. 
Kartu Továrny jsem pak maximálně využíval. Díky horní akci jsem (mimo jiné) postupoval na žebříčku popularity a díky spodní akci jsem sbíral množství Setkání (celkem 8x). Zisk popularity se na konci hry ukázal jako další z rozhodujících faktorů. Podařilo se mi totiž nejen dostat do poslední třetiny v ukazateli popularity, ale navíc jsem i získal hvězdu za popularitu (!). No fakt. To je věc, která jsem myslel, že v historii hry Scythe nemůže nastat (během her s živými protihráči je u nás většinou rekord, když má někdo popularitu ve druhé třetině - a to ještě většinou těsně za hranicí). Každopádně při závěrečném bodování se tato pozice v popularitě více než hodila.
V průběhu hry se mi také dařilo hromadění bojových karet. Samozřejmě, že ty sice v závěrečném bodování nemají efekt, ale byl jsem díky nim lépe připraven na boje, které se ve hře odehrály celkem tři. Přičemž dva z nich jsem i vyhrál (1. a 3.).
Dále se mi dařilo v nasazování rekrutů (především díky kartám Setkání). To mělo řadu pozdějších výnosů díky kartám Automy.
Vůbec jsem měl celou hru poměrně štěstí. Ale zároveň jsem nesměl polevit a držet s Automou krok.
Protože jsem se zaměřoval ve hře spíš na Hrdinu, Setkání, mechy apod. tak jsem naproti tomu neměl skoro žádné dělníky. Ty jsem vyprodukoval až ke konci hry čistě jen kvůli zabírání území. Těsně před koncem hry se mi tak podařilo obsadit dalších 5 území. Což bylo vážně štěstí protože bez nich by to byla přinejlepším remíza. Co se staveb týká tak ty jsem v podstatě neřešil. Nicméně pomocí karty Setkání jsem mohl umístit jednu budovu na poměrně strategickém místě díky čemuž jsem v závěru hry obdržel bonus 4 mince za stavební bonus.
Co se mi pak vůbec nepodařilo byly karty úkolů, které bylo prakticky nemožné splnit (č. 9 a 25.).
Stejně tak kostky technologií povětšinou zůstaly v horní části desky.

Automa
Krom spousty obsazených míst získala Automa dvě Setkání. Dále získala také dvě bonusové hvězdy: za vítězství v boji a za dosažení maximální hodnoty moci. Nicméně mi zase přišlo, že získala málo mincí v "Ziscích automy" (ne že bych se zlobil).

Celkové shrnutí
Polanská republika
Hvězdy: nasazení 4 mechů, získání 4 rekrutů, 2x výhra v boji, dosažení maximální popularity, dosažení maximální moci
Mince: 5x6 mincí za hvězdy, 4x10 mincí za území (z toho 3 Továrna), 3x2 mince za suroviny
Výsledné skóre: 92

Severské království
Hvězdy: 3 automatické hvězdy, výhra v boji, dosažení maximální moci 
Mince: 4x5 mincí za hvězdy, 3x12 mincí za území
Výsledné skóre: 72

Závěr
Jedna-nula pro lidstvo. Heh.



DRUHÁ HRA

Druhý den, namachrovaný z předchozí výhry, jsem se cítil nepřemožitelný. Pro druhou hru jsem si vylosoval Saské císařství s Mechanickou deskou hráče. Automa pak hrála za Krymský chanát. Celková délka hry byla také zhruba 1h 45m.
Pche. Sasové. To bude rychlovka - "prásk, prásk, prásk a bude hotovo", myslel jsem si. Jak krutě jsem se zmýlil.

