Vydavatelé: 999 Games
Hans im Glück
Autoři: Michael Tummelhofer
Rok vydání: 2004

Óda na Radost ze starého dobrého Petrohradu

Autor: andik007 | 23.4.2017 | 4

Přemýšlím jak pojmout tuhle recenzi… a říkám si, že bych ji mohl pojmout asi takto. Představte si, že váš recenzent, čili já, je starý morous sedící u krbu ve své pohodlné lenošce a přemýšlí o tom, co se mu v životě povedlo, kouká do krbu a v koutku oka se mu od slzy dojetí odráží záblesky plamene. Tak bude zhruba koncipovaná tato recenze. Protože Sankt Petersburg je prostě nejvíc. A proč?

To se budeme muset vrátit skoro o deset let zpět v čase do jednoho nejmenovaného obchodního domu, kde ležela tahle světle modrá krabice ve slevě. Do té doby jsem znal pouze Dostihy a sázky a Člověče, nezlob se a za největší mazec jsem považoval šachy. Ale tahle světle modrá krabice mně otevřela oči a ukázala, co jsou to deskovky a vlastně na základě téhle hry jsme nedlouho potom vytvořili Klub deskových her Holice a naši sbírkou již prošly desítky her. Některé zůstaly, některé nás opustily, některé jsou lepší, některé jsou horší, ale Sankt Petersburg je jen jeden, no vlastně teď už dva, když započítám i druhou edici.

Něco málo z historie hry. Hra byla vydána v roce 2004 a získala hned několik ocenění, například:

• 2004 International Gamers Awards - General Strategy; Multi-player - 1. místo
  • 2004 Deutscher Spiele Preis - 1. místo
  • 2004 Spiel des Jahres – nominace
  • 2006 Hra roku – nominace
  • 2008 Naše sbírka – 1. deskovka v ještě nenarozeném klubu
  • 2017 Nejvíce hraná hra v Klub deskových her Holice – 1. místo, je to dáno tím, že je prostě nejstarší

Bohužel hra je již několik let vyprodaná a druhá edice hry je momentálně také nedostupná. Druhou edici jsem nehrál už jen kvůli tomu, že by se jednalo o rouhačství, i když při psaní této recenze jsem ji chvilku studoval a můj zájem o ní vzrostl. Do hry jsou v ní přidány nové principy a jeden balíček s názvem tržiště, kde najdete 35 žlutých karet, které se vyhodnocují mezi řemeslníky a budovami. Tato hra vyšla na dnes velice oblíbeném crowdfunding základu na německém herním obchodu spiele-offensive.de v roce 2014 a vybrala krásných 74 000 euro. Kdyby se tam objevila dnes, asi bych ji také zasponzoroval, protože v dnešní době je hra již také nedostupná.

Vlastní hra

Hráči se přesunou do carského Ruska za vlády cara Petra I. Velikého, který se za své vlády snažil reformovat Ruskou říši ve mnoha směrech a to zde konkrétně v politickém (šlechtici – oranžové karty), ekonomickém (řemeslnící - zelené karty) a kulturním (budovy - modré karty). Roku 1703 založil budoucí ruskou metropoli – Petrohrad, kterou hráči zvelebují. Ve hře se nachází skutečné budovy jako Petrodvorce, Zimní palác a například Kateřinský palác. Všechny tyto budovy lze nalézt i ve skutečném Petrohradu (ukázku najdete na BGG).

Nejprve se podíváme na herní materiál - celkem 120 karet ve 4 druzích, peníze (celkem 382 rublů), trocha herního euro dřeva a samozřejmě herní plán. Nebudeme tu rozebírat, jestli se jedná opravdu o deskovou hru, nebo je to spíše karetní hra. To ať si posoudí každý, kdo si zahrál. Pravidla jsou poměrně krátká a to na sedm stránek a není tam žádný větší problém na pochopení. Já jsem vypiloval k „dokonalosti“ herní mechanismy na brettspielwelt.de, kde jsem v minulosti nahrál určitě přes stovku partií.

Jak se to hraje

Při přípravě hry si hráči vylosují počáteční kameny, což určí, kdo bude začínat v jaké fázi kola. Například hráč se „židlí“ začíná řemeslníky, pikový list pak budovy, šlechtice začíná ten, kdo si vytáhl „nosála“ a poslední kamen - čtverec - začíná ve fázi rozšíření. Zde je jediný malý problém u nováčků, kdy je potřeba vysvětlit, že na rozdíl od ostatních karet vylepšení pouze „přebarvují“ (= nahrazují) již vyložené karty, ale po první hře je vždy vše jasné.

Na začátku hry se vyloží 8 karet řemeslníků a každý hráč má postupně šanci nakoupit tyto startovní zelené kartičky. Vždy na konci fáze se vyhodnotí daná barva a pokračuje se dále. Další fází jsou budovy a jedna se o modré karty. Důležitou součásti hry je třetí fáze a to jsou oranžové karty šlechticů, kteří na konci hry přidávají body za jedinečné druhy. Poslední fázi, kde se ale již nic nevyhodnocuje, jsou vylepšení.

Jednoduchý princip hry spočívá v tom, že řemeslnící zelené karty vydělávají hráči peníze. Modré karty budovy primárně body, oranžový šlechtic vydělává obojí, plus je důležitý pro finální hodnocení a vylepšení je prostě vylepšení.

Na konci každého kola (tzn. jakmile se projdou všechny čtyři fáze), se posunou kameny po směru hodinových ručiček a pokračuje se dalším kolem. Hraje se tak dlouho, dokud nedojdou v jednom balíčku karty, v drtivé většině případů jsou to modré karty budov.

Velké finále

Tahle hra je vždy takový můj žolík. Pravidla znám nazpaměť, a kdyby mě o půlnoci vzbudili a zeptali se mě, jaká je nejdražší nevylepšená šlechtična, tak jednoznačně odpovím Hofmistryně. Tahle hra prostě neomrzí. Je to poměrně velkou variabilitou, kterou hra nabízí, a tím, že se náhoda dá do jisté míry ovlivnit. A při tom všem nejsou pravidla až tak složitá. Hra se řídí tím, jaké karty přijdou v určitou fázi a hráč může například ovlivnit, kolik přijde karet a kdo všechno k nim bude mít přístup. Je také důležité sledovat, jak jsou na tom aktuálně protihráči. Pokud jsou hráči znalí hry, dá se hra v pohodě odehrát do 50 minut a pokud hru máte nahranou tak jako my, tak jste schopni ji ve 4 hráčích odehrát v pohodě i rychleji.

ilustrační foto ve třech hráčích

Takže pokud někde uvidíte tento nenápadný skvost, určitě se ho nebojte a vyzkoušejte, protože zahrát tuhle hru určitě stojí za to.