nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Jsme přestěhovaní!!!

Sice to trvalo o cca hodinu déle, než jsme očekávali, ale podařilo se nám přestěhovat na nový server.

Protože jsme v průběhu stěhování narazili na pár problémů, je možné, že jsme neodhalili vše. Pokud najdete nějaký problém, prosím napište nám přes kontaktní formulář. Díky...

Zeus

Root

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy, Zvířátka
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Autoři: Cole Wehrle
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Markýza - pohyb

V pravidlech je, že markýza při akci pohyb má provést dva pohyby. Znamená to tedy, že musí provést opravdu celkem dva pohyby nebo může provést klidně jen jeden.

Jinými slovy, že nemůže při použití akce pohyb přesunout pouze jednoho bojovníka, ale minimálně dva.

11.6.2019 13:32:48

slovy klasika...

Tak je to jasné - 1 ALEBO 2 pohyby.
No ale to dalo hodně práce... a přitom taková blbost, co? :)

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

0 | 12.6.2019 00:09:33

Yedle> Ano, lebo vychádzam z desiatok a desiatok iných pravidiel, kde to takto je. Ale keď sa vyjadrí človek, ktorý pracoval na písaní pravidiel, že ich zámerom bolo 1 alebo 2, aj keď to tam teda tak nenaformulovali, tak nemám problém to akceptovať.
Ale nepohnúť so žiadnymi figúrkami a pritom tvrdiť, že sa hýbem, mi hlava trochu neberie. - Cardinalle

Jo> Rika clovek, ktery o 10 příspěvků nize tvrdi ze kocka kocka MUSI provést 2 pohyby. - Yedle

Kocourkov...

A cenu za nejzbytecnejsi diskuzi na ZH dnes vyhrava...

2 | 11.6.2019 18:52:40

pro odpůrce pohybu 0 bojovníků

Kolik má kočka akcí za kolo?

6.5. ...můžete provést až tři akce v libovolném pořadí a kombinaci.
Hmm znamená to, že ve svým bílým dnu nemusím dělat vůbec nic? Ano přesně to to znamená, ale dává to strategicky úplně stejný smysl jako během pochodu neponout vůbec ničím.
Pravidla jen nastavují mantinely, logika už je na hráči.
___
redaktor Deskofobie

1 | 11.6.2019 17:59:37

Jen pro poradek> Z logiky mi uz od zacatku diskuze vyplyva, ze kocka muze udelat jeden nebo dva pohyby behem pochodu. Proc ji nutit ke dvema, ze? Jediny problem je podle me v tom, ze je to blbe popsane v pravidlech. - Varouch

Ano> Kdyby v pravidlech bylo AZ dva pohyby, tak by to byl stejny pripad. - Varouch

Vojto

teď jsem se ztratil kdo je ten tazatel? :D Tedy musí dva pohyby nebo může dva pohyby?

0 | 11.6.2019 17:44:42

upresneni> Upresnil jsem svoji odpoved. Sam tazatel na BGG si odpovedel. Podal dotaz, jak to vlastne je s priklady pro a proti + uvedl, ze ale potom ptaci by se nemuseli hybat vubec, coz nedava smysl vuci jejich dekretu (vynosu, ci jak je to prelozeno do cestiny). Jenze Eyrie maji v pohybu uvedeno, ze musi pohnout minimalne jednou figurou. Coz tazatel na BGG vzapeti zminuje a pise, ze je logicke, ze se kocka muze hybat jednou nebo dvakrat. - Vojtech Musil

edison> Rozsah pohybu je volitelný, tudíž kočka provede dva pohyby, ale třeba tím druhým neudělá jakoby nic.
Tudíž kočka se akcí pochod, může pohnout - vůbec (čistě teoreticky, ale je to nesmysl), jednou, dvakrát. - Yedle

Edison

Sam tazatel si v dotazu na BGG odpovedel na svuj dotaz. Potvrdil mu to Joshua Yearsley, ktery zda se byt clovekem, ktery napsal pravidla.

http://joshuayearsley.com/#contact

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 11.6.2019 17:34:16

ano> jeho jméno je i v tiráži na konci pravidel - Yedle

Všem

Pro Všechny:
Takže to beru tak, že převládá názor tady i na BGG, že může Markýza provést jeden nebo dva pohyby v rámci akce POCHOD.
Stačilo by, kdyby na desce Markýzi bylo napsáno: "Vykonejte až dva pohyby" a byl by klid.