Průběh hry
Stejně jako v první hře jsem vsázel na kombinaci: Setkání, Továrna, rekruti, popularita. To co mi vyšlo poprvé by mohlo vyjít i tentokrát... No... Nevyšlo. Na konci hry jsem sice měl popularitu v poslední třetině desky (těsně za hranicí), ale nedostatek obsazených území a žádné suroviny zisky za hvězdy nespasí. Kartu Továrny se mi po dlouhých útrapách podařilo získat, ale až někdy v druhé polovině hry a to už bylo trochu pozdě. Nicméně i tak jsem se ji snažil využívat. Horní akce mi dopomohla k získání vysoké popularity a byla také super na rekruty. Spodní akci jsem využíval s Hrdinou na získání volných Setkání, kterých jsem tak měl poměrně hodně - šest. Z území Továrny jsem pak byl nucen ustoupit a do konce hry už se mi ji obsadit nepodařio (chyba, šance byly, ale hra byla ukončena tah před potenciálním dosažením). Budovy se mi nepodařilo postavit žádné. Produkce byla také bídná. Neměl jsem prakticky žádné dělníky. Na herním plánu jsem zuby nehty bránil posledního dělníka (který se musel setsakramentsky ohánět jak se vyhýbal výpadům Chanátu, nasazoval mechy a ještě měl něco produkovat) jelikož Automa ostatní zahnala. Poměrně brzy po začátku hry se dostala až na můj domovský ostrov (no jo, Krymský chanát je od Sasů vzdálen jen co by kamenem dohodil a zbytek přebrodil) a od té doby jsem zažíval krušné časy. Jediný Gunter měl trochu prostoru pohybovat se po mapě, ale ostatní bylo v defenzivě. Díky tomu jsem měl opravdu málo obsazených území (na konci směšné tři). Co se ale podařilo tak to bylo splnění obou dvou mých přidělených úkolů (č. 1 a 15.). Také se mi podařilo vyhrát dvě bitvy. Nicméně celkově jsem na tom byl mizerně.
                                          
Automa
Automa byla v téhle hře hodně na koni. A celkově byla tak nějak moc agresivní a já cítil neustále chladný kovový dech za krkem. Opět měla obsazeno velké množství území. Všechny její jednotky byly na herním plánu. Dále provedla celkem 3 Setkání. Povedlo se jí i naprosto jednoduché získání hvězdy za vítězství v boji (fakt to byl výsměch, čekal jsem jak si vyplýtvá moc a místo toho mě trapně porazila investicí 0 vlastní moci a jednou bojovou kartou s hodnotou 2).
Na závěr předvedla grandiózní finále kdy v jednom tahu získala hvězdu za dosažení maximální moci a zároveň získala druhou hvězdu posunem na herním plánu. Tím získala celkem 6 hvězd, vytřela mi zrak a ukončila hru těsně před tím než bych hru končil já, ale o poznání v lepší pozici. Takhle jsem měl smůlu.
Před koncem Automa ještě opustila Továrnu což byla moje příležitost. Tu jsem ale bohužel už neměl čas využít. Co se týká Zisků tak i zde mi přišlo že mincí celkově neměla hodně. Oproti tomu bojovou moc si obnovovala zběsilým tempem.

Celkové shrnutí
Saské císařství
Hvězdy: nasazení 4 mechů, 2x výhra v boji, 2x splněný úkol
Mince: 5x5 mincí za hvězdy, 4x3 mincí za území, 3x0 mincí za suroviny
Výsledné skóre: 46

Krymský chanát
Hvězdy: 4 automatické hvězdy, výhra v boji, dosažení maximální moci 
Mince: 4x6 mincí za hvězdy, 3x12 mincí za území
Výsledné skóre: 83

Závěr
AI vyrovnává na jedna-jedna.



TŘETÍ HRA

Třetí den. Konečně se do hry dostala Invaze z dálek. Pro sebe jsem si vylosoval Connora s klanem Albion. Hráčská deska Militantní 2A. Automa dostala shodou náhod zase Krymský chanát (odveta). Tentokrát byla hra delší než předchozí dvě. Trvala něco lehce přes 2 hodiny.
Nejvíce mě v této hře udivovalo jak překvapivě byla vyrovnaná. Čekal jsem, že díky pomalému pohybu (ta Rychlost fakt chybí a do Továrny je to dálka) bude i můj celkový postup ve hře pomalý a Automa mi brzy "uteče". Nicméně i přes to jsem poměrně zdatně držel s automou krok. Pokaždé, když někdo (a obzvlášť já) hraje za frakci z Invaze z dálek tak si říkám, že ten chybějící mech s bonusem Rychlosti je strašný handicap. Ale pokaždé se ukazuje, že Scythe je natolik vybalancované, že absence Rychlosti Albionu (ani Togawě) prostě nevadí. Je možná nutné svůj pohyb trochu víc plánovat, to ano (není moc času na běhání sem a tam), ale jde to.
Oproti předchozím hrám se mi navíc skutečně dařilo držet moc Automy pod kontrolou. Většinu času jsem byl na stupnici moci i ve vedení. Naproti tomu jsem často zapomněl použít schopnosti Meč a Štít (takže by to s mocí bývalo bylo ještě o zrnko lepší).

