Martyn Poole
Toni Toshevski
Vojkan Krstevski
Rok vydání: 2018

recenze hry

Autor: G4nd4lf | 28.10.2018 | 1

„Will se přikrčil za stromem a pomalu vytasil meč. Kousek od něj zadrnčela tětiva luku, jak lapka vypustil šíp směrem k vozu, který se drkocal po lesní cestě. Ostrý svist zakončený tupou ranou, kterak se šíp zavrtal do dřevěné truhly hned za voskovými zády, předznamenal věci budoucí. Další daně, které se do Nottinghamu nedostanou...“

Asi není mnoho čtenářů, kterým bych musel nastínit pozadí hry Robin Hood and The Merry Men, ale pro ten zbytek to přeci jen udělám. Nacházíme se na území Anglie někdy na přelomu 12. a 13. století. Král Richard se vypravil na křížovou výpravu a zemi nechal v rukou nepříliš zdatných správců, kterým šlo spíše o naditost vlastní portmonky, než o blaho lidu. Robert z Locksley se vrátil do této neutěšené doby z úspěšné křížové výpravy, aby zjistil, že mu byl zabaven veškerý majetek. Utekl tedy z Nottinghamu, kde se nepohodl s místním šerifem, do lesů Sherwoodských a spolu se svým synovcem Willem Scarletem a bandou lapků (ke kterým se časem přidala i líbezná lady Marriane) „bohatým brali a chudým dávali“.

Připrava hry je snadná. Na hracím plánu je město, kterému vévodí žalář s šibenicí (ano, i ta bohužel přijde ke slovu), dále je zde rynek, kde budou úspěšní lapkové okrádat nicnetušící měšťany a neúspěšní si přes něj zkrátí cestu do žaláře, a v neposlední řadě také lukostřelecký stadion, kde se čas od času konají soutěže o hodnotné ceny. Okolí města vyplňují čtyři cesty (na každou světovou stranu jedna) a několik táborů s různým zaměřením (těžba dřeva, dílna, kovárna, kostel a slévárna). U každé hlídkují stráže a hlídají, aby se náhodou něco neztratilo.

Na každé cestě leží šest stříbrňáků jako ukazatel, kolik že peněz se od chudých dostalo až do pokladničky šerifa. Nyní nezbývá, než si zvolit svého hrdinu a vydat se loupit a krást pro dobrou věc.

Cíl hry - jsou tři možnosti, jak hra skončí:

1. Král Richard se vrátí ze Svaté země - ideální varianta, kdy ve hře zvítězí hráč s nejvyšším počtem bodů.
  2. Šerifovi se povede na jedné cestě dostat do hradu všechny peníze - hra končí a všichni prohrávají.
  3. Na plánu bude tolik strážců, že lidé ze strachu přestanou Robina podporovat - hra končí, všichni prohrávají.

Hra samotná probíhá na pět kol (v pěti hráčích čtyři kola) a kolo je rozděleno na dvě fáze. V první fázi hráč posílá své spolubojovníky pro suroviny a zbraně. Tak se děje pomocí karet pomocníků. Hráč se rozhodne, zda využije aktivní vlastnost dané postavy (většinou to znamená umístit ji na konkrétní pole na plánu a vzít si více surovin, než je zde obvyklé), nebo ji zahraje tzv. pasivně, nechá si ji před sebou pro další kola. V tom případě využije jakýkoliv tábor nebo centrum města a nabere si příslušné suroviny. Centrum a okrádání měšťáků je specifické v tom, že zde není dopředu jasné, co postava přinese zpět. Ke slovu zde přichází „push your luck“ mechanika, ve které hrají roli kostky a v případě, že odvážný hráč třikrát po sobě hodí úspěch, odnese si až tři žetonky krádeže - ty si nabere z příslušného pytlíku a je na nich znázorněno, co si má za ně vzít (množství surovin se mírně liší). V případě, že neuspěje, musí obětovat jednu svoji surovinu a putuje do vězení.

Pokud má hráč dostatek surovin/zbraní, může vyslat svého lapku stavět pasti a barikády, v neposlední řadě jej může poslat na cestu do Svaté země za králem, aby zvěstoval, jak se Robinovi daří (bohužel do konce hry se nestihne vrátit - nicméně jeho místo zdatně zastoupí nový lapka). Cesta na křížovou výpravu přináší body na konci hry.

Stavění barikád a pastí je jednou z mála možností, jak bránit prostý lid proti útlaku. Postavením barikády na cestu zpomalíte přísun daní, dáte utracenou minci na jednu z cest a tak máte více času na přepadání vozů s truhlami. Pasti se umísťují na příslušná pole u kempů a v případě, že na toto místo vstoupí stráž, zajmete ji a na konci kola ji můžete směnit za tučné výkupné.

Poté, co se hráči prostřídají, nastává fáze hrdinů. Každý si nabere dvě kostky zbraní (do maxima 4) a jde se na hrdinské činy. Začínající hráč otočí kartu záporáků a provede efekty, které přináší (šerif chodí po plánu a umísťuje stráže, princ zase u cest za každou barikádu odebírá z dané cesty mince a Guy se stará o lepší průjezdnost tím, že barikády rovnou odstraní a vozíky popožene směrem k městu. Následně se může aktivovat nějaká cesta a posunout tak vozíky k další barikádě nebo rovnou do města. Pokud se tak stane, vozík se umístí na pole tabulky daní a z cesty se sebere tolik mincí, kolik je na tomto poli zobrazeno (1 - 3).

Následně hráč vykoná dva tahy svého hrdiny - může se zúčastnit turnaje v lukostřelbě, pokusit se vykrást nějaký vozík, zbavit se stráží, zachránit někoho z žaláře (za tučnou odměnu v případě, že zachrání soupeřovu figurku) a v neposlední řadě může své peníze rozdat chudým, kteří se na oplátku zbaví stráží v místech, kam hrdina nemůže. Stráže, které se již nevejdou ke kempu, kam jsou kartou záporáků posláni, se totiž umisťují na ukazatel na okraji plánu a když ani zde není místo, hra končí.

Další hráč začne opět tažením karty záporáků, provede dvě akce a jde se na nové kolo. Po pěti kolech hra končí (v případě, že bude spolupráce váznout, tak i dříve). Jestliže se podařilo Nottingham ubránit, přijde na řadu bodování.

Body si lze připsat za následující věci:

• v případě přepadení vozííku dostáváte body za barikády na dané cestě
  • za zachráněnou soupeřovu figurku
  • za pasti/barikády (zde funguje princip reputace - čím větší reputaci má hráč, tím více bodů za jednu položku dostane - reputace se získává odstraněním stráží a přepadáním vozíků)
  • za každého lapku na cestě do svaté země (opět dle reputace) - maximum jsou 3 lapkové za hru pro jednoho hráče
  • za body na kartách lapků, které Vám zůstanou na konci hry (aktivní použití odhodí kartu hned, pasivní Vám kartu nechá do konce hry nebo do jejího využití)
  • za série lapků (karta má obrázek - čím více stejných obrázků, tím více bodů)
  • za suroviny (poměr 3:1 - tři libovolné suroviny za jeden VB)
  • minusové body za popravené/zajmuté lapky na konci hry

Samozřejmě, kdo má více bodů, vítězí...

Ve hře je ještě několik drobných mechanik, které hezky zapadají do konceptu. Příkladem budíž tzv. žeton rozptýlení (v KS edici ztvárněný lahví vína), který Vám umožní přehodit jednu kostku. Celkově je hra nekomplikovaná, byť se tak na první pohled nemusí zdát. Worker placement mechanika funguje ve spolupráci s tím, jak šerif postupně zabírá volná místa na plánku, takže na konci hry může být pěkná honička někam smysluplně pracanty umístit. Ve fázi hrdinů se pak povětšinou musíte spolehnout na dobrý hod kostkou (úspěch na kostce je 50/50), případně výsledku pomoci žetonem rozptýlení. U útoku na stráže pak můžete házet jednou až čtyřmi kostkami dle vlastního uvážení. Kostky zbraní jsou rozděleny na luk, meč, hůl a sekyru. Na plánku je vždy vidět, jakou kostku lze využít, tzn. i fáze nabírání kostek má svoji důležitost (výběr je omezený dle počtu hráčů). Celkově se mi na první pohled zdála hra chaotická, ale už během první hry jsem pochopil smysl a fungování mechanik a pravidla odložil. Grafika na kartách a plánku je pěkně malovaná a dokresluje atmosféru. Měl jsem to štěstí, že mi rukou prošla KS edice a nutno podotknout, že žetonky surovin (nářadí, železo, dřevo, rozptýlení a mince) jsou opravdu nádherné. Důraz je kladen na spolupráci, bez které se ve hře neobejdete. Zatím se mi nestalo, že by nějaký hráč do hry „hodil vidle“ a sabotoval ostatní, protože by sám nemohl vyhrát. Dokáži si ale představit i tuhle variantu (ačkoliv většina bodů se připisuje až na konci hry). Tomu se u semi-kooperativních her asi zcela vyhnout nedá.

Za zmínku stojí i fakt, že hru si lze zahrát i v solo módu, který v několika scénářích dává dohromady příběhovou kampaň.