Pustina - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Grégory Oliver
Rok vydání: 2016
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

jaké máte první dojmy. Dnes jsem pouze vyloupal komponenty a krabice je úplně narvaná. Nezbylo tam moc místa pro vzduch. Do konce týdne to zahrajeme a pak poreferuju dále.
A co vy?
15.5.2017 21:10:36

Euro s atmosferou
Euro s atmosferou? Nie je problem.

Dnes som sa konecne dostal k zahratiu tejto postapo-euroidnej hry. Hrali sme bohuzial iba v trojici, co sice nebol uplny fail, ale az v 4 hracoch to bude HC survival game.

O co ide.
Po tretej svetovej vojne zivori na radiaciou zamorenom povrchu zeme zlomok populacie, ktory je rozdeleny do 4 kmenov, bojujucich o prezitie. O 6 dni pride do lokality Konvoj, ktory najsilnejsi kmen ( rozumej kmen hraca s najviac bodmi } zoberie do posledneho podmorskeho utociska so slusnymi podmenkami pre zivot….proste klasika posapo.

Hra sa hra na 6 kol a je to v podstate je to workerplacement, ale…

Faza 1: Usvit
Doplnia sa zdroje v lokaciach a vyhodnoti sa event pre dane kolo a zvysi sa radiacia ( miera jej zvysenia sa da eliminovat poctom ludi v prechodovej komore )

Faza2: Den
Kazdy hrac ma k dispozicii 4 meeplov s roznou silou (3,3,4,5), pricom sa tito hybu po 8 lokaciach na hlavnom boarde, umiestnenych na pomyselnej kruhovej trase. Lokacie su rozne: vojenska zakladna s municiou, priehrada s dekontaminatorom vody, stary tanker s konzervami, dve znicene mesta, v ktorych sa da najst zaujimave vybavenie alebo aj nic a pod.

Na zaciatku kola su vsetci meeplovia neaktivny. Hraci aktivuju postupne jedneho svojho meepla tak, ze sa mozu posunut az o 2 lokacie, ale nesmu koncit na lokacii kde uz maju svojho meepla. V pripade, ze na lokacii je aktivny meeplik ineho hraca nastava porovnanie sily. Ak je panak aktivneho hraca silnejsi, tak okradne ostatnych aktivnych panacikov v lokacii ( ti sa mozu ubranit utoku, tak, ze diskartnu naboje ). Potom uz moze aktivny hrac zbierat zdroje, vybavenie dostupne v lokacii, popripade lovit alebo prehladavat ruiny ( to iba v dvoch mestach ). Pocet akcii v lokacii je limitovany silou meepla.

Faza 3: Noc
Po zbere nastava udrzba vlastneho krytu ( dosky hraca ). Vtedy mozu hraci rusit aktivne eventy ( ich zrusenie dava na konci hry body). Dalej sa krmia ludia v kryte. Za kazde chybajuce jedlo 1 mrtvy. Potom mozete rekrutovat novych obyvatelov krytu za jedlo. Stavat v kryte nove miestnosti, ktore po zaplneni obyvatelmi davaju bonusy na akcie. Opravovat vybavenie apod.

A ide sa do dalsieho kola...
Na konci siesteho kola sa spocitaju body za pocet prezivsich v kryte, za vyriesene eventy, za plneobsadene miestnosti v kryte, za opravene vybavenie atd….a odcitaju sa body za uroven radiacie v kryte.

Hodnotenie
Pocas celej hry na vas dolieha press, pretoze neviete co skor.Treba zivit prezivsich a jedla je fakt malo, treba zbierat zdroje na stavbu krytu, riesenie eventov opravu vybavenia….no je toho moc akcii je velmi malo. Navysse aj ked si pripravite potrebne zdroje, tak vam ich silnejsi meeplik ukradne....parada.
Hra ma velmi prijemnu hraciu dobu cca 30 min na hraca.

Jedine co mi mierne vadilo bolo neustale doplnanie zdrojov do lokacii, pretoze sa ich pocet menil podla aktivnych eventov.

Celkovy pocit z hry je velmi neEuroidny, cize nemate pocit, ze zbierate iba suche body, ale pocas celej hry zazivate silnu stresujucu postapo atmosferu a bojujete o holy zivot….po prvej hre osem palcov hore. Howg.

17.5.2017 22:36:43 | Upraveno autorem (porovnej)

prvni dojem
Kdyz bezela KS kampan, tak jsem si hned vsiml divnosti na hlavnim hracim planu. Umelec ma bud problem s dodrzovanim hladin terenu, viz oba brehy nebo umisteni hlubokeho dolu tesne vedle reky, nebo zamerne pracoval v duchu nekonecneho schodiste.
Kazdopadne je to duvod, proc me hra odradila :)

17.5.2017 23:19:08

;-)
Mne zas príde divná ilustrácia na krabici, kde tá čierno-vlasá fešanda s kušou stojí v nejakom divnom postoji, musí to byť dosť nepohodlné, ale možno, že je to následok nejakých jej zranení z tretej svetovej :-D

Ale hra ma zaujala to áno dobre to povedali v to videu, že post apo áno, ale Bez zombie!

18.5.2017 08:30:04 | Upraveno autorem (porovnej)

První hra
Dnes jsme to poprvé zahráli.
Je to příjemně počítací euro, kde se dá škodit protihráčům, ale nemá to přímo likvidační efekt. Resp. nepovedlo se nám někoho přímo zlikvidovat.
Eventy dokážou pěkně zatopit, ale dá se proti tomu bránit.
Takže za mě určitě doporučení.
PS: Postapo atmosféru jsme z toho přímo necítili, ale třeba to přijde po několika hrách, kdy se budeme věnovat jenom hře a ne se šťourat v pravidlech

18.5.2017 21:05:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Nějaké nové
či hlubší dojmy? ;-)

25.10.2017 15:00:15

ta "jemná"
Když to shrnu, tak to pro mě bylo vloni Great Western Trail, je pro mě letos Pustina. Prostě super. Hra má dvě části- Den, při který shromažďuješ suroviny a Noc, která je zaměřená na micromanagement úkrytu.

25.10.2017 21:59:32

Dojmy
Hra o zatim 3x a z toho 2x s lidmi co moc deskovky nehraji a vsichni tito novacci byli ze hry nadsení

U mě se to tak střídá. Z prvních dvou her jsem úplně nadšený nebyl, ale ta poslední třetí mě celkem bavila.

Občas mi příjde, že zaříznutí v podobě ukradnutí surovin nebo třeba vyfouknutí zvěře na kterou jsem se chystal dokáže úplně pokazit kolo což způsobí ztrátu bodů a velké zdržení s nápravou této situace a způsobí to to, že pravděpodobně nevyhrajete.

Taky jsem vypozoroval, že velmi účinná strategie je sbírat suroviny na rušení událostí a hlídat si úrověn radiace co nejníže (často používat a hledat řasy). Nechci tady tvrdit, že vyhrát se da pouze strategií soustředěnou na rušení událostí, ale přišlo mi, že za to je nejvíce bodů.

Celkově to zatím hodnotím jako dobrý worker placement, ale žádný zázrak to není.

22.1.2018 07:31:29

Události
Zvláštní, mně spíš přišlo, že události jsou dost drahé a za ty body se nevyplatí, když se dají suroviny použít jinde:) Ale hráli jsme jen ve dvou.

22.1.2018 21:41:46

Trošku zklamání
Mám takové smíšené pocity. Hru jsem dostala k Valentýnu, protože jsem ji měla ve wischlistu a přítel mi ho chytře prolustroval :) Moc jsem se na ní těšila, ale zanechala ve mě smíšené pocity, které nejsou úplně pozitivní. Hru jsme hráli a budeme hrát pouze ve dvou, takže nemůžu posoudit, jestli není lepší ve více hráčích. Ale prostě.. Z krabice bych v první řadě vyřízla, že je pro náročné hráče. No tak to ani náhodou. Jak už tady někdo psal, líbila se tomu, kdo jinak moc nehraje. Ok, souhlas. Ale ten, kdo hraje, už by měl být náročný hráč, není to tak? A tahle hra není pro náročné hráče, to se na mě nezlobte. Je to jednoduchý worker placement, kde vlastně děláte kolo co kolo úplně to samé. Ani bych neřekla, že má hra komplexní herní mechanismy. Prostě sbíráte suroviny, které pak utratíte za stavění místností a vybavení. Udělala bych několik věcí jinak, třeba bych přidala víc karet událostí nebo každé kolo přidala jinou věc, jako je to např. v Agricole. Karet událostí je dle mého názoru málo, když má každá hra 6 kol, budou se pořád opakovat dokola. Žádné velké a důmyslné strategie se taky nekonají, stačí jenom posbírat suroviny a doufat, že vám je soupeř nevyfoukne. Mě to prostě přišlo pořád to samé dokola, nemůžu si pomoct. Příběh jsem ze hry necítila vůbec, prostě jen hon za vítěznými body. Samozřejmě dám hře ještě šanci, chtěla bych si vyzkoušet sólo verzi a asi nakonec budu muset. Jak jsme byli s přítelem na konci hry frustrovaní, spustili jsme na sebe. "Proč si měla takovou kravinu ve wischlistu?" "Proč si mi z toho koupil zrovna tohle?" :D "Protože to jediný jsem našel česky!".. Ale neberte to úplně vážně. Stejně mě ta "kravina" bavila a měla jsem z ní radost. Jen jsem čekala trošku víc - podle recenzí a názorů :)

16.2.2019 18:39:20

A nebo...
Musím říct, že po druhé hře už mám trošku kladnější názor. Nebo to bude možná tím, že jsem byla u stolu sama? Jen já a Horda? :) Protože Horda nekoukala do telefonu a na fotbal. Taky jsem konečně přišla na chuť pravidlům. Ale i přes to, že jsem se snažila Hordě zabránit ve sběru surovin na zažehnání událostí, stejně mě někde převezla a na konci hry měla moc přeživších, takže jsem prohrála o 5 bodů. Příště to ale snad vyjde. Jako u každé hry, záleží, koho máte u stolu ;)

20.2.2019 08:49:02

Simca12
Hra je to dobrá. Na pendrek je hráč, který u hraní sleduje mobil či dokonce TV :)

20.2.2019 09:32:57

Takového spoluhráče ...
... bych teda taky nedával. Ono nutit někoho, komu se nechce hrát, je naprd. To bych si raději našel někde ve svém okolí nějaké spoluhráče pro pravidelnější setkávání a doma bych se domluvil, že ty máš fotbal a já budu mít herní večer jinde.

20.2.2019 09:37:30

První dojem
První dojem bohužel není ze hry, ale z poškozeného herního plánu a ohnutého komponentu. To snad každého hráče vytočí. Uvidíme jaká bude hra jako taková.

20.2.2019 19:29:03

Sási
Napiš na Albi. S plánem byl nějaký hromadnější problém a normálně posílají nový.

21.2.2019 09:25:31

Albi

Již se stalo a náhradní komponenty zašlou. Za tento přístup jim samozřejmě patří veliká pochvala.

21.2.2019 10:56:06

To už jsem navrhla
.. a odpověď byla jasná. Jsem prý větší a větší pacient. Takže asi zůstanu u toho nucení do hry a solitérního hraní. Protože tohle zavání rozchodem :D

21.2.2019 15:39:06

@Simca12
Koníčky musí být na obou stranách vyvážené a že jeden nebo druhý odchází jednou týdně za nějakým svým koníčkem je úplně normální.
Však ty na to léty přijdeš, že partnerství není o tom být pořád doma nebo spolu. Jak jeden druhého začne tvrdě omezovat, tak jde stejně vztah do kytek. Uvidíš za pár let.

21.2.2019 16:14:57

kren
My je máme naprosto vyvážené. Vůbec nesedíme spolu doma (tahle činnost mi není vlastní - práce a zase práce..). A myslím si, že už nemám co zjišťovat, s tím člověkem jsem už sedmým rokem a vím o něm všechno. Mnoho koníčků máme společných, ale deskové hry mezi ně bohužel nepatří a já to u něj respektuji. A pokud řekne, že odcházet si hrát do nějakého klubu je ujeté, od něj to beru. Divím se, že mě neposlal na léčení, když jsem si před měsícem navrhla hru vlastní. Ale je to koníček jako každý jiný, takže kdybych se rozhodla si nějaký ten klub najít, asi by to musel respektovat..

21.2.2019 16:28:41

Simca12
Co by mělo být ujeté na tom jít si do klubu zahrát deskovku? Přijde mi to smysluplnější než jít do hospody na pivo. Ale je to každopádně vaše věc.

22.2.2019 07:50:52

daevin
Spousta lidí to takhle vidí. Ale je mi to jedno. No, neřešme to už. Zde se mají probírat dojmy ze hry ;)

22.2.2019 08:24:35

simca12
Existuje športové kluby, ale aj kluby numizmatikov, klub plešatých klub kadekoho, prečo by mal byť klub hráčov spoločenských hier "ujetý"? Kluby sú preto, aby sa ľudia stretávali so spoločnými záujmami.
Človek čo pozerá na behajúcich upotených chlapov nie je ujetý? Mimochodom, futbal tiež pozerám. Keby sme boli všetci bez "vady", život by bol nudný ;)

PS: ok téma trochu skĺzla, ku téme, hru pustina nepoznám ehm.

22.2.2019 08:26:01 | Upraveno autorem (porovnej)

:-D
Odcházet hrát deskové hry do deskoherního klubu JE ujeté. Minimálně v tom našem jsem na normálního člověka nenarazil.... aspoň to tak říká moje manželka.


Bez urážky Simčo, jen mě to fakt pobavilo...

22.2.2019 13:20:26 | Upraveno autorem (porovnej)

:)
Úplně nejideálněji bych to viděla na hospodu, pivo, fotbal a deskovku :D To by se mi to sešlo všechno hezky pohromadě :) Ne ale opravdu, už to neřešme.

23.2.2019 06:48:34

hezká sociální analýza, ale...
Když už jsme tady tak krásně probrali ty první dojmy ze hry Pustina, přidám svoje dojmy spíš z pohledu člověka, který se zajímá o tvorbu vlastních her a tudíž o herní mechanismy, ale i komponenty a UX (hráčskou zkušenost) s hraním... Mimochodem, všiml se někdo, že Simca napsala, že si taky vyvinula vlastní hru a nikdo se jí nezeptal jakou?
Takže první hraní ve dvou jako takové bylo divné. První setup a kousání pravidly jsme fakt nedali a po vyloupání komponent a pokusu o první rozchození jsme to asi po 15ti minutách zabalili. Nebyl prostě den na louskání nových pravidel a protože nás atmosféra fakt nijak neobalila, ani já, čistokrevný eurovkář, nějak necítil potřebu počítat, že tři dřeva a dva kovy jsou tři body takhle, nebo dokonce 4 body jinak...
Druhé sezení bylo trpělivější a víceméně vynucené. Pustina dlouho ležela ve stínu GWT (a ve stínu i zůstane, to vím už dnes přesně), ale ty peníze vynaložené za hru (měli jsme dokonce dvě, takový nechtěný vzájemný dárek) nás prostě donutily. Takže setup jsme zvládli a pro pohodlnost použili video návod na YT, než jsme se ztotožnili s pojmy, termíny a strukturou pravidel. Hra mě ve fázi objevování celkem bavila, ve fázi, kdy už jsem se nemusel až tak moc prokousávat pravidly a mohl soustředit na samotnou hru, tak paradoxně už méně. Obecně nemám rád hry, které mají jazykově závislé komponenty, nebo dokonce hry/karetky, kde efekt není zřejmý z nějakých symbolů a musíš číst text na komponentě/kartě. Dál mi trochu vadilo, že efekty se spouští v různých fázích a to je zřejmé až po úplném navrčení pravidel, nebo po neustálé konfrontaci s nimi. Přítelkyni s delšími nehty zase enormně vytáčela manipulace s titěrnými komponentami. Čtení mrňavých písmenek na komponentách jí nebavilo podobně jako mne, přece jen je 40+ a já 50+. Co pro ní bylo rovněž trochu frustrující bylo to, že místnosti vypadají stejně i při různých efektech a tudíž musela projíždět místnosti, zda se jí nějaký efekt neaktivoval při akci. Přemýšleli jsme o případném systému řazení místností do úkrytu pro nějaké zjednodušení podle nějakého pořadí, ale nic nás nenapadlo. Na konci hry byla otrávená, ačkoli vyhrála, ale nevěděla celou dobu, jak se dostat k bodům. Já šel za hranu a experimentoval, takže jsem pak prohrál na radiaci. Po prvním hraní nevidím žádný dominantnější způsob jak vyhrát, uvidíme časem.
Tak to bylo jako hráči. A teď jako "autor".
Celá hra se dá dovést do prototypu ve fázi alfa hraní asi za dvě hodiny. Vezmete papír, dvěma svislými a dvěma vodorovnými čarami ho přetnete a osm obvodových polí použijete jako jednotlivé lokace. Do čtyř rohových nasypete "suroviny", dvě krajní vodorovné "ozvláštníte" tím, že do nich nasypete taky suroviny, ale jen není vidět hned jaké a některé z nich mohou být prázdné a zjištění jejich druhu nazvete průzkumem... Svislé středové se pokusíte taky nějak"ozvláštnit", jednu tím, že za její použití utratíte jinou surovinu a poslední principem "kdo dřív a s větším meeplem přijde, ten dřív me(ep)le..."
Protože je to na moderní hru málo, vymyslíte ještě zápletku, jak přes jiné kostičky dostanete jiné žetony a ty pak vyměníte někde za body.
Přidáte kartičky s efekty, některé nazvete místnostmi a jiné vybavením a přidáte nějaké to škodění hrou samotnou...
A je to.
Problém vidím v tom, že asi nedošlo k nějakému výraznému ladění toho, jak a kde a za kolik co vyměnit za něco jiného. Některé akce nebo "kurzy směny" mohou být silnější než jiné, myslím si já, ale počítat to zatím nebudu. Zrovna tak mi přijde moc velký skok v tabulce bodování podle počtu budov. Ale jde tu o první dojmy, ne?
Materiálově je to šok. Hodně kvalitní lisovaný kartón na přeživší, obyčejnější na místnosti a vybavení a nakonec takový záchodový papír na úkryty.
Jak bylo řečeno, s titěrnými komponentami se opravdu blbě manipuluje. To by asi nevadilo, kdyby hra nebyla hrou kde se komponenty obsluhují prakticky neustále! Dost možná by počítadla surovin a potravin přímo na desce hráče, obsluhované kostičkami jako markery, posloužily stejně, ne-li lépe. To samé v lokacích u zbytků surovin. Nevím.
Grafika na první pohled krásná, na druhý a třetí už zase až tak moc ne. Řemeslně asi zpracovaná dobře, i když s jistými výtkami, ale umělecky to nijak na mne atmosféricky nedosáhlo.
Herní principy celkem nic objevného. Hra vytváří jakýsi tlak, ale bohužel pravidla pohybu občas vytvářejí i vynucené tahy, když si hráč uzavře svého ještě nezaktivovaného meepla dvěma nebo nedej bože dokonce třemi již odehranými. Což při poměru 4 meeple vs 8 lokací vede k totálnímu rozbití jakékoli strategie, i kdybyste nějakou vymysleli. Na začátku pohybu konkrétního meeplu má tedy hráč zablokované tři lokace svými zbylými meepli, další lokace může mít vynuceně drahé (jinam jít nemůže a tam ho přijde nátlakem okrást silnější meeple). Chápu, že ta pohybová pravidla mohou vypadat na první pohled zajímavě, protože právě to "kombení", kterým meeplem půjdu jako prvním, abych mohl těžit a zároveň si uvolnil stávající lokaci pro další meeply je asi nosným konstruktorem od autora, ale ve chvíli, kdy hráči jsou schopní domýšlet dva tři tahy dopředu, zjistíte, že moc tahů je prostě vynucených. Rozhodovacích možností ubývá.
Tak to vidím já... Hra sice má místo v mé ludotéce, ale budou v ní hry hrané mnohem častěji než Pustina.

11.10.2019 14:28:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Zaklínač Starý Svět - SKELLIGE
Zaklínač Starý Svět - SKELLIGE
Akt. cena: 861 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas