Pharaon - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 75 min
Herní svět: Dávnověk
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Henri Pym
Sylas
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Příprava na posmrtný život ve hře Pharaon

Autor: Hyman | 3.2.2021 | 10

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Až se potkám s Anubisem, chci být připraven na posmrtný život. Jako mnoho generací přede mnou. Aby to bylo perfektní, musím povolat na pomoc mé věrné šlechtice a talentované řemeslníky. Moje pohřební komora bude ještě přepychovější, než ta mého otce. Nuže, směle do práce – kolo života a smrti se otáčí, času není nazbyt

Pharaon přenese hráče v čase do dob, kdy část afrického kontinentu ovládala egyptská civilizace a přinesla světu nejen úžasné stavby a spletité náboženství, ale také mnoho dodnes neobjasněných záhad. 

Cílem hráčů zde bude, v rolích faraonových potomků, připravit se co nejlépe  na cestu do posmrtného života. To s sebou přináší chytré využívání zdrojů a akcí, které jsou na herním plánu k dispozici. Měřítkem jsou zde body prestiže, které na závěr určí toho, k němuž se bohové nakloní nejblíže.

Mechanikami, které zde jsou implementovány, jsou umisťování pracovníků (pracovník zde má podobu jednoho z dostupných zdrojů), možnosti počátečního variabilního sestavení hry a optimalizace správy dostupných zdrojů.

Komponenty

Krabice, v převládající žlutě pískové barvě s egyptskými reliéfy, obsahuje mimo českých také polská pravidla. Zbytek komponent je jazykové nezávislých. Ústředním symbolem na víku je posvátný okřídlený skarab (symbol boha Ra), který je zde vyobrazen sytě zelenou barvou a obtažen zlatou konturou. Stejnou kombinací barev je zde vyveden i název hry – Pharaon (nikoli česky „Faraon“).

Obsah krabice beze zbytku nevyplňuje její vnitřek a pocitově se zdá, že komponent uvnitř je málo (počítá se s rozšířením?). Největší komponentou je kruhový hlavni herní plán, který se skládá z pěti výsečí. Tyto části je možné během úvodního nastavení libovolně uspořádat tak, aby finálně utvořily mezikruží. Toto přináší jistou míru variability, protože tak sestavíte variantně podmínky pro jednu z možností získávání bodů prestiže (jedná se o plnění podmínek egyptských bohů, což hráčům přinese na závěr hry nemalý zisk). Volný střed je vyplněn otočným talířem, který přesně zapadá do připravených výsečí. Převládající barva herního plánu je totožná s krabicí (žlutě písková) a tematicky je zde využívána rozličná egyptská symbolika.

Herní deska
Herní deska

 

Počítadlo kol má nezvykle podobu kartonové pyramidy. To je dáno tím, že se zde nejedná pouze o záznam toho, v jakém kole se právě nacházíme. Také umožňuje získávat benefity hráčům, kteří jsou již v daném kole mimo hru (pasují). 

Pyramida
Pyramida

 

Jistý faktor náhody přinášejí kartonové sošky kanop, které se ve hře využívají pro náhodný výběr zdrojů. Dalším podobným prvkem je výběr žetonů obětin, které jsou umístěné v relativně velkém pytlíku se symbolem rozevřených rukou. 

Obětiny
Obětiny

 

Karty dvořanů a řemeslníků jsou rozlišeny jak velikostně, tak barvou na okrajích a jiným obrázkem na rubové straně.

Karty dvořanů
Karty dvořanů

 

Ve hře je dále k dispozici (v podobě žetonů) pět základních druhů zdrojů, které odpovídají různým sférám egyptské společnosti (zemědělství, právo, urozenost, řemesla, obchod). Ty je možné rozlišovat jak použitou symbolikou, tak barvou. Mimo těchto pěti mají hráči k dispozici ještě jeden, a to žolíkový zdroj (představovaný stříbrem).

Až morbidní je pravidlo určování začínajícího hráče pro první kolo – speciální žeton získá ten, kdo jako poslední navštívil hřbitov.

Jak se to hraje

Partie probíhá v pěti kolech, v nichž se hráči postupně (od toho, kdo vlastní žeton začínajícího hráče) střídají v provedení svého tahu. Vlastní kolo je zakončeno v okamžiku, kdy všichni pasují.

Ve svém tahu tedy je možné:

  • provést jednu z pěti akcí, nebo
  • pasovat (ukončit provádění akcí).

