Doporučený věk: od 9 let
Herní kategorie: párty hra
Autoři: Vlaada Chvátil
Rok vydání: 2011

Další kreslicí hra? K čemu?

Autor: ilgir | 19.11.2012 | 5

Pictomania, dlouho očekávaná party hra od Vládi Chvátila, byla na zahraniční trh uvedena již v říjnu 2011. Čeští fanoušci si však museli počkat ještě téměř rok, než si mohli pořídit mutaci v rodném jazyce. Nakonec se to díky vydavatelství Dino podařilo a my se můžeme pustit do hraní a hodnocení.

Po otevření krabice (s roztomilým motivem „zmatku“, který dobře vystihuje atmosféru při hře) na nás vypadne nezvykle mnoho (na party hru) komponentů. Kreslicí tabulky a fixy, žetony různých barev, kartičky se symboly a čísly, karty s pojmy a stojánky. Naopak chybí herní plán, který by možná fanoušci hry Activity očekávali. Pravidla jsou stručná a srozumitelná, psaná s lehkostí typickou pro hochy z CGE.

Princip hry je jednoduchý. Každý hráč má za úkol nakreslit pojem a poté hádat, které pojmy kreslili ostatní (všichni hráči kreslí najednou). Pojmy jsou v každém kole zadány na veřejně viditelných kartách (jejich počet odpovídá počtu hráčů), z nichž každá obsahuje sedm pojmů. Každý hráč se pomocí náhodně rozdaných kartiček s čísly a symboly dozví, který pojem má kreslit. Pak už může vypuknout mánie.

Pokud se vám při vybalování krabice zdají některé pojmy snadné, nenechte se splést. Každá karta totiž obsahuje pojmy ze společné skupiny (například: dívka, žena, babička, dcera …), které je nutno vhodným způsobem rozlišit, aby nedošlo k záměně. Kromě toho hra obsahuje sady s různou náročností, od pohodové oranžové až po obávanou fialovou.

Po několika kolech první hry zjistíte, že není příliš podstatné, jak dobře kreslíte (což ostatně inzerují samotní tvůrci), protože hlavní přísun bodů inkasujete za rychlost a přesnost, s jakou otipujete obrázky soupeřů. Jedná se tedy spíše o postřehovou než o kreslicí hru. Záměr autorů je patrný. Existuje velmi mnoho lidí, kteří, jsou-li pozváni k podobné hře, odpovídají: „Ale já vůbec neumím kreslit.“ Hráč propagující Pictomanii pak může s klidem odvětit: „To nevadí, na tom v téhle hře stejně nezáleží.“ Osobně v tomto rysu hry spatřuji určité nebezpečí. Jakmile si hráči zvyknou, že na úrovni jejich obrázků nesejde, začnou kreslení flákat. A ve chvíli, kdy to takhle začnou dělat všichni, už není možné uhodnout vůbec nic.

Pictomania (stejně jako každá hra tohoto typu) trpí omezeným množstvím pojmů, které nabízí. Již po několika hrách se stejnou skupinou se pojmy začnou opakovat (zvláště hrajete-li rádi na vyšší obtížnost). Hra si přímo říká o rozšíření v podobě dalších karet s pojmy, čehož jsou si autoři očividně vědomi, neboť v roce 2012 vydali rozšíření Pictomania: Geek Edition. Obsahuje 18 kartiček s pojmy ze světa geeků. Otázkou je, zda se rozšíření dostane i k nám do českých zemí.

Patříte-li mezi fanoušky ztřeštěných party her, při nichž hráčům buší srdce jako při sprintu a po tvářích tečou slzy smíchu, pak nesmí Pictomania ve vaší sbírce chybět.

+ Inovativně zpracované kreslicí téma (byť podobný princip lze nalézt u starší hry Objets Trouvés)

+ Party hra, která není „úplně blbá“

- Časem se vyčerpá zásoba pojmů

- Příliš nezáleží na tom, jak se snažíte při kreslení

Celkové hodnocení: 85%

ad Časem se vyčerpá zásoba pojmů
No my budeme hru rozbaľovať až na Vianoce, ale tú ohrateľnosť som riešil už pri kupovaní.
A vtedy som si povedal, že nie je nič ľahšie ako si vytlačiť nové kartičky s pojmami. Áno, mohlo ich byť viac, na druhej strane to neberiem ako hru na každý večer, takže nám sa určite ohrajú pomalšie. A hlavne, konečne budem mať alternatívu k Activity, ktorú z duše neznášam a hrám ju len a len kvôli manželke :).

19.11.2012 15:13:21

ad Časem se vyčerpá zásoba pojmů
S týmto hodnotením počkajte, až budete mať za sebou stovku hier.

20.11.2012 08:00:53

ad Časem se vyčerpá zásoba pojmů
No, mám za sebou zhruba desítku her a už došlo k situaci, že se jeden hráč při kreslení nechal "inspirovat" obrázkem jiného hráče z minulé hry.
Ono u hry tohoto typu je vyčerpání nevyhnutelné. Samotný jazyk má své limity, takže si nejsem jist, kolik dalších smysluplných kartiček by šlo vymyslet.

21.11.2012 18:04:32

Hexer

Zklamani
Naproste zklamani z teto hry... jednim slovem? CHAOS... ja osobne v Activity nerad kreslim a tak uz jsem i k tehle hre pristupoval se skepsi. Ale to co jsme si vsichni 4 vytrpeli pri zkouseni tehle hry (2 lide kteri opravdu krasne maluji a 2 co nakresli maximalne bramboru) jsme to vzdali a uvazujeme o sepsani vlastnich pravidel... tahle hra je prakticky nehratelna (kdyz jste vycurani tak ani kreslit nemusite) pravidla jsou prekomplikovana.

Urcite nekupovat (pripadne vam hru prodam je hrana jeden vecer)

28.12.2013 01:35:41

Hodnocení dost mimo
Tuhle hru sleduju už od její výroby, naopak mě spíš zaráží, proč se tu lidé ptali na vydání české verze, když se o českou hru jedná.

Pravidla jsou velice jednoduchá, stačí jeden hráč, který vysvětlování bodů na začátku přeskočí a počítá to sám. Stejně tak s malováním, pokud nenakreslíte to, co máte, logicky dostanete postih, pokud vás nikdo neuhodne, takže nesmysly typu, nemusíte vůbec kreslit a přesto vyhrajete, jsou opravdu špatně.

Je to rychlá a svižná hra, ve které se v 6 lidech můžete trošku prát o to, kdo je rychlejší, ale i tak ji hodnotím mezi své top hry.

14.2.2014 13:16:07

Ne tak úplně
"takže nesmysly typu, nemusíte vůbec kreslit a přesto vyhrajete, jsou opravdu špatně."
Postih za to, když vás spoluhráči neuhodnou, je nepoměrně nižší, než bodový zisk za rychle uhodnuté ostatní hráče. Takže je pravda, že hra úplně nemotivuje k tomu, aby si hráči dali na kreslení záležet.

14.2.2014 13:35:50

Pet

to Hexer
Bylo by ještě možné hru odkoupit? Kdyžtak mě prosím kontaktujte na email: pet.kell@seznam.cz a třeba se domluvíme.

Děkuji

18.5.2014 10:54:04

Nekreslíš = nemáš body
ingir: Když si to tak spočítám, tak pokud budem hrát ve 4 hráčích, nebudu kreslit, uhodnu všechny ostatní hráče a získám černou dvojku z prostředku. To je 6 bodů a k tomu 2 navíc. Při závěrečném sčítání to je tedy 8 plusových, ze kterých se 2 černé nepočítají z důvodu, že mě nikdo nehádal, takže vlastně jen 6, mínus 4, co mi zbyly, když mě nikdo neuhodl. Jsem na 2 bodech. Stačí, aby někdo něco nakreslil, byl všude druhý, získal ze středu černé body a má bodů 5. To je podle mě dostatečně motivující. V 5 lidech jsou počty obdobné. Max získám 15b (3 nepočítám) - 7 = 5 bodů, 2. místo 14 bodů.

4.12.2014 12:45:20

Matěj

Bombastická hra
Tahle hra mě absolutně chytla. Baví mě party hry podobné Aktivitám, ale vadí mi zdlouhavé čekání na řadu a navíc nejsem úplně týmový hráč. Zároveň mám i hodně rád postřehové hry. Pictomania tohle vše dala dohromady a výsledkem je hra, která má fakt spád, na nic se nečeká, každý hraje sám za sebe a naráz. U této hry nechybí ani adrenalin, potřeba rychlého rozhodování a zároveň se mnohokrát hodně pobavíte, až budete při hodnocování řešit nakreslené obrázky. Hra má i velmi vyvážený způsob hodnocení, takže vás nutí jak co nejrychleji nakreslit jasný obrázek, tak i rychle hádat, ale zároveň penalizuje bezhlavé tipování.

Největší problém tedy spočívá v omezené zásobě kartiček (což není chyba této konkrétní hry, to je prostě principielní problém). Sice v každém kole hádáte až ze 42 různých slov, ale tím, že se kartičky rychle točí, tak jakmile jednou, dvakrát projdete balíček, tak i když jste z toho kreslili naprostý zlomek, máte už pocit, že se hra začíná opakovat. Na druhou stranu tento problém pocítíte pouze ve stejné skupině hráčů - když pak hrajete v jiné sestavě, hra má zase jiný rozměr, i když kartičky znáte.

11.11.2015 12:00:30

Nakreslíš = máš body
Nobom: když nekreslíš, tak tě ostatní uhodnou vylučovací metodou, takže body normálně získáš. Takže tvůj příklad je úplně mimo. Hráls to vůbec někdy?