Vydavatelé: REXhry
Renegade Game Studios
Autoři: Ben Pinchback
Matt Riddle

Hvězdné nebe nade mnou

Autor: dirtyfighting | 1.3.2023 | 3

Ben Pinchback a Matt Riddle jsou kamarádi od dětství. Chodili spolu na vysokou, pak do práce. A od roku 2012 spolu vymýšlejí deskovky. Výhradně spolu! Pokud jste si právě povzdechli, že žádného takového kamaráda v životě nemáte, cítíme s vámi. Ale pokud alespoň můžeme z takového vztahu deskoherně těžit, přejme jim to.

Na začátku roku nám REXhry z dílny tohoto autorského dua přinesly hru Pod hvězdami, která navazuje svými principy i estetikou na dvojkovku Hvězdáři. Na rozdíl od ní je ale určena až 5 hráčům a místo zasněného pozorování planet a asteroidů zde zůstanete nohama na Zemi a zaměříte se na krásy okolní přírody.

O co jde

Pod hvězdami je hra o sbírání a vykládání karet ze sdílené nabídky. Řečeno jazykem hry – jste výzkumníky, kteří zkoumají přírodní biomy a následně si o nich zapisují poznámky do svého deníku. Karty jsou umístěny ve společné nabídce uprostřed stolu, kterou představují karty mraků označené čísly 1-6. Hráči se střídají v tazích a ve svém tahu umisťují kartu z ruky na mrak, který odpovídá číslu na kartě. Poté, co kartu umístí, mají dvě možnosti – vzít si karty z jednoho libovolného mraku nalevo od vyložené karty do ruky nebo vzít karty z některého mraku napravo a umístit je před sebe do řady. V druhém případě si tvoří svoji sbírku, v níž sady biomů stejného typu vytváří sloupce; další karty stejného biomu se vykládají pod ně, čímž mohou ve sbírce hráče vzniknout mezery.

Privátní: řada_zh.JPG
Při vyložení karty na mrak č. 4 karty z mraků 1, 2 a 3 přibíráte do ruky a karty z mraků 5 a 6 vykládáte před sebe.

Do určitého místa přibíracího balíčku (dle počtu hráčů) se na začátku umístí karta „Konec hry“. Pokud na takovou kartu dojde řada, proběhne ještě jedno kolo a následuje bodování. Hráči si vezmou bodovací tabulku a postupně obodují své vyložené karty. Jako první se hodnotí nepřerušené řady – za každou řadu různých biomů dostanete určitý počet bodů, přičemž body exponenciálně narůstají. Poté se obodují dva největší sloupce stejných biomů. Pořadí přitom udává hodnotu karet. Pokud má tedy hráč 4 karty stepi na 4. pozici, dostane za ně 16 bodů, zatímco za 4 karty na 6. pozici by měl bodů 24.

Jak to vypadá

Za vizuálem hry stojí Beth Sobelová (Na křídlech, Vinohrad, Pelíšek), která se pro ilustrování her narodila a ošklivou hru prostě udělat neumí (subjektivní názor, ale je to pravda!). Čistému hernímu designu odpovídá čistý vizuál, ilustrace jsou nádherné, ale střízlivé. Karty jsou doplněny o informace navíc o jednotlivých biomech, což už je jakýsi kolorit přírodních her a bez nich by byl jistě kritizován nevyužitý potenciál karet.

Privátní: karty_zj.JPG
Ve hře je celkem 8 typů biomů o různé četnosti, která je znázorněná tečkami (1–3) pod číslem karty.

Jak se to hraje

Pod hvězdami hravě zvládnete i s vysvětlováním odehrát za půl hodiny, v maximálním počtu hráčů to může být trochu přes. Doporučený věk je uváděn 10+, ale jsme přesvědčeni, že ani děti 7+ nebudou mít problém, pokud je nenecháte, chudáky, bodovat. Princip hry je skutečně jednoduchý a vlastně jde o tradiční karetní hru typu Dao, Mandala nebo (s trochou fantazie) Žolík, na kterou autoři místo čísel a barev naroubovali přírodní téma
Jednoduchost (pozor, ne hloupost!) hry je její největší výhodou či nevýhodou. Záleží, zda jednoduchost preferujete nebo ji minimálně promíjíte hrám, které vytahujete po tom, co vás mentálně vyčerpají jiné. Dle našich propočtů partii skončíte s myšlenkou „příště zkusím tohle“ maximálně dvakrát.

Poprvé to bude, protože jste během vysvětlování nepobrali, jak vlastně funguje závěrečné bodování. Bodování je o řád složitější než hraní, takže mnoho hráčů napoprvé vlastně nebude vědět, co dělá. Chce to dvě tři hry, než vám to skutečně dojde. A pak už zase není moc co objevovat, protože strategie hraní jsou všehovšudy dvě. Zde přichází druhý moment „příště zkusím tohle“ – kdo zkoušel skládat řady, zkusí tentokrát sloupce, a opačně.

Privátní: rozloženo_zh.JPG
Hra na stole zabere překvapivě dost místa.

Během hraní se nám zdálo, že s více hráči je hra méně strategická – vzhledem k tomu, jak rychle rotují karty na stole se nedá moc plánovat dopředu. Člověk se spokojí s tím, že počká, jak bude nabídka karet vypadat, až na něj dojde řada. Ve dvou je určitý manévrovací prostor a naskytne se i šance plánovat dopředu, ale zase je hra ostřejší – soupeř může pečlivěji sledovat, co se snažíte sbírat, a do určité míry vás blokovat. Každopádně je v jakémkoliv počtu hráčů přítomen nezanedbatelný faktor náhody a až příliš často je nejlepším tahem si prostě přibrat nebo vyložit kupku, ve které je nejvíce karet.

Ambivalentní je i téma hry. Je to o přírodě. Jako spousta jiných her. Takže tématicky žádný čerstvý závan kreativity – není už her s přírodní tematikou náhodou dost? Můžete vůbec přiznat, že se vám jich zdá dost? Nedělá to z vás nesnášenlivého člověka a ekoteroristu? Sami na tyto otázky zatím marně hledáme odpovědi. Ale i v případě, že tleskáte každé zelené hře, větší tematickou hloubku a atmosféru určitě najdete třeba v Amazonii, Parcích nebo i Kaskádii

Komu by se to mohlo líbit

Pod hvězdami je designově čistá hra, která doplní vaši sbírku fillerů, případně her na unavené večery. První hru s novými hráči je určitě dobré dát cvičnou nebo věnovat extra čas na názornou ukázku závěrečného skórování, ale pak už vám nic nebrání užít si několik rychlých partiček příjemné karetky a dozvědět se pár zajímavostí o přírodě. Můžeme ji doporučit fanouškům menších karetních her jako je například Odyssea („vesmírná“ nebo „podmořská“) nebo nedávné Velkoměsto. Dokážeme si také představit, že by hra mohla mít úspěch v rodinách, kde se pár tvrdohlavců zaseklo u kanasty a odmítá konverzi k moderním hrám – některé mechanismy jsou známé z klasických karetních her, takže by přechod měl být snazší. Pokud ale prahnete po něčem, co vám pořádně rozpálí mozkové závity, nabídne inovativní herní princip nebo nabízí mnoho cest k vítězství, tak pokračujte v hledání.

Bilance

+ přístupnost díky inspiraci klasickými karetními hrami

+ dobře poslouží jako rychlý filler