Provedení akce

Než bude možné spustit požadovanou akci, je potřeba vždy uhradit vstupní poplatek. Cena je určena barvou ze základního typu zdrojů a je zobrazena na centrálním otočném talíři. Příslušnou akci je možné využít v jednom kole pouze tolikrát, kolik je zde dispozici míst pro zaplacení. Ve hře dvou a třech hráčů je akci možné využít pouze třikrát za kolo. Čtvrtá akce je k dispozici až v okamžiku, kdy se u stolu sejde čtyři a nebo pět účastníků. V případě, že hráč nemá k dispozici příslušný žeton pro zaplacení vstupu a nebo již není volná pozice, nemůže akci v této výseči v daném kole využít. 

Pokud hráč splní podmínky pro vstup do konkrétní zóny, může vykonat příslušnou akci (samozřejmě každá z nich něco stojí). Pro všechny výseče platí pravidlo, které umožňuje použít již zaplacený vstupní žeton zdroje pro uhrazení části nákladů akce – neboli pokud dobře naplánujete, je možné provádět vlastní akce levněji o vstupní poplatek. 

Akce hrobka
Akce „hrobka“

A teď k jednotlivým akcím v zónách:

  • Obětiny: Zde je možné získat žetony obětin, které přináší hráčům základní zdroje, speciální žetony umožňující vstup do konkrétních zón a také finální body prestiže.
  • Dvořané: Nákup karet dvořanů, kteří přinášejí při závěrečném vyhodnocování body dle pravidla v horní části karty, ale také dodávají svoje schopnosti a to buď s efektem jednorázovým, trvalým a nebo takovým, který je možné aktivovat pouze jednou za kolo.
  • Řemeslníci: Při získání řemeslníka hráči získají jak okamžitý efekt (pokud je zde uveden), tak body prestiže.
  • Řeka Nil: Je zde k dispozici sada akcí, při nichž po zaplacení uvedeného objemu zdrojů dochází zároveň k posunu ukazatelů na stupnicích náležející ke konkrétním sférám egyptské společnosti a k zisku zdrojů či kanopy. Tyto stupnice přinášení v závěrečném sčítání vítězné body a to na každém ze dvou posledních polí na každé ze stupnic.
  • Hrobka: Každý krok zde představuje postupné budování hrobky a přináší vítězné body prestiže.

V případě, že hráči nemohou a nebo nechtějí využít žádnou z nabízených akcí, musí ukončit svoje působení v konkrétním kole pasováním

Ukončení kola – pas

V tento okamžik vstupuje na scénu výše zmíněná pyramida, která slouží nejen k záznamu počtu odehraných kol, ale také může přinést i benefity v podobě žetonu začínajícího hráče, zdrojů  a nebo dokonce i v podobu žetonu obětiny. V průběhu tohoto tahu hráč také získá všechny zdroje z jedné z vyložených kanop. 

V okamžiku, kdy již všichni hráči pasovali, kolo končí a nastane příprava kola nového. Zde dochází nejen k vyčištění herní plochy (odebrání žetonů z centrálního kola, příprava zóny obětin, vyložení nových kanop), ale také k otočení centrálního talíře. Touto změnou dochází k modifikaci typu vstupních zdrojů, které je nutné platit za vstup do zóny.

Jedná-li se o kolo poslední, nastane závěrečné vyhodnocení. Mimo vyhodnocení všech bodů související s akcemi (dvořané, řemeslníci, stupnice vlivu v zóně Nilu, hrobka, obětiny), mohou hráči získávat body za uspokojování bohů, kteří se nacházejí na rozhraní mezi zónami. Ti budou uspokojeni pouze v okamžiku, kdy dojde ke splnění obou uvedených podmínek.

Nejvyšší počet bodů prestiže určí hráče, který je nejlépe připraven na přechod do posmrtného života.

Moje resumé

Kartonové komponenty jsou na vysoké úrovni, centrální deska skládající se z pěti částí do sebe příkladně zapadá. Centrální otočný talíř dobře zaklapne do zámečků tak, aby vše držel pohromadě. Zatímco celá centrální deska má typickou žluto-pískovou barvu, ostatní komponenty jsou světlé a pěkně provedené. S výjimkou několika dřevěných žetonů jsou všechny barevné komponenty opatřeny tematickými piktogramy. Grafika je laděna tematicky ve stylu egyptských hieroglyfů a použitá ikonografie je nejen dobře pochopitelná a také hezky zapadá do zvoleného tématu. Veškerý herní obsah je jazykově nezávislý. Jedinou zvláštností je bodovací sešitek, kde jsou bodovací kategorie uspořádány vodorovně – pro mě je jednodušší čísla sčítat ve sloupcích. Karty dvořanů a řemeslníků mají kupodivu různý rozměr, použitý materiál je kvalitní a ani po několika zahrání nenese známky opotřebení. 

Hra na stole
Hra na stole

Pravidla jsou sepsána tak, že bylo možné bez problému hru pochopit, rozložit a bez větších záseků odehrát. Představoval bych si ale lepší členění pravidel – chybí mi zde např. souhrnný přehled komponent. Také postrádám „lama karty“ pro každého účastníka. Alespoň z počátku by se snížilo dohledávání významu symbolů. Vysvětlování a učení pravidel pro nové hráče není (vzhledem k obtížnosti a jejich objemu) problém a i nováček byl schopen se začít velmi rychle orientovat a hru si užívat. Kdo již měl tu čest si vyzkoušet hru podobného typu, bude se orientovat ještě rychleji. A v tom se skrývá jeden z podstatných rysů této hry – a tou je neoriginalita. Vše jsme již mnohokrát viděli a z pohledu herních mechanik nemá tato hra čím překvapit.

Průběh partií nepřináší dlouhé prostoje, tahy jsou jednoduché a rychle proveditelné. S počtem hráčů roste herní doba, ale není problém se ani v plném počtu vejít do devadesáti minut.

Klíčem k výhře je během vykonávání akcí získávat zpět více zdrojů, než kolik jste zaplatili. Jedná se o klasický optimalizační algoritmus, kdy cesta k úspěchu nevede přes strategii „od každého něco“. Sice zde najdete zde mnoho způsobů, jak skórovat, ale strategií vedoucí k uspokojivému výsledku není úplně mnoho. 

Mám takový pocit, že design původně počítal se třemi až pěti hráči a drobná modifikace pro dva byla dopracována až později. To ale nic nemění na tom, že i v tomto počtu partie neztrácejí na zajímavosti.

Hra vás nutí plánovat nejen v rámci právě probíhajícího kola (jaké akce a v jakém pořadí provedu, jak jsou na tom soupeři a zda mi nevezmou poslední vstupní pozici), ale také je potřeba přemýšlet, jak se otočí centrální talíř a jaké zdroje a akce chcete vykonávat dále. Rozhodování kdy pasovat je také důležité – chci vykonat méně akcí a získat žeton začínajícího hráče pro příští kolo a nebo využiji plně svoje zdroje a možná přidám pár žetonů zdrojů svým oponentům? Nicméně jedná se většinou o taktická rozhodování a přemýšlet nad dlouhodobou strategii budete velmi zřídka.

Jedinou interakcí mezi hráči je omezený počet polí pro platbu za vstup do zóny. Zde již se začíná projevovat výhoda začínajícího hráče v případě, že vás u stolu bude sedět plný počet. 

Po přečtení pravidel jsem trochu očekával možnost budování vzájemně provázaných akcí pomocí karet dvořanů. Bohužel cena pro zakoupení těchto karet je příliš vysoká a více než dva dvořany jsme získali ve velmi málo případech.

Pro ty, kteří nemají nikoho, kdo by se s nimi pustil do křížku, jsou zde připravena pravidla pro sólovou hru. V té se budete potýkat s virtuálními soupeři – zrádci. Vaším cílem bude dosáhnout většího počtu bodů prestiže. Pravidla pamatují i na situaci, kdy budete chtít mít na stole větší výzvu. 

Co říci závěrem? Pod jasným egyptským sluncem se neskrývá nic nového. Když jsem si přečetl pravidla, byl jsem trochu zklamaný. Ale po několika hrách jsem si ověřil, že se jedná o solidní, jednoduchou a vyváženou euro hru. Nenalezl jsem žádný jednoznačný způsob, který by vedl jednoduše k vítězství. Zajímavou mechanikou je možnost využití již zaplaceného zdroje jako vstupní poplatek do zóny pro aktivaci vlastní akce. Obávám se však, že tato hra zapadne pod náporem produkčně bohatších a propracovanějších  konkurentů. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete dostat ji na stůl, rychle si vzpomenete na pravidla a užijete si partii i s ne úplně zkušenými protivníky.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Hra je v akci
V Luxoru na ni mají do konce února slevu z 1000 na 300 Kč, tak jsem po ni sáhnul... a dyžtak pošlu dál.
- - -
Deskové, počítačové i mobilní hry, baví mě všechny.

10.2.2021 13:59:07

hra v akci
tak jsem koukal na luxor cz a sleva "jen" 100kc z 999 na 899kc ... :(

28.2.2021 12:32:57

Vybíráme z Bazaru

Iss Vanguard section pets
Iss Vanguard section pets
Akt. cena: 410 Kč
Končí za: 17 hodin

Offcanvas