Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 20–40 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra, intriky |
Herní mechanismy: | action selectionHráč ve svém kole volí jednu z dostupných akcí. Efekt zvolené akce obvykle vyhodnotí aktivní hráč. V některých hrách ale aktivní hráč volí akci, jejíž efekt vyhodnotí všichni. Přičemž efekt akce pro aktivního hráče může být odlišný od efektu pro ostatní., blafováníHráči musí při hře ostatní mást a klamat. |
Čeština: | vydání ohlášeno |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Robin Remeš |
Rok vydání: | 2025 |
Dostupnost: | 3 obchody (cca 594–625 CZK) |
Sdílej: |
Autor: bobosik | 12.3.2025 | 11
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Rytíři a raubíři je soubojová karetní hra pro 2–4 hráče od autora Robina Remeše a vydavatelství REXhry, ve které se budete snažit povalit své soupeře k zemi za pomocí správného načasování a kombení karet dřív, než dostanete fatální ránu násadou od koštěte vy.
V této autorské hře se ujmete role jednoho z dětských hrdinů a zapojíte se do přátelského souboje. Vaším úkolem je vyvést soupeře z rovnováhy zahráním nejlepší kombinace karet a zasadit mu rozhodující úder tak, abyste získali vítězství bod – tzv. „zářez“. Kdo jako první získá dva zářezy, stává se vítězem.
Příprava hry je rychlá a za chvíli už budete bušit dřevěným mečem do hrnce a cvrnkat okolo sebe holubí projektily. Každý hráč si vybere desku hrdiny a připraví si k ní desku energie, na kterou umístí množství žetonů podle schopnosti své postavy. Dle pořadí hráčů se doberou karty a hra může začít. Ve svém tahu máte dvě možnosti – zahrát kartu nebo odpočívat:
Po odehrání tahu dolíznete do 6 karet, 1 zahodíte a hraje další hráč. Hra pokračuje, dokud někdo nezíská dva zářezy.
Autor hry Robin Remeš je zároveň zodpovědný i za ilustrace a nutno podotknout, že se při tvorbě hry slušně vyblbnul. Grafické ztvárnění hry, ve které představujete dětské rošťáky, kteří spolu zápolí, je do hry zaneseno s krásnou lehkostí. Ilustrace, a to zejména karet, jsou naprosto parádní, vtipné a děti z nich byly nadšené. Karty jako Holubí cvrnk, Žabikuch a Čaj zhouby se rychle staly oblíbenými.
Kresby a jména samotných postav nebyly úplně můj šálek čaje a zpočátku mě svým dětským pojetím dost tahaly za oči, ale nakonec jsem si zvykl. Samotná tematičnost je pak smysluplná a trefná. Vlastnosti a charakter postav do soubojů sedí, předměty a celkový tón odpovídá a každá postava má na druhé straně desky popis, což potěší a je vidět, že si autor vyhrál s detaily, kde to jen šlo. Pravda je, že téma by mohlo být jakékoliv jiné a hra by fungovala stejně, ale autorova volba se povedla a menším hráčům bude, věřím, sedět.
Vše působí velmi kvalitním dojmem. Krabici středního rozměru bez vzduchoprázdna kvituji, desky postav a energie jsou z pěkně tvrdého kartonu, karty kvalitní a dřevěné žetony s potiskem jsou také fajn a dobře se s nimi manipuluje. Nulová přítomnost plastu je za mě velké plus a již zmíněná grafická stránka taktéž, i když zde je to více než méně otázka vkusu. Zvolený styl je celkem specifický, ale dětem se líbí a brzy si našly své oblíbené postavy. Celkový vizuál možná lehce klame tělem, neb když jsem hru poprvé držel v ruce a rozbalil, čekal jsem vyloženě dětskou záležitost. Věkové doporučení 10 let je ale v tomto případě na místě – o tom o něco později.
Balíček karet je poměrně střídmý a efektů na nich není příliš, což je na jednu stranu plus, protože se v nich člověk po několika zahrání dobře orientuje, na druhou stranu mají tendenci rychleji zevšednět. Velkým plusem je dostatečné množství jednotlivých postav, které nabízejí velmi rozdílné vlastnosti a toto je také prvek, který ke znovuhratelnosti přispívá nejvýrazněji.
Dalo by se čekat, že se tedy hra rychle ohraje, ale její hlavní soubojová mechanika je natolik čistý a jednoduchý design, že jsem ani po cca 10 hrách neměl pocit, že bych od hry potřeboval něco nového, abychom měli chuť si ji znovu zahrát.
Herní doba je něco, co se mi v této hře nehodnotí úplně jednoduše. Při soubojích dvou hráčů je do cca 30 minut zahraná, protože oba jednoduše šijí jen sami do sebe a hra má rychlý spád. Ve hře 3 a 4 hráčů se ale může celkem táhnout a nebylo výjimkou, že jsme ji hráli i hodinu, což je na podobný typ her už více, než by se dalo čekat. Možnost se téměř v každém kole uzdravit a přejít spíše do defenzivy hru prodlužuje a občas se nám stalo, že jsme uvízli na mrtvém bodě, ale zase to pak více motivuje k vymyšlení silnějších komb pro získání potřebného zářezu.
Pravidla jsou napsaná velmi dobře s užitečnými příklady a po jednom/dvou zahráních je vše jasné a bez jakýchkoliv problémů. Hru jsem hrál s osmiletým synem a jeho stejně starým kamarádem a rychle se v ní zorientovali. Jen bylo třeba je hlídat, že utrácejí a také využívají efekty energie, na což sem tam zapomněli. Komplexnost hry je pak vyšší, než by se mohlo u takovéto hry zdát, protože připravit si správně karty tak, aby vám přinesly vítězný efekt není jednoduché; věk 10 let je tím pádem i za mě dobré doporučení. Komplexnost hry není nijak vysoká, ale abyste si s dětmi zahráli vyrovnanou partii, už by měly mít něco nahráno.
Hra je taktická bez vetší míry strategie, která je ve hře přítomna především v podobě rozdílných vlastností postav, které vaši celkovou strategii mohou nasměrovat. V zásadě se ale snažíte pouze dopředu plánovat karty a pořadí, ve kterém je v každém kole zahrajete, a reagovat na vzniklou situaci ať již léčením či blokací. Ta je za mě skvělým prvkem ve hře, který vám dá poměrně velkou šanci donutit soupeře přeskočit celý tah a také umožňuje blufování, což je za mě vítaný prvek. Pravidlo dobrání šesti karet na konci vašeho tahu a ponechání si pěti pak umožňuje poměrně dobře si ruku připravit a vyčistit od efektů, které se vám nehodí.
Efektů samotných karet není mnoho – obnova či naopak ubrání energie, „zamknutí“ jedné nebo více karet, čímž má soupeř ve svém dalším tahu menší výběr co zahrát, útok a snížení rovnováhy, která vede k zisku vítězného bodu, příprava barevných karet k následnému kombu, možnost odhození jedné ze tří vyložených karet a tím pádem možnost v kombu pokračovat i po vyložení maximálního počtu karet či zahrání jedné ze dvou karet postojů.
Karty postojů jsou pak také poměrně významným prvkem, protože červená karta znesnadňuje soupeři zahrát kartu, co by chtěl a zelená karta vám pak umožnuje v příštím kole zasadit úder navíc a tím tak značně zvýšit šanci na finální úder a zářez.
Hra 3 a 4 hráčů nás ve výsledku bavila více než hra ve dvojici. Nutnost si neustále hlídat záda a zároveň rozdělovat údery tak, abyste nenahráli soupeři k zářezu, je velmi pěkným prvkem.
Ve 4 hráčích se pak dá hrát týmová varianta, která do hry vnáší další náboj soutěživosti a spolupráce, neb můžete spoluhráči protivníka hezky připravit nebo mu naopak pomoci obnovit energii či rovnováhu, když mu teče do holínek.
Rytíři a raubíři je i přes počáteční dojem dětské hry moc povedená karetní soubojovka, která neurazí ani ostřílenější hráče a jejich ratolesti a ve které se za použití poměrně malého množství pravidel a efektů karet dá slušně taktizovat a partie jsou velmi často vyrovnané do posledního tahu. Proměnlivá herní doba a občas až přílišný obranný styl hry je asi jediné minus, které bych zmínil. Naopak velké množství pozornosti a detailů ze strany autora je něco, co bych rád vyzdvihl, protože je vidět, jak si se vším nadstandardně vyhrál. Určitě doporučuji všem, kteří by si chtěli se svými dětmi vyzkoušet přátelštější souboj bez cákanců krve a poletujících hlav. To, co dělá, a na koho je zaměřená, splňuje naprosto skvěle a věřím, že vás osloví tak jako nás.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
ISS Vanguard kompletní set CZ
Akt. cena: 7500 Kč
Končí za: 5 dnů