Průběh hry
Zkusil jsem do třetice podobnou strategii (no moc to nešlo). Oproti předchozím dvěma hrám jsem těžce vydřenou popularitu dotlačil sotva do druhé třetiny desky (jen tak tak). Dále se mi nepodařilo se za celou hru dostat do Továrny. Na konci hry jsem si pak prohlédl zbývající karty co byly v Továrně připravené a byly to hodně dobré karty. Škoda. Ta třetí, kterou jsem vylosoval Automě, když se do Továrny dostala první nebyla tak dobrá.
V této hře se událo poměrně hodně bitev. Naštěstí jsem měl celou dobu štěstí na bojové karty a měl jsem jich i slušnou zásobu. Stejně tak moc jsem měl víceméně pod kontrolou. Speciální schopností Albionu je umístění vlajek. Ty se mi podařilo umístit všechny a na konci hry jsem ze tří (z celkových čtyř) měl užitek v podobě políčka navíc (v bodování tedy 9 mincí navíc).
Opět jsem moc nestavěl. Leč jednu budovu jsem ke konci získal. A umístil jsem ji i natolik příhodně, že mi díky stavebnímu bonusu ve finálním hodnocení přinesla 4 mince do kasičky. Stejně jako v minulých hrách jsem si hodně hlídal rekruty a Automa mi tak sypala drobné výhody v podobě průběžných bonusů. Podobně mince, kterých mám ve hrách většinou nedostatek, jsem v téhle hře spíše hromadil. Na herní plán jsem také rychle dostal 2 mechy a s nimi se často pouštěl do bojů. Někdy i s cílem úmyslné prohry. Sice jsem tak "daroval" Automě jednu hvězdu za vítězství v boji, ale z širšího hlediska toho nelituji. Setkání jsem v této hře moc nestihl. Automa mi vyzobala čtyři a já stihnul sotva tři.
Získáním šesté hvězdy Automa pak hru ukončila. Přestože jsem si celou dobu myslel, že jsem za Automou mnohem víc pozadu tak výsledný rozdíl nebyl nakonec tak propastný. A možná mít ještě trochu víc času tak bych výsledek třeba otočil. Protože jak jsem již řekl - hra byla až překvapivě vyrovnaná.

Automa
Automě se podařilo dostat se jako první do Továrny a perfektně držela i její okolí. Neměl jsem tak kudy do ni proniknout (he he), všude byly obranné mechy. Překvapivě brzy se také dostala do blízkosti mé domovské části herní desky. Tam měla dokonalé postavení na tunelu, který jsem tak nemohl využívat k rychlejšímu přesunu po mapě.

Celkové shrnutí
Klan Albion
Hvězdy: nasazení 4 mechů, získání 4 rekrutů, 2x výhra v boji, splněný úkol
Mince: 4x5 mincí za hvězdy, 3x13 mincí za území, 2x0 mincí za suroviny
Výsledné skóre: 78

Krymský chanát
Hvězdy: 5 automatických hvězd, výhra v boji 
Mince: 4x6 mincí za hvězdy, 3x13 mincí za území (z toho 3 Továrna)
Výsledné skóre: 88

Závěr
Oficiálně přesouvám DVD Terminátor 2 z přihrádky "sci-fi" do přihrádky "dokumenty".




Osobní tip na závěr
Nehrál jsem zatím tolik her abych mohl objektivně soudit. Nicméně pár postřehů jsem si přeci jen odnesl.
Vyhrát nad Automou rozhodně není snadné. Musíte mít nejenom schopnosti, ale i ohromnou kupu štěstí. Navíc si myslím, že pokud se vám nepodaří v rozumném čase splnit následující body pak je šance na výhru malá:
1. Získat co nejvíce Setkání (pomáhají v rychlejším rozvoji, často je v nabídce zvýšení popularity což pomůže bodu 3.)
2. Získat co nejdříve kartu Továrny (pohyb je rychlejší, pomůže s bodem 1.)
3. Dostat se v popularitě pokud možno do poslední nejvyšší třetiny (v první třetině jsou zisky natolik nízké, že jako hráč musíte být výrazně lepší než Automa což se asi nestane, teprve v poslední třetině popularity jsem měl pocit, že výnosy konečně za něco stojí)
4. Zaměřit se na získání pokud možno všech rekrutů (přijde mi že Automa poskytuje průběžný bonus poměrně často a bylo by škoda toho nevyužít, alespoň pro získání rekruta s průbežným bonusem popularita což pomůže k bodu 3.)

Jasně že to není zaručená výherní strategie (ostatně viz výše), ale nepřijde mi to jako špatná cesta.

V závěru hry, zhruba v poslední čtvrtině začne Automa získávat hvězdy už opravdu rychlým tempem. Takže pokud máte v hvězdách výrazný náskok, asi by nebylo marné snažit se ukončit hru dříve dokud je ještě čas. To se mi bohužel v žádné z her moc nedařilo.
Jelikož je počet tahů omezen tak mi také přijde, že proti Automě nemá moc smysl zaměřovat se na Vylepšení. Je jich hodně a než začnou nést užitek tak hra končí. Stejně tak budovy jsem téměř ani v jedné hře nestavěl.

Na závěr je ještě třeba pochválit autory za parádní variantu hry pro jednoho hráče. Jasně, hrát s živými protihráče bude vždycky lepší, ale Automa jako alternativa je více než obstojná.


P.s.: A jaká je Vaše zaručeně výherní srategie proti Automě?

P.p.s.: Našel se už někdy někdo kdo by porazil ULTIMASZYNU?

Odehráno v: neuvedeno

Komentáře

postrehy
Ulti jeste ne, ale automaszynu uz jsem parkrat porazil. Klicove bylo vpadnout ji do zad pres tunely a vyhanet delniky a tim zabrat co nejvetsi uzemi pro bodovani. Jenom prilis nepocitejte, ze byste se s popuaritou dostali vysoko. Ja mam zkusenost, ze ty prvni 3 body jsou nedulezite, ale se 4. bych vesmes souhlasil. Zda se, ze pro kazdeho funguji ruzne strategie.

23.7.2018 13:48:47

JM3

2v2 kooperačka
Vzhledem k tomu, že se ženou ve dvojici je těžké hrát proti sobě (jsem zkušenější hráč), tak jsme hráli často kooperačku my 2 proti 2 automám a je fakt, že jsme posléze byli schopní hrát vyrovnaně (a eventuelně porazit) duo Automaszyna + Ultimaszyna.

Pravidla jsme drželi dle originálu s tím, že si automy do zelí nelezou a body na konci hry se jim sčítají.

Porazit Automu není tak těžký a nesmí to člověk hrát jako "jdu vyžrat setkání a to mě spasí". Tak to nefunguje ani ve hře proti hráčům a kupodivu ani ve hře proti automě.

Hodně klíčový je zabírání území, tj. minimálně 5 dělníků (1 moc za produkci je prd), protože Automa BUĎ útočí na dělníky, nebo na mechy, a často neútočí vůbec a navíc svoje dělníky primárně nerozmisťuje na místa ohrožená nepřátelskou jednotkou a tedy i postava/mech stojící vhodně na dohled Továrny (2 pole) začne tvořit takový správný "klín" do jinak neomezeně rostoucí formace dělníků Automy. A to je důležitý jaxviň.

Dost taky pomůžou speciální schopnosti -> za Nordiky přechod řek, za Krym výlety přes mapu, za Sasko využívání železa k nástupu do tunelů ... a pokud člověk zvládá s pohybem dělat i spodní akce, pak i 1-2 vylepšení dokáží hodně pomoci. Hodně důležitý jsou rekruti (ale to i v normální hře). A velkou roli hrajou bojový karty a sledování jejich počtu v "ruce" Automy -> ve vypjatějších situacích se hodí mít mechy v páru na nejbližším tunelu k základně, kdy jednak střeží území a jednak 2 bojový karty dokážou dost zamíchat s útokem Automy, ať má moc jakou chce.

3.3.2021 10:03:06

Vybíráme z Bazaru

Boreal
Boreal
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas