Plyšová hlídka

xxxxxxxxxo hodnoceno 216x (Seznam vlastníků)

Plyšová hlídka - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 7 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy, Zvířátka
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Jerry Hawthorne
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Pár dotazů začátečníka

Omluvte, prosím, jistou naivitu mých otázek, ale Plyšová hlídka je první figurková hra, kterou jsme si domů pořídili a třetí celkově (mimo Krycích jmen a Tajuplnych říší) a ani základní mechanismy nám nejsou moc jasné. Vybalili jsme ji a tak nějak jsme po dvou hodinách dohráli první stranu. No a pár věcí nám není jasných a protože mi pořád píšou ať nečtu dopředu a neprohlížím karty, ptám se tady.

Když hodím na pohyb třeba pět ale k potvoře to mám jen dva, mohu k ni dojít jen ty dva dílky a dal nemusím?

Jako plyšák mohu před potvorou i utíkat nebo musím jít do střetu?

Co je rezerva použitých kostek a kde ji sehnat?
Kam se přesune příšera, když před nejbližším plyšákem již stojí jiná ale s plyšákem zároveň hned na vedlejším políčku sousedi další plyšák? Pokud si příšera hodí na pohyb dost, "přeleze " druhou potvoru a bude pak útočit na původně nejbližšího plyšáka anebo na toho proti němuž stojí? A co když nehodí dost aby na volné políčko došla a měla by zůstat stát na kolegyni?

Jak se vlastně pohyb potvor určuje? Tak nějak jsme se shodli, že hodíme černou kostkou a pokud padne 1-3 , udělá se první akce na kartě příšer a pokud více, jedeme podle druhé možnosti, ale to si jen myslíme, v pravidlech je napsáno jen "porovnejte s hodnotami na kartě " ale tomu moc nerozumíme.

Jak vlastně příšery aktivovat? Hned na začátku jsme jen chodili dokolečka po mapě a čekali, až konečně z pytlíku vytáhneme tři černé kostky. Na úvod to bylo dost pitomé, protože nic jiného než se naprosto zbytečné hýbat dokola se v prázdné místnosti nedalo. Anebo jsme to celé pochopili špatně.

Jak se určuje akce potvor po jejich aktivaci? Jestli jsem to pochopil správně, po aktivaci potvor a jejich tahu zahodime všechny černé kostky ale když přišel zase tah potvor, nebyla ve hře žádná černá kostka k dispozici a nevěděli jsme , jestli vůbec házejí nebo co s nimi vlastně dal.

V pravidlech je popsán útok na dálku, konkrétně jak Klárka může střelil plížáka na posteli svým lukem. No a co to znamená? Figurka luk má a je to tedy automaticky bojovník na dálku anebo musí nejprve najít luk jako predmetovou kartu a do té doby bojuje jen na blízko?

Můžu napadnout příšery ještě před jejich aktivací?

Můžu příšery napadnout i když stojí na seřadišti za zelenou čarou a já přijdu těsně k nim?

Když hodím na útok dvěma červenými kostkami najednou, přičítá se bonus +1 za předmět pro každou kostku zvlášť?

Když díky vysoké úrovni ohrožení nastane tah příšer, kdo z hráčů je po jeho skončení na tahu?
Skupinový úkol mi záda scénář později anebo jsem něco přehlédl.

Hledání předmětů mohu provést až někdy později anebo jsem to taky špatně pochopil?

No, to je zatím všechno, co mne napadá. Naše pocit ty jsou trochu rozpačité, protože čtení pravidel před samotným hraním mi vůbec nic nedalo a nechápal jsem je a jejich studium při hře je únavné a po první dohrané straně příběhu jsme se celá rodina shodli, že dnes už opravdu víc ne...barvení mne tedy zatím bavilo víc.

Předem děkuji za shovívavost a hlavně odpovědi.
3.2.2019 22:36:06

Pár dotazů...
Ahoj, tip pro příště - spíše udělej víc řádně pojmenovaných jednotlivých dotazů, než takto jeden velký. :)

- Když hodím na pohyb třeba pět ale k potvoře to mám jen dva, mohu k ni dojít jen ty dva dílky a dal nemusím?

Body pohybu nemusíš utratit všechny - jde o maximální dosah.

- Jako plyšák mohu před potvorou i utíkat nebo musím jít do střetu?

Hra nic jako střet nezná. Takže potvora neblokuje tvůj pohyb, pokud jsi vedle ní.

- Co je rezerva použitých kostek a kde ji sehnat?

Každá použitá kostka jde bokem. (nevlastní ji plyšák a ani nejde zpět do pytlíku) Do pytlíku se vrací, až k tomu hra dá pokyn nebo až kostky dojdou.

- Kam se přesune příšera, když před nejbližším plyšákem již stojí jiná ale s plyšákem zároveň hned na vedlejším políčku sousedi další plyšák? Pokud si příšera hodí na pohyb dost, "přeleze " druhou potvoru a bude pak útočit na původně nejbližšího plyšáka anebo na toho proti němuž stojí? A co když nehodí dost aby na volné políčko došla a měla by zůstat stát na kolegyni?

Příšery si na pohyb nehází. Záleží, jakou hodnotu pohybu mají na kartě. Zrovna pravidla pohybu jsou popsaná volně a je tomu naschvál. Příšerka prostě ťape tak, aby mohla někoho "hryznout". Primárně toho, kdo je nejblíž. Pokud nastane složitější situace, záleží na hráčích jak to vyřeší - záleží na příběhu, ne na tom, aby se exaktně popsaly všechny možné situace.

- Jak se vlastně pohyb potvor určuje? Tak nějak jsme se shodli, že hodíme černou kostkou a pokud padne 1-3 , udělá se první akce na kartě příšer a pokud více, jedeme podle druhé možnosti, ale to si jen myslíme, v pravidlech je napsáno jen "porovnejte s hodnotami na kartě " ale tomu moc nerozumíme.

Když dojde k aktivaci příšer, tak se pro každou příšeru vezme jedna z černých kostek a hodí se. Na kartě příšery je popsáno, jaké akce odpovídají dané hodnotě kostky. Akce jsou popsány většinou ikonami (pohyb, dosah útoku, síla útoku)...

- Jak vlastně příšery aktivovat? Hned na začátku jsme jen chodili dokolečka po mapě a čekali, až konečně z pytlíku vytáhneme tři černé kostky. Na úvod to bylo dost pitomé, protože nic jiného než se naprosto zbytečné hýbat dokola se v prázdné místnosti nedalo. Anebo jsme to celé pochopili špatně.

Každý hráč si na začátku tahu bere z pytlíku 5 kostek. Každá černá kostka jde na stupnici ohrožení (nemusí se najít všechny najednou). Pokud je na konci tahu na stupnici stejně černých kostek, jako plyšáků ve hře, nebo více, příšerky se od shora dolů aktivují. Nám to vychází, že se aktivují cca jednou za dvě kola.

- Jak se určuje akce potvor po jejich aktivaci? Jestli jsem to pochopil správně, po aktivaci potvor a jejich tahu zahodime všechny černé kostky ale když přišel zase tah potvor, nebyla ve hře žádná černá kostka k dispozici a nevěděli jsme , jestli vůbec házejí nebo co s nimi vlastně dal.

Po aktivaci příšer se černé kostky vrací do pytlíku. A zase se postupně dávají na stupnici ohrožení tak, jak přichází do hry. Aktivace proběhne opět až ve chvíli, kdy je na stupnici určitý počet černých kostek.

- V pravidlech je popsán útok na dálku, konkrétně jak Klárka může střelil plížáka na posteli svým lukem. No a co to znamená? Figurka luk má a je to tedy automaticky bojovník na dálku anebo musí nejprve najít luk jako predmetovou kartu a do té doby bojuje jen na blízko?

Nejdřív musíš získat zbraň na dálku (nebo i na blízko!), abys mohl jakkoli útočit. Kniha příběhu ti ale hned v úvodu prvího příběhu dává instrukci, abys každému plyšakovi z balíčku předmětů dal jednu kartu zbraň s podtypem studovna nebo kuchyň. Takže záleží, co jsi komu našel a přidělil.

- Můžu napadnout příšery ještě před jejich aktivací?

Ano


- Můžu příšery napadnout i když stojí na seřadišti za zelenou čarou a já přijdu těsně k nim?

Jenom útokem na dálku. Jinak přes plnou barevnou čáru nezaútočíš (pro příšery toto neplatí a ty mohou přes tyto čáry útočit).

- Když hodím na útok dvěma červenými kostkami najednou, přičítá se bonus +1 za předmět pro každou kostku zvlášť?

Pro každou kostku. (pozor, nepřidává se za případnou růžovou)

- Když díky vysoké úrovni ohrožení nastane tah příšer, kdo z hráčů je po jeho skončení na tahu?

K aktivaci příšer dochází až na konci tahu po té, co všichni hráči odehrají.

- Skupinový úkol mi záda scénář později anebo jsem něco přehlédl.

Později scénář.

- Hledání předmětů mohu provést až někdy později anebo jsem to taky špatně pochopil?

Na mapě musí být vpravo nahoře ikona lupy s hodnotou. Na první mapě se hledat nedá.

...................................................................
Redaktor Deskofobie a blogu Kubrt vs Deskovky

4.2.2019 07:04:09

.> V pravidlech je ale napsáno, že k aktivaci příšer dojde ihned po tom, kdy stupeň ohrožení dosáhne patřičné úrovně, a jestliže se to stalo např. po tahu hráče dvě, měly by po něm táhnout potvůrky, ne? Až odtáhnou, hraje trojka nebo začíná zcela nový tah od jedničky ? A když tah příšer skončí, já je mohu dál sekat a ony nejsou aktivované až do doby než se zase zvedne ukazatel nebezpečí? - Ychtyl

...> > Napsal jsem to nešikovně, neb jsem to spal rychle.

Tah hráče je rozdělen takto:

1. Dobrání kostek
2. Doplnění vaty
3. Zvýšení ohrožení
4. Provedení akcí
5. Odhození kostek
6. Kontrola úrovně ohrožení

Takže kontrola úrovně ohrožení je na konci tahu, nikoli kola. Buďto se něco stane, nebo nestane, každopádně následuje tah dalšího hráče. - Kurdt57

Doplnění> A ano, sekej je jak chceš, oni se aktivují zas až se ukazatel naplní.

- Kurdt57

Pro doplneni a nejen pro Ychtyla> Kubrt vysvětluje že:Po aktivaci příšer se černé kostky vrací do pytlíku.
Pro ty méně zdatné ( včetně mě :))
V pravidlech je : odhoď černe kostky a i zbylé pouzite kostky z rezervy zpět do sáčku!!!
Kubrte like .)
- ony-flyboy

aktivace

Pořád mi není jasná ta aktivace příšer, dokud se neaktivují, já je mohu normálně zabíjet, aniž by mi ubližovaly?

A jakmile se aktivují a odehrají si svoje, zase se vypnou? V pravidlech je dokonce zdůrazněno, že každá příšera se aktivuje pouze jednou. Nojo, ale to může znamenat, že stačí jedna aktivace a až do svého vyřazení příšerka pořád bojuje, anebo že na každý její tah je třeba nová aktivace, tak jak to je?

4.2.2019 14:51:44

Aktivace> Však jsem to psal.

Když je na stupnici ohrožení dost kostek, tak se každá příšeka jednou aktivuje (pořadí odshora dolů).

Pak jdou kostky pryč (všechny) a zase se začíná stupnice plnit od začátku.

Mezi tím je můžeš vesele rubat. - Kurdt57

Aktivace
Aktivace příšery je, že provede pohyb, akci podle výsledku hodu kostkou a šlus. Jak by mohla "bojovat pořád"? Asi nerozumím dotazu.
Jinak ano, čtení pravidel je otrava. Je to jako učit se před zkouškou z nějaké učebnice. Víme to, je nám to zcela jasné. Snažíme se napsat pravidla tak, aby byla intuitivní a logická, ale některé skvrny nelze odstranit bez porušení podstaty látky, jak praví klasik. Ten fakt studia z toho nelze eliminovat. Čím více reálných prvků má hra simulovat, tím jsou pravidla nutně komplexnější. Ale čím více pravidel člověk nastuduje, tím snazší je učení se každým následujícím. Proto se nenech odradit, byť je to bolestná a nepříjemná námaha. Ber to jako každé studium - je to investice, která se vyplatí.

Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok

5.2.2019 08:52:04

FAQ
Díky za inspiraci k FAQ a Kubrtovi za rychlejší odpovědi, než jsem stihl já.

5.2.2019 10:05:40

.
Znovu jsme rozehrali partii ve čtyřech, bídně pomřeli u vlaku a já mám opět pár dotazů.

Útok na dálku : pokud mám na kartě předmětu útok na vzdalenost např. 3, chápu to správně, že nesmím od svého cíle být ani dal ani blíže, ale právě 3 pole jinak nemohu střílet? A tedy když ke mně někdo dojde na blízko, nemohu se ani bránit?

Mohu, pokud na to mám kostky, v jednom tahu k potvoře přijít, zaútočit a pak zase doběhnout?

Když potvora útočí na dálku pět a má rovněž pohyb, musí, pokud stojí blíž , nejprve odskočit a pak teprve útočí?

Platí schopnost kovového psa udělovat kartu natažení i pro plyšáka, kterého omráčí? Pak totiž plyšák jen leží a nelze jej zvednout. Stejně tak nechápu podmínku utraceneho knofliku jako podmínky zvednutí natrženého.

Je ve hře něco jako uložení pozice, nebo po každé porážce ať k ni došlo jakkoli daleko ve scénáři, musím začít úplně od nuly?

Předem díky.

8.2.2019 21:03:22

Ychtyl
Gratuluji, zdá se mi, že už se do toho začínáte trochu dostávat! Jak se ti podařilo přesvědčit děti, aby to zase zkusily? A jestli se rozbrečely, cítím, že to byl pro ně silný zážitek, což je přesně to, oč jde! Jak praví jiný klasik, zážitek nemusí být kladný - zážitek musí být silný!

K dotazům:
str. 10, Útok na dálku: "... jež je cílem útoku, se musí nacházet v dosahu zbraně na dálku..."
Pojem "v dosahu" znamená kdekoli od útočníka až do vzdálenosti polí udané na kartě zbraně. Tedy nikoli pouze na nejzazší hranici dosahu. Totéž platí i pro příšery. Tak nějak to považuji za celkem intuitivní.

str. 8, Provedení akcí: "Ve svém tahu můžete provést libovolný počet akcí libovolného druhu, dokud vám vystačí kostky..."
Tedy samozřejmě je můžeš provádět v libovolném pořadí. Co tě vede k dotazu, že bys neměl provést pohyb, útok a po něm zase pohyb?

str. 13, Omráčený plyšák: "(je-li plyšák omráčen), odhoďte všechny jeho karty stavu (tedy včetně natržení) (...) Omráčený plyšák nemůže dostávat nové karty stavu (...) a příšery ho ignorují."
Omráčený plyšák tedy nemůže být ještě k tomu natržený. Natrženého plyšáka (tedy logicky nutně dosud neomráčeného) lze "zašít" (může se zašít sám nebo to může udělat kámoš vedle) utracením knoflíku. To se píše na kartě stavu natržení.

