Railways of the World

xxxxxxxxxo hodnoceno 39x (Seznam vlastníků)

Railways of the World  - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Současnost, Vlaky
Herní kategorie: desková hra, dopravní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Eagle Games
Autoři: Glenn Drover
Martin Wallace
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Nevyváženost mapy

Po asi deseti zahráních vznikly argumenty směřující k nevyváženosti mapy. Řešili jsme co s tím, ale rád bych slyšel i názor odjinud, tak se tady ptám:
(Předesílám, že hrajeme s variantou všech vyložených major lines.)

1) Přesílené major lines. V posledních 5ti hrách vždy vyhrál hráč, který spojil

Baltimore -> Toledo
New York -> Chicago
New York -> Kansas City

A to i přesto, že v jedné hře si na to vzal 14 bondů! Je to přeci jen boost 36 bodů a s tím souvisejícího příjmu. Dost jsem se o to zajímal na BGG, kde hráči oponovali tím, že to není těžké zaříznout. Tuto alternativu jsme samozřejmě také probírali, ale problém je v tom, že zařezávatel zařízne sám sebe proto, aby zařízl stavitele major lines a pak se naplní pravidlo, že když se dva perou, zbývající dva až čtyři se smějou.
Včera jsme poprvé zkoušeli variantu, že major line je spojená ve chvíli, kdy je propojena. Nemusel to udělat jeden hráč, ale body se dělily podle toho, kdo kolika spojnicemi přispěl. Hra se stala mnohem více zajímavou a hlavně to rozbilo typické strategie "tak on staví major lines, už to nedoženeme, tak se pojďme prát na severovýchodu a třeba to nějak doženeme - jeje nedohnali jsme to." Akorát byl problém, jak přesně počítat ty body. To by se muselo ještě nějak vychytat.

2) Western link. Přiznávám, že jsme přehlédli tu drobnost, že pro spojení New York -> Kansas City je potřeba mít vybudovanou western link. To na jednu stranu o něco komplikuje dané spojení, ale zase pokud stavitel těchto 3 major lines má zároveň i barona, který boduje postavení western link, je to ba naopak výrazné plus.
Teď se tedy bude stavět o něco více, ale předpokládám, že pořád až na konci hry. Ze začátku nemá cenu vzít si (až) 6 bondů půjčku jen proto, abych dostal možnost převážet 4 červené kostičky na vzdálenost 2. Hotel v Chicagu to o něco vylepší, ale pokud není ve hře, nebo ho má dokonce soupeř, je to úplně zabité. Zatím ho stavěl vždy jen hráč, který měl barona, jenž postavení western link boduje. Prozatím bylo vždy lepší za dané prachy 2x vylepšit mašinku a dostat se k tomu, že lifruji zboží za 5-7 bodů. Je to několikanásobně lepší, než 4x po dvou bodech.

3) K čemu je jihozápad USA? Myslím tím města Tulsa, Little Rock, Jackson, Shreveport, Dallas? Teorie mám 3:

a) Autoři to zdupali.
b) Má to smysl s přidáním mapy západu USA.
c) Jde o záměrně nevyužitelný kus mapy, aby hráči neměli tolik prostoru.

Pokud to není kvůli bodu c), přemýšleli jsme o možnosti přidání více kostek (3? 4?) během přípravy hry. Protože do této oblasti nemá cenu dovážet a kvůli vývozu jednoho kusu zboží je naprosto neefektivní plýtvat penězi a akcemi na postavení tratí z této oblasti.

4) Vzhledem k bodu 1 a 3 (částečně i 2) se přemýšlelo nad možností vyřadit ze hry spojnici New York -> Kansas City a nahradit ji (případně jen přidat) spojnicí Shreveport -> Chicago.
Tím by dostala smysl i spojnice New Orleans -> Minneapolis, kterou jsem ještě nikdy v životě neviděl postavenou. Je to minimálně 7 akcí (lépe to nejde), hromada peněz, přičemž výsledkem je 10 bodů. To je mnohem lepší převézt 2x za 5. Teoreticky kdyby v New Orleans byly třeba 4 žluté kostky, tak by to možná mělo smysl, ale moc tomu nevěřím.
2.4.2015 14:37:27

Chemická haluz
add 1) že ta hra v základu je lehce broken víme, to 100% souhlas
add 2) stavba Western Linku prakticky nic neřeší. V počáteční fázi hry na to nemáš zdroje a poslední fázi je to zase hrozně málo. Prakticky je to furt to samé dokola. Pokud to postaví někdo jiný tak to je z kraje hry a protože to prakticky nedává nic krom 30 000 dolarů ceny, tak se sám zabije. A vyhrají to další dva. Na konci zase 30 000 není nic. Takže ok lehký balanc to je, ale bez reálného důsledku.
add 3) to je taky broken v každém případě. Pokud je to tam jen aby tam mapa vypadala, tak by mohla být výrazně menší a tím pádem lépe čitelná. Dohlédnout z jedné strany mapy na druhou je problém. A něco s tím udělat je třeba protože to nemá význam.
add 4) řešení:
osobně bych navrhoval lehce radikální řezy
a) vypustit z trasu new york - kansas
b) převést ji někam do zabitého konce mapy at to trochu dává smysl tam jezdit
c) vylepšit bodování při společném spojení tratí (nebo spíše ujasnit)
d) trochu úlet možná, ale už dlouho zmiňovaná urbanizace se velmi, ale opravdu velmi málo využívá, protože ruku na srdce 10 000 dolarů a dvě random kostky je prostě málo. To že si můžu vybrat barvu města je sice super, ale jako vesměs je to tah typu znouzecnost, až je všechno ostatní vyvezené pryč. Osobně bych zkusil buď urbanizaci zachovat, ale s tím, že to nebude tah a člověk pak bude mít možnost stavět/vozit atc... nebo ji slevil třeba na 5 000 kč a přidal kostku. Tím pádem se hra protáhne, protože se bude více stavět a velký bodový zisk za trasy by nemusel být tak markantní. Tím, že se zisky zmenšují tak to pak má i reálný dopad na hráče a více by se nad tím začalo uvažovat. Kdo tím pádem spojí hlavní trasu tak sice bude mít těch 30 bodů, ale cca - 10 000 dolarů zisků takže se zabrzdí do budoucna. Protože hlavní výhoda nestavět je upgrade mašinky, ale toho pak člověk tolik nevyužije.

All by Almir

2.4.2015 18:05:39 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Mansions of Madness: SE ENG + rozšíření
Akt. cena: 6000 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas