Rozšíření pro hru: Res Arcana
Herní kategorie: desková hra, karetní hra
Autoři: Thomas Lehmann

Nové síly v nových rozšířeních. Dostály svým očekáváním nebo ne?

Autor: martinsun | 10.10.2022 | 11

Perly třpytící se v hlubinách. Ohně nekromantů. Démoni snažící se projít do našeho světa. Mocné bytosti, které se jim v tom snaží zabránit. Nebo zradí a raději jim pomůžou?

Obě zde recenzovaná rozšíření ke hře Res Arcana (tj. Lux et Tenebrae a Perlae Imperii) do hry přidávají nové karty artefaktů, mágů, monumentů, magických předmětů i míst moci a každé z nich ještě další nový prvek. Pravidla zůstávají víceméně stejná. Přidávají drobnost, která hru nedělá složitější, ale ještě zábavnější. Cílem zůstává co nejrychleji dosáhnout daného počtu vítězných bodů pomocí co nejefektivnějšího využití svých karet, obdržených na začátku hry. Vítězem se stává ten hráč, kterému se to podaří co nejdříve a má po spuštěné bodovací fázi stále nejvíc bodů.

Privátní: RA - Krabice 1.jpg
První skvělé rozšíření

Démoni a svitky

První rozšíření Lux et Tenebrae (světlo a temnota) do hry přidává artefakty démonů. Jsou to noví tvorové, kteří podobně jako bytosti a draci mají svojí ikonu a lze je používat na aktivaci různých efektů na jiných kartách. Dalším novým prvkem jsou svitky. Pomoci využití nového magického předmětu Brk a inkoust si můžete vzít jeden z dostupných osmi svitků, které leží všechny lícem nahoru uprostřed stolu. Ten pak můžete, kdykoliv později ve svém tahu, využít jako regulérní akci a poté jej vrátit doprostřed stolu. Najdete zde akce jako je proměna zlata v jiné suroviny, utracení surovin a získání karet či jejich znovunabití nebo třeba obranu proti útoku.

Privátní: RA - Krabice 2.jpg
Druhé, taky skvělé rozšíření

Perly a mořské hlubiny

Druhé rozšíření Parlae Imperii (perly moci) přidává do hry perly. Ty slouží jako zvláštní druh suroviny (esence) a navíc má každá perla hodnotu jednoho bodu. Perlu můžete kdykoliv proměnit za dvě různé esence nebo jedno zlato. Zároveň se používá na aktivaci efektů určitých artefaktů. Hra končí, když kdokoliv dosáhne 13 bodů, což je příjemná změna oproti původním 10.

Truhla plná perel – komponenty

Karty jsou stejně kvalitní jako v základní hře. Na každé z nich najdete speciální symbol, který určuje, ke kterému rozšíření patří, a můžete je podle toho zpětně vytřídit. První rozšíření navíc přináší dalších 25 žetonů esencí, takže se nestane tak často, že by některé z nich došly a musely se používat násobiče. Docela nás pobavilo, když jsme hledali dřevěné perly, o kterých se píše v návodu. Místo toho jsme ovšem našli velmi krásné plastové perly s perleťovým efektem. Krásné vylepšení.

Obrovskou výhodou je, že vše uložíte do krabičky od základu, takže ušetříte místo v již tak nabité knihovně plné her.

Svitky
Nové možnosti, jak získat akce

Nové artefakty s novými pravidly

Nových pravidel je jen pár a jsou velmi přehledně zpracována. Malý booklet obsahuje vše, co potřebujete vědět. Od shrnutí a vysvětlení nových pravidel až po vysvětlení jednotlivých karet a efektů, které by nemusely být na první pohled zřejmé a jasné. Pravidla navíc obsahují otázky a odpovědi, které vám pomohou se lépe orientovat ve specifických situacích. Druhé rozšíření navíc obsahuje „lama“ kartu, která udává, že hra skončí po dosažení 13 bodů, a zároveň ukazuje, jakým způsobem lze používat perly. Karta je z tvrdého kartonu, takže se jedná o skvělý doplněk, který bude stále na stole.

Artefakty
Artefaktů je spousta – i s novými efekty

Kdo je nejlepší mág, aneb Jak se nám to hrálo?

Nebudu zastírat, že jsem ze hry nadšený! Nadšený jsem byl již ze základu a zde nové karty přidávají ještě větší variabilitu a vy musíte vymýšlet, jak všechny své zdroje zkombinovat co nejlépe.

Například Fiola světla vám dá esence, pokud ničíte artefakty. A to jak vy, tak kdokoliv ze soupeřů. Takže jsem čekal, kdy můžu nějaký artefakt zničit já nebo někdo ze soupeřů. V kombinaci s Vírem zkázy jsem za soupeřem zničený artefakt získal jeho cenu plus další dvě esence navíc za Vír a jednu za Fiolu. Zničil jsem již použitého Fénixe, který mi předtím dal zlato. Pak jsem jej Lodí duchů získal zpět a ještě o dvě esence levněji. A Fénix byl znovu připravený na zisk zlata. To je kombo, ze kterého máte nesmírnou radost a užíváte si jej každé kolo.

Hra chvíli po tom, co jsme začali

A podobných kombinací je ve hře nepřeberné množství. Navíc uvažování nad tím, zda získat perlu, a zda ji podržet a mít jeden bod nebo ji proměnit v esence, přidává hře další skvělý rozměr. Ocenili jsme, že vždy je možné si vzít magický předmět  Brk a inkoust a skrz něj získat jeden z dostupných svitků.

Privátní: RA - kombo karty.jpg
Tohle kombo je prostě boží!

Nová místa moci dávají nové možnosti, na co se soustředit. Navíc se s přibývajícím počtem hráčů zvedá i jejich počet v každé hře. Dalo nám to více možností a v případě, že nám místo moci sebral někdo jiný, jsme se zaměřili na další. V případě monumentů se do hry náhodně dává stanovený počet karet monumentů, a to podle počtu hráčů, a zbytek jde do krabice. Spoléhat se tedy na to, že přijdou tříbodové Velké pyramidy se nám několikrát nevyplatilo, protože vůbec nebyly ve hře.

Privátní: RA - R1 nápis 2.jpg
Démoni a svitky

Na  základní hře mi trochu vadilo, že hra relativně rychle končila. Dosáhnout deset bodů šlo velmi rychle. Nové rozšíření, které oficiálně umožňuje hrát do třinácti bodů, dělá hru ještě lepší a více si vychutnáváte svá skvěle vymyšlená komba a engine, který jste vybudovali.  Noví tvorové – démoni – jsou prvkem, kterého si všimnete asi nejméně. Prostě berete, že do hry patří, a tak nějak s nimi dál počítáte, jako kdyby tam byli vždycky.

Privátní: RA - R2 nápis 2.jpg
Perly a body

Celkové shrnutí

Líbilo se nám:

• Nové herní mechanismy
  • Další spousta nových artefaktů
  • Hra do 13 bodů
  • Perly jako nové platidlo a nový prostředek, jak získávat body
  • Perfektní integrace do stávající hry, kdy vše spolu krásně šlape

Šlo udělat lépe

Přemýšlím, zda najdu něco, co bych hře vytknul, ale moc mě toho nenapadá. Jen mám takový pocit, že autor už od začátku věděl, že tahle 2 rozšíření prostě musí být součástí hry. Ale buď on nebo vydavatel to chtěl prostě rozdělit.

Pokud jsem o základní hře říkal, že je nutnou součástí každé sbírky, tak u obou rozšíření to platí dvojnásob. Pokud máte základní hru „nahrátou“, určitě si obě rozšíření pořiďte. A pokud nemáte a zvažujete koupi základní hry, tak si ji určitě pořiďte rovnou i s oběma rozšířeními. Získáte tak téměř perfektní hru, která nabízí nekonečné množství možností a obrovskou porci zábavy. A to při zachování jednoduchých a funkčních pravidel.