Ve hře přímo není řešeno, jak si rozehraný stav uložit, je ponecháno úvaze hráčů (např. situaci vyfotit na mobil, dát si výbavu každého plyšáka do separé igelitového sáčku apod.), nějaký takový podobný návod bude v "goodies" ke stažení na netu, až to bude doděláno, ovšem lze si to libovolně vymyslet i bez návodu dle vlastní preference.

Určitě je možné hrát scénář od nějaké situace a nezačínat od nuly, pokud nemáte chuť. Je to vaše hra, v tomto smyslu je zcela na vaší libosti, jak vám to nejvíc vyhovuje. Prioritou je silný zážitek!

Věřím, že vás s hrou čeká ještě mnoho příjemných chvil, a z celého srdce vám to přeji.

Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok

8.2.2019 21:48:41

.
Díky za odpověď, je fakt, že většina odpovědí opravdu JE v pravidlech.

Útok na dálku: pořád si jim nejsme jistý. Uznávám, že v dosahu je celkem logické chápat jako cokoli do vzdálenosti uvedené na kartě zbraně. Ale jednak je tam také napsáno, že je to zbraň na dálku a to je v rozporu s teorií o střelbě na vzdalenost jedna a taky potom nechápu, proč by u takové zbraně autoři nenapsali vzdálenost 1-3? I příšerky s útokem na dálku jsme včera hráli tak, že nejprve odskočila na uvedenou vzdálenost a pak teprve útočila.
Připadá mi to jako dost zásadní otázka a rád bych v ní měl jasno, obrázek na straně 12 v pravidlech bohužel moc nechápu.

9.2.2019 08:27:39

...
Nechci být hnusný nebo se Tě dotknout, ale nemohu se zbavit dojmu, že máš obecně maličko potíže s porozuměním psanému textu (jakémukoli).
Vzhledem k tomu, že většinu těch formulací, na které se ptáš, jsem psal (česky) já, můžeš se spolehnout, že je to myšleno opravdu tak, jak se Ti snažím vysvětlit.
Pokud mohu soudit, každá zbraň na dálku zasahuje vždy v celém rozsahu svého dostřelu. Zbraň dle Tvého chápání by snad mohl být jen nějaký minomet se zaseklým náměrem. Zřejmě proto nepovažovali autoři (a ani my, lokalizátoři, nebyl jsem na to sám) za nutné postupovat dle Tvého návrhu. Nechtěli jsme se vystavit námitkám, že z lidí děláme voly. Ani místa v tiskovém souboru nebylo nazbyt. Kde bychom skončili? Vysvětlováním, že kostka je předmět tvaru krychle, na jehož stěnách jsou pomocí teček vyznačeny číselné hodnoty?

Tohle jste hráli špatně a nenapadlo by mě, že se to může stát.

Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok

9.2.2019 09:23:46

.

Člověče, asi budeš mít pravdu

9.2.2019 16:52:30

.

Dnes hráno po třetí. Ujel nám vlak a při sjezdu z kopce na vozíku nám ani jednou nepadly kostky na provedení jakéhokoli testu, takže do cíle dorazily čtyři mrtvoly a game over. Ta Hra nás nějak nemá ráda.

9.2.2019 18:44:41

.
To je v pořádku. Myslím, že by hra nebyla dobrá, kdyby každej vyhrával všechno napoprvý. To by vás rychle omrzelo a bylo by to tady plný návrhů, jak to podomácku ztížit.
O to sladší bude chuť vítězství.

Překladatel pravidel nejen pro fu Mindok

9.2.2019 20:51:57

Vybíráme z Bazaru

Neuroshima Hex! ( EN / DE ) 2nd Edition - 2007
Neuroshima Hex! ( EN / DE ) 2nd Edition - 2007
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 11 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas