Herní doba: 75 min
Herní kategorie: kooperativní
Autoři: Ignacy Trzewiczek
Rok vydání: 2012

Zachránil Ignacy Trzewiczek Robinsona Crusoa?

Autor: acedrac | 2.4.2015 | 18

Nerád dlho čakám na dobrú hru. Od chvíle, keď si poviem, že nejakú skrátka potrebujem v zbierke, sa mi aj dni vlečú ako mesiace. O hre Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island (RC) som si to povedal vo februári 2012. A prvýkrát som si ju zahral až o dva roky neskôr na doskohernej akcii PAWG v Pezinku a po prvej hre okamžite odkúpil od jej majiteľa. A či sa to čakanie oplatilo?

Robinson alebo Piatok?

Kooperatívnych hier u nás doma nie je nikdy dosť a téma prežitia na opustenom ostrove mi je, ako bývalému skautovi, veľmi blízka. Poľský autor Ignacy Trzewiczek si počas tvorby hry písal blog, ktorý vrelo odporúčam. Dozviete sa tam napríklad aj to, čo všetko Ignacy  prečítal, aby sa dostal do správnej robinsonovskej nálady alebo ako Vlaada Chvátil zasiahol do mechanizmov svojou matematikou. Mimochodom, kto by čakal v hre Robinsona Crusoea, tak vedzte, že jeho postava je použitá len marketingovo, ale Piatok sa ako pomocník v hre predsa len objaví.

Hráči sa v roliach prieskumníčok, vojakov, kuchárov či tesáriek budú snažiť splniť ciele 6 rozličných scenárov a pritom neskapať! Akonáhle prídete o jedného člena družiny, hra končí prehrou. Takže vlastne cieľom bude primárne neskapať, popri tom niečo postaviť,  nazbierať či objaviť.

Trápila vás vysoká obtiažnosť Ghost Stories? Už nemusí. Robinson Crusoe ju hravo prekoná! Splniť cieľ scenárov je naozaj ťažká úloha a hra vám neodpustí takmer žiadnu chybu. Pridajte si k tomu kocky, náhodne ťahané karty udalostí  a je jasné, že napriek hlavnému mechanizmu worker placement (umiestňovanie figúrok a vykonávanie príslušných  akcií), je náhody v hre požehnane.

Pláva tam nejaká pekná doska?

V chutnej krabici s nádhernou ilustráciou na luxusnom, lesklom povrchu nájdete pravidlá, rozkladaciu hraciu dosku, archy žetónov a dielov ostrova, väčšie karty scenárov a postáv, karty udalostí a malé karty predmetov a zvierat. Na záver nejaké plastové a drevené kocočky a valčeky a hlavne krásne, embosované custom dice (t. j. špeciálne upravené kocky s rôznymi symbolmi). Musím povedať, že už to grafické spracovanie hracej dosky je fantastické a podčiarkuje atmosféru pri hraní. Aj keď sa možno zdá, že je tam toho nakresleného veľa, všetko má svoje miesto a zoradenie jednotlivých polí vás vedie jednotlivými fázami kola bez nutnosti pamäť si presné poradie. Všetky kartové komponenty, zosúladené s grafikou hracej dosky, sú jasné a prehľadné.

Páči sa mi aj spracovanie scenárov, keďže každý je graficky prispôsobený danej téme a ľahko sa rozlišujú. Tu spomeniem, že okrem 6 základných scenárov v krabici, vydáva postupne autor alebo aj fanúšikovia ďalšie scenáre, resp. stačí, ak si zadáte vyhľadávanie s kľúčovými slovami „Robinson Crusoe scenarios“.

Medzi drobnosti, ktorá nám trošku vadia pri hraní patrí hnedá farba kocočiek dreva na hnedom políčku získaných surovín  a náhodný posun ukazovateľa zdravia postáv, keď niekto drgne do stola. Viem si však predstaviť, že by namiesto kariet postáv boli kartónové dosky s vyrezanými dierkami, a tak by ukazovateľ neutekal (alebo napr. takto). To by už ale samozrejme zdvihlo cenu hry, ktorú si Z-Man Games bláznivo nadsadil oproti poľskému originálu pri nezmenenom obsahu na takmer dvojnásobok. V tomto smere som zvedavý na cenu českej verzie, ktorú chystá na jeseň 2015 české vydavateľstvo Albi, za čo mu dávame všetky palce hore!

Kde sa utáboríme?

Príprava hry patrí k tým stredne dlhým (neberiem do úvahy extrémne setupy). Kým si pripravíte, zamiešate a rozložíte všetky balíčky kariet potrvá to aj 20 minút.  Ďalších 10 minút by som venoval pozornému preštudovaniu scenára – dôležitá je pomaly každá veta. Na toto si spomeňte, keď budete v scenári Prekliaty ostrov rozmiestňovať hmlu len na preskúmané diely ostrova.

Oceňujem, že obtiažnosť hry je možné ľahko modifikovať. Tieto zmeny urobíte práve pri príprave, kedy si môžete zvoliť viac/menej začiatočných predmetov, pridať postavu Piatka alebo psa, či meniť pomer nepríjemných a menej nepríjemných kariet udalostí. V rámci tematickej prípravy si hráči ešte prečítajú 4 unikátne schopnosti svojej postavy, pretože tie budú viac-menej určovať, ktoré akcie budú danú postavu výhodné posielať (kuchár môže prehadzovať kocky pri zbere surovín, prieskumník kocky pri prieskume ostrova a napríklad tesár vie konštruovať predmety lacnejšie o jedno drevo). A podľa mňa by si hráči mali vybrať aj štartovacie zranenie, tzn. zadrieť do prsta triesku (tesár), popáliť ruku ohňom (kuchár), jemne vytknúť kotník (prieskumník) alebo narezať lakeť (vojak). Takto budú správne naladení a hra sa môže začať.

Ako sa tá truhlica otvára?

RC sa hrá na určitý počet kôl v závislosti od scenára, pričom hráči konajú len v akčnej fáze, v ostatných len pretrpia udalosti na ostrove. V každom kole sa vyhodnotí 6 fáz podľa poradia:

• 1) fáza udalostí – vyhodnotí sa okamžitý efekt karty udalosti, ktorá sa umiestni na pole ohrozenia, kde vstúpi do platnosti jej efekt ohrozenia (ten môžu hráči zrušiť vykonaním akcie na danej karte);
  • 2) fáza morálky – podľa aktuálneho stavu morálky družiny dostane prvý hráč odmenu alebo postih;
  • 3) produkčná fáza– hráči získajú do spoločnej zásoby jedlo a/alebo drevo podľa ikoniek na diele ostrova, kde majú tábor;
  • 4) akčná fáza – v tejto fáze môžu hráči poslať svoje postavy vykonať niektoré z dostupných akcií, pričom ich umiestňujú všetci naraz a vyhodnocujú sa podľa poradia na hracej doske. Je možné reagovať na ohrozenie karty udalosti, ísť loviť, stavať predmety alebo vylepšovať tábor (stavať prístrešok, vylepšovať jeho strechu  a obranu, stavať zbrane či predmety), zbierať suroviny, preskúmavať ostrov, upratovať tábor alebo oddychovať.
  • 5) fáza počasia – ak to scenár alebo nejaká udalosť prikazuje, hráči vyhodnotia hod kockou počasia (ak nemajú na prístrešku strechu alebo drevo na kúrenie, neminie ich negatívny efekt);
  • 6) nočná fáza – hráči môžu premiestniť tábor na susedný diel ostrova,  zo spoločnej zásoby musia minúť jedlo za každú postavu a byť pod prístreškom (inak dostanú zranenie) a vyhodnotia sa prípadné nočné efekty.

Kľúčovým rozhodnutím hráčov je dohodnúť sa, na ktoré akcie a koľko valčekov postáv umiestnia (každá ma 2 valčeky), aby zabezpečili prežitie družiny a zároveň sa posunuli bližšie k splneniu k cieľu scenára. Vtip je v tom, že umiestnenie jedného valčeka vám pri stavbe, zbere a prieskume ešte nezaručuje úspešné vykonanie akcie. Ak chcete uspieť s istotou, musíte umiestniť valčeky dva. Potrieb však máte väčšinou toľko, že umiestniť dva valčeky si skrátka dovoliť nemôžete, lebo nestihnete všetky potrebné akcie. Pri 1 valčeku na popísaných troch akciách musíte hádzať vždy 3 šesťstennými kockami – prvá určuje či ste sa pri akcii zranili, druhá či ste ju úspešne vykonali a tretia určuje, či si potiahnete aj kartu dobrodružstva príslušnej akcie (iné karty dobrodružstva sú pri prieskume, iné pri zbere surovín či stavaní).

Pri minutom šťastí sa môže stať, že sa zraníte, akcia je neúspešná a ešte aj ťaháte kartu dobrodružstva. Karty dobrodružstva majú dva efekty – vrchný väčšinou len oznámi, čo sa postave stalo a kartu vám prikáže zamiešať do balíčka kariet udalostí. Ak sa pri ďalšom hraní dostane karta dobrodružstva na vrch balíka, tak prvej fáze vyhodnotíte jej spodný efekt, ktorý sa bezprostredne viaže na vrchnú časť karty. Takto hra originálne reaguje na to, ako hráči hrajú. Ak veľa skúmajú, medzi udalosti sa dostávajú dobrodružstvá o prieskume, ak veľa stavajú, tak príhody pri stavbe atď.

Prší? Zima? Málo jedla? A čo tak gorila v krku?

Pri hraní RC sa naozaj treba pripraviť na výdatné šľahanie bičom a solenie rán, sem tam nejaká príde odmena v podobe kúska roztopenej čokolády na pere. V RC vám ale na pere nestihne ani roztopiť, lebo vietor vám ju odveje, dážď ju rozmočí a zmieša s pieskom a tento magľajz ešte labou pristúpi jaguár, ktorý vás rovno začne naháňať po ostrove. Samozrejme preháňam, ale pár podobných zreťazení sa nám už prihodilo.

Hra vám naozaj nedopustí väčšie chyby. A väčšinou vlastne ani tie menšie. Musíte si ako družina naozaj dobre premyslieť, čo je v danom kole absolútne najdôležitejšie. Ak máte prioritu číslo 1, musíte zistiť, či nemáte prioritu číslo 2. Väčšinou máte :). Takto si rozvrhnete priority a na ostatných akciách, ak ešte máte nejaké valčeky, môžete zariskovať. Bez toho sa nedá vyhrať skoro žiaden scenár, niekde skrátka musíte zariskovať a veriť, že vám padnú kocky. Buďte pripravení, že sprvu vás hra bude fackovať, ale každý scenár sa dá trošku natrénovať. Scenáre majú aj tabuľku na skóre, my sme však väčšinou boli radi za pozliepanú výhru a v eufórii sme tak maximálne švacli kartami o stôl, skóre nepísal nikto.

Teraz si dáme zopár poučiek o tom, ako funguje v RC manažment zdrojov. Jedla je vždy málo. Ak nazbierate zázrakom viac jedla, aj tak vám cez noc zhnije. Dreva je málo. Ak nazbierate viac driev, zaručene hodíte kockou počasia vločku a budete nejaké drevo musieť minúť na kúrenie. Bude to presne ten jeden kus, ktorý vám bude chýbať na stavbu lode v ďalšom kole. Odmien za objavovanie ostrova je veľa, ale budú vám chodiť presne tie, ktoré nepotrebujete alebo príde tzv. festival hrncov (ten nevysvetlím, veď uvidíte pri hraní). Medzi kartami záhad (mystery cards) je viac ako polovica dobrých, ale väčšinu dobrých, vám zneguje tých pár zlých. Počasie je vždy zlé. Ak už nemôže byť horšie, príde aspoň budúce kolo zase. Ak prší, je aj zima. Ak nie je zima, prší ešte viac. A občas do toho nejaký hurikán, ktorý porozhadzuje zásoby a zničí tábor, aby ste pre tú novú strechu náhodou nespyšneli.

Vynaliezanie, resp. konštruovanie predmetov je vymyslené výborne. Každú hru máte k dispozícii 9 základných vynálezov, ku ktorým si náhodne ťaháte 5 ďalších. Háčik je v tom, že stále sú to len akoby nápady a akciou stavba sa pokúšate ich zhotoviť. Zložitejšie predmety sa dajú poskladať z jednoduchších, fungujú na princípe „stromu“. Ak chcete mať luk, musíte mať skonštruovaný povraz, nožík a potrebujete drevo. A aby to nebolo až také jednoduché, základné a niektoré zložitejšie predmety sú prístupné až po preskúmaní určitého terénu na diele ostrova (napr. rieka, lúky, hory atď.), pričom vám udalosti občas na niektorý terén znemožnia prístup, a teda stratíte aj možnosť skonštruovať príslušné predmety.

Výborne funguje aj stupnica morálky, ktorou autor odstupňoval zmeny nálady v družine stroskotancov. Je veľmi úzko prepojená so zdravím postáv a efektmi na kartách. Každá postava stupnicu zdravia rozdelenú na časti, medzi ktorými je symbol klesajúcej morálky. Okrem 4 unikátnych schopností, sa postavy v hre líšia aj rozmiestnením a počtom týchto symbolov. V praxi to znamená to, že akonáhle sa pri zranení postavy ukazovateľ posunie cez tento symbol, klesne morálka celej družiny. Samozrejme, jemnocitnému kuchárovi klesá morálka oveľa častejšie ako prieskumníkovi, ktorý je zvyknutý na zranenia. A verte, že situácií, kedy bude morálka družiny klesať je neúrekom.

Máte stále chuť hrať? Počujem nesmelé, vyhladované, zmrznuté a demotivované áno? Super! Lebo by ste prišli o parádne príhody...

V závere hry mal prieskumník už len 2 životy a chceli sme to zachrániť tak, že pôjde preskúmať prekliaty chrám a donesie nejaké vyblýskané poklady. Aj doniesol – s gorilou zahryznutou  v krku :). Game over.

---

Iná hra. Máme ju už mali v podstate vyhratú. Našli sme nejakú jaskyňu a mali ťahať 4 karty pokladu. Manželka mi hovorí: „Neťahaj z vrchu balíčka, tam sú vždy sprostosti." Ja jej na to, že tento raz to bude dobré. No jasné! Had z jaskyne poštípal manželkinu postavu, ktorá musela odhodiť 8 žetónov rozhodnutí (determination tokens), museli sme utiecť preč a ostatné poklady nechať tak. To zranenie však ešte spôsobilo zníženie morálky a v nasledujúcom kole nemala žena ani jeden žetónov rozhodnutia na zaplatenie deficitu morálky, jej postava dostala ďalšie zranenie a umrela. Hra po 2 a pol hodine prehratá. Manželka ma šla roztrhať :).

Možno to takto vyznieva strašne beznádejne, ale opak je pravdou. Pri hraní skrátka stále veríte, že sa podarí splniť cieľ. Tešíte sa ako donesiete suché drevo alebo zmontujete nožík, vykopete pascu na chytanie zvierat, vylepšíte si strechu či preskúmate chrám. Radujete sa z každého pokroku a tŕpnete pri vyhodnotení každej karty. Je to prekliato atmosférické a fakt máte pocit, že ste na ostrove s Piatkom a bojujete o záchranu. A s hracou dobou sa väčšinou vojdete do dvoch hodín (analytickí paralytici si nejakú to hoďku musia pripočítať).

Autor hry uvádza, že v hre RC eliminoval neduh vedúceho hráča („mensa asshole“), ktorý sa v kooperatívnych hrách často objavuje. V skratke – najskúsenejší alebo najmúdrejší (u nás sa hovorí „bars mudry“) hráč radí ostatným optimálny ťah. Či sa mu to podarilo úplne, je otázne. Sú situácie, kedy je úplne jasné, čo treba spraviť a vtedy najskúsenejší hráč zrejme vie o optimálnom ťahu. Ale je pravda, že potreby skupiny sa veľakrát dajú zabezpečiť rôznymi spôsobmi a nie je možné určiť, ktorý spôsob bude pre družinu najvýhodnejší, lebo do cesty z A do B vstupuje kopec náhody v podobe kociek a kariet. Ak ste toto ochotní prijať, je veľká šanca, že si hru zamilujete. A výborne funguje aj v sólo variante, ktorý sa vlastne ani nelíši do hry viacerých hráčov. Proste si vyberiete 1 až dve postavy a k tomu Piatka (prípadne psa, keď chcete nižšiu obtiažnosť) a hráte hru dvoch hráčov. Nemusíte počúvať poznámky o tom, že neviete hádzať kockami alebo že prvé karty a žetóny z kôpky sú vždy na nič :).

Toľko druhov banánov?

A to som ešte nespomenul rôznorodosť scenárov. Každý si nájde ten svoj, ktorý bude nenávidieť najviac. Aj keď ich je v krabici len šesť, pričom ďalšie vydáva autor alebo komunita hráčov zadarmo aj ďalej, budete ich hrať veľakrát, kým vyhráte a veľakrát, keď ich budete chcieť vyhrať ešte lepšie. V krátkosti ich popíšem:

• 1. Stroskotanci – najklasickejšia klasika a lá Hanksova wilsonka. Stroskotali ste na ostrove a musíte nezbierať drevo na signálny oheň a upútať loď na horizonte.
  • 2. Prekliaty ostrov – ako vyháňači diabla budete na ostrove plnom záhadnej hmly stavať kríže.
  • 3. Zachráňte Jenny!  – pobláznená dievčička uviazla na ostrovčeku a musíte ju zachrániť pred blížiacim sa hurikánom.
  • 4. Sopečný ostrov – ako dobrodruhovia utekáte pred valiacou sa lávou, ale neodpustíte si vykrádanie chrámov.
  • 5. Ostrov kanibalov – musíte zničiť kmeň domorodých kanibalov.
  • 6. Robinsonova rodina – uvedomíte si, že na tomto ostrove vás už nikto nikdy nenájde a tak si založíte rodinu.

Doteraz vyšli oficiálne ďalšie tri zaujímavé scenáre, odobrené autorom hry – Ostrov King Konga (chytáte ho do pasce, kým nezožerie všetkých členov filmárskeho štábu), Prírodovedec a Livingstone (zo života Charlesa Darwina, resp. Dr. Livingstona). Ale existuje ďalšie množstvo scenárov od fanúšikov (Ostrov zombíkov, Zlatá horúčka, Ostrov dinosaurov...). No a k hre už vyšlo aj oficiálne rozšírenie Voyage of the Beagle, kde nájdete ďalšie scenáre.

Sú tie kokosy šťavnaté?

Sú a ich chuť si budete dlho pamätať, lebo Robinson Crusoe má:

• + mechanizmy, ktorými hra reaguje na spôsob hrania hráčov
  • + rôznorodé scenáre s neopakovateľným priebehom
  • + úžasnú atmosféru, naozaj úžasnú atmosféru
  • + dobre eliminovaný vplyv vedúceho hráča
  • + skvelé grafické a materiálové prevedenie
  • + vysokú obtiažnosť, výhry fakt stoja za to
  • + bonusové scenáre na stiahnutie
  • + krásne špeciálne kocky
  • + zábavnú aj sólo hru
  • - množstvo otázok pri hraní, ktoré ale nájdete v obsiahlom FAQ
  • - vyššiu cenu (minimálne verzia od Z-Man Games)

Bonusové liany

Nálepky postáv na valčeky

Tematické názvy žetónov objavov

Sprievodca rýchlym setupom

Prehľad kola, strany kociek, druhy zvierat

Scenár King Kong Island

Scenár Naturalist (Charles Darwin)

Scenár Livingstone

Môj soundtrack pre inšpiráciu (pustiť naraz :))

What the FAQ?!

To je otázka. Najnovší FAQ v1.5 (dokument s často kladenými otázkami) má cez 60 strán. Ale príliš sa neľakajte. Nie sú tam ani tak nejasnosti z nedokonalých pravidiel, skôr výnimočné zhody kariet, z ktorých plynú situácie, ktoré je niekedy obtiažne vyriešiť.

A v súvislosti s ohlásenou lokalizáciou do češtiny bude zaujímavé, či ho Albi bude prekladať. Minimálne otázky ohľadom scenárov by mohli, ale možno sa hecnú. Uvidíme.

---

Za obrázky ďakujem prispievateľom v miestnej galérii :).