Pro uživatele IN:
O daném vláknu na BGG jsem věděl.
Ještě je vlákno https://boardgamegeek.com/thread/2055508/marquis-move-action-clarification
kde tedy došli taky ke stejnému závěru.

Nicméně definovat AKCI POHYB tak, že můžu pohnout 0 a více figurkami mi přijde hoooodně divné.

Pro Yedle:
Stačilo napsat, že to byla oficiální odpověď autora a bylo by to v pohodě.

Ten tvůj příklad je podle mě hodně zavádějící, protože tady šlo o to, jak chápeme definici nějaké akce. V tomto případě pohyb resp. pochod u markýzi.

Když to přenesu na ten tvůj příklad, tak příkaz "jez" máš definovaný jak? Že i když jsem nic nesnědl, tak jsem i tak jedl? Nebo i když jsem nic neodnesl domů, tak jsem si přesto něco odnesl domů.

Pohyb žádným bojovníkem je asi takový pohyb, jako je kopulace muže s ŽÁDNOU ženou sexem. :-)

Každopádně všem děkuji za odpovědi.

0 | 11.6.2019 17:32:21

Yedle> Připomínáš mi moji ženu.

Já o voze ty o koze... :-) - Jumbo

a mě to nedá> Když přede mě někdo postaví X ženských a řekne mi: Můžeš mít sex s kteroukoliv z těchto žen. Tak to znamená, že jich můžu ojet X naráz nebo se sbalit a jít domů. Ale proč bych to sakra dělal, že bych neojel ani jednu... že? :D No a co když si můžu dát dvojitý číslo...Tak a jsem ve stejný situaci jako naše kočička na pochodu. Máme definováno, co je to pohyb a co je to sex a nyní to můžeme udělat dvakrát. Když by mi dal někdo možnost dvakrát za sebou ... tak budu asi úplný debil, abych to neprovedl alespoň jednou. Ale Vojtech dole to shrnul všechno správně, takže to už snad stačí :) - Yedle

Prosba

Mohl by nekdo byt te dobroty a popsal neanglictinarum (mě :) )co odpovida autor na tom bgg? Moc dekuju. My to zatim hrali ze musi udelat dva pohyby.

0 | 11.6.2019 17:26:52

wow

tady se to rozjelo. Je videt, jak lide ctou prispevky - opet ignoruji, co bylo uvedeno. :-)

In (a ja jednim z prvnich prispevku) jsme uvedli odkaz na BGG, kde se presne tento dotaz resi a zaver zni - muze vykonat jeden nebo dva pohyby. Zajimave je, ze nikdo nemel jediny duvod to jakkoliv zpochybnovat a uvadet nelogicke situace ala -5 bojovniku.

Duvodem je skutecne situace jakesi "vyhody", ze Markyza muze mit 1 nebo dva pohyby, jelikoz dva muzou byt v urcitem okamziku limitujici - nechci nutne presunout 2 jednotky nebo nemam 2 jednotky.

Karta Markyzi jasne rika: Take two moves.

Cili dela prvni pohyb a muze vzit "any number..."
Dela druhy pohyb a opet "any number..."

Padnul tu argument, ze to muze byt i -5. Semanticky samozrejme ano, ale prakticky? Jak vezmes -5 vojaku? Cili logicky vyplyva, ze to muze byt 0 - MAX.

Timto je osetreno, ze Markyza muze mit jeden nebo dva pohyby. Teoreticky nula, ale to potom nedava smysl brat akci March a muze misto toho vykonat jinou akci... :-)

Ono se to nezda, ale tri akce neni mnoho (pominu-li karty se symbolem ptaka, ktera dava kocce extra akci). A ted si predstavte, ze by se kocka mohla pohnout jen jednou. Prakticky by neudelala vubec nic. Na druhou stranu mit presne 2 pohyby mi pripada jako nesmyslny pozadavek.

Ta hra je relativne logicka, zadny Trash plny ruznych vyjimek atp. a logicky i tu neni duvod, proc by kocka nemohla mit 1 nebo 2 pohyby.

Upraveno autorem (porovnej)

1 | 11.6.2019 17:22:10

Vojtech Musil> No tu tvoji matematiku ani logiku bych do toho moc netahal.
Celé je to totiž o tom, že definovat pohyb jako možnost pohnout 0 figurkami je z matematického pohledu špatně.
Protože předpokládám, že neprovést akci pohyb, znamená nepohnout žádnou figurkou.
Z toho vyplívá, že existuje možnost kdy provést pohyb = neprovést pohyb.
Proto má v matematice 0 a ještě některé další čísla (nekonečno, pí atd.) speciální místo.
A také proto např. u matematické operace dělení (na jakékoliv podmnožině komplexních čísel) došlo ke konsenzu, že dělit nulou nelze. Jinak by nám mohlo vyjít, že např. 1 = 2.
Jinými slovy dává právě logiku, abychom definovali akci pohyb jako pohyb jednou a více figurkami.
Hold autor hry to definoval takto a proto, teď došlo k této divné diskuzi.
Nicméně by stačilo, jak bylo již mnohokrát napsáno, kdyby akce POCHOD u kočky byla definována takto „Vykonejte AŽ dva pohyby“.

- Jumbo

jeste kus logiky a matematiky> Any bych prevedl matematicky do mnoziny realnych cisel, cili cokoli. Jelikoz ale nemuzu mit 0.5 figurky, tak se omezime na mnozinu celych cisel - castecny vycet je napr. {-10, -9, -8...0, 1, 2, 3, ... 1000...}

Cili takto bych ja definoval pojem any. Zaporna cisla jsi sam uznal, ze je hloupost. Zbyva nam 0 - x (kde x je fyzicky pocet figur na planu). Nikde neni uvedeno, ze to nemuze byt 0 figur. Z tohoto pohledu se mi 0 jevi jako pripustna. V pripade Eyrie je vask modifikace, ktera 0 nepripousti. - Vojtech Musil

-5> Podivej, sam tvurce pravidel napsal, ze to je spravne. Cili bud uz jen trolis nebo nevim co je za problem.
0 je logicka, nehybu s nicim.
-5 logicke neni, protoze nemuzu mit -5 figur. Az mi ukazes dle pravidel, jak vykouzlim -5 figur a dolozis mi to prislusnych paragrafem, tak se muzeme bavit dal.
Jestli se ti to stale nezda, napis Joshuovi, on ti to jako byvaly vedec a soucasny "sepisovatel" pravidel rad vysvetli. :-) - Vojtech Musil

-5> Jako v ucetnictvi: zaporny zavazek je pohledavka, zaporna pohledavka je zavazek.
Ale hlavne: ja netvrdim, ze mas ve hre hybat -5 bojovniky. Prijde mi to stejna blbost, jako hybat 0 bojovniky. To min. 0 ste si vycucali z prstu. - Varouch

varouch> Cislo vyjadruje pocet bojovniku, ktere beres. Cislo vetsi nez 0 je jasne, fyzicky vezmu x bojovniku a s nimi se pohnu. 0 znamena, ze nevezmu zadneho bojovnika, cimz rikam, ze se vlastne nehybu. A ted mi rekni, jak fyzicky, svyma rukama vezmes zaporne mnozstvi jednotek? Pujcis si je od soupere? Logicky mi to vysvetli.
Argument proste vezmu 5 bojovniku nelze, protoze 5 se preci nerovna -5. Cili nemuzes vzit 5 bojovniku. - Vojtech Musil

-5: > Pohyb -5 bojovniky ma uplne stejnou logiku jako 0. Proste vezmu 5 bojovniku z mytiny, na kterou jdu a presunu je na mytinu, ze ktere jdu. - Varouch

nadherne shrnute> chystal jsem se na podobny wall of text, takze diky za usetreny cas :) - Yedle

varouch

Když tě postavím před stůl plný jídla a řeknu ti, můžeš sníst, co chceš a odnést si to domů.

Tak to znamená, že můžeš sníst celej stůl nebo se jídla ani nedotknout a že si můžeš všechno odnést domů, nebo si nevzít nic. A to samé je definice pohybu v pravidlech Rootu.

A tímto končím.

V tom vlákně na BBG mimochodem odpovídal developer hry, takže bych se přikláněl k jeho výkladu.
___
redaktor Deskofobie

0 | 11.6.2019 16:43:24

Ok> Kdyz koncis, tak uz nema cenu reagovat. Diky za slusnou diskuzi. - Varouch

Defnice pohybu

"Když se pohybujete, můžete vzít libovolný počet svých
bojovníků nebo svou figuru z jedné mýtiny a přesunout
je na sousedící mýtinu."

Kdyby byl pohyb volitelný tak tam bude "Když se pohybujete, můžete vzít libovolný počet svých
bojovníků nebo svou figuru z jedné mýtiny a MŮŽETE JE přesunout na sousedící mýtinu."

0 | 11.6.2019 16:26:33

Díky> Díky - Varouch

Hele> Tak si to hraj jak chces, vyreseno - Pepsson

re

Řešeno např. zde:
https://boardgamegeek.com/thread/2038341/marquise-de-cat-obligated-take-2-moves

se stejným výsledkem.
----------------------
Majitel liščí krabice

0 | 11.6.2019 16:24:15

Nevím nevím, jestli ten videonávod stačí,

to bude chtít přinejmenším výběrák na FSV.

-------------------------------
Deskoherní inkvizitor

Laureát Brahmíního Vemene 2018

1 | 11.6.2019 16:24:04

Cardinalle

Stoupencům nulového pohybu jde zejména o to, že chtějí někdy udělat pouze jeden pohyb místo dvou, což může být někdy opravdu výhodnější. Akorát se do toho, podle mě. zavedením pohybu 0 bojovníků, nepříjemně zamotali. :-D

0 | 11.6.2019 16:21:34

re

Myslím, že odpověď se skrývá už v samotné definici pohybu, kde je, že MŮŽETE pohnout kolika bojovníky chcete.

Orli mají naopak uvedeno, že musí pohnout alespoň jedním bojovníkem.

Každopádně bych to uzavřel s tím, že v rámci akce Kočky "pochod" pohyby povinné nejsou.

----------------------
Majitel liščí krabice

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 11.6.2019 16:20:46

sláva> oficiální odpověď z krabice, děkujeme zúčastněným - Yedle

Můžete> Akorát to MŮŽETE se může vztahovat k počtu, nikoli k volitelnosti samotné akce. - Varouch

...

A proč je u ptáků definice jejich pohybu: Pohněte alespoň jedním bojovníkem z mýtiny, jejíž symbol odpovídá symbolu na kartě.
Kdyby byla obecná definice pohyb je alespoň jedním bojovníkem, tak je tato věta naprosto zbytečná.
___
redaktor Deskofobie

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 11.6.2019 16:18:13

Yedle

Tvoje vysvetlenie je pre mňa absurdné. Doplň si do toho anglického textu NULA, a uvidíš ten nezmysel:

"Môžete vziať NULA bojovníkov, a presunúť ich z jednej čistiny na susednú." - načo by som potom preboha robil pohyb??

Použime trochu zdravého rozumu, a nehrajme sa tu právnické absurdné hrátky so slovíčkami a číslami. Pohyb je pohyb - niečo sa hýbe, minimálne jeden bojovník (alebo figúrka vagabunda).

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

0 | 11.6.2019 16:15:24

Definice pobouření

"Kdykoli jiný hráč odstraní žeton sympatie
z mýtiny nebo přesune své bojovníky na sympatizující
mýtinu, musí položit jednu kartu se symbolem
této mýtiny ze své ruky do zásoby Stoupenců Aliance."

Takže je jasné, že když přesune libovolný počet bojovníků. A podle Yedle je libovolný počet i 0.

0 | 11.6.2019 16:14:51

ok I give up

hrajte si to jak, chcete :D
___
redaktor Deskofobie

0 | 11.6.2019 16:08:55

Díky :-D> Díky :-D - Varouch

Pohyb s 0 bojovníky na sympatizující mýtinu

Sice teda nechápu, odkud se bere, že libovolný počet je od 0 do maxima. Proč ne od -5?
Tak teda jo. V tom případě ale při pohybu s 0 bojovníky na sympatizující mýtinu musíš dát kartu do sympatizantů.

0 | 11.6.2019 16:07:46

podívej se na definici pobouření> ... - Yedle

Markýza - pohyb

Tak ja sa na to dívam inak. Dobrým zvykom je, že keby sa v pravidlách chcelo zdôrazniť, že hráč môže urobiť jeden alebo dva pohyby, tak by to tak aj bolo napísané.

napr. Pochod - môžete vykonať až 2 pohyby.
alebo...
Pochod - môžete vykonať 1 alebo 2 pohyby.

Avšak text je jasný: Pochod - vykonajte 2 pohyby.
Pre mňa je to jasné znenie - MUSÍ vykonať 2 pohyby.

A k pohybu - rád by som videl, ako presuniete 0 (NULA) bojovníkov. Ak presúvam NIČ, tak teda NEpresúvam nič. Ak by sme chceli brať ľubovoľný počet aj nulu, tak ad absurdum môže hráč vyvolať boj na čistine, kde má nejakých (NULA) bojovníkov, teda tam, kde nie je.

Pre mňa je pravidlo jasné, a to už od anglickej verzie:
Hráč MUSÍ vykonať 2 pohyby.
Pri pohybe MUSÍ presunúť aspoň 1 bojovníka.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

1 | 11.6.2019 16:05:26

Tak znovu

libovolný počet znamená od 0 do maxima, kolik vojáků je na mýtině.
Samozřejmě, takový pohyb není žádný pohyb a provádět takovou akci je nesmysl. Zvláště u kočky, která je počtem akcí vysoce limitovaná.
Je to z toho důvodu, že kočka má "BONUS" vysoké pohyblivosti, proto má tu akci pochod, která sestává ze dvou pohybů. Pokud nechce svůj "bonus" použít a chce skutečně provést jen jeden pohyb, tak samozřejmě může (druhý pohyb provede s 0 vojáky).

zde je anglický originál
When you move, you may take any number of your
warriors or your pawn from one clearing and move
them to one adjacent clearing.
Je použité sloveso MAY (tedy může), kdo kdykoliv, četl nějaká pravidla, tak may značí dobrovolnou činnost.
Tedy, že se můžeš vzdát toho, efekt akce vůbec vykonat.

Jak je to psáno v pravidlech jinak:
When you battle, choose a clearing where you have
warriors or your pawn as the clearing of battle.
You are the attacker. Choose another player in the
clearing of battle to be the defender.
Je tam jasně napsáno choose, imperativ - vyber.

___
redaktor Deskofobie

1 | 11.6.2019 15:51:21

Markýza - pohyb

Pokud text na kartě Markýzi: "Proveďte dva pohyby" má znamenat jeden nebo dva pohyby, tak s tím nemám problém.

Beru to jako nešikovně napsaný pravidlo, ale budíš.

Nicméně pohyb s žádným bojovníkem považovat za pohyb mě přijde fakt divný. :-)

0 | 11.6.2019 15:37:46

0 bojovníků


Souhlas s Varouchem. No mě to taky příjde na hlavu postavené.

0 bojovníků není žádný pohyb.

0 | 11.6.2019 15:22:53

co nám k tomu říkají pravidla

4.2.
Když se pohybujete, můžete vzít libovolný počet svých
bojovníků nebo svou figuru z jedné mýtiny a přesunout
je na sousedící mýtinu.

Slovo libovolný znamená, kolik chci, tedy i nula.
Pokud chci jednu ze tří akcí kočky za kolo využít k tomu, že nepohnu nikým, tak jsem zajisté geniální stratég a výhru mám zajištěnou.

Jiná situace je u ptáků, kde se ke splnění výnosu musí pohnout alespoň jeden voják.
___
redaktor Deskofobie

1 | 11.6.2019 15:19:01

0 bojovníků

Pokud to tedy ženete do krajnosti a je podle vás libovolný počet bojovníků i 0 bojovníků, tak proč ne rovnou záporný počet bojovníků? Tj. bojovníci se přesunují z mýtiny na kterou se Markýza přesunuje na výchozí mýtinu.
Stoupence pro Alianci budete ale muset dát podle vaší logiky i tak: kdykoli přesunete na sympatizující mýtinu bojovníky, tak musíte dát stoupence. Podle vás tam přesunujete 0 bojovníků.

Celé mi to připadá absurdní. Zdá se mi dané a nevyřčené, že když si zvolím pohyb, tak se budu pohybovat kladným počtem bojovníků. Pohyb 0 bojovníků u Markýzy navíc nedává smysl díky tomu, že 3 akce ve fázi Bílého dne jsou volitelné, takže může klidně udělat 2 nebo žádnou.

Upraveno autorem (porovnej)

0 | 11.6.2019 15